Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Завдання до практичних занять

 

15. Порівняйте зміст ст.23 Загальної декларації прав людини та ст.ст. 6, 7 Міжнародного пакту про економічні, соціальні та культурні права та дайте відповідь на питання:

1. чи є різниця у визначенні права на працю за цими актами?

2. що розуміється під справедливими та сприятливими умовами праці і чи включаються вони у зміст права на працю?

 

16. Порівняйте зміст ч.4 ст.43 Конституції України та ст.7 Міжнародного пакту про економічні, соціальні та культурні права та дайте відповідь на питання:

1. який зміст мають поняття “належні, безпечні і здорові умови праці” та “справедливі і сприятливі умови праці”?

2. чи є поняття “належні, безпечні і здорові умови праці” тотожнім поняттю “справедливі і сприятливі умови праці”?

 

17. Чи має реалізація права на працю міжнародні стандарти? Якщо так, то в чому вони полягають та де вони закріплені? Чи відповідає правове регулювання реалізації права на працю в Україні міжнародним стандартам?

 

18. Громадянин США Р., афроамериканець за походженням, переїхавши на постійне місце проживання до України, звернувся до прокурора Ленінського району м. Харкова з заявою про прийняття на роботу на посаду слідчого. Прокурор відмовив Р. у прийнятті на роботу, на що Р. звернувся до суду з позовом про визнання відмови у прийнятті на роботу необґрунтованою.

Свої позовні вимоги Р. обґрунтовував тим, що, проживаючи у США він працював слідчим, а отже є професіоналом своєї справи і може працювати за цим фахом і в Україні. Відмову прокурора у прийнятті на посаду слідчого він розцінює як дискримінацію в галузі праці за расовою приналежністю, посилаючись на ст.1 Конвенції МОП №111 “Про дискримінацію в галузі праці та занять”, 1958 р., ратифіковану Україною у 1961 р., відповідно до якої, дискримінацією вважається будь-яке розрізнення, недопущення або перевага, що робиться за ознакою раси, кольору шкіри, статі, релігії і призводить до знищення або порушення рівності можливостей чи поводження в галузі праці та занять.

Крім того, в обґрунтування своїх вимог Р. вказує і на ст.24 Конституції України, якою встановлюється, що громадяни мають рівні конституційні права і свободи і є рівними перед законом; ст.22 КЗпП, якою забороняється необґрунтована відмова у прийнятті на роботу і не допускається відповідно до Конституції України будь-яке пряме або непряме обмеження прав чи встановлення прямих або непрямих переваг при укладенні трудового договору залежно від походження, расової та національної приналежності .

Яке рішення винесе суд? Вирішить справу за сутністю.

 

19. Громадянин Н. отримав повістку військкомату про призов на воєнну службу. На цей час він працював за трудовим договором на підприємстві “Світанок” слюсарем.

З’явившись до військкомату, Н. виказав свою незгоду щодо строкової служби, посилаючись на те, що Україна ратифікувала Конвенцію МОТ №29 “Про примусову чи обов’язкову працю”, а отже, відповідно до ст.1 цієї взяла на себе зобов’язання ліквідувати примусову чи обов’язкову працю в усіх її формах. Н. вважає, що строкова військова служба є однією з форм такої праці, адже у ст.2 вказаної Конвенції визначено, що розуміється під примусовою чи обов’язковою працею і які роботи, не охоплюються цим визначенням. При чому, строкова військова служба у мирний час не входить у перелік робіт, які не є примусовою чи обов’язковою працею. Отже він збирається звернутися до суду з позовом про визнання строкової військової служби примусовою чи обов’язковою працею та захистом свого права на працю, яке, на думку Н., порушується військовим комісаром Ш. Для отримання юридичної допомоги в цьому питанні Н. звернувся до юридичної консультації.

Дайте кваліфіковану відповідь на запит Н: чи правильно він зрозумів положення Конвенції МОТ №29 “Про примусову чи обов’язкову працю” і чи має він шанс виграти справу?

Визначте: що визнається примусовою чи обов’язковою працею; які роботи не є примусовою чи обов’язковою працею.

 

20. Директор друкарні “Райдуга” Д. при укладенні трудового договору з А., бажаючим зайняти посаду менеджера, запропонував внести до письмової форми трудового договору умову про те, що якщо А. припинить з ним трудові відносини, то А. зобов’язується протягом двох років не укладати трудовий договір про роботу на інших друкарнях, відкривати свою друкарню, мати ділові відносини з клієнтами “Райдуги” та розголошувати інформацію, яка стосувалася роботи А. у “Райдузі”.

А. відмовився включити таку умову до трудового договору, на що Д. відповів, що у такому разі він відмовляє А. у прийнятті на роботу.

А. звернувся до юридичної клініки юридичного факультету ХНПУ імені Г.С.Сковороди з проханням роз’яснити його права при укладенні трудового договору та наслідки укладення трудового договору на умовах, запропонованих Д.

Дайте кваліфіковану відповідь на означені питання та, зокрема, визначте, що таке “пакт про не конкуренцію” і чи застосовується він в трудовому законодавстві України.

 

21. В., побачивши по телебаченню програму про досвід Франції з правового регулювання праці, зокрема, “позикової”, вирішив відкрити лізингове агентство зайнятості. Але для з’ясування подробиць звергнувся до свого друга – студента четвертого курсу ХНПУ імені Г.С.Сковороди.

Як би В. звернувся до Вас з проханням роз’яснити:

1. що таке “позикова праця”;

2. як “позикова праця” регулюється в законодавстві зарубіжних країн;

3. які відносини при цьому виникають та між якими суб’єктами;

4. які права та обов’язки мають сторони;

5. чи є таке явище як “позикова праця” в законодавстві України;

6. який Ваш особистий погляд на “позикову працю”;

то як би Ви відповіли на ці питання.

 

22. Ф. влаштувалася на роботу в родину Г. вихователькою дітей. Пропрацювавши 3 місяці вона зламала ногу та не виходила на роботу і не виконувала своїх обов’язків протягом 1 місяця. Після одужання Ф. звернулася до пана Г. з вимогою оплати їй листка тимчасової непрацездатності. Однак Г. відмовився від оплати, посилаючись на те, що оскільки Ф. не виходила на роботу і не могла виконувати своїх обов’язків він найняв іншу виховательку, а з Ф. розірвав угоду. Більш того, Г. акцентував увагу Ф. на тому, що між ними була укладена цивільно-правова угода, - бо він не реєстрував цю угоду у центрі зайнятості, а отже Ф. не може претендувати ні на подальше продовження своєї роботи, ні на оплату часу тимчасової непрацездатності.

Ф. подала позов до суду у якому просила визнати розірвання договору незаконним та оплатити час тимчасової непрацездатності. При подачі позову виникли питання:

1. Під норми якого законодавства підпадає угода, укладена між Ф. та Г.: трудового чи цивільного?

2. Як співвідносяться трудовий договір та цивільно-правові угоди про працю?

3. Як вирішить справу суд?

 

23. Громадянин В. не з’являвся на роботі протягом чотирьох місяців та 10 днів підряд внаслідок тимчасової непрацездатності. Керівник підприємства Н. звільнив В. за п.5 ст.40 КЗпП України. В. звернувся до суду з позовною заявою, у якій просив визнати звільнення незаконним на тій підставі, що Конвенція МОП №158, 1982 р. “Про припинення трудових відносин з ініціативи роботодавця”, ратифікована Україною 4 лютого 1994 року, у п. 1 ст.6 визначає, що “тимчасова відсутність на роботі у зв’язку з хворобою або травмою не є законною підставою для звільнення”. В. також просив поновити його на попередній роботі.

Як повинна бути вирішена справа? Чи відповідає п.5 ст.40 КЗпП України нормам міжнародного права, зокрема тим, які містяться у Конвенції МОП №158, 1982 р. “Про припинення трудових відносин з ініціативи роботодавця”?

24. Працівник П. 2 листопада запізнився на роботу на 1 годину 30 хвилин, пішов на перерву на 1 годину раніше та залишив роботу на 1 годину раніше. Керівник підприємства зажадав наступного дня від нього пояснень і 5 листопада звільнив П. з роботи за п.4 ст.40 КЗпП України.

П. Звернувся до суду з позовом про визнання звільнення незаконним внаслідок недотримання порядку, встановленого ратифікованою Україною 4 лютого 1994 року Конвенцією МОП №158, 1982 р. “Про припинення трудових відносин з ініціативи роботодавця”, ст.11 якої встановлює, що “працівник, з яким намічено припинити трудові відносини, має право бути попередженим про це за розумний строк або має прав на грошову компенсацію замість попередження”. А також П. вимагав стягнути з керівника підприємства грошову компенсацію за непопередження про звільнення.

Як повинна бути вирішена справа? Який порядок звільнення працівника за п.4 ст.40 КЗпП України та чи відповідає він міжнародним нормам?

 

25. Громадянин Ц., який працював завідуючим кафедрою Академії, дізнався, що ректор академії збирає інформацію про його особисте життя. Ц. звернувся до ректора з вимогою негайно припинити ці дії і погрожував звернутися до суду. Але ректор не вважав свої дії порушенням законодавства, оскільки трудове законодавство не встановлює заборони збирати про працівника інформації. Крім того, відповідно до законодавства України про освіту науково-педагогічний працівник повинен бути особою з високими моральними якостями. Отже ректор, як безпосередній роботодавець, повинен знати чи є у Ц. такі якості та чи не коїть Ц. аморальних проступків, адже за останні, Ц. може навіть бути звільнено з роботи.

Чи законні дії ректора? Чи має право роботодавець збирати інформацію про працівника відповідно до міжнародних стандартів та національного законодавства України?

 

Методичні рекомендації та завдання до самостійної роботи студентів

 

Питання до самостійної роботи

1. Поняття та зміст права на працю. Трансформація змісту права на працю в країнах постсоціалістичного простору.

2. Поняття трудового договору. Співвідношення трудового договору і суміжних цивільно-правових договорів, пов’язаних з працею (підряду, доручення, надання послуг і т.д.)

3. Зміст, суб’єкти, різновиди трудового договору в трудовому законодавстві України та зарубіжних країн.

4. Форма і строк трудового договору за законодавством України та зарубіжних країн.

5. Юридичні гарантії при укладанні, зміні та припиненні трудового договору в актах МОП та в законодавстві Україні.

a. Принцип свободи праці (трудового договору) Поняття примусової праці та заборона її застосування в актах МОП та в законодавстві Україні. Види діяльності, які не є примусовою працею: порівняльно-правова характеристика за визначенням МОП та України.

b. Заборона дискримінації працівників при укладенні, зміні та припиненні трудового договору .

c. Право працівників на захист від незаконного звільнення та особливості відновлення вказаного порушеного права.

d. Захист персональних даних працівників.

Самостійна робота за темою 4 “Трудовий договір” передбачає розгляд студентами вищезазначених питань, які не розглядалися під час аудиторної роботи, за літературою, вказаною до теми. Студент не обмежується у виборі літературних джерел і може використовувати будь-які інші джерела.

Для більш глибокого засвоєння матеріалу по даній темі слід спробувати вирішити завдання до практичних занять, але це слід робити тільки за умови первинного вивчення теоретичного матеріалу. Оволодіння темою є успішним у випадку засвоєння студентом сутності ключових слів та можливості відповісти на наступні питання:

1. Що таке трудовий договір? Хто є сторонами трудового договору?

2. Які умови складають зміст трудового договору?

3. Які існують відмінності трудового договору від суміжних цивільно-правових договорів, пов’язаних з працею (підряду, доручення, надання послуг і т.д.)?

4. Якими у сучасному світі можуть бути форми та строк трудового договору?

5. Який зміст має право на працю? В чому полягає трансформація змісту права на працю в країнах постсоціалістичного простору?

6. Що розуміється під юридичними гарантіями при укладанні, зміні та припиненні трудового договору?

7. В чому полягає принцип свободи праці (трудового договору) в актах МОП та в законодавстві Україні?

8. Що таке примусова праці? Які види діяльності, не є примусовою працею?

9. Що таке дискримінація? В чому полягає заборона дискримінації працівників при укладенні, зміні та припиненні трудового договору?

10. Як можна охарактеризувати право працівників на захист від незаконного звільнення? Які правові можливості має працівник для відновлення вказаного порушеного права?

11. Яким чином встановлюється та реалізується захист персональних даних працівників?

12. Які види трудових договорів існують за типовістю?

13. Які існують особливості правового регулювання трудового договору про “позикову” (лізингову) працю?

14. У чому полягають особливості трудового договору з розподілом робочого місця?

15. У чому полягають особливості трудового договору про роботу на умовах неповного робочого часу?

16. Які можливості мають представницьких органів працівників при найманні на роботу за трудовим законодавством України та зарубіжних країн?

17. Які підстави припинення трудового договору існують?

18. Як можна охарактеризувати загальний порядок розірвання трудового договору за ініціативою працівника?

19. Як можна охарактеризувати загальний порядок розірвання трудового договору за ініціативою роботодавця?

20. Що являє собою юридична конструкція “спровокованого звільнення”? У чому її сутність?

21. Що таке анулювання трудового договору? У чому його сутність?

22. Що таке визнання недійсним трудового договору? У чому його сутність?

23. Що таке призупинення дії трудового договору? У чому його сутність?

 


Читайте також:

  1. I. Постановка завдання статистичного дослідження
  2. I. ПРЕДМЕТ, МЕТА ТА ЗАВДАННЯ ДИСЦИПЛІНИ
  3. II. Вимоги безпеки під час проведення практичних занять у кабінеті (лабораторії) біології загальноосвітнього навчального закладу
  4. II. Завдання на проект.
  5. II. Перевірка домашнього завдання.
  6. II. Перевірка домашнього завдання.
  7. II. Перевірка домашнього завдання.
  8. II. Перевірка домашнього завдання.
  9. II. Перевірка домашнього завдання.
  10. II. Перевірка домашнього завдання.
  11. II. Перевірка домашнього завдання.
  12. II. Перевірка домашнього завдання.




Переглядів: 444

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Завдання до практичних занять | Тема 5. Професійна підготовка

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.025 сек.