Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Загальне середовище підприємства. Зовнішнє середовище непрямої дії

Автори школи відкритих систем розглядали підприємство, як активну систему, що взаємодіє з зовнішнім середовищем і залежить від нього. При цьому зміни в зовнішньому середовищі, такі як: поведінка споживачів, постачальників, конкурентів, державна політика в сфері економіки й оподатковування і т.п., не залежать від підприємства і не можуть бути спрогнозовані з достатньою вірогідністю. Сьогоднішні зміни в зовнішньому світі змусили звернути на зовнішнє середовище ще більше уваги, чим коли-небудь. Зовнішнє оточення - це не тільки додаткові можливості для підприємства, це і серйозне джерело проблем для сучасних керівників підприємств.

Розглядаючи підприємство як відкриту систему, необхідно розуміти, що воно приймає участь в трьох процесах: одержання ресурсів із зовнішнього середовища (вхід); перетворення ресурсів у продукт (перетворення); передача продукту в зовнішнє середовище (вихід) [149-153]. Управління покликане забезпечити баланс входу і виходу. Сучасний ринок різко підсилив значення процесу виходу в підтримці цього балансу. Це саме і знаходить висвітлення в тім, що в структурі стратегічного управління обов'язковим блоком є блок аналізу зовнішнього середовища (вхід і вихід). Аналіз середовища забезпечує організації базу для визначення місії і цілей фірми, а також для розробки стратегії діяльності.

Розрізняють зовнішнє і внутрішнє середовище підприємства. Такий розподіл в економіці, менеджменті і маркетингу загальновизнано. Під зовнішнім середовищем розуміються всі умови і фактори, що виникають у навколишньому середовищі і впливають на функціонування підприємства, незалежно від його діяльності. Під внутрішнім середовищем розуміється господарський організм фірми, що складається з різних компонентів відповідно до функціональних областей, загальних для всіх типів фірм. Вивчаючи структуру середовища підприємства, проаналізувавши різні точки зору, можна зробити висновок про те, що всі автори підрозділяють середовище на зовнішнє і внутрішнє. Розходження складається лише в ступені деталізації факторів середовища. Так, І. Ансофф розглядав середовище підприємства через сукупність чотирьох груп факторів: факторів зовнішнього соціально-політичного середовища, факторів внутріфірмового середовища, географічних і виробничо-ринкових факторів. Більш докладно деталізують середовище підприємства представники сучасних наукових шкіл М.С. Круглов, Р.А. Фатхутдінов. Подібність у поглядах М. Мескона, І.М. Герчикової, О.С. Віханського полягає в тім, що вони підрозділяють зовнішнє середовище на середовище непрямого і середовище прямого впливу. У наукових підходах П.В. Забєліна, Н.К. Моїсєєвої, А.П. Градова з більшим ступенем деталізації розглядається внутрішнє середовище підприємства. Фактори внутрішнього середовища групуються по функціональних ознаках, а також виділяються фактори, що відносяться до сил найближчого оточення і до сил зовнішнього мікросередовища.

Необхідно відзначити, що, характеризуючи зовнішнє і внутрішнє середовище підприємства, розглядаючи класифікацію його факторів, автори використовують різні терміни, що ускладнює їхнє розуміння і практичне застосування. Ідентичними, на нашу думку, є такі поняття, як: зовнішнє середовище і макросередовище, внутрішнє середовище і мікросередовище, середовище непрямого впливу і макрооточення, середовище прямого впливу і безпосереднє оточення.

На основі проведених теоретичних досліджень по даному питанню, а також з урахуванням особливостей функціонування і стратегічного розвитку підприємств сфери послуг, нами пропонується наступна структура середовища підприємства сфери послуг (рис. Карта-система). Відповідно до розробленої схеми зовнішнє середовище підрозділяється на середовище непрямого впливу і середовище прямого впливу. Внутрішнє середовище представлене сукупністю шести взаємозалежних факторів, центральне місце, серед яких, займає менеджмент. На нашу думку, карта системи “підприємство сфери послуг – зовнішнє середовище” може бути представлено запропонованим оптимальними наборами факторів зовнішнього та внутрішнього середовища.

Розгляд структури середовища підприємства дозволяє більш докладно вивчити кожну складову середовища. В теорії стратегічного управління існує твердження про те, що розробка стратегії неможлива без обліку факторів зовнішнього середовища. Аналіз зовнішнього середовища непрямого впливу – це інструмент, за допомогою якого розроблювачі стратегії контролюють зовнішні фактори з метою передбачати потенційні погрози та можливості. Аналіз зовнішнього середовища дозволяє вчасно спрогнозувати появу погроз і можливостей, розробити ситуаційні плани на випадок виникнення непередбачених обставин, розробити стратегію, що дозволить організації досягти цілей і перетворити потенційні погрози у вигідні можливості. Погрози і можливості можуть виявлятися в шести областях зовнішнього оточення, відповідно їм групуються і фактори, що піддаються аналізу. Дослідження цих груп факторів дозволяє одержати повне представлення про тенденції розвитку зовнішнього середовища сфери послуг.

Пропонується до складу виділених груп факторів зовнішнього середовища непрямого впливу (економічні, політичні, ринкові, виробничо-технологічні, міжнародні та соціальні) включити найбільш важливі конкретні фактори, що враховують специфічні особливості розвитку сфери послуг.

Основою аналізу факторів слугує відкрита інформація, що міститься в пресі: газетах і журналах, різноманітних галузевих виданнях, статистичних збірниках України.

Так, при аналізі групи економічних факторів, що роблять вплив на стан і стратегічний розвиток підприємств сфери послуг, необхідно розглянути і дати оцінку темпів реалізації стратегії соціального й економічного розвитку України, стану податкової політики, можливостей зміни тарифів на енергоносії та комунальні послуги, темпів інфляції й дефляції.

Під час аналізу політичних факторів варто враховувати реалізацію політики роздержавлення і приватизації в галузі, політичну стабільність у країні, дієвість і рівень розвитку правового регулювання економіки.

Ринкові фактори сфери послуг включають численні характеристики, що безпосередньо впливають на ефективність діяльності підприємств галузі. Їхній аналіз дозволяє керівництву підприємства уточнити діючу стратегію і зміцнити позиції підприємства на ринку. У рамках аналізу ринкових факторів необхідно досліджувати кон'юнктуру і місткість ринку, рівень конкуренції з боку торгівельно-виробничих комплексів, підприємств харчової промисловості, рівень натуралізації споживання.

Керівництво підприємств сфери послуг зобов'язане постійно стежити за виробничо-технологічними факторами зовнішнього середовища, щоб не упустити момент появи в ній змін, що є загрозою самого існування підприємства. Це особливо важливо тому, що дані зміни можуть поставити підприємство в безнадійне положення в умовах конкуренції. Аналіз виробничо-технологічних факторів повинен враховувати стан матеріально-технічної бази підприємств, обсяги науково-дослідних і дослідно-конструкторських робіт у галузі, а також обсяги інвестицій на розвиток технологій виробництва, реалізацію продукції, організацію сервісу.

Аналіз міжнародних факторів, останнім часом, придбав значущість для підприємств сфери послуг. Можливості та загрози, що виходять з результатів дослідження даних факторів, будуть пов'язані з бажанням "ланцюгових" корпорацій інших країн мати доступ до ринків сфери послуг України, з обсягами іноземних інвестицій, що направляються на розвиток галузі.

Соціальні фактори зовнішнього середовища припускають дослідження суспільних цінностей, що змінюються, установок, звичаїв. В умовах економічної нестабільності саме в соціальному середовищі народжується багато проблем, що представляють велику загрозу для підприємств сфери послуг. Найбільш важливими є такі складові соціальних факторів, як: соціальна напруженість у суспільстві, рівень безробіття, використання громадських, позабюджетних, благодійних фондів для розвитку сфери послуг, значення моральних і соціально-психологічних стимулів для працівників галузі. Стан кожного конкретного фактора може значно вплинути на діяльність підприємств сфери послуг. Наприклад, високий рівень соціальної напруженості та безробіття негативно позначається на розвитку підприємств, навпаки, низький рівень даних факторів робить позитивний вплив на розвиток підприємств галузі.

Аналіз зовнішнього середовища за допомогою дослідження розглянутих груп факторів, полегшує керівництву підприємств сфери послуг одержання відповідей на такі важливі питання як:

1) які зміни в зовнішньому оточенні впливають на поточну стратегію організації?

2) які фактори є загрозою для поточної стратегії організації?

3) які фактори представляють великі можливості для досягнення загально фірмових цілей?

 


Читайте також:

  1. III етап. Аналіз факторів, що визначають цінову політику підприємства.
  2. IV. Закріплення й узагальнення знань
  3. IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО
  4. L2.T4/1.Переміщення твердих речовин по території хімічного підприємства.
  5. Qорганізаційне середовище, в якому виконується робота
  6. V. Систематизація і узагальнення нових знань, умінь і навичок
  7. V. Узагальнення та систематизація знань учнів.
  8. V. Узагальнення та систематизація знань учнів.
  9. VI. Узагальнення та систематизація знань
  10. VI. Узагальнення та систематизація знань учнів.
  11. VI. Узагальнення та систематизація знань.
  12. VII. Узагальнення та систематизація знань учнів.




Переглядів: 1711

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
РОЗДІЛ 2. СТРАТЕГІЧНИЙ АНАЛІЗ СЕРЕДОВИЩА ПІДПРИЄМСТВА | Зовнішнє середовище прямої дії

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.017 сек.