Мета: ознайомити учнів з прийомом перевірки дії ділення дією множення; формувати вміння розв'язувати задачі на знаходження суми двох добутків; розвивати навички швидких обчислень; виховувати інтерес до предмета.
Хід уроку. I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 1. Перевірка домашнього завдання Завдання 914 — Прочитайте вирази у порядку зростання відповідей. ((16 + 36): 4 = 13; {18 + 27): 3 = 15; 300 :3:5 = 20; 60-60:4 = 45; 60-60:5 = 48; 420-2-600 = = 240) Завдання 915 — Чому дорівнює периметр трикутника? (Р = 38 + 22 + 38 : 2 = 79 (см)) 2. Гра «Чарівні знаки» — Уставте знаки: «•», «:». 50□2 = 100 20□4 = 80 30□2 = 60 60□З = 20 400□2 = 200 100□2 = 50 20□2=10 800□4=200 600□2 = 300 200□4=800 III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ — Сьогодні на уроці ми ознайомимося з прийомом перевірки дії ділення дією множення. IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 1. Робота за таблицею (с. 140, завдання 916) — Розгляньте таблицю. — Що дістанемо, якщо частку помножимо на дільник? Висновок. Ділене дорівнює добутку частки і дільника. Якщо після множення частки на дільник не дістали діленого, то в обчисленнях допущено помилку. 2. Перевірка результату ділення дією множення (с. 140, завдання 917) 84:4 = 21 80:5 = 16 54:3 = 18 21-4 = 84 16-5 = 80 18-3 = 54 3. Первинне закріплення (с. ПО, завдання 918) — Виконайте ділення і перевірте результат множенням. 100:5-20 76:4=19 560:7=80 720:9=80 20•5=100 19•4=76 80•7=560 80•9=720 Фізкультхвилинка V. РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ 1. Колективна робота над задачею (с. 140,завдання919) — Прочитайте задачу. — Скільки пального було у баку трактора? — Скільки пального витрачає трактор за 1 год роботи? — Скільки пального залишилося у баку? — Чи можемо ми дізнатися, скільки пального витратив трактор? — Прочитайте питання задачі. — Знаючи, скільки пального витратив трактор, чи можемо ми відповісти на питання задачі? — Розв'язання запишіть самостійно окремими діями. Розв'язання 1) 60 — 24 = 36 (л) — пального залишилося у баку; 2)36:6 = 6(го^.) Відповідь: 6 годин працював трактор. 2. Самостійна робота над задачею [с 141, завдання 920) — Прочитайте задачу. Один учень повторно читає задачу і записує коротку умову на дошці. 12 міш. по 10 кг 2 ц - 200 кг ? пак.по 8 кг Розв'язання 1) 10 • 12 = 120 (кг) — розфасували у 12 мішечків; 2) 200 — 120 = 80 (кг) — розфасували у пакети; 3)80: 8 = 10 (пак.) Відповідь: 10 пакетів було. — Складіть обернену задачу. (Скільки цукру привезли?) 3. Робота в парах (с 140,завдання921) 4. Офтальмологічна пауза 5. Розв'язування логічних завдань 1) Завдання 922 (с. 140). — Знайдіть різницю найбільшого і паймспшого трицифрових чисел, записаних цифрами 8; 4 і 0. (840 - 408 = 432) 2) Трьом чоловікам разом 170 років. Перший із них на 16 років старший за другого, а другий — на 20 років старший за третього. Скільки років кожному? Розв'язання 1) 170 - (20 • 2 + 16) = 114 (років) 2) 114 : 3 = 38 (років) — третьому чоловікові; 3) 38 + 20 = 58 (років) — другому чоловікові; 4) 58 + 16 = 74 (роки) — першому чоловікові. V. СИСТИМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ УМІНЬ НАВИЧОК 1. Обчислення значень виразів з перевіркою (с. 142, завдання 927) — Виконайте множення і зробіть перевірку. 23•3 = 69 5 • 13 = 65 200 • 4 = 800 90 •- 7 = 630 69 : 3 = 23 65 : 5 = 13 800 : 4 = 200 630 : 7 = 90 — За виразом (100 — 73): 9 складіть задачу. Коротко запишіть і розв'яжіть її. Було — ... Продали — ... Решту розлили в... — Розгляньте коротку умову і зіставте її з цим виразом. — Що можна розливати? (Рідину) — Отже, в задачі йдеться про рідину. Наприклад, про що? (Вода, компот, молоко, рослинна олія, бензин і т. ін.) — У яких одиницях вимірюється об'єм рідини? (У літрах) — Складіть задачу. Було— 100 л Продали — 73 л Решту розлили в 9 бян. по ? л У бочці було 100 л молока. Продали 73 л. Решту розлили в 9 банок. Скільки літрів молока наливали в кожну банку? — Що дізналися спочатку? (Скільки літрів залишилося.) — Що дізнаємося другою дісю? (Скільки літрів молока наливали в кожну банку.) Розв'язання 1) 100 — 73 = 27 (л) — молока залишилося 2)27:9 = 3(л) Відповідь: по 3 літри молока наливали в кожну банку. 2. Диференційована робота над задачею (с 142, завдання 929) — Прочитайте задачу. Сильніші учні розв'язують задачу самостійно, решта — колективно, з учнем, викликаним до дошки. — Прочитайте задачу ще раз і складіть коротку умову. Розв'яжіть задачу подіях з поясненням.
Розв'язання 1) 6 • 6 = 36 (кг) — у 6 ящиках; 2) 90 - 36 = 54 (кг) — у 3 ящиках; 3)54 :3 = 18(/с2) Відповідь: 18 кілограмів помідорів у більшому ящику. — Складіть обернену задачу. 3. Розв'язування рівнянь (с 142,завдання930) х:3=240 279 - х = 270 х • 10 = 10 Відповіді: х = 720; х = 9; х = 1. — Як знайти ділене? від'ємник? невідомий множник? 4. Офтальмологічна пауза 5. Розв'язування логічних завдань 1) Завдання 931 (с. 142). Учні виїхали на екскурсію трьома автобусами. У перший автобус сіло 28 учнів, у другий — 29, а в третій — 33. Чи можна було розмістити учнів порівну? (Так. (28 + 29 + 33) :3 = 30 (учн.)) 2) Коли батькові був 31 рік, синові було 8 років. Тепер син удвічі молодший за батька. Скільки років синові тепер? Відповідь: 23 роки. Батько завжди старший за сина на {31 — 8 = 23) роки. Зараз батько вдвічі старший і на 23 роки старший за сина. V. ПІДСУМОК УРОКУ — З якою дією пов'язана дія множення? — Якою дісю перевіряємо множення? — Як дізнатися, що в обчисленні припустилися помилки? VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ С. 142, завдання 932; 933