МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Тема 5 ФІЛОСОФІЯ НОВОГО ЧАСУ 16 страницаУ класичному типі науки критерієм наукового пізнання є зосередженість уваги дослідника на характеристиках об'єкта за умови елімінації всього того, що пов'язано з суб'єктом. Не-класичний тип науки враховує співвіднесеність характеристик об'єкта і засобів пізнання, що використовуються суб'єктом. Постнекласичний тип співвідносить знання про об'єкт не тільки із засобами, а й із цільовими настановами суб'єкта, який здійснює пізнавальний процес. Філософія XX—XXI ст. Постнекласична наука досліджує не лише складноорганізо-вані системи, а й надскладні системи, відкриті і здатні до самоорганізації. Об'єктом науки стають комплекси, невід'ємним компонентом яких є людина (глобально-екологічні, біотехно-логічні, медико-біологічні і т. д.). Увага науки переноситься з повторюваних і регулярних явищ на "відхилення" всіх видів, на побічні і невпорядковані явища, вивчення яких спонукає до винятково важливих висновків. На зміну таким постулатам класичної науки, як простота, стійкість, детермінованість, висуваються постулати складності, ймовірності, нестійкості. У результаті вивчення різних складноорганізованих систем, здатних до самоорганізації (від фізики і біології до економіки і соціології), формується нове нелінійне мислення, нова "картина світу", основними характеристикам якої є нерівновага, нестійкість, необоротність. Разом з поняттями флуктуації, біфуркації і когерентності вони утворюють, по суті, нову базову модель світу і пізнання, дають науці нову мову. Формування всього комплексу ідей нелінійності, ймовірності, хаосу та ін. відбувалося в 70—80-ті роки XX ст. одночасно в різних галузях як природничо-наукового, так і соціогума-нітарного знання. Це пов'язано з розвитком міждисциплінарних досліджень утворення впорядкованих структур, теорії самоорганізації — синергетики Германа Хакена (Німеччина), теорії дисипативних структур Іллі Пригожина (Бельгія), теорії катастроф Тома Рене (Франція) та ін. Предмет теорії самоорганізації (синергетики) — складні системи в умовах нестійкої рівноваги і їхня самоорганізація поблизу точок біфуркації, де малий вплив виявляється значним і непередбачуваним за своїми наслідками для поведінки системи в цілому. Об'єкт — не існуюче, а те, що виникає. Згідно з енергетикою, у світі немає тих універсальних законів, які уможливлювали б його пізнання в класичному розумінні. Це означає деонтологізацію знання, посилення ролі суб'єкта у процесі пізнання, що саме й може бути інтерпретоване як заперечення реальності об'єкта. Ускладнюється питання про критерії реальності, демаркації між реальним і вигаданим постає питання про поліонтологічність буття. Отже, синергетика здійснює радикальну переоцінку цінностей. Вона
Тема 8 претендує на перегляд онтології світу, лінійної моделі прогресу, кумулятивної моделі знання. Проблема кореляції постмодернізму і сучасної науки була поставлена Ж. Ліотаром. Сьогодні вже очевидне існування паралелей між постнекласичною наукою з її невизначеністю, неповнотою, неверифікованістю і методологічними установками постмодернізму. Якщо "модерний" світ, у тому числі соціальний, характеризується категоріями детермінізму, універсальності, визначеності та спрямованості розвитку, постмодерніст-ська соціальна теорія використовує категорії невизначеності, нелінійності, багатоваріантності. У ній відбувається примирення з плюралістичною природою світу і її неминучим наслідком — амбівалентністю і випадковістю людського існування. Отже, розвиток сучасної науки, проведення міждисциплінарних дослідя^єнь, формування певних теорій висунули на перший план проблеми, вирішити які методами і засобами класичної науки неможливо. Необхідні нетрадиційні підходи. У їх реалізації є місце і для постмодернізму, якими б суперечливими та екстравагантними на перший погляд не здавалися його ідеї, підходи і пропозиції. Суперечки про сутність і зміст постмодернізму розпочалися в науковій літературі з моменту його виникнення і тривають дотепер. Складність і неоднозначність цього феномену породжує досить широкий спектр його оцінок — від визнання постмодернізму найбільш актуальною і "просунутою" частиною сучасної культури до його повного неприйняття й інтерпретації як вірусу, що розкладає сучасну культуру. Однак сьогодні непродуктивність і неприйнятність радикальних оцінок постмодернізму, як позитивних, так і негативних, досить очевидна. З одного боку, не виправдалися очікування, що постмодернізм ось-ось себе вичерпає як якась периферійна і досить випадкова проблематика в західній культурі. Насправді, корені постмодернізму дуже глибокі і сягають у кризу природознавства на межі XIX—XX ст., що породила сумнів у пізнавальних модливостях людини, відмову від раціоналізму і "логоцентриз-му". Виник модерн. Його криза додала цьому процесу характер загальної кризи "західної свідомості". Глибинна культурна трансформація, пов'язана з розвитком засобів масової комуні- Філософія XX—XXI ст. ---------------- ' ■ т^льтурну ситуацію в су- кації, що У принципі ^™™С°к^ряото виробництва і со-часному суспільстві, механізми ^^ основи його світо- ціального контролю, оста™ЧН° ^^ думку всіх дослідників сприйняття й свідомості. Саме тому на ДУсильтй ^ ^^ постмодернізму, його головна функн; свідомості„; у руй. ють у критиці західної культури за Д ^^ чином у розчи. нізму, наприклад теза про смерть у р03глядатися еться як "теоретичний антигуманізм . ^ переосмис. як початок складного і, мабуть, ^ випадку _ можли- востей і меж людської 1нДиидуаЛЬ^анізму на платформу уні-класичного антропоцентричного гумані нереального гуманізму. очевидними є обмеженість Проте, з іншого боку, досить °^шДсть вирішення в його постмодернізму, принципова неможІрраціоналі3м, ак-межах фундаментальних наукових з; ^ формах 0СМИСЛЄНня Цент на літературно-художніх, по .людорного? ПОВЄрхового соціальної реальності ведуть до^ _ занурення в гіперреаль-сприйняття, відходу від суті _ре ■_ критеріїв оцінки і ви-пість, позбавляють людину об єктив^ ^ ^^ сщшя. бору, гальмують зведення новог вер^ ють збереженню і поглибленню щнн ілософії постканіталіз- суспільство майбутнього; ^алізова ^ ^ постульованій фі- лософії постмодернізму немає об ек ^^ ^^ род. має і самої філософії. Виходячи з ц*. , постмодернізмІ5 а не мом, а модернізму - постм°ДЄрН^аКТ'у, що модернізм виник після класики, а постмодернізм - шел Тема (і випливає висновок про вияв відомого діалектичного закону. Закон стверджує про спадкоємність у розвитку. Модернізм і постмодернізм насправді є руйнуванням класики, заперечен ням її, але позірним, не діалектичним, тому більш правильно говорити про їхній взаємозв'язок. Модернізм і постмодернізм сформувалися на ґрунті несприйняття класичної літератури, мистецтва, філософії. Цей процес виявився не тільки негативним, а й багато в чому позитивним. Без класики і модернізм, і постмодернізм були б неможливими, а вони для класики стали не тільки подразниками в позитивному значенні, а й стимулами для подальшого творчого пошуку, відомим доповненням до неї в осмисленні багатьох проблем і відкриттів у різних сферах культури, науки, філософії. Філософська тенденція в постмодернізмі — факт, що відбувся. Вона виражає умонастрої тієї частини суспільства, яка своє критичне ставлення до світу людського буття поєднує з творчим пошуком альтернативних ріїнень. Філософія була і є найбільш повною відповіддю на виклики часу. В її численних напрямах, течіях, школах і тенденціях завжди містяться зерна абсолютної істини. Знайти, дослідити і показати шляхи практичного їх використання — актуальне, почесне і життєво необхідне завдання філософії. Філософська тенденція постмодернізму не може бути тут винятком. Контрольні запитання і завдання 1. Назвіть напрями, течії та школи у філософії XX— XXI ст. 2. Чим відрізняються філософські позиції марбурзької і фрейбурзької неокантіанських шкіл? 3. Які філософські ідеї характерні для неогегельянства? Хто їх автори? 4. Якими течіями представлена сучасна ірраціоналістична філософія? 5. Чому філософська творчість Ф. Ніцшє вважається ірра-ціоналістичним волюнтаризмом? Філософія XX—XXI ст. 6. Які філософські ідеї розвивав у книзі "Присмерк Європи" О. Шпенглер? 7. Що, з позицій психоаналізу 3. Фрейда і неофрейдистів, визначає поведінку і діяльність людей? 8. Як екзистенціалізм вирішує проблему сутності та існування людини? 9. У чому полягає сутність методу верифікації в неопозитивізмі?
10. Чому сучасний прагматизм вважається філософією бізнесу? 11. Які компоненти духовності людини досліджують сучасні представники філософської антропології? 12. Кого з представників герменевтики ви знаєте? У чому сутність їхніх поглядів? 13. Що таке, з позиції сучасної феноменології, феномен свідомості? 14. Яка відмінність між філософією релігії і релігійною філософією? 15. Чим у філософії відрізняється неотомізм від томізму? 16. Які різновиди релігійної філософії вам відомі? 17. У чому полягає сутність сучасного панісламізму? Яка його історія? 18. Чим відрізняються між собою філософія, теософія і антропософія? 19. Що таке сучасний окультизм? 20. Назвіть соціальні доктрини сучасної філософії. Вкажіть їхні відмінності. 21. Назвіть прізвище французького філософа — теоретика постмодерну. 22. Знаннями яких категорій збагачувався ваш світогляд? 23. Чому одні сучасні філософські напрями, течії та школи називаються класичними, а інші — некласичними? 24. Чому постмодернізм належить до некласичного типу філософствування? 2 5. Назвіть відмінності постмодернізму від модернізму у філософії. 26. Коли і в яких сферах культури сформувався постмодернізм? Тема 8 Ден^Дм0одЯеКр°н™ ГУГМУ ФІЛ0С°ФІЇ Н— ^офська те,, 28. Яким у постмодернізмі є зміст категорії "ризома"? ^29. Який зміст у постмодернізмі має категорія "шизоана- ЗО. Як у постмодернізмі вирішується проблема свободи? Тема 9 ФІЛОСОФСЬКА ДУМКА В УКРАЇНІ
Комплексне дослідження історії розвитку філософської думки в Україні бере початок на межі XIX—XX ст. Пріоритетними в ньому виявились системний і культурологічний підходи, за допомогою яких з часом сформулювали як мінімум три погляди на історико-філософський процес у країні. Одна з них належить відомому філософу, історику, філологу, слов'янознавцю Д.І. Чижевському (1894—1977). У працях "Філософія на Україні" (1926) і "Нариси з історії філософії на Україні" (1931) він оголосив суверенним суб'єктом філософії націю. Інша філософія — марксистсько-ленінська — вважала таким суб'єктом робітничий клас. Основною позицією було протиставлення матеріалістичного та ідеалістичного філософських напрямів: матеріалістичне однозначно оцінювалося як позитивне, прогресивне, наукове; ідеалістичне — негативне, ненаукове і навіть вороже людям. Всі ці позиції сьогодні уявляються однобічними, але взаємозв'язаними і такими, що доповнюють одна одну. Філософія не може бути ні лише національною, ні лише класовою (інакше у світі було б стільки філософій, скільки є народностей, націй, суспільних класів і держав). Разом з тим, людство не знає такої
Тема 9 Філософська думка в Україні
філософії, яка б не виражала потреби, інтереси, мету, ідеали людей, отже, різних їх соціальних та етнічних спільнот. Історико-філософський прогрес завжди є рухом до об'єктивно істинного знання і загальнолюдських цінностей, сукупність яких становить сферу культури. Ступінь відповідності їм цінностей будь-якого народу виступає показником його цивілізованості. Філософія — це загальнолюдська цінність, однак її становлення, розвиток і функціонування у різні історичні епохи і в різних країнах специфічні. Щодо протиставлення матеріалізму та ідеалізму у філософії, то за межами вирішення її основного питання наукового сенсу воно не має. Філософські вчення оцінюються не за належністю їх творців до якогось напряму чи течії у філософії, а за їх реальним внеском у розвиток і вдосконалення духовності особистості та суспільства. В історії української філософії виділяють три головні періоди: 1) філософія Київської Русі (X — кінець XV ст.); 2) філософія XVI—XVIII ст.; 3) філософія XIX—XXI ст. 9.1. Філософська думка в культурі Київської Русі Становлення професійної філософії в Україні завершилось зі створенням у XVII ст. Києво-Могилянської академії. Однак і наші далекі пращури, які мешкали на території нинішньої України, розмірковували про основи людського буття, сенс життя, сутність людини та навколишнього світу, свободу, любов, надію, віру, добро, зло. Наприклад, "Велесова книга" (IX ст.) розповідає про їх працелюбність, оптимізм, творчість, відповідальність, любов до рідного краю та своєї землі, прагнення до самопізнання та свободи. "Синопсис" (історіографічний твір XVII—XVIII ст. про найважливіші події на східнослов'янських землях від найдавніших часів до 1670 р.) розповідає про антропоморфічний і пантеїстичний характер світогляду майбутніх українців. Природні явища, небесні тіла, тварин і рослин вони розуміли через якості людини, а численні божества ототояшювали з природою: Перун — бог грому, блис- кавки і дощових хмар; Велес — бог достатку, покровитель багатства і худоби; Позвізд — бог повітря, погоди і негоди; Ладо — бог весілля і всілякого благополуччя; Купало — бог плодів; Коляда — святковий бог та ін. Задовго до запровадження християнства наші предки намагалися визначитися в єдиному бо-жестві, користувалися такими релігійними поняттями, як "молитва", "рай", "пекло", "свято", словами — "бозна" (Бог знає), "помагайбог" (допомагай Боже), "спасибі" (спаси Боже). Фактично це було своєрідним філософським осмисленням довкілля з його стихіями, Небом і Землею, Сонцем і Місяцем, ніччю і днем, блискавкою і громом, дощем і вітром тощо, тобто ще до хрещення і появи писемності на Русі у східнослов'янських племен формувалися перші передфілософські уявлення, свій стиль життя і мислення, вироблялись характерні орієнтації на осмислення світу і культури. На становлення і зміст вітчизняної філософської думки суттєво вплинули і певні специфічні обставини, серед яких у першу чергу слід виділити дві: введення в Київській Русі наприкінці X ст. (988) християнства як державної релігії, створення слов'янської абетки уродженцями міста Салоніки в Македонії братами Кирилом (прибл. 827—869, до прийняття на початку 869 р. чернецтва — Костянтин) і Мефодієм (прибл. 815—885). Завдяки християнізації стародавня філософська думка в Київській Русі одразу долучилася до традиції філософствування, яка склалася в культурі Візантії — прямій спадкоємниці грецької античності, а утвердження слов'янської писемності сприяло значному поширенню в державі перекладної літератури античних, елліністських, візантійських, болгарських авторів, текстів із Біблії, творів "отців церкви". Як свідчать історичні документи і матеріали, перші перекладачі цієї літератури і текстів були людьми творчими і самостійними, вони менше піклувалися про ідентичність перекладів оригіналам, а більше — про своє трактування їх змісту і суті. Такого роду трактування та коментарі, очевидно, слід вважати попередниками вітчизняної філософії. Київським книжникам-перекладачам були знайомі філософські твори Піфагора, Демокріта, Діогена, Платона, Арісто-теля, Епікура, а серед представників патристики — Василія Тема 9 Філософська думка в Україні
Великого, Григорія Богослова, Іоанна Златоуста, Афанасія Александрійського та ін. В "Ізборнику Святослава" (1073) вміщено переклад уривку з "Діалектики" Іоанна Дамаскіна, в якому філософія визначалась як пізнання сущого, пізнання речей божественних і людських, як мистецтво мистецтв, наука наук, любов до мудрості. Одним із перших давньоруських філософів вважається Іла-ріоп — київський митрополит у 1051 —1054 рр. Свідчень про нього мало, відомо лише, що він входив до числа прибічників князя Ярослава Мудрого, був одним із засновників Києво-Печерського монастиря, посідав чільне місце серед київських книжників. Достовірно відомим його твором є "Слово про закон, через Мойсея даний, і про благодать та істину, які були Ісусом Христом, і про те, як закон відійшов, і благодать та істина всю землю заповнили, і віра на всі народи поширилась, і нашого народу руського досягла". Це богословсько-філософський твір, у якому автор розмірковував про посилення участі Бога в земних справах, про хрещення Русі як заключний етап її християнізації, про переваги християнського світогляду, порівняно з язичеським, про непримириме ставлення до язичества як комплексу місцевих дохристиянських вірувань, про краще майбутнє людства і людську волю, про джерела патріотизму князів, котрі постають у нього як носії слави, мужності і хоробрості. Зміст "Слова..." свідчить про надзвичайну обізнаність автора з культурними набутками візантійської, болгарської, чеської та західноєвропейської думки, його непересічний розум, здатність до суто філософського осмислення історії та сьогодення, виняткову красномовність, любов до рідної землі. Поставлені ним питання і способи їх розв'язання жодним чином не поступалися тогочасній західноєвропейській ментальності. На відміну від її раціонально-спекулятивного характеру, вони були духовним керівництвом і наставництвом. Оригінальні історіософські побудови мислителя витлумачували історію як таку, що має універсальний, цілісний, провіденціальний характер. Він намагався осмислити її сенс, тенденції, чинники, місце Русі у цілісному світі. У "Слові..." висунуто цікаві ідеї щодо сенсу буття, свободи та необхідності, старого і нового та багато інших питань філософсько-світоглядного ха- рактеру. Ідеї, висловлені Іларіоном, плідно використовувалися впродовж середньовіччя на Русі та в сусідніх слов'янських країнах і суттєво вплинули на ідейний клімат Київської держави та подальші періоди розвитку вітчизняної історії. Одним із відомих книжників-полемістів був ігумен Києво-Печерського монастиря Феодосій Печерський (прибл. 1008— 1074) — автор одинадцяти творів. У "Слові про терпіння і любов", "Повчаннях про терпіння і смирення" він виступив ідеологом православ'я. Феодосій критикував язичество, проповідував основи християнської моралі, боровся за її чистоту, різко засуджував тих, хто "називаючись християнами, по-поганськи жили". У соціальних поглядах ігумена інтереси церкви явно переважали над світськими. На його думку, державна влада походить від Бога, а тому має стояти на боці церковних інтересів, церква зобов'язана контролювати світську владу. На початку XII ст. з'явилася "Повість временних літ", автором якої традиційно вважають ченця Печєрського монастиря Нестора (прибл. 1056 — після 1113 р.) — "батька руської історії". Вона постає не тільки як історично-літературний твір, а і як одна з пам'яток філософської думки. У ній містяться терміни "філософ" та "філософствувати". Справжній зміст і причини історичних явищ Нестор пояснював за допомогою Бояшго провидіння у моральному значенні, створивши таким чином своєрідну теологію моральної відповідальності. За її логікою, всі люди, утворюючи співтовариство християн, страждають спільно і, водночас, мають можливість праведного життя. Таке життя настане тоді, коли кожна людина, маючи вільну волю буде обирати шлях, який веде або до вічного порятунку, або до вічного покарання. Приблизно на той самий період, що і життя Нестора, припадає творчість відомого церковного і політичного діяча Ники-фора (пом. 1121), київського митрополита з 1104 по 1120 р. Відомо, що ним написано п'ять творів — послань і повчань, серед яких: "Послання митрополита Никифора Володимиру Мо-номаху" та "Послання Ярославу Святославичу". Никифор намагався вирішити проблему пізнавальних можливостей люди-
Тема 9 Філософська думка в Україні
ни, пов'язуючи їх з психологією людини. Він розглядав люди-ну як складну систему тілесної та духовної субстанцій, які перебувають в єдності та боротьбі. На думку Никифора, душа складається з трьох сил: словесної, лютої і бажаної. Перша (ум, розум, логос) — вища сила; друга (почуття, пристрасті, емоції) — стихійна сила, яка дає людині життєву енергію; третя (воля, прагнення) — цілеспрямована дія. Людина повинна розрізняти добро і зло, а для цього їй необхідні знання. У початковій формі їх людині дають органи чуття, але ці знання ще недосконалі, потребують перевірки, підкріплення розумом. Зі знаннями та розумом Никифор пов'язував мудрість, доброчесність, порядність людини, іншими словами — її моральність. Це була одна з перших спроб в українській філософській думці розкрити механізм людського пізнання. Як правило, всі філософські роздуми і міркування в Київській Русі були прерогативою духовенства. Напевно, єдиним винятком тут був Володимир Мономах (1053—1125) — син князя Всеволода, видатний державний і політичний діяч, талановитий письменник і мислитель. Найбільш відомим його твором є "Повчання", у якому він виклав духовний заповіт своїм дітям, князям, усім сучасникам про світобудову, принципи організації державної влади, сутність людини, її моральність; закликав їх творити добро, не забувати вбогих, допомагати бідним, не прагнути до накопичення багатства та скарбів; оберігатися клятвопорушення, неправди, гордині; поважати старших і менших; основою життя людини вважати працю. Моральні, політичні і правові погляди Володимира Монома-ха не узгоджувалися з багатьма догмами ортодоксальної церкви, оскільки він доводив, що Бог не вимагає від людини таких надзвичайних зусиль, як затворництво, строгий піст, чернецтво. Силу князів він вбачав не у духовному велінні, а в знанні, закликав їх учитися; різко виступав проти князівських усобиць в ім'я єдиної землі Руської. Отже, погляди Володимира Мономаха постають не в абстрактно-теоретичному обґрунтуванні, повелінні, а у практичному втіленні, де етичні норми нерозривно переплітаються з економічними і політичними. Однак у його "Повчанні" пере- важає моральний аспект і водночас чітко просліджується протиставлення людської душі і всього світу, що виявилося перспективним, але творчо суперечливим. Розведені душа і світ утворили своєрідні полюси російської й української філософської думки наступних століть. З одного боку, вона з'ясовувала природу і сутність душі, з іншого — природу і сутність світу. За межами її розгляду залишалось дослідження єдності душі і світу. Особливе місце в історії філософської думки України належить твору "Слово о полку Ігоревім" (XII ст.), який довгий час вважався нефілософським. Сучасні вітчизняні дослідники проаналізували його і виявили філософсько-світоглядні погляди, які панували в давньоруській культурі: проблеми людини і природи; бачення життя, подій того часу; зв'язок минулого і сучасного; співвідношення історії і вічності. У "Слові..." відобразилася закономірність зв'язку, взаємодії християнського світорозуміння з народним світоглядом, у якому ще збереглися значною мірою міфологічні уявлення східних слов'ян. Наскрізною у творі є думка про єдність Київської Русі. Автор дорікає великому князю Владимиро-Суздальському Всеволоду Велике Гніздо за сепаратизм і закликає до патріотизму, боротьби за єдність Русі як обов'язку перед землею Руською. Період з середини XII до середини XIII ст. став періодом занепаду київської державності, а в середині XIII ст. під ударами орд хана Батия Київська Русь узагалі припинила існувати. Проте і цей період характеризується дальшою розробкою філософських ідей, яскравою діяльністю давньоруських книжників, серед яких чільне місце посідає церковний діяч, просвітник і філософ, київський митрополит Климентій Смолятич (пом. після 1154). До нас дійшов лише один його твір — "Послання, написане Климом, митрополитом руським, Хомі Пресвітеру, витлумачено Афанасієм монахом". У цьому творі Климентій Смолятич прагнув осмислити проблеми віри; походження, сутності та змісту знання; співвідношення віри і розуму. Завдяки розуму, на його думку, людина має усвідомлювати премудрість Бога, здатна пізнавати істину. Із соціальних проблем він плідно розвивав ідею цілковитої незалежності Русі,
Тема 9 започатковану Іларіоном та іншими мислителями Київської держави. На другу половину XII ст. припадає творчість Кирила Ту-ровського (1130— прибл. 1182) — видатного діяча культури, філософа, майстра урочистого красномовства, за що його і назвали "Златоустом". Він створив безліч оригінальних творів — повчань, послань, урочистих слів тощо, найбільш відомі з яких: "Притча про людську душу і тіло", "Слово про премудрість", "Повість про білоризця", "Притча про сліпця та кульгавого". У творі "Притча про людську душу і тіло" Кирило Туров-ський вирішує з позицій християнського антропоцентризму проблему співвідношення душі і тіла, наголошуючи на їхній взаємодії у процесі життєдіяльності людини, надаючи провідну роль душі. Він також осмислював пізнання як тлумачення тексту, що містить божественну істину. Текстом для нього був весь світ. Людина і світ — це мікрокосм та макрокосм. Людина, володіючи розумом, має власну долю і не повинна повністю покладатися на небесного покровителя, Бог причетний до світського життя людини, служить їй, позбавляє від "духовних недуг", "просвітлює" її. Однак людина не звільняється від розумового пошуку, зобов'язана сама робити вибір між добром і злом. Так Кирило Туровський підходив до проблеми "Бог — людина": сам акт олюднення Бога свідчить про його службу людині, про Боже людинолюбство. Чудовою пам'яткою давньоруської культури останнього періоду існування Київської Русі є "Слово", або "Моління", Данила Затпоченика (кінець XII — початок XIII ст.) — натхненний гімн розуму і мудрості. Вперше у вітчизняній філософській думці Данило Заточеник утверджував цінність мислячої особи не за її належність до вищих кіл, а за її особисті мудрість і розум. Розум, запевнював автор, важливіший за багатство, з ним не зрівняються ні фізична сила, ні хоробрість, ні слава, ні авторитет. Мудрість передбачає втілення знання істини в практику власного життя; вона є і життєвим досвідом, і практичним розумом. Отже, вітчизняна філософська думка має глибокі історичні корені. її виникнення, розвиток і функціонування є законо- Філософська думка в Україні мірним результатом ускладнення й удосконалення різних форм суспільної свідомості. У Київській Русі вона була адекватним відображенням греко-слов'янського, християнського типу культури, своєрідним синкретичним рєлігійно-філософ-сько-етичним комплексом, спрямованим насамперед на осмислення актуальних проблем поточного суспільного життя. Досвід моральності та практичного філософствування в Київській державі став надійним фундаментом вітчизняного філософського прогресу. 9.2. Реформаційна та філософсько-гуманістична думка в Україні другої половини XIII—XVIII ст. Для духовного життя України XIII ст. характерною є поява, поряд з церковно-богословськими, творів світського змісту, наприклад Галицько-Волинського літопису (завершується 1292 р.). У його центрі — гуманістичні ідеї служіння Вітчизні, захисту від ворогів, об'єднання українських земель, хоробрості, мужності, гідності, патріотизму героїв того часу, особливо Данила Галицького. Читайте також:
|
||||||||
|