Виконавчий етап ділового спілкування. Основні фази процесу ділового спілкування та їх характеристика
Рис. 5.2. Виконавчий етап ділового спілкування
Основні фази ділового спілкування:
· Вступ у контакт.
· Постановка мети.
· Обмін предметними позиціями й вироблення рішень.
· Фіксація домовленості.
· Вихід з контакту.
Завдання фази «вступ у контакт»:
- установити контакт зі співрозмовником;
- створити сприятливу атмосферу для бесіди;
- привернути увагу, розбудити інтерес до бесіди;
- якщо потрібно, захопити ініціативу в обміні думками.
Правила вступу в контакт:
1. Пунктуальність.
2. Використання методів, що дозволяють почати бесіду:
· Метод зняття напруженості, дає можливість установити тісний контакт за допомогою декількох приємних слів на адресу партнера по спілкуванню, жарту й т. ін. Можна, наприклад, виразити своє задоволення із приводу того, що партнер з'явився вчасно, незважаючи на погану погоду, обмінятися думками про останні політичні новини;
· Метод «зачіпки», що рекомендує коротко викласти ситуацію або проблему. У цих цілях можна використовувати цікавий факт, подію, порівняння, особисте враження або незвичайне питання;
· Метод стимулювання гри уяви, що полягає в постановці на початку бесіди безлічі питань із проблем, які повинні розглядатися (метод розрахований в основному на аудиторію професіоналів, що відрізняються оптимізмом і тверезим поглядом на ситуацію);
· Метод прямого підходу, що передбачає безпосередній перехід до справи, без вступу: коротко повідомляють причини, з яких була призначена бесіда, потім треба перейти від загальних питань до окремих.
3. Використання ясних, стислих і змістовних вступних фраз та пояснень.
4. Відповідний зовнішній вигляд (одяг, вираз обличчя).
5. Прояв поваги до особистості співрозмовника, увага до його думок і інтересів.
6. Позитивні зауваження, які відносяться до оснащеності робочих приміщень, їхнього інтер'єру, організації праці, ділової репутації фірми й т. ін.