МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Тема 5 ФІЛОСОФІЯ НОВОГО ЧАСУ 15 страницаАнтропософія (грец. — людина і мудрість) — це окультно-філософське вчення про людину як носія прихованих зовнішніх сил і здібностей, спрямоване на розвиток органів надчуттєвого сприйняття, мислення, відчуття і волі з метою пізнання "потойбічних" світів і перетворення духовної і фізичної природи людини. Засновником вважається німецький філософ Р. Штейнер (1861 —1925), який у 1913 р. створив антропософ-ське товариство, а у 1922 р., разом з протестантським теологом Ф. Риттельмайєром, заснував антропософську громаду християн, що поширилась у Німеччині, а після Другої світової війни — у Скандинавських країнах, Австрії, Великій Британії, Нідерландах, Франції, СІЛА. У наш час міжнародний центр антропософії знаходиться у Швейцарії (у м. Дорнах); він займається активною пропагандою антропософських ідей, вивченням і поширенням праць Р. Штейнера. Якщо теософія визнавала право на володіння надприродним "знанням" тільки за окремими особами, то антропософія підкреслює його принципову загальнодоступність. Згідно з Р. ПІтейнером, за допомогою особливого вчення і виховання, яке включає, зокрема, вивчення медитації, музики, евритмії (розроблене Р. Штейнером і його послідовниками мистецтво ті-
Тема 8 лесних рухів, що супроводжують мову або музику) та ін., кожна людина здатна пробудити дрімаючі в ній духовні сили пізнання і досягти вищого стану свідомості. При цьому людина повинна розвивати не тільки вищі, а й звичайні свої здібності (мислення, відчуття, волю). Найбільш удосконаленим інструментом такого розвитку антропософія визнає метод медитації — психічної вправи, яка дає можливість людині досягнути розумової зосередженості, психологічного розслаблення, відчуженості від зовнішніх об'єктів і т. ін. Традицію синтезу філософії, науки, релігії, культур Сходу і Заходу, розпочату теософією, продовжує Агні Йога, або Жива Етика, — філософсько-етичне вчення, спрямоване на розкриття вищої психічної здатності людини з метою її внутрішнього перетворення і оволодіння космічною енергією — Агні, стимулювання еволюції людини і людства до все вищих форм космічного буття за допомогою особливих правил життя і діяльності. Серію книг Живої Етики створила О.І. Реріх (Шапошні-ка) (1879—1955) — дружина і соратниця відомого російського художника М.К. Реріха (1874—1947). Згідно з Агні Йогою, людина — це результат еволюції людських втілень упродовж мільйонів років, тому вона концентрує в собі потужну енергію, здатну впливати на процеси планетарного і космічного масштабу. Людина існує за законом карми. Карма — це багатогранний процес перехрещення ліній рас, племен, особистостей (давніх і сучасних). Людина вміщує в глибинах свого духу велику інформацію, не розуміючи цього. Вона — "спляча мудрість", розбудити яку можна завдяки самовдосконаленню і сходженню до все вищих форм буття і свідомості. Для цього потрібно відмовитись від поганих звичок і позбутись негативних якостей (злоби, сумнівів, недовіри, нетерплячості, ліні, почуття власності), стверджувати в земному житті загальнолюдські цінності як магістральний шлях сходження людини ступенями космічної ієрархії. Надконфесіональні синкретичні течії та школи у релігійній філософії вивчені недостатньо, однак у вчених і філософів вони викликають живий інтерес. У XXI ст. вони не сходять зі сцени духовного життя. Найбільшого поширення вони набувають у переломні етапи розвитку історичного процесу. Наш час не є Філософія XX—XXI ст. винятком із цього загального правила. Виникають нові секти і релігійні громади, з'являються містичні утопії, створюються і швидко розпадаються поселення і комуни людей, які намагаються йти до колективного містичного досвіду. Такого роду ірраціоналізм крайньої форми утворює один із полюсів сучасної духовності особистості і суспільства. Отже, релігійна думка та філософія, що пов'язана з нею, за своєю сутністю належать до традиціоналістського, догматичного типу свідомості. Однак це не означає, що в ній не можуть формуватись і функціонувати філософські вчення значного і тривалого впливу на загальнолюдську культуру. Багато філософів православ'я, католицизму, протестантизму, ісламу, інших віросповідань зарекомендували себе знавцями історії філософії, талановитими авторами. їх зусиллями у релігійній думці XX ст. здійснено антропологічний поворот, коли головною проблемою філософствування стала людина. При цьому передумова і кінцева мета релігійної філософії, якими є поняття Бога та центральні догми, принципи релігійної свідомості, зберігаються. XX ст., всупереч очікуванням і припущенням, не стало століттям атеїзму ні на Заході, ні на Сході. Навпаки, кінець століття ознаменувався активізацією церкви і релігій, наростанням релігійності великих груп населення внаслідок того, що офіційна і тим більше неофіційна релігійні філософії, зберігаючи вихідні догми і принципи, водночас виявили здатність до відновлення та модернізації. 8.10. Філософська тенденція в постмодернізмі У середині XX ст. у філософському типологічному плюралізмі сформувалася стійка і впливова позиція протиставлення класичних і некласичних його напрямів, течій і шкіл. Класичними були визнані неокантіантство, неогегелянство, неопозитивізм, неотомізм, структуралізм, аналітична філософія, марксистська філософія й усі інші філософські спадкоємці того духовного повороту, початок якому поклали ренесансний гума-
Тема 8 Філософія XX—XXI ст.
нізм і німецька філософська класика. Не всі вони однаковою мірою вписуються в таку загальну філософську картину, однак їхній конгломерат, нерідко навіть суперечливий, не позбавлений раціоналістичної і наукової спільності. Всі вони стверджують культ людського розуму як ідейної основи і стимулу перебудови суспільства на ідеалах Свободи, Рівності і Братерства, виступають за вдосконалення розуму та його індивідуальній і неіндивідуальній іпостасях через прогрес науки. Знання і раціональне пізнання оголошуються головною силою у вирішенні всіх проблем людини і людства; філософським покликанням вважаються роздуми про буття світу, людини і суспільства, про метди пізнання, загальні принципи і норми моральності, про людину як таку, про її сутність, про шляхи і способи створення загальнолюдської ціннісної системи практики, науки і культури. До некласичного філософствування нині зараховують "філософію життя", екзистенціалізм, персоналізм, постмодернізм та інші сучасні ілософські напрями, течії і школи ірраціона-лістичного спрямування. У сфері їх інтересів — несвідоме і надсвідоме; людські інстинкти, емоції і воля; обґрунтування обмеженості раціонального пізнання, протиставлення йому інтуїції. Соціальною базою виникнення, формування, розвитку і функціонування такого роду філософствування є крах ілюзій сучасного суспільства, нездатність його економічної і політичної системи задовольняти постійно зростаючі потреби й інтереси людей, перебороти відчуження праці, реалізувати свої гасла свободи і рівності громадян. Замість суспільства високого рівня масового споживання було створено суспільство виживання. Всі його привабливі обіцянки виявилися утопіями. Ейфорії з приводу безмежних можливостей сучасного суспільства щодо створення гідних для людей умов життя більїне немає. Гносеологічними і методологічними відповідями на такі виклики стала некласична філософія. Однак перебороти їх вона пропонує шляхом не докорінної зміни економічних, політичних і правових парадигм, а шляхом пошуку та реалізації альтернатив раціональності, недоступного розуму і розумінню в межах логічного мислення. Показовим тут є найпопіирені- ший і найбільш популярний сьогодні філософський постмодернізм (англ. — буквально те, що після модерну). Питання про сутність і час виникнення постмодернізму дотепер залишається дискусійним. Безперечно лише те, що він виник як художнє явище в середині 50-х років XX ст. у США в архітектурі, скульптурі, живописі, а потім стрімко поширився в літературі та музиці. Для його художньої практики характерні такі стильові особливості: свідома орієнтація на еклектичність, мозаїчність, іронічність, ігровий стиль, пародійне переосмислення традицій, неприйняття поділу мистецтва на елітарне і масове, подолання межі між мистецтвом і повсякденним життям. Теоретико-методологічною основою постмодернізму став французький поструктуралізм з його націленістю на осмислення всього неструктурного у структурі; на виявлення апорій і парадоксів, що виникають за спроби об'єктивного пізнання людини і суспільства за допомогою мовних структур; на побудову нових моделей змістоутворення; на створення нової практики відкритого читання, подолання герменевтичних і аналітичних моделей тлумачення. З таким особливим комплексом ідей і уявлень світоглядного характеру постмодернізм став широкою ідейною течією нашого часу і здійснити експансію в усі галузі соціально-гуманітарного знання і громадського життя, претендуючи спочатку на статус загальної теорії сучасного мистецтва, а потім особливої ментальності, на завершене вираження "духу часу". У літературі використання постструкту-ралістських підходів у постмодернізмі спричинило феномен деконструктивізму — уявлення про перетворення в сучасному пізнавальному полі мови на самостійну силу, що загрожує єдності людини, і про культуру, як суму текстів будь-якого її феномену. Як наслідок, до 80-х років XX ст. у духовній культурі суспільства оформився ідейний комплекс, що поєднує постмодернізм, постструктуралізм і деконструктивізм та тлумачить як найбільш адекватне духу часу відображення інтелектуального й емоційного сприйняття епохи. Поширення постмодернізму зумовило також його експансію в галузь філософського знання. Поштовхом була публікація книги Римського клубу "Межі зростання" (1972), у якій
Тема 8 містився висновок про неминучу глобальну екологічну катастрофу у світі, якщо людство не відмовиться від нинішнього економічного і науково-технічного зростання. Під впливом цього висновку французький філософ Жан-Франсуа Ліотар (нар. у 1924)у книзі "Стан постмодернізму" (1979) вперше у загальному вигляді розкрив характерні філософські ознаки постмодернізму. Його теоретиками також стали такі французькі філософи: Жак Дерріда (нар. у 1930), Жиль Делез (1925— 1995), Мішель Фуко (1926—-1984), Фелікс Гваттарі (1930— 1992), Жан Бодрійяр (нар.у 1929), Ролан Варт (1915—1980)таін. Мода на постмодернізм у сучасному світі зумовлена суспільною незадоволеністю станом справ у багатьох сферах культури, особливо в мистецтві і самій філософії. З моменту виникнення постмодернізм розглядається як феномен мистецтва філософії у Франції, а з 70-х рр. XX ст. — як факт європейської культури. У межах постмодернізму поняттям "модерн" позначається мислення про еволюційні процеси в науці, філософії, релігії, початок яких у Європі датується XVII ст. У вузькому значенні "модернізм" — художня і літературна течія в культурі кінця XIX — початку XX ст., в основі якої лежить ідея множинності форм раціональності в мистецтві взагалі і мистецтві філософії зокрема. Сама ідея множинності, плюралізму раціональності відображає багатозначність дійсності. Однак у мисленні вона засвоюється значно складніше, ніж ідея однозначності, вивіре-ності, жорсткої детермінованості. Очевидно, ця обставина стала однією з причин полегшеного тлумачення ідеї множинності переважно як всеохошюсті, еклектики, тотального експерименту без обмежень і будь-якої функціональності, як чергової кризи мистецтва — від музики до кінематографа, літератури, філософії, культури в цілому. Постмодернізм виник як альтернатив такого роду негативного тлумачення дійсності, що не вписувалася в концепції ні філософської класики, ні філософського модерну, які претендували на універсальність. Плюралізм як реальність і як нова модель сприйняття культури і суспільства в цілому не міг бути аргументований відтворенням базових вихідних ідей фі- Філософія XX—XXI ст. лософської традиції, що починається від Платона, Г. Гегеля, К. Маркса. З цієї причини виникла настійна потреба в новій раціональності. Однак замість її розробки постмодернізм залучив до філософії ірраціоналізм переважно у вигляді семантичної теорії та інтуїтивістської методології. Це спричинило звільнення власної думки від будь-яких обмежень епохи, призвело до деконструювання таких складових компонентів світогляду, як "Бог", "Я", "Мета", "Зміст", "Реальний світ", "Істина", "Абсолютна істина" та ін. Водночас філософський постмодернізм реконструює, іноді абсолютизуючи до абсурду, такі наріжні положення класичної філософії, як вчення про відносну істину (заміняючи таким чином гносеологічний детермінізм релятивізмом); потребує посилення антидогматизму; наголошує на відмові від жорстокого доктринерського монополізму; заперечує пошук штучних протилежностей (що взагалі розглядаються тільки як символічні); наполягає на відмові від подвійного розгляду явищ світу, тобто пропонує відмовитися від бінарних опозицій типу "раціональне — ірраціональне", "скінченне — нескінченне", "старе — нове", "дух — матерія", "матеріалізм — ідеалізм" та ін.; рекомендує перехід з позицій класичного антропоцентристського гуманізму на позиції гуманізму універсального, екологічний вимір якого охоплює у нього вселюдство, природу, космос, Всесвіт (постмодернізм широко використовує метафори; метафорична свідомість для його представників є нормою); стверджує ірраціоналістичний статус мислення. Отже, постмодернізм відмовляється від логіцизму, від абсолютної істини, релятивізує теорію, переходить, по суті, на позиції агностицизму. Для його прибічників знання не просто стають кумулятивними, а все більше базуються на незнанні, що набуває поширеного характеру. Оволодіваючи світом, ми, на їхню думку, розширюємо горизонти знань про нього, однак при цьому зібльшується і наше незнання про світ. На підставі зазначеного вище постмодерністи роблять висновок про неможливість існування в змісті знань елементів абсолютної істини або результатів діалектики абсолютного і відносного знання. Думки і знання в постмодернізмі — це ідеологізовані тотальності тектсів і лінгвістичних конструкцій.
Тема 8 Філософія XX—XXI ст.
Згідно з постмодернізмом, народжуючись людина освоює світ не сама і не безпосередньо, не діяльністю, а за допомогою мови, текстів, слів, що дісталися у спадок. Мислення, яке не навчилося мислити самостійно, користуючись словом, текстами, обмежує спектр значень трансльованими змістами, тому людина, ідучи на поводі засобів масової комунікації, створює для себе світ, у якому замість справжніх почуттів і думок їй пропонують підмінні утворення, в результаті чого вона живе у фантомному світі псевдодумок, псевдопочуттів і псевдоподій. Так виникає "сіра" більшість, яка сліпо вірить в одну спеціально трансльовану для неї істину. Теоретики постмодернізму підкреслюють, що завдання полягає в тому, щоб прорватися у за-дзеркалля мови, а точніше текстів, з метою осягнення прихованого простору ризоми. Ризома (від фр. — кореневище) — це поняття у постмодернізмі, що фіксує принципово позаструктурний і нелінійний спосіб організації цілісності і зберігає можливість власної рухливості й відповідно реалізації її внутрішнього творчого потенціалу самоконфігурування. У філософію це поняття було запроваджене Ж. Делезом і Ф. Гваттарі в однойменній спільній праці. У метафоричній постмодерністській свідомості ризома сприймається як кореневище, корінні або стриженві системи (корінь), з одного боку, і мочкуваті або брунькоподібні системи (корінці), що радикально відрізняються від кореня або цибулини — символу потенційної нескінченності, яка містить приховане стебло, з іншого боку. Вона є системною ланкою (бульба), в якій спресовані найрізноманітніші види діяльності — лінгвістичний, перцептивний (несвідомий), пізнавальний. Самої по собі мови та її універсальності немає, стверджують прихильники постмодернізму, є лише стан діалектів, говорів, спеціальних мов. Ризома потенційна і нестабільна, тому вона є джерелом трансформації ізольованого середовища, що має власний творчий потенціал. Вона не кібернетична, тобто не підвладна командам центру, синергетична (самоорганізаційна). Ілюстрацією синергетизму ризоми може бути програмний для постмодернізму текст "Трагедія мови", у якому йдеться про те, як відбулася дивна подія. Спостерігач не розуміє, як це трапилося. Текст перетворився на його очах. Цілком прості і ясні пропозиції самі по собі прийшли в рух. Вони зіпсувалися, перекрутилися, щоб уже в наступну мить спотворитися знову. Це хаос, але хаос позірний. Насправді він таїть у собі потенційні можливості нескінченного числа нових організаційних трансформацій, забезпечуючи безмежну плюралістичність ризоми. У межах ризоми в принципі неможливе виокремлення фіксованих точок. У ризоми немає і не може бути ні початку, ні кінця, є лише середина, з якої вона виростає і виходить за її межі. До ризоми неможливо застосувати чітке диференціювання зовнішнього і внутрішнього. Вона розвивається, варіюється, розширюється, втілюється, але ніколи не може бути фіналом. Фундаментальною категорією постмодерністської філософії є також категорія "ацентризм", що уточнює і розвиває зміст ризоми про деструктурність соціального простору. Згідно з ацентризмом, у цьому просторі втрачається вибраність будь-яких точок, він перестає сприйматися як система місць. За метафорою Ж. Бодрійяра, немає більше ліжок, на яких лежать, немає більше стільців, на яких сидять, є лише функціональні лежання і сидіння, що вільно синтезують всілякі пози, а отже, всілякі стосунки між людьми. Аналогічно немає і не може бути ні елітарної, ні масової культури як таких. Мішель Фуко стверджував, що влада також є скрізь і йде звідусіль. Ідею децентралізму постмодернізм експлуатує в широкому діапазоні: від де-централізованості текстів будь-якого призначення до радикального заперечення ідеологічних, філософських і соціальних моделей. Як констатує відомий представник постмодернізму філософ Ж. Ліотар, у постмодерністській культурі всі колишні центри тяжіння, утворені національними державами, партіями, професіями, інституціями й історичними традиціми, втрачають свою силу. У постмодерністському соціумі стратегій жодна не має привілеїв перед іншими. Отже, ацентричність соціального і культурного простору в постмодернізмі є програмною. Якщо системи для класичної філософії є ієрархічними системами, які містять центр значення і суб'єктивізації, то ризома є нецентралізованою ієрархічною системою без центрального керівного начала.
Тема 8 Філософія XX—XXI ст.
Постмодернізм відмовляється також від євро- і етноцен-тризму. Він обстоює створення єдиної універсальної культури, єдиної науки, історії, релігії. Щоправда, всесвітній світогляд він вважає справою майбутнього, а тому плюралізм культурних традицій пропонує брати до відома як світоглядні орієнтири і духовні світи інших людей та народів. При цьому серед запропонованих постмодернізмом шляхів реалізації своїх утопій не йдеться про усунення реального ідеологічного регулювання духовного життя людей, зате не бракує пропозицій щодо цього, наприклад, лінгвістичного порядку. З викладеного вище випливає, що філософський постмодернізм у принципі заперечує можливість вірогідності і будь-якої об'єктивності, поняття "справделивість", "свобода", "правота", "вина" оголошує такими, що втратили своє значення, втрату ціннісних орієнтирів сприймає позитивно, "вічні цінності" розглядає як тоталітарні та параноїдальні ідефікси (від фр. — маніакальна ідея), що перешкоджають творчій реалізації. Ідеалом постмодернізму є первісний стан невпорядкованості, стан нескутих можливостей. Теоретики постмодернізму стверджують, що у світі царюють два начала: шизоїдне — начало творчого становлення; параноїдальне — начало задушливого порядку. Будь-який стан порядку негайно повинен бути підданий деконструкції, тобто позбавлений змісту, шляхом інверсії базових понять. У світі панують бажання, а у світі бажань все можливо, оскільки це шизофренічний світ. Філософія — також шизофренія, правда не тотожна клінічним формам шизофренії, вона — процес, а не мета, виробництво, а не його вияв. Соціум — другорядний стосовно логіки бажань, оскільки обмежується досвідним інтересом, у той час як бажання належить до більш глибокого свідомого шару. Соціум — маргінальний. Він постійно руйнується і змінюється. Подібну позицію активно відстоював Ж. Делюз. Він стверджував, що шизофренія і параноя — це два протилежних способи мислення. Перший, на його погляд, позитивний, а другий — негативний. На поняттях параної засновані державна влада, ідентичність, подібність, істинність, справедливість, заперечення та ін. На його думку, вони дають змогу владі вибудовувати свою ієрархію. Сила філософа-мислителя полягає в опозиції до влади в усіх її іпостасях. Звідси виводиться основне завдання шизоаналізу — звільнення потоків бажання з-під влади пара-ігоїдального структурування. З позицій протиставлення способів мислення у філософському постмодернізмі розглядається і проблема свободи. Згідно з Ж. Бодрійяром, бути вільним у суспільстві споживання насправді означає вільно проектувати свої бажання на вироблені товари і впадати у заспокійливу регресію (залежність від речей). Індивідуальних бажань і потреб немає, є "машина виробництва бажань", яка змушує нас насолоджуватися. У самому акті споживання, в чаруванні покупки відтворюється несідоме і кероване сприйняття людиною всієї соціальної системи норм. Усе, що звільнено, неминуче розпочинає нескінченно розмножуватися, змінюватися у процесі часткового розпаду і розсіювання. Поняття аксіології "прогрес", "багатство", "демократія" втрачають свій зміст, але їхнє відтворення триває. Вони поширюються світом і проникають всюди, перетікаючи одне в інше. Секс, політика, економіка, спорт і т. ін. тепер скрізь, а отже, ніде. Політика є сексуальною, бізнес — спортом, економіку не можна відрізнити від політики. Цінності вже неможливо ідентифікувати. Культура стала транскультурою, політика — трансполітикою, сексуальність — транссексуальністю, економіка — трансекономікою. Відчуження більше немає. У постмодернізмі вся реальність мислиться як текст, дискурс (від лат. — шукати, блукати; у постмодернізмі — розмірковувати в мовній сфері), міркування. Ніщо не існує поза текстом. Культура будь-якого історичного періоду виявляється як сума текстів, або інтертекст. Розуміння текстів можливе лише в "дискурсивному полі культури", тобто розуміти їх можна тільки у зв'язку з іншими текстами, але не у зв'язку з якимось "буквальним" значенням або нормативною істиною. Неминуча присутність попередніх текстів — інтертекстуальність — не дає можливості розглядати будь-який текст як автономний. Отже, мова є непостійним середовищем, вона не може мати безпосередній зміст або бути істиною. Звідси випливає найважливіша теза постмодернізму про несамототожність тексту і ненадійність знання, здобутого за допомогою мови, і, як наслідок, про проблематичність тієї картини дійсності — епістеми,
Тема 8 що існує в ту або інілу історичну епоху. Мітель Фуко визначив епістему як пізнавальне поле. Відповідно до його тверджень, у кожну історичну епоху існує специфічна більш-менш єдина система знання. Вона реалізується як мовний код, мовна норма, що несвідомо визначає мовне поводження, а отже, мислення індивідів. На думку М. Фуко, епістема завжди внутрішньо залежна від структури владних відносин, є "тоталізуючим дискурсом", що легітимізує владу, тому вона не може бути нейтральною або об'єктивною. Цю одну з вихідних і головних ідей постмодернізму та весь пов'язаний з нею критичний пафос, що спричиняє установку на опозицію до влади мовних структур, неможливо зрозуміти поза тими кардинальними змінами соціокультурної ситуації, які відбулися у світі, насамперед у західному суспільстві, під глобальним впливом системи мас-медіа, що містифікують масову свідомість з її ілюзіями. Ці зміни зумовлюють фундаментальну, онтологічну трансформацію культури. Найбільш репрезентативною в інтерпретації цих змін є теорія гіперреаль-ності (від англ. — надреальність) Жана Бодрійяра. На його думку гіперреальність виникає тоді, коли культурні уявлення і знання втрачають зв'язок із соціальною і людською реальністю, яку вони повинні відображати, і стають автономними — симулякрами. Симулякр — це псевдоріч, що заміщує "агонізуючу" реальність, яка стирає розбіжність між реальним і уявним; позірність, що не володіє жодними референтами (відношеннями до об'єктів дійсності). Зв'язок образності й реальності, згідно з Ж. Бодрійяром, проходить декілька етапів перетворень, що характеризуються наростаючою емансипацією кодів від референтів: відображення об'єктивної реальності змінюється її перекученням, потім — маскуванням її відсутності і, нарешті, втратою будь-якого зв'язку з реальністю, заміною видимості симулякром. Весь сучасний світ складається із симулякрів, які не мають підстав для існування в жодній реальності, крім власної; це світ співвідносних знаків, тобто абсолютно штучний світ. Отже, відносини людини зі світом у постмодернізмі фундаментально трансформуються. Вже ніхто не апелює до реального об'єкта, оскільки у світі, де домінують штучні моделі, не до- Філософія XX—XXI ст._______________ .----- .-------------------------------------- пускається розбіжність між "словами" і "речами" Суб'єкт, позбавлений об'єкта, не може порівнювати свої уявлення з об'єктом і опиняється в повній залежності від гшерреальності. Людське життя стає оманливим, неавтентичним, викликає відчуття порожнечі і безглуздості, хаосу і відсутності гармонії, нестабільності і загальної дезорганізованою світу. Так постмодернізм розкриває внутрішній механізм процесу містифіка-пН суспільної свідомості, Що відбувається під впливом засобів масової інформації, доводить ненадійність, невірогідність, не-Гстинність знання, робить розпливчастою, туманною "розділю-вальну лінію" між світом і знанням. Розглядаючи як текст літературу, культуру, суспільство и історію, постмодерністи уподібнюють свідомість особистості якійсь сумі текстів. "Нічого не існує поза текстом", тому будь-який індивід неминуче перебуває всередині тексту, що веде до "смерті суб'єкта", завдяки чому відбувається мовлення. У цьому процесі "поглинання суб'єкта текстом" завершується трансформація "сутпісної людини" модерну в "людину відносин , характерну для ностмодерну. Новий суб'єкт постмодерну може бути осмислений як калейдоскоп фрагментів ідентичності, "прив'язаних" до локально-історичних і культурних обставин. Перетворення суб'єкта на текст унеможливлює його ставлення до самого себе як до чогось постійного, що існує незалежно від світу знаків, якимим він обплутаний. Постмодернізм обґрунтовує неможливість незалежного індивідуального існування, доводить, що індивід постійно, і насамперед несвідомо, обумовлюється в процесі свого мислення мовними структурами. Ця позиція, загальна длявсьогс^ост-модерністського способу мислення, одержала назву творе Зичного антигуманізму". И суть полягає у визнанні того факту що незалежно від свідомості і волі індивіда, через нього, над ним і поза ним виявляються сили, явища і процеси, над якими він не владний, а тому індивід не може бути пояснювальним принципом при дослідженні будь-якого "соціального ЦІЛОтже постмодернізм руйнує ідеологічну позицію попередньої філософії, що базується на уявленні про суб єкт як центр світобудови, нехтує теоретичною традицією розгляду ш- Тема 8 дивіда як суверенної, незалежної, самодостатньої і тотожної своїй свідомості особи. На думку представників постмодернізму, таке уявлення про людину в наш час стало необґрунтова-ним і навіть безглуздим. Цей висновок постмодернізму безпідставний. Він зумовлений слабкістю наведених аргументів, непереконливістю запропонованих ним способів і засобів опору особистості стереотипам масової свідомості, складністю, розпливчастістю та розмаїтістю розроблених ним альтернативних програм досягнення людиною своєї мети, тому його постулати не можна цілком і беззаперечно сприймати, оскільки вони орієнтують особистість на недовіру до великих базових ідей, напрацьованих людством, що забезпечують єдність знання, організують суспільство і є засобом його легітимізації. Це насамперед стосується історії, науки, релігії, мистецтва, і особливо організуючих принципів філософської думки Нового часу і класики, таких як гегелівська діалектика духу, ідея прогресу, емансипації особистості, ідей Просвітництва про знання як засіб встановлення загального щастя на землі і т. ін. Аналіз філософствування постмодернізму був би неповним без виявлення його точок зіткнення з наукою, що дає змогу більш реально оцінити його місце і роль у тій духовній трансформації, яку переживає сучасний світ. З 70-х років XX ст. не-класичну науку, що склалася на межі XIX—XX ст., змінила постнекласична наука. Виник новий тип знання, принципово відмінний від того, який прийнято називати класичною наукою, або наукою Нового часу. Він характеризується підвищенням суб'єктивності, гуманістичності, самокритичності, переглядом таких класичних характеристик знання, як його об'єктивність та істинність. Читайте також:
|
||||||||
|