МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Тема 5 ФІЛОСОФІЯ НОВОГО ЧАСУ 14 страницаФілософія релігії вивчає сутність релігії, психологічні, гносеологічні, соціальні, об'єктивні та суб'єктивні умови її виникнення, існування і поширення, її онтологічну, пізнавальну і моральну суть, співвідношення релігійної віри і знання, функції релігії в духовному житті людини і суспільства. Антична філософія сприймала релігію у цілому наївно-раціоналістично. Згідно з її натуралістичною концепцією, яка виходила від Теагена Регійського (VI ст. до н. є.), боги — це алегорії зовнішніх природних явищ. За іншою концепцією (антропологічною), автором якої вважається Евтемер (V ст. до н. є.), боги — це обожнені стародавні царі та герої. Платон приписував афінському тирану Крітію (460—403 до н. є.) авторство політичної концепції релігії, або концепції обману, яка вбачала в релігії знаряддя управління, свідомий винахід стародавніх законотворців, які видумали своєрідних наглядачів за справами людей. Від Секста Емпірика (II — початок III ст.) бере свій початок договірна концепція: "релігія — це результат домовленості правителів і жерців з народом". В античній філософії зародилась і психологічна концепція релігії, яка пояснювала її страхом людей перед природними силами. У філософії Середньовіччя незалежний від теології підхід до релігії був неможливим. Однак вчення про "двоїсту істину" було першою спробою часткового позбавлення філософії кайданів теології. Згідно з цим вченням, філософія має справу з природним станом речей, який може бути порушений у результаті божественного втручання, а теологія займається надпри- Філософія XX—XXI ст. родними, ірраціональними речами та спирається не на логіку, а на одкровення. Проте навіть такий "обережний" компроміс не міг задовольнити офіційну церкву. Вчення про "дві істини" було засуджено у багатьох церковних постановах, ав 1512р.V Латеранський собор припинив дискусію про теорію двоїстої істини, проголосивши принцип: "Істина істині не заперечує". Для філософії релігії епохи Відродження, а потім і Нового часу характерними були пантеїзм і деїзм, які певною мірою стали перехідним ступенем до атеїзму. Пантеїзм — це філософське вчення про тотожність Бога і світу. Виникнувши в стародавньоіндійській (у брахманізмі та індуїзмі), у стародавньокитайській (даосизмі), давньогрецькій (у Фалеса, Анаксімандра, Геракліта) думці, пантеїстичні ідеї в західноєвропейській філософії XVI—XVII ст. перетворилися на основу більшості натурфілософських вчень, які протистояли креаціонізму (релігійному вченню про створення світу Богом з нічого) монотеїстичних релігій. У цих вченнях Бог, який залишається нескінченним незримим абсолютом, все більше поєднується з природою. У філософії Дж. Бруно Бог є псевдонімом природи. "Бог — це природа, а природа — це Бог," — стверджував відомий нідерландський філософ Б. Спіноза. "Інша субстанція, ніж Бог, не може ні існувати, ні бути зрозумілою. Все, що існує в Богові, без Бога не може ні існувати, ні бути зрозумілим"1. Деїзм (лат. — бог) як філософський погляд, згідно з яким Бог, створивши світ, не втручається у його закономірний плин, був найбільш поширеним в епоху Просвітництва. Один із яскравих представників деїзму французький філософ, письменник і публіцист Вольтер у праці "Досвід загальної історії про звичаї і дух народів" (1756) відстоював природну релігію без чудес, попів і фанатизму, наближення до якої він знаходив у релігії китайців. Просвітителі в релігії вбачали продукт невігластва та обману людей. Концепція "обману" мала великий успіх у просвітителів майже до XIX ст. та увійшла як дещо загальновизнане в декрет Конвенту 1793 р. про скасування релі- 1 Зріпога В. ЕШса / В. Зріпога. — РгаЬа, 1977. — Р. 69.
Тема 8 Філософія XX—XXI ст.
гії у Франції. З другої половини XVIII ст. у французькому Просвітництві виникли дві течії в тлумаченні релігії: одна з них через К. Гельвеція прийшла до матеріалізму й атеїзму П. Голь-баха; інша в особі Ж.-Ж. Руссо проголосила природну релігію виявом не розуму, а почуття. З англійського деїзму походить сенсуалізм Д. Юма, який по-іншому сформулював проблему релігії. Він відхилив релігію розуму і почуття та дав їй антропологічне тлумачення. Д. Юм пояснював релігію схильністю людини наділяти зовнішні природні сили людськими властивостями: релігія виникає з життєвих турбот, страхів і надій, причини яких людина приписує таємничим зовнішнім силам, прагнучи наблизити їх до себе. По-новому вирішувалось питання про релігію німецькою класичною філософією. І. Кант розмежовував функції віри і розуму, релігії і філософії. Проблему реального існування релігійних об'єктів він не розглядав, а необхідність релігії виводив із практичного розуму, тобто моральності: релігія, згідно з І. Кантом, необхідна для обґрунтування принципів моралі та норм поведінки людей. Г. Гегель вважав релігію попереднім ступенем пізнання абсолютного духу. У "Лекціях з філософії релігії" він представив окремі релігії необхідними стадіями втілення релігійної ідеї, яка завершується християнством. Л. Фейєрбах джерелом релігії вважав роздвоєння людини, відчуження від реальної людини її "родової суті". У праці "Сутність християнства" він доводив, що не Бог створив людину, а людина створила Бога. Водночас, за Л. Фейєрбахом, релігія — це не просто продукт людської неосвіченості, вона має багато позитивних якостей. У марксистській філософії релігія визначається як фантастичне відображення в головах людей тих зовнішніх сил, які панують над ними у їх повсякденному житті, відображення, у якому земні сили набувають форми неземних. Згідно з цією філософією, релігія — це явище історичне, неминуче породжене умовами життя суспільства на певному ступені його розвитку. Зі зникненням цих умов релігія "відмирає", однак не внаслідок насильницького запровадження в суспільстві атеїзму, а в результаті подолання сил, що поневолюють людину. Марксистська філософія прогнозує "відмирання" релігії в досить віддаленому від нас майбутньому. Щодо філософії сучасної епохи, то вона постійно досліджує як чинники, що послаблюють релігію або викликають трансформацію її традиційних форм, так і ті, що живлять її, сприяючи збереженню і навіть зростанню її впливу. У XXI ст. розвивається багато філософських напрямів, течій і шкіл; екзистенціалізм досліджує католицизм та іудаїзм; філософська феноменологія намагається застосувати феноменологічний метод Е. Гуссерля до вивчення релігійної свідомості; герменевтика з'ясовує абстрактно-повчальний та ідеально-містичний зміст релігійних текстів; філософська антропологія намагається використовувати релігію з метою створення базисної філософської науки про людину тощо. Досягнення філософії релігії очевидні. Вони слугують інтересам пізнавального і діяльного ставлення поколінь людей до дійсності, у тому числі до релігії як феномену духовної культури людини і суспільства. На відміну від філософії релігії, релігійна філософія сакрально тенденційна. її головні завдання полягають у примиренні релігійної віри і знання, релігії і науки, поясненні релігії філософськими теоретичними засобами. З огляду на те, що таке примирення принципово неможливе, релігійна філософія була і залишається насправді мистецтвом тлумачення та пояснення положень релігійних книг і текстів. Вона екзегетична, тобто в перекладі з грецької спрямована на тлумачення. Релігійні книги і тексти — її початок і кінець. Релігійний соціальний простір ромаїтий. Різноманітною є і релігійна філософія, яка представлена багатьма напрямами, течіями та школами. Кожна конфесія для захисту загальної значущості віровчення намагається мати свою філософію, яка б давала певні шляхи вирішення онтологічних, гносеологічних, космологічних, соціальних та інших проблем. Наприклад, у буддистській філософії є дві основні течії: хінаянська і махаянська. Базисним у хінаянській філософії (хінаяна — "мала колісниця", або "вузький шлях" порятунку, чернеча форма буддизму) є вчення про дхарми. Дхарми — це непізнаванні вічні й незмінні елементи всього існуючого. Дхарми можуть знаходити -
Тема 8 ся або в "належному бутті" (у стані абсолютного спокою, "нехвилювання"), або в "неналежному бутті" (у русі, "хвилюванні"). Нескінченний у часі і безмежний у просторі потік буття, всі його композиції, "справи і речі" утворюють комбінації дхарм, що "хвилюються". їх "хвилювання" короткочасне і навіть миттєве, тому кожного разу виникають інші композиції буття. Людина, її існування також є результатом дхарм, "що хвилюються". Супроводжуються усі "хвилювання" людськими стражданнями, звільнитись від яких можна лише шляхом "заспокоєння" дхарм за умови отримання людиною "вищої мудрості", тобто знання закону усунення страждань і виконання медитації (лат. — розмірковую, роздумую). Після реалізації цих умов людина стає "архатом" (святим). За досягнення нею нірвани вона спочатку перебуває в ній "із залишком", оскільки ще володіє фізичним тілом, а потім, після розпаду тіла, знаходиться у нірвані "без залишку", в якій його дхарми повністю "заспокоєні". Більш повно положення хінаянської філософії викладені у трактаті найвидатнішого індійського буддистсько-го філософа Васубандху (V ст.) "Абхідхармакош". Буддистська філософія досягла свого найвищого рівня розвитку в махаяні (букв. — "велика колісниця", "широкий шлях" порятунку) та її школах. В основі махаянської філософії лежить ідея "Абсолюту". "Абсолют" — це "тіло дхарми", яке нематеріальне, безмежне в часі і просторі, всюди проникає. Якщо в хінаянській філософії Будда — це людина на ім'я Шак'ямуні, то в махаянській він є виявом, еманацією "тіла дхарми". Отже, особистісного Будду замінює безособистісний "Абсолют". Ототожнена тут з "Абсолютом" і нірвана, яка розглядається не як "заспокоєння дхарм", припинення земного існування, а як подолання людиною ілюзорності світу матеріальних і духовних феноменів, здобуття нею незалежності від "справ і речей" як джерела страждань. Мешкаючи в реальному, земному світі, людина, за цією філософією, завжди перебуває в нірвані, хоч і не усвідомлює цього, а нірвана розуміється нею як деякий стан психіки буддиста. Суперечність і міфологічність є характерними особливостями і християнської філософії, представленої трьома основними напрямами: православ'ям, католицизмом і протестантизмом. Філософія XX—XXI ст. Православна філософія зародилась у Візантії. її перші представники Іоанн Дамаскін (675—753), патріарх Фотій (прибл. 820—891) та багато інших на підставі Арістотелівської логіки зробили спробу обґрунтувати істинність і неминучу цінність християнського віровчення. В Україні та Росії тривалий час центрами формування і поширення цієї філософії були Києво-Могилянська і Московська слов'яно-греко-латинська духовні академії. На початку XIX ст. сформувалась течія, яка отримала назву академічної філософії. її загальні принципи були розроблені професорами кафедр філософії, у тому числі Київської духовної академії, П.Д. Юркевичем (1827—1874) і С.С. Гогоцьким (1813—1889). Завданням філософії вони вважали вивчення особливостей релігійного світогляду. Ця філософія визнавала його істинним тільки в тому разі, якщо він спирався не на емпіричне, а на наддосвіднє раціональне знання про Бога. Згідно з цією філософією, єдність світу — поза світом, в "Абсолютній" сутності, тобто в Богові; людина — вінець Господнього творіння, його безсмертна душа — образ і подоба Бога, що є доказом реальності Бога, оскільки без нього безсмертя душі неможливе. Ще одна течія в православній філософії під назвою "Метафізика всеєдності" пов'язана з іменами таких видатних російських і вітчизняних філософів: В.С. Соловйов (1853—1900), П.О. Флоренський (1882—1937), С.Л. Франк (1877—1950), Л.П. Карсавін(1888—1952). Всеєдність усього — це одна з центральних категорій деяких філософських систем, яка виражає досконалу єдність множини об'єктів, котрій притаманні повне взаємопроникнення і водночас взаємоподільність усіх її елементів. У філософії В.С. Соловйова єдність всього — це єдність Творця і творіння. В онтологічному аспекті вона виступає як Бог у трьох іпостасях: у гносеологічному — як нерозривний взаємозв'язок емпіричного (наукового), раціонального (філософського) і містичного (споглядально-релігійного) знання; в аксіологічному — як єдність істини, добра і краси; в соціальному — як єдність всесвітньої церкви і монархічної держави, злиття яких, на думку філософа, має привести до вільної теократії.
Тема 8 Філософія XX—XXI ст.
Православний священик, богослов, вчений і філософ П.О. Флоренський спирався на принцип божественної любові. Без цього принципу може настати тільки психічний і моральний розлад особистості, який він називав другою смертю — відокремленням дуіпі від духу, на відміну від природної смерті, яка відокремлює душу від тіла; поза любов'ю до Бога людина втрачає власні субстанційні основи, втрачає свої творчі здібності, опиняється поза ідеєю життя. Православна філософія час від часу оновлюється, пристосовується до зміни обставин життя. Відомими представниками релігійно-філософського відновлення були Л.І. Шестов (1866—1938), П.О. Лоський (1870—1965), М.О. Бердяєв (1874—1948), С.М. Булгаков (1871—1944), Д.С. Мережков-ський (1865—1941), В.В. Розанов (1865—1919), Д.В. Філосо-фов (1875—1929), Н.М. Мінський (1855—1937). М.О. Бердяєв свою позицію виклав у працях "Філософія волі", "Досвід есхатологічної метафізики", "Самопізнання" та деяких інших. В їх основі лежить поняття універсального, абсолютного буття, яке є трансцендентним, не має просторових і часових визначень, не підпорядковане закону необхідності. Гріхопадіння призвело до створення вторинного буття — тимчасового, народжуваного і вмираючого, просторового і відчуженого, предметного. Первинне буття пізнається шляхом містичної інтуїції, вторинне — шляхом об'єктивації. Безперспективно, надумкуМ. Бердяєва, змінювати суспільні умови життя всупереч божественній творчості. Братерство людей можливе лише у Христі і через Христа, а колективізм реальний тільки в соборних зборах церкви, оскільки коріння людських бід закладено в гріховній природі людини і світу. Отже, апологетична функція релігійної православної філософії очевидна. Ця функція знаходиться в центрі і релігійної католицької філософи, представленої нині неотомізмом, нео-августинізмом, тейярдизмом та іншими релігійно-філософ-ськими течіями у християнстві. Неотомізм (лат. — новий і томізм) — це офіційна філософсько-теологічна доктрина католицької церкви, в основі якої лежить вчення систематизатора середньовічної схоластики Фоми Аквінського. Серед філософів-неотомістів найбільш відомі Ж. Марітен (1882—1973), Е. Жільсон (1884—1978), Г. Марсель (1889—1973), М. Бубер (1868—1965), /. Варт (1886—1968), П. Тілліх (1886—1965), Р. Нібур (1892—1971). Неотомізм функціонує з 70-х років XIX ст. Його завдання визначається заповіданою Ф. Аквінським методологічно-цільовою установкою: примирити догматичні основи християнської віри з вимогами мислячого розуму, з раціонально-логічною силою знання, і таким чином захистити християнське віровчення від зростаючого авторитету науки та освіти. Згідно з неотомізмом, релігійна віра без розуму перетворюється на сліпе поклоніння божествам і забобони, а розум без віри — на зарозумілість думки про себе. Проте навіть такий своєрідний погляд на гармонію віри і розуму ця філософія тільки проголошує, а насправді реалізує варіант підкорення розуму вірі. У неотомізмі безумовні і абсолютні тільки "істини" віри. Вони недоступні раціональному пізнанню, недоказові, надрозумові, відкриваються людині лише в акті релігійного переживання; натомість розум теоретично оберігає чистоту віри, захищає її від невіри та помилок логічними аргументами. Лише віра, згідно з неотомізмом, відповідає на питання про самосущу природу Бога, а обмежений у своїх можливостях розум пізнає Бога опосередковано, методом "вичерпання", заперечення у природі всього того, що не є Богом. Душа в неотомізмі — це також продукт Господнього творіння. Кожну душу Бог створює індивідуально, наділяє її волею вибору і вміщує в тіло нібито для випробовування: доля людини залежить від неї самої, від того, як вона поведеться зі своєю волею — використає її для служіння Богу чи впаде в боговідступництво. Природну і соціальну детермінацію історичного процесу неотомісти відкидають, історичні події проголошують непередбачуваними, науку про суспільство, здатну прогнозувати майбутнє, не визнають. Історія для них є таїнством і промислом Божим, а людське суспільство — "містом Божим", земною подобою якого є католицька церква. У середині XX ст. неотомісти зрозуміли необхідність модернізації своїх теоретико-догматичних засад. З одного боку, вони намагаються асимілювати деякі наукові ідеї і відкриття, поставити досягнення науки на службу релігії і таким чином
Тема 8 Філософія XX—XXI ст.
укріпити "союз віри і розуму", з іншого — прагнуть антрополо-гізувати свою доктрину. Останнього десятиліття неотомізм значно активізувався у напрямі утвердження добрих начал людського існування і миру між народами. Йому належать деякі ініціативи з питань ядерного роззброєння, співпраці людей різних переконань на основі загальнолюдських цінностей. У теоретичному аспекті очевидна орієнтація неотомізму на синтез своїх принципів з положеннями екзистенціалізму, феноменології, філософської антропології. Неоавгустипізм — це течія у сучасній католицькій філософії, яка розвиває філософську традицію середньовічного християнського теолога і філософа Аврелія Августипа (354—430). Вона представлена такими численними школами, як "філософія дії" М. Блонделя (1861 —1949), "персоналізм" Ж. Лакруа (1900—1986), "філософія духу" Л. Лавеля (1883—1951), "ак-тивізм" І. Гессена та ін. Усіх їх об'єднує прихильність до вчення про безпосередні стосунки між Богом і людиною, зосередження уваги на проблемах окремої особи, абсолютизація емоційно-інтуїтивних засобів пізнання реальності. З позиції "філософії дії", поєднання розуму, пізнавальні можливості якого вона обмежує світом явищ, і релігійного одкровення, яке ніби спрямоване на надприродний світ, розкриває людині сутність її життя і вищі релігійні цінності. Головними з цих цінностей, за вченням М. Блонделя, є дії. Бути означає діяти, тобто вступати у контакт із зовнішнім світом, перетворювати його, створювати матеріальну і духовну культуру. При цьому кожна дія у нього визначається трансцендентною силою або божественним одкровенням, розуміння якого настає лише тоді, коли людина приходить до усвідомлення залежності духовного світу і взаємовідносин з іншими людьми від власного ставлення до Бога. Поширеним у неоавгустинізмі є персоналізм (лат. — особистість), що визнає особистість первинною творчою реальністю і вищою духовною цінністю, а весь світ вважає виявом утворюючої активності верховної особистості Бога. Сутність особистості персоналізм вбачає також у безмежному і єдиному началі — Богові. Згідно з цією філософією, особистість може утвердитися в житті тільки шляхом вільного волевиявлення, завдяки волі, яка долає і скороминучість життя людини, і соціальні обмеження. Питання про закономірності соціального розвитку неможливо розв'язати за допомогою раціонального пізнання: рішення завжди належить особистості, припускає спрямованість її волі, вибір, моральну оцінку; внутрішнє самовдосконалення — головний спосіб самоутвердження людини. Отже, персоналізм є спробою конкретизувати християнський ідеал особистості в умовах сучасного суспільства. Аналогічна проблематика розробляється також феноменологією, екзистенціалізмом, філософською антропологією, герменевтикою. Тейярдизм — це течія в католицькій філософії, започаткована французьким філософом, вченим (геолог, палеонтолог, археолог, антрополог), теологом П. Тейяром де Шарденом (1881 —1955). Своє життєве покликання він вбачав у суттєвому відновленні християнського віровчення згідно з досягненнями сучасної науки. Тейяр де Шарден відкидав старозавітний міф про створення Богом першолюдини, заперечував народження Ісуса дівою Марією, вважав еволюціонізм центральним методологічним принципом мислення. Він розмежовував три послідовні, але якісно різноманітні стадії еволюції неорганічного та органічного світу: переджиття (літосфера), життя (біосфера) і феномен людини (ноосфера). Людина для нього — найбільш удосконалений результат тривалої еволюції органічного світу, який у свою чергу розвинувся на основі еволюції неорганічного світу. Людина — це не завершення еволюції, а ключ до розгадки шляхів удосконалення світу. Еволюціонізм цього філософа теологічний. Рушійною силою еволюції виступає цілеспрямована свідомість до Бога ("точки Омега" — Хрис-та). Христос — осередок любові. Людство не сформувалося б, доводив він, якби не було земної любові людей. Любов знімає політичні, національні, мовні та інші перепони на шляху до їх об'єднання. Як результат виникають єдині загальнолюдські цінності — культура, техніка, релігія, мораль тощо. Отже, філософія Тейяра де Шардена перетворилася на вчення про долі світу і людини. За ідеї, відмінні від традиційних релігійних установок, Тейяр де Шарден був позбавлений права викладання та публікації своїх творів, був вигнаний церковниками із Франції. Понад
Тема і! Філософія XX—XXI ст.
20 років він прожив у Китаї, а потім у США. Його вчення по ширилося серед інтелігенції Франції і багатьох інших країн. Тейярдизм став найвпливовішою теологією, яка сьогодні протистоїть неотомізму. Протистоїть неотомізму і сучасна протестантська філосо фія, що виникла в період Реформації (XVI ст.), коли один із основоположників протестантської церкви Мартін Лютер (1483—1546) проголосив вчення "Про виправдання вірою". У ньому людський розум виносився за межі релігійної віри, а філософія втрачала навіть своє схоластичне призначення бути "прислугою теології": розум, за М. Лютером, може тільки підготувати віру, але відкривають людині Бога тільки віра і Біблія. Отже, протестантська філософія з самого початку стверджує релігійну віру як особистий зв'язок людини з Богом. В історії філософії і теології вона відома як протестантська ортодоксальність М. Лютера і М. Кальвіна (1500—1564), як ліберальна теологія /. Землера (1725—1791), діалектична теологія К. Варта (1886—1968), секулярна теологія Д. Бонхьоффера (1906—1945), деконструктивна теологія Д. Зьолле (нар. у 1920), есхатологічна теологія Є. Блоха (1885 — 1977), фунда-менталізм, контекстуальна теологія тощо. Якщо І. Землер доводив історичну недостовірність біблійних повідомлень, визнавав за ними лише наставницько-моральний зміст, заперечував богодуховність Біблії, раціоналістично тлумачив біблійні дива, то фундаменталісти проголошували незмінність релігійної догматики, вимагали буквального прийняття чудес і пророцтв, що містяться у "священних" книгах, надавали перевагу сліпій вірі перед висновками розуму. Засновник діалектичної теології К. Варт намагався відновити богослов'я за допомогою екзистенціальної філософії. За його уявленням, абсолютні суперечності між людиною і Богом може подолати тільки Бог, повідомляючи людині про себе завдяки словам проповідей Христа і біблійних текстів. Ще далі шляхом екзистенціалізму пішов німецько-американський теолог і філософ П. Тілліх. У праці "Систематична теологія" він закликав відновити втрачений синтез християнства з удосконаленою свідомістю і культурою, доводив, що Бога потрібно шукати не в "потойбічному" світі, а в глибині буття світу і людини. П. Тілліх стверджував, що людина відчужена від Бога, від світу, від самої себе, і метою історії є подолання цього відчуження, зробити це повинен Ісус Христос — не Бог, що став людиною, а людина, якою вона повинна бути. Отже, сучасна християнська філософія продовжує виконувати свою апологетичну функцію. Вона перестала бути "прислугою богослов'я", однак залишається догматичною, консервативною, традиціоналістичною. Модернізується вона вкрай повільно, головним чином у напрямі пристосування до даних науки і філософії, а також шляхом зближення позицій її різноманітних течій і шкіл. Щодо мусульманської філософії, то з кінця XIX ст. весь час зростає інтерес до середньовічного спадку арабської філософської думки, її інтерпретація є нині предметом ідейної полеміки і гострих дискусій. Мислителі традиціоналістської спрямованості закликають до відродження "справжнього" ісламу часів його засновника Мухаммеда. Вони підкреслюють незмінність традицій минулого, наголошують на суперечності думок релігійних авторитетів, не визнають тих вчень середньовічних арабо-мусульманських філософів, які орієнтувались на античні моделі філософствування, вважаючи їх чужими ісламу. Опоненти традиціоналістів, навпаки, вбачають у релігійному і філософському спадку минулого позитивний чинник еволюції суспільної думки і світогляду людей. У ньому вони особливо відзначають оцінку розуму як вищої інстанції у вирішенні світоглядних проблем, утвердженні свободи людської волі, розглядають його як заклик до усвідомленої діяльності. З середини XX ст. у мусульманській філософії активізувалась її панісламістська (грец. — усі й іслам) течія, засновником якої вважається афганський мислитель Джемаль-ад-Дін аль Афгані (1830—1897). Йому належить головна ідея панісламізму про "єдність" мусульман усього світу і необхідність їх об'єднання в єдиній мусульманській державі під керівництвом халіфа. Ця ідея надала нові імпульси інтегративній функції ісламу. Водночас лозунги панісламізму були взяті на озброєння силами крайньої реакції деяких мусульманських країн і громад для прикриття політичної експансії проти так званих невірних. Нерідко вони використовуються і з метою консервації
Тема 8 Філософія XX—XXI ст.
віровчення і культу ісламу, спонуки до закликів про обмеження прав жінок, орієнтації на жорсткі норми шаріату, повного контролю духовного життя народів, аж до джихаду — війни за віру, нібито продиктовану Кораном. Для релігійної філософії XX—XXI ст. характерні також різноманітні надконфесійні синкретичні течії і школи, тобто ті, які формуються під час змішування різноманітних віровчень і культів у процесі взаємовпливу релігій у їх історичному розвитку. Основою цих течій і шкіл є філософський комплекс окультизму (лат. — таємничий) — містико-філософського вчення про існування прихованої за матеріальними процесами і явищами вищої реальності, надприродних сил, які персоніфікуються під впливом магії, кабалістики, астрології, алхімії, френології, мантики тощо і можуть бути підкорені людиною. Елементи окультної філософії знайдені в єгипетській, індійській, китайській передфілософії, зороастризмі, у піфагорійців, у філософії Платона, а потім в Агріппи Неттесгеймського (1486—1535), Ф. Парацельса (1403—1541), Я. Бьоме (1573— 1624), П.К. Сен-Мартена (1743—1803), Е. Сведенборга (1688—1772) і багатьох інших. У XX ст. найвідомішими течіями цієї філософії були теософія і антропософія. Теософія (грец. — бог і мудрість: божественна мудрість) — це релігійно-філософське вчення про можливість безпосереднього осягнення Бога за допомогою містичної інтуїції та одкровення, доступних певному колу посвячених осіб. Його теоретичною основою є пантеїстичне уявлення про єдиний, безособовий, всеохопний абсолют, про божественну сутність усіх речей. Його практична складова виражається у містичних прозріннях і магії. Теософи визнають можливість безпосередніх контактів з надприродними, "потойбічними" силами, перевтілення душі, проповідують ідеї загальнолюдського братерства, терпимості до всіх релігій, ставлять мету розвивати надчуттєві сили людини. Виникнення теософії як особливої філософської системи пов'язане з діяльністю російської письменниці О.П. Блават-ської (1831 —1891) та її послідовників. У 1875 р. вона і американський полковник Г. Олкотт заснували в Нью-Йорку теософське товариство, вплив якого поширився на багато країн Євро- пи і Америки. У 1879 р. центр товариства був перенесений в Індію (з 1882 р. — у передмістя Мадраса). Члени товариства намагалися об'єднати різноманітні віросповідання шляхом розкриття ототожнення всіх релігійних символів і створити на цій основі універсальну релігію, не пов'язану з будь-якою догматикою. Згідно з теософією, кінцевим завданням життя людини є досягнення окультного "знання" і надприродних здібностей. На початку XX ст. керівники товариства проголосили новим "рятівником" людства Крішнамурті (1895—1986) — індійського мислителя і поета. У 1909 р. ще хлопчиком він вразив членів теософського товариства, в якому служив його батько, умінням впадати в екстаз, був вихований під наглядом президента (на той час) товариства А. Безанта і визнаний теософами месією. Проте у 1929 р. Крішнамурті відмовився від будь-якої участі в організованій релігійній діяльності. У теософському товаристві відбувся розкол, і з теософії виокремилась антропософія. Читайте також:
|
||||||||
|