Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Класифікація методів навчання за складом соціального досвіду.

Незважаючи на те, що автори попередньої класифікації говорять, що вона випливає «з видів змісту навчання і способів їх засвоєння»
[15, 193], вони розглядають п'ять методів навчання, хоча склад змісту навчання, що визначається складом соціального досвіду, містить у собі чотири компоненти. Тому, спираючись на запропоновану вченими логіку, ми пропонуємо видозмінити й доповнити цю класифікацію, поклавши в її основу склад соціального досвіду абозмісту навчання(освіти).

За логікою реалізації навчального процесу кожному з компонентів змісту навчання відповідає визначений спосіб (метод) його передачі. Тобто для передачі знань використовується пояснювально-ілюстративний метод, що реалізується у формі розповіді, лекції, конференції й ін. Для формування способів діяльності (умінь і навичок) застосовують репродуктивний метод, що реалізується у формі вправ, бесід, семінарів, лабораторних і практичних робіт.

Для передачідосвіду творчої діяльності, що здійснюється шляхом самостійного вирішення проблемних завдань, автори попередньої класифікації пропонують методи проблемного викладення матеріалу, частково-пошуковий і дослідницький. Співвіднесення цього з типами проблемності дає можливість констатувати, що всі три методи «працюють» лише на одну пізнавальну проблемність, спрямовану на розвиток теоретичного мислення школярів. У їх основі лежить вирішення проблеми, що здійснюється або вчителем (проблемне викладення), або учнями (дослідницький метод), або спільно (частково-пошуковий). На цій підставі логічно поєднати їх під однією назвою дослідницький метод, представивши формою його реалізації проблемне викладення, частково-пошукову та суто дослідницьку роботу.

Другий тип проблемності – оцінювальна – спрямований на розвиток критичного мислення дітей. Для реалізації цього процесу використовується метод оцінки, представлений у вигляді самооцінки, взаємооцінки, навчальної дискусії, рецензування, опонування тощо, тобто, у тих формах, де школярам необхідно мати свою обґрунтовану точку зору, вміти її подати та відстояти в навчальній (науковій) суперечці.

Третій тип проблемності – практична (чи організаційно-виробнича, за Векслером) – полягає в переносі старих знань у нову ситуацію. Він використовується для розвитку практичного мислення і здійснюється за допомогою методу переносу. Формою реалізації цього методу можуть служити ігри (коли діти переносять наявні знання й уміння в ігрову ситуацію для виконання заданої ролі), ускладнені задачі (такі, що потребують додаткових знань з інших областей і предметів, здогадки, оригінальності мислення тощо), ситуації, що вимагають нестандартного рішення.

Відповідно до провідної проблемності для кожної з ланок навчання (с.79-80) можна визначити домінуючі методи проблемного навчання для різних вікових категорій. При роботі в початкових класах основний наголос учитель повинен робити на методі переносу(провідна проблемність – практична),у середніх – на методі оцінки (провідна проблемність – оцінювальна), у старших – на дослідницькому методі (провідна проблемність – пізнавальна).

Четвертому компоненту змісту навчання – досвіду емоційно-ціннісних відносин,що формується в процесі адекватних переживань, відповідає четвертий метод навчання. Він особливий, тому що його завдання полягає в тім, щоб викликати ці адекватні переживання в душі дитини, змусити її засміятися чи заплакати, зрадіти чи засмутитися, прийняти педагогічний вплив чи відкинути його. Впоратися з такою задачею в навчальному процесі в змозі лише особистістьучителя.

Виникає питання, чи може особистість бути методом. Для відповіді на нього звернемося до визначень «методу» й «особистості». Метод ми розглядаємо як спосіб взаємодіїучня і вчителя з метою передачі та засвоєння соціального досвіду, особистість – як сукупність відносин людини до себе, до інших, до суспільства, до діяльності, до цінностей тощо. Іншими словами, чи може вчитель впливати на учня сукупністю своїх відносин, з одного боку, і чи може учень взаємодіяти з учителем відповідно до власних відносин(тобто, сприймати чи не сприймати педагогічний вплив) – з іншого. Безсумнівно, може. Навчаючи, наприклад, математиці, вчитель передає учню не тільки формули. Він учить його думати, трудитися, певним чином ставитися до свого предмету, до навчання, до людей, до цінностей (тобто, формує його особистість) і робить це за допомогою власного відношення і до предмета, і до людей, і до цінностей. Не випадково фраза про те, що особистість виховується особистістю, стала педагогічною аксіомою, а результати соціолого-педагогічних досліджень показують, що відношення учнів до вчителя і до предмета, який він викладає, знаходяться в прямо пропорційній залежності.

Історія педагогічної думки підтверджує сказане словами
П.Ф. Каптєрєва: «Учитель є певною особистістю, - говорить він, - цільною людиною і як такий діє на тих, кого виховує» [20, 595]. «Він не може бути майстром при методі, метод повинен стати частиною його, а він – частиною методу. Метод – це я!» – вигукує вчений [20, 599]. І далі: «Людина не може розбудити в дітях те, що згасло в ній самій – потребу освіти та розвитку, потребу морального ставлення та різнобічні інтереси. Яким чином вона може дати іншим те, чого не має сама? Важко дати жебраку карбованець, коли в кишені немає ні копійки» [20,601].[12]

Отже, відповідно до чотирьох компонентів соціального досвіду (знання, способи діяльності, досвід творчої діяльності, досвід емоційно-ціннісних відносин) ми виділили чотири методи навчання: пояснювально-ілюстративний, репродуктивний, проблемного навчанняйособистість учителя. Який же з них буде головним?

Розглядаючи взаємозв'язок між методами навчання, за аналогією з компонентами соціального досвіду, для передачі яких вони призначені, можна стверджувати, що головним із них буде особистість учителя,тому що цей метод використовується для передачі основного компонента соціального досвіду – досвіду емоційно-ціннісних відносин, що являє собою основу особистості як сукупності відносин. З іншого боку, тільки в руках учителя працюють усі останні методи навчання: адекватно – при нормальних стосунках, що склалися між учителем і учнями, неадекватно, якщо ці стосунки аномальні.

У загальному вигляді представлена система подана в таблиці 3.4, що також ілюструє цілісність педагогічного процесу (на рівні змісту навчання, способів його засвоєння та методів навчально-виховного процесу), тому що в ній відбиті три основні характеристики цілісності: взаємозв'язок, взаємозалежність і єдність.

Взаємозв'язок між компонентами системи досить чітко відстежується в горизонтальних напрямках таблиці. Для передачі знань необхідно так побудувати педагогічний процес, щоб кожен учень зрозумів і запам'ятав пропонований матеріал, а для цього потрібно скористатися пояснювально-ілюстративним методом. Якщо цей взаємозв'язок буде порушено (наприклад, замість розповіді вчитель спробує провести бесіду, до якої діти ще не готові), то бажаного результату він не отримає. Це ж стосується й інших рядків таблиці.

Взаємозалежність між компонентами педагогічного процесу відстежується у вертикальному напрямку таблиці, тому що кожен наступний компонент містить у собі досягнення попереднього. Так, без знань не можна сформувати умінь та навичок, без тих і інших – досвід творчої діяльності, і, в остаточному підсумку,всі вони поєднуються в досвіді емоційно-ціннісних відносин. Образно це можна подати у вигляді порівняння: знання – це літери, способи діяльності – склади, досвід творчої діяльності – слова, та сенсом вони наповнюються лише в реченні, тобто, у досвіді емоційно-ціннісних відносин.

Єдність як наступна характеристика цілісності реалізується в поєднанні навчання та виховання в кожнім елементі педагогічного процесу, коли навчання не існує без виховання, а виховання – без навчання. Прийнято вважати, що передача та засвоєння знань – це навчання, а формування відносин – це виховання. Однак сукупність засвоєних знань з усіх предметів освітнього циклу є основою світогляду людини, а це вже виховання. З іншого боку, проводячи виховну роботу (вечір танців, поезії тощо), вчитель не тільки створює умови для виховання дітей (формує їх ставлення до свята, до музики, до любові, до Батьківщини ...), але й вчить вдягатися відповідним чином, танцювати, виступати зі сцени, прикрашати залу й т. ін. Таким чином, споконвічна суперечка про те, що важливіше – навчання чи виховання, не має під собою ґрунту, тому що вони являють собою дві сторони єдиного цілого – навчально-виховного процесу, що реалізується як на уроці, так і поза ним. Тому все, що говорилося про навчання, властиве й вихованню, тільки з іншими акцентами, що будуть розставлені при вивченні теорії виховання.

 

Таблиця 3.4. ЦІЛІСНІСТЬ ПЕДАГОГІЧНОГО ПРОЦЕСУ
ЦІЛЬ НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОГО ПРОЦЕСУ – ПЕРЕДАЧА ТА ЗАСВОЄННЯ СОЦІАЛЬНОГО ДОСВІДУ Склад соціального досвіду Способи засвоєння соціального досвіду Методи НВП
ЗНАННЯ · емпіричні · теоретичні СВІДОМЕ СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАПАМ’ЯТОВУВАННЯ ІНФОРМАЦІЇ (зрозумів+запам’ятав) ПОЯСНЮВАЛЬНО-ІЛЮСТРАТИВНИЙ · лекція; · конференція; · розповідь; · пояснення; · інструктаж, · ілюстрація, · демонстрація
СПОСОБИ ДІЯЛЬНОСТІ: · уміння · навички БАГАТОРАЗОВЕ ПОВТОРЕННЯ ДІЯЛЬНОСТІ у різних умовах в однакових умовах   РЕПРОДУКТИВНИЙ · вправа; · бесіда; · практичне заняття; · лабораторна робота; · семінар
ДОСВІД ТВОРЧОЇ ДІЯЛЬНОСТІ (вихід за межі відомого) САМОСТІЙНЕ ВИРІШЕННЯ ПРОБЛЕМНИХ ЗАВДАНЬ МЕТОД ПРОБЛЕМНОГО НАВЧАННЯ
проблемність розвиває мислення · дослідницький:проблемне викладення, частково-пошуковий, евристичний · оцінки: само-, взаємооцінка, дискусія., диспут,...; · переносу: гра, ускладнені завдання
· пізнавальна · оцінююча · практична · теоретичне · аналітичне · практичне
  ДОСВІД ЕМОЦІЙНО-ЦІННІСНИХ ВІДНОСИН · мотиви; · потреби; · інтереси; · прагнення · ціннісні орієнтації... ПЕРЕЖИВАННЯ (адекватні) ОСОБИСТІСТЬ ВЧИТЕЛЯ (як сукупність його відносин)


Читайте також:

  1. Cплата єдиного соціального внеску - 2013
  2. H) інноваційний менеджмент – це сукупність організаційно-економічних методів управління всіма стадіями інноваційного процесу.
  3. II. Класифікація видатків та кредитування бюджету.
  4. II. Поняття соціального процесу.
  5. III. Актуалізація опорних знань дітей та їхнього життєвого досвіду.
  6. IV. Зміст навчання
  7. IV. Зміст навчання
  8. IV. Зміст навчання
  9. IV. Зміст навчання
  10. IV. Зміст навчання
  11. IV. Зміст навчання
  12. IV. Зміст навчання




Переглядів: 542

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Класифікація методів навчання за характером пізнавальної активності учнів (за пізнавальною активністю школярів) | Понятійний апарат.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.016 сек.