Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Частки ринку виробників в сегменті шоколаду та шоколадних виробів в Україні у 2008-2012р.р.

 

 

Практичне заняття 3. Теоретичні проблеми забезпечення конкурентоспроможності підприємства

Мета заняття:орієнтуватися в проблемах забезпечення конкурентоспроможності підприємств згідно вітчизняного законодавства

 

План заняття

1. Ознаки та аспекти забезпечення конкурентоспроможності підприємства

2. Сфери і показники конкурентних переваг підприємства.

3. Заходи посилення конкурентоспроможності підприємства.

Література: [5; 8; 9; 10; 15; 22; 23]

 

Питання для самостійної роботи

1. Особливості конкретизації поняття «конкурентоспроможність підприємства».

2. Еволюція поглядів на конкурентоспроможність підприємств: американський і японський управлінські підходи.

 

Твердження.Визначте, правильні чи неправильні твердження.

1. Конкурентна позиція підприємства являє собою комплексну характеристику підприємства, що відбиває здатність і потенційну можливість підприємства пристосуватися до динамічно мінливих умов конкуренції на ринку, ефективність його господарської діяльності.

Так Ні

2. Конкурентна позиція підприємства є більш вузьким поняттям, чим конкурентоспроможність підприємства.

Так Ні

3. Конкурентоспроможність відображає майбутні можливості виживання на ринку, а конкурентоздатність відображає сучасне положення підприємства.

Так Ні

4. Конкурентоспроможність підприємства не ґрунтується на конкурентних перевагах підприємства.

Так Ні

5. Фактори конкурентоспроможності це причини, що частково впливають на рівень та характер конкурентоспроможності підприємства, або ж повністю визначають його.

Так Ні

6. Переважаюча більшість чинників конкурентоспроможності підприємства не має постійного характеру, оскільки період функціонування самого підприємства і період їх дії є співставними.

Так Ні

7. Інноваційний аспект забезпечення конкурентоспроможності підприємства це номенклатура й асортимент товарів,якість продукції, характер технології, масштаби виробництва, гнучкість виробництва, забезпеченість основними видами ресурсів, якість ресурсів.

Так Ні

8. Використання в процесі виробництва більш дешевих сировини, матеріалів, енергії, робочої сили це конкурентна перевага високого порядку.

Так Ні

9. Випуск унікальної продукції, застосування прогресивної технології, залучення висококваліфікованих спеціалістів, хороша репутація фірм це конкурентна перевага високого порядку.

Так Ні

10. Конкурентна перевага низького порядку це коли конкуренти спробують якусь з переваг перекупити.

Так Ні

11. Сильна сторона фірми перетворюється в конкурентну перевагу, якщо вона відтворює показник, який є дуже важливим для даного ринку (тобто має найвищий ранг).

Так Ні

12. Зовнішні конкурентні переваги охоплюють ті показники, які характеризують ринкову перевагу фірми у задоволенні тих чи інших потреб споживача.

Так Ні

13. Внутрішні конкурентні переваги відтворюють цінність для споживача.

Так Ні

14. Зовнішні конкурентні переваги характеризують цінність для фірми-виробника і засновані на її виробничих та організаційних ноу-хау.

Так Ні

15. До зовнішніх конкурентних переваг належать: технологія, ефективність виробництва, економія на масштабах виробництва, ефективність менеджменту, ефективні контакти з постачальниками матеріально-технічних ресурсів та ін.

Так Ні

16. Залежно від кількості конкурентних переваг та їх важливості Бостонська консультативна група запропонувала виділяти чотири різновиди ринків — малий, середній, спеціалізований та великий.

Так Ні

17. Недолік матриці Бостонської консультативної фірми полягає в тому, що вона не надає стратегічні рекомендації стосовно виду і форми конкурентних переваг на різних видах ринків.

Так Ні

18. Підхід, акцентований на споживачах, передбачає, що фірма отримує конкурентні переваги у разі, якщо її товари краще, аніж товари конкурентів задовольняють потреби споживачів.

Так Ні

19. Диференціація забезпечує тривалу і більш прибуткову конкурентну перевагу, коли вона базується на: технічній досконалості; якості виробів; чудовому обслуговуванню клієнтів.

Так Ні

20. Визначенню маркетингової стратегії щодо варіації у співвідношенні “об’єктивні — суб’єктивні властивості товару” в межах підходу, акцентованому на споживачах, допомагає матриця Хеммела–Прахалада.

Так Ні

 

Терміни і поняття.До кожного з перелічених визначень доберіть відповідний термін або поняття

1. Конкурентна позиція та конкурентні переваги даного підприємства відносно інших можуть бути визначеними тільки в межах релевантного зовнішнього середовища.

Конкурентоспроможність проявляється виключно через порівняння характеристик даного підприємства з характеристиками інших, що діють на тому ж ринку.

Часовий характер критерію конкурентоспроможності характеризує положення підприємства у конкурентному полі в координатах часу як результат його конкурентної діяльності.

Релевантність. Відносність. Динамічність.

2. Комплекс законодавчих і нормативних актів, система оподаткування.

Свобода виходу на ринок, умови споживання продукції.

Система організації виробництва і система управління, технічний рівень виробництва.

Макрорівень. Мезорівень. Мікрорівень

3. Високий рівень мобільності фірми, її великі розміри, набутий досвід діяльності, фінансова могутність, ефективність менеджменту.

Імідж фірми, розмір і кількість цільових ринків, знання споживачів, ефективна цінова стратегія, передова технологія, ефективність виробництва, якість товарів, мобільність виробництва, висока кваліфікація персоналу.

Відтворюють імідж та набутий досвід роботи фірми з фінансовими організаціями, торговельними посередниками, політичними організаціями, конкурентами, постачальниками.

Організаційні переваги. Функціональні переваги. Переваги взаємовідносин

4. Ринок де прибутковість фірми на ринку значною мірою залежить від її ринкової частки та розміру.

Ринок де ринкова частка не відіграє вирішальної ролі, найбільше значення має ринкова частка на певному сегменті цього ринку, навіть якщо він невеликий за розміром.

Ринок де високу прибутковість не забезпечує ні великий розмір фірми, ні її ринкова частка.

Ринок де найвищу рентабельність не забезпечують ні набутий досвід, ні ефект економії на масштабах виробництва, виграють нові фірми, які використовують новітнє устаткування.

Об’ємний. Фрагментарний. Тупиковий. Спеціалізований.

5. Ринок дає великі можливості для отримання конкурентних переваг, але це — незначні переваги, які не дають змоги отримати суттєву перевагу над конкурентами.

Ринок, на якому конкурентних переваг небагато, але вони досить значні.

Ринок дає багато можливостей для отримання конкурентних переваг, і ці конкурентні переваги будуть мати велике значення.

На ринку можливе співіснування багатьох невеликих фірм з різним значенням рентабельності.

Об’ємний. Фрагментарний. Тупиковий. Спеціалізований.

Графоаналітичне завдання.

1. В графічному представленні “Матриці Бостонської консультативної групи” вказати пропущені елементи та стисло викласти сутність.

 

 

Можлива кількість конкурентних переваг 5 – ?
Низька 4 – ?
Велика 3 – ? Спеціалізований ринок
1 – ? Тупиковий ринок 2 – ?

Рис. 3.1. Матриця Бостонської консультативної групи

 

2. В графічному представленні “Матриці Хеммела–Прахалада” вказати пропущені елементи та стисло викласти сутність.

Ключові компетенції Ринки
4 – ? Новий
Нові Які ключові компетенції необхідно створити, щоб зберегти власні позиції на існуючому ринку   3 – ?
1 – ?   2 – ? Які нові продукти ми можемо запропонувати, творчо перекомпонувавши наш потенціал

Рис. 3.2. Матриця Хеммела-Прахалада

 

3. В графічному представленні “Матриці Саймона” вказати пропущені елементи та стисло викласти сутність.

  4 – ?
Низька Висока
2 – ? Висока Інформаційний надлишок   3 – ?
Низька 1 – ? Інформаційний дефіцит

 

Рис. 3.3. Матриця Саймона

Практичне заняття 4. Особливості формування конкурентної переваги підприємства

Мета заняття: ознайомлення з формуванням конкурентних переваг підприємств на практиці.

 

План заняття

1. Ланцюг створення вартості для формування конкурентних переваг.

2. Піраміда конкурентних переваг і конкурентоспроможності.

Література: [5; 8; 9; 10; 15; 22; 23]

 

Питання для самостійної роботи

1. Критерії класифікації конкурентних переваг.

2. Конкурентні переваги підприємств в харчових галузях.

Твердження.Визначте, правильні чи неправильні твердження.

1. Практичне значення аналізу ланцюга цінностей — виявлення співвідношення позиції фірми до її конкурентів щодо витрат.

Так Ні

2. За допомогою матриці Саймона можна проаналізувати та оцінити виявлені ключові фактори успіху з можливістю їх довгострокового забезпечення та перетворення в конкурентні переваги при врахуванні ринку, на якому працює підприємство, а також вибраної стратегії.

Так Ні

Терміни і поняття.До кожного з перелічених визначень доберіть відповідний термін або поняття

1. Високоефективна економічна функція, вищою метою розвитку якої є поліпшення добробуту народу це конкурентоспроможність …

Визначається наявністю технічних, економічних і організаційних умов для створення, виробництва і збуту продукції високої якості, що задовольняє вимоги конкретних груп споживачів це конкурентоспроможність …

Характеризує його здатність відповідати запитам покупців у порівнянні з аналогічними, представленими на ринку це конкурентоспроможність …

Товар. Економіка. Галузь.

Графоаналітичне завдання.

1. В графічному представленні “Ланцюга створення цінності” вказати пропущені елементи; стисло викласти сутність концепції.

 

 
 

 


Рис 4.1. «Ланцюг створення вартості»

 

 

2. В графічному представленні “Піраміди конкурентних переваг і конкурентоспроможності” вказати пропущені елементи та стисло викласти сутність.

 

 


Рис. 4.2. Піраміда конкурентних переваг і конкурентоспроможності

 

 

Практичне заняття 5. Системи управління конкурентоспроможністю підприємства

Мета заняття: побудова системи управління конкурентоспроможністю конкретного підприємства

План заняття

1. Зміст і структура системи управління конкурентоспроможністю підприємства.

2. Ознаки, проблеми та побудова системи забезпечення конкурентоспроможності.

3. Зміст зовнішнього середовища, цільової, керованої підсистеми та підсистеми забезпечення системи.

4. Підходидо системи забезпечення конкурентоспроможності підприємств.

Література: [5; 7; 8; 9; 10; 11; 13; 14; 24]

 

Питання для самостійної роботи

1. Конкретні методики оцінки рівня конкурентоспроможності продукції (послуг), що мають яскраво висловлену галузеву специфіку.

 

Твердження.Визначте, правильні чи неправильні твердження.

1. Використання системного підходу у забезпеченні конкурентоспроможності не вимагає здійснення наукового обґрунтування можливості застосування поняття «система забезпечення конкурентоспроможності» з точки зору теорії систем.

Так Ні

2. Система – це організована множина взаємопов’язаних компонентів та елементів, що взаємодіють між собою й зовнішнім середовищем у процесі досягнення поставленої мети.

Так Ні

3. Система не може розглядатися як підсистема або елемент іншої більш загальної системи − суперсистеми.

Так Ні

4. Системний підхід дає можливість розглядати систему забезпечення конкурентоспроможності, систему менеджменту і операційну систему підприємства як такі, що знаходяться у тісному взаємозв’язку й взаємообумовленості.

Так Ні

5. Вплив «виходу» системи забезпечення конкурентоспроможності на «вихід» системи менеджменту робить його конкурентоспроможним.

Так Ні

6. «Вхід» системи забезпечення конкурентоспроможності не впливає на «вхід» системи менеджменту.

Так Ні

7. При застосуванні неконкурентоспроможних ресурсів, застарілих технологій і інформації та неефективного управління можливо виробляти конкурентоспроможну продукцію.

Так Ні

8. Методологічний рівень системи забезпечення конкурентоспроможності включає теорію об’єктивних економічних законів, закономірностей та законів організації, наукові підходи та принципи їх побудови, функціонування та розвитку соціально-економічних і технічних систем та ін.

Так Ні

9. Практичний рівень системи забезпечення конкурентоспроможності передбачає, базуючись на методологічних підходах, розроблення реальних заходів щодо досягнення або підвищення конкурентоспроможності різних об’єктів.

Так Ні

10. Систему забезпечення конкурентоспроможності науковці розглядають як сукупність підсистем: зовнішнього середовища, цільової, забезпечення, керуючої і керованої.

Так Ні

11. Роль внутрішнього середовища полягає в тому, що для забезпечення конкурентоспроможності будь-яких об’єктів необхідно відібрати найважливіші показники і фактори макросередовища, інфраструктури регіону й мікросередовища підприємства, здійснювати регулярний облік, збирати інформацію й аналізувати окремі параметри і середовище в цілому.

Так Ні

12. До завдання керуючої підсистеми безпосередньо входить організація передумов для створення й розвитку всередині підприємства техніко-технологічної, соціально-трудової, організаційно-економічної та фінансово-інвестиційної складових забезпечення конкурентоспроможності.

Так Ні

Терміни і поняття.До кожного з перелічених визначень доберіть відповідний термін або поняття

1. Конкурентоспроможний персонал; капітал; конкурентоспроможні технології; інформація; ресурси та ін.

Закони, концепції менеджменту: організації, реінжинірингу, бенчмаркінгу, загального управління якістю, контролінгу, бюджетування.

Економічні закони, принципи, положення, методи, теорії: конкуренції; конкурентоспроможності; кластерів; інвестицій; ресурсозбереження; інновацій.

Система забезпечення конкурентоспроможності. Система менеджменту. Операційна система.

2. Методики оцінки конкурентоспроможності об’єктів; фактори забезпечення конкурентоспроможності; заходи щодо підвищення конкурентоспроможності об’єктів.

Конкурентоспроможна продукція; конкурентоспроможна товарна марка; збільшення: прибутку, частки ринку, обсягу продажу; задоволення інтересів всіх учасників.

Конкурентна стратегія; гнучка адаптивна організаційна структура управління; стандарти з менеджменту; корпоративна культура.

Система забезпечення конкурентоспроможності. Система менеджменту. Операційна система.

3. Забезпечення конкурентоспроможності передбачає залежність кожного елемента (підсистем) від його місця та функцій як цілісної системи.

Забезпечення конкурентоспроможності проявляється в її здатності реагувати на зміну чинників зовнішнього середовища так, щоб отримати сприятливі наслідки ефективної діяльності всередині власних підсистем.

Забезпечення конкурентоспроможності обумовлюється її постійним рухом.

Адаптивність системи. Цілісність системи. Динамічність системи

4. Забезпечення конкурентоспроможності підприємств являє собою безперервний і цілеспрямований відбір різноманітної необхідної інформації щодо світових досягнень НТП та науки, інновацій в даній галузі, конкурентів.

Забезпечення конкурентоспроможності підприємств включає наукові підходи, розробки, дослідження, поширення зв’язків між науковцями і виробниками, розроблення науково-практичних заходів.

Забезпечення конкурентоспроможності підприємств включає: високий науковий рівень розробок ресурсозберігаючих технологій; вибір прогресивних логістичних технологій матеріальних потоків.

Ресурсне. Інформаційне. Наукове.

5. Забезпечення конкурентоспроможності підприємств включає наукові підходи, розробки, дослідження, поширення зв’язків між науковцями і виробниками, розроблення науково-практичних заходів.

Забезпечення конкурентоспроможності підприємств включає: вивчення та використання законів та підзаконних актів, які регулюють діяльність підприємств різних галузей.

Забезпечення конкурентоспроможності підприємств включає: нормативи, міжнародні стандарти, галузеві стандарти, стандарти підприємства, технічні умови, інструкції, колективний договір, положення, угоди та інші документи.

Наукове. Правове. Нормативне.

6.Підсистема системи забезпечення конкурентоспроможності підприємств базується на чіткому визначенні необхідних фінансових ресурсів, чітко визначеному співвідношенні витрат і доходів для забезпечення підвищення ефективності виробництва підприємства й досягнення стратегічних цілей на майбутнє.

Підсистема системи забезпечення конкурентоспроможності підприємств, де трудовий колектив повинен усвідомити й сприйняти невідкладну потребу фундаментальних змін у функціонуванні підприємства у нових умовах.

Підсистема системи забезпечення конкурентоспроможності підприємств базується на досягненні ефективності виробництва, оптимізації витрат, а також ефективності у сфері ринкової діяльності.

Фінансово-інвестиційна. Соціально-трудова. Організаційно-економічна.

7. Підхід до системи забезпечення конкурентоспроможності підприємств передбачає вибір форм і методів регулювання в залежності від умов і конкретних обставин.

Підхід до системи забезпечення конкурентоспроможності підприємств передбачає всебічне дослідження причинних зв’язків та наслідків, комплексну оцінку вхідних параметрів системи забезпечення, їх зміну та розвиток.

Підхід дає можливість розглядати систему забезпечення конкурентоспроможності підприємств як безперервність взаємозалежних функцій.

Ситуаційний. Комплексний. Безперервний.

8. Підхід передбачає застосування сукупності заходів щодо економного та ефективного використання факторів виробництва.

Підхід до системи забезпечення конкурентоспроможності підприємств націлений на зближення, дослідження і посилення взаємозв’язку між системами з підсистемами та складовими елементами.

Підхід передбачає планування, організацію, управління, контроль і регулювання руху матеріальних й інформаційних потоків у просторі і часі від їхнього первинного стану до кінцевого споживача.

Інтеграційний. Логістичний. Ресурсозберігаючий

9. Урахування інтересів акціонерів, персоналу, споживачів та суспільства при підвищенні конкурентоспроможності підприємством.

Підпорядкованість процесів у системі забезпечення конкурентоспроможності цілям підприємства.

Виважене використання виробничого потенціалу підприємства у процесах забезпечення при досягненні певного рівня конкурентоспроможності.

Оптимальність та раціональність. Соціальність. Цілеспрямованість

10. Швидка адаптація системи до змін кон’юнктури ринку та динамічного зовнішнього середовища.

Можливість контролювання процесів адаптації на кожному етапі та вчасно коригувати їх виконання.

Урахування системою результатів аналізу зовнішнього та і внутрішнього середовища.

Керованість. Гнучкість. Аналітичність.

11. Постійне та послідовне проведення процесів забезпечення конкурентоспроможності підприємства.

Управління мотивацією процесів забезпечення конкурентоспроможності підприємства.

Наявність критеріїв ефективності системи.

Визначеність. Відповідальність. Безперервність

12. Забезпечення необхідного методологічного інструментарію для прийняття оперативних управлінських рішень у системі.

Пропонувати різні варіанти забезпечення конкурентоспроможності виробничих систем залежно від встановлених пріоритетів щодо утримання підприємством конкурентних переваг.

Збалансованість системи забезпечення конкурентоспроможності із зовнішнім та внутрішнім середовищем.

Рівновага. Оперативність. Альтернативність

Графоаналітичне завдання.

1. В графічному представленні “Методологічного підходу до системи забезпечення конкурентоспроможності підприємств в залежності від об’єкту конкурентоспроможності” вказати пропущені елементи та стисло викласти сутність.

Рис. 5.1. Методологічний підхід до системи забезпечення конкурентоспроможності підприємств в залежності від об’єкту конкурентоспроможності

2. В графічному представленні “Системного підходу до процесу взаємодії системи забезпечення конкурентоспроможності з іншими системами” вказати пропущені елементи та стисло викласти сутність.

 

 
 

 

 


Рис.5.2. Системний підхід до процесу взаємодії системи забезпечення конкурентоспроможності з іншими системами

Практичне заняття 6. Теоретичні підходи щодо визначення «конкурентоспроможність продукції» та її зв’язок з «конкурентоспроможністю підприємства»

Мета заняття: ознайомитися з різними прикладами підходів до конкурентоспрожності продукції.

 

План заняття

1. Взаємозв’язок і взаємовплив конкурентоспроможності продукції, конкурентних переваг та конкурентоспроможності підприємства.

2. Параметри та показники конкурентоспроможності продукції.

3. Методи досягнення конкурентоспроможності продукції.

Література: [4; 5; 7; 8; 9; 11; 12; 13; 15; 16; 22]

 

 

Питання для самостійної роботи

1. Умови забезпечення високої якості й ефективності управлінського рішення в системі управління конкурентоспроможністю підприємства.

Твердження.Визначте, правильні чи неправильні твердження.

1. Конкурентоспроможність підприємства досягається за рахунок створення конкурентних переваг у порівнянні з іншими підприємствами-конкурентами.

Так Ні

2. Конкурентоспроможність продукції й конкурентоспроможність підприємства не співвідносяться між собою як частина й ціле.

Так Ні

3. Конкурентоспроможність продукції не є порівняльною, а отже, не відносною, а абсолютною, тому що вона не може бути оцінена тільки шляхом порівняння характеристик продукції підприємств-конкурентів однієї галузі.

Так Ні

4. Конкурентоспроможність товару − це перевага у порівнянні з яким-небудь іншим товаром при вирішенні потенційним покупцем його проблем.

Так Ні

5. Параметри конкурентоспроможності товару − це кількісні характеристики властивостей товару, які враховують галузеві особливості оцінки його конкурентоспроможності.

Так Ні

6. Економічні параметри поділяються на параметри призначення, ергономічні та естетичні параметри.

Так Ні

7. Технічні параметри поділяються на одноразові та поточні.

Так Ні

8. Показники конкурентоспроможності – це сукупність системнихкритеріїв кількісної оцінки рівня конкурентоспроможності товару, які базуються на параметрах конкурентоспроможності.

Так Ні

9. Перелік показників конкурентоспроможності не залежить від об’єкту досліджень та обраної методики визначення конкурентоспроможності.

Так Ні

Терміни і поняття.До кожного з перелічених визначень доберіть відповідний термін або поняття

1. Параметри, що характеризують належність продукції до певного класу і використовуються для оцінки лише на етапі вибору області застосування продукції та товарів-конкурентів.

Параметри, що характеризують прогресивність технічних рішень і використовуються при розробці та виготовленні продукції.

Параметри, що характеризують основні проектно-конструкторські рішення.

Конструктивні. Класифікаційні. Технічної ефективності

2. Параметри змальовують продукцію з точки зору її відповідності властивостям людського організму при виконанні трудових операцій або споживанні.

Параметри характеризують інформаційну виразність.

Параметри визначають рівень витрат на виробництво та ціни споживання через витрати на купівлю, обслуговування, споживання, утилізацію товару.

Естетичні. Ергономічні. Економічні.

Графоаналітичне завдання.

В графічному представленні “Параметрів конкурентоспроможності товару” вказати пропущені елементи та стисло викласти сутність.

 
 


Рис. 6.1. Параметри конкурентоспроможності товару

 

 


Читайте також:

  1. I етап. Аналіз впливу типів ринку на цінову політику.
  2. III. Географічна структура світового ринку позичкового капіталу
  3. IV розділ. Сегментація ринку та вибір цільового сегменту
  4. IV. Оцінка привабливості стратегічних зон господарювання підприємства на ринку.
  5. IV. Розширення депозитів шляхом операцій на відкритому ринку.
  6. X. Оцінювання виробів та відбір їх на виставку.
  7. А) Грошова оцінка земель по Україні
  8. Авангард в Україні
  9. Автоматизація банківської діяльності в Україні
  10. Автономія в Україні. Конституційно-правовий статус Автономної Республіки Крим
  11. Аграрна реформа в Україні
  12. Аграрні відносини в Україні у ХVІ - перш. пол. ХVІІІст.




Переглядів: 1326

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Задача 2. | Задача 1.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.08 сек.