Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Поняття та функції ціни. Політика ціноутворення

Основу ціни як економічної категорії становить вартість то­вару, величина якої визначається суспільно необхідними затра­тами праці. Як зазначав відомий український економіст М.І.Туган-Барановський, «ціна вільно виробленого товару визначається тими видатками на його виробництво, які дають змогу вироби­ти товару стільки, скільки його потребує ринок»1. Разом з тим ціна є вираженням узгодженого продавцем і покупцем грошо­вого або іншого майнового еквівалента, який покупець згоден заплатити за переданий йому товар (роботи, послуги).

Суб'єктивістські та волюнтаристські уявлення щодо ціно­утворення, які мали місце в нашій країні, коли ігнорувалися вимоги об'єктивних економічних законів (передусім закону вартості та закону розподілу за працею), зумовили те, що ціни лише фіксували рівень витрат того чи іншого виробництва, що склався. У багатьох випадках цей рівень був досить дале­ким від суспільно необхідних витрат. Відірвані від об'єктив­ної вартісної бази, ціни, таким чином, перестали відповідати суспільно необхідним затратам праці і по суті перетворилися на планово-обліковий вимірювач. Цілком зрозуміло, що така система цін не могла застосовуватися в умовах реформування економіки, фундаментальним моментом якого у сфері ціноут­ворення є найбільш повне відображення в нових цінах суспіль­но необхідних затрат праці.

За такої умови ціна щонайкраще виконує властиві їй функції в період побудови ринкових відносин, а саме:

1) функцію обліку і виміру затрат суспільної праці. Вико­нуючи її, ціна виступає одним з найважливіших показників народногосподарського виробництва, є орієнтиром для прий­няття господарських рішень;

________________________________________________________

1 Туган-Барановський М. І. Політична економія: Курс популярний. — К.: Наук, думка, 1994. - С. ПО.

2) функцію пропорційності та рівноваги в господарстві. Саме через ціну здійснюється зв'язок між виробництвом і спожи­ванням, пропозицією і попитом. В умовах пропорційного роз­поділу засобів виробництва і праці між галузями рівновага на ринку підтримується за допомогою цін, що відповідають су­спільно необхідним затратам;

3) стимулюючу функцію. В народному господарстві ціни можуть сприяти або перешкоджати збільшенню виробництва і споживання тих або інших товарів. Так, занижені ціни, які не забезпечують нормальну рентабельність або завдають збитків, не зацікавлюють підприємства у нарощуванні обсягів вироб­ництва. Разом з тим завищені ціни, які дають змогу отримати надмірний прибуток, створюють для підприємства незаслужені економічні привілеї і водночас можуть викликати розши­рення виробництва, що не відповідає суспільним потребам;

4) розподільчу функцію, пов'язану з можливістю відхилен­ня ціни від вартості. Так, встановлення високих цін на певну продукцію (товар) дає змогу державі перерозподіляти кошти шляхом встановлення дотацій на інші товари (послуги)1.

Ринкові перетворення в економіці спрямовані на карди­нальну перебудову не лише існуючої системи цін і методології їх встановлення, а й організації самого процесу ціноутворен­ня. Підвищення відповідальності господарюючих суб'єктів за результати своєї господарської діяльності, з одного боку, і необхідність реорганізації в діяльності органів ціноутворення та контролю за цінами, — з іншого, визначили лінію на де­мократизацію політики ціноутворення.

Політика ціноутворення є складовою загальної економічної та соціальної політики України і спрямована на забезпечення:

- рівних економічних умов і стимулів для розвитку всіх форм власності, економічної самостійності підприємств, орга­нізацій та адміністративно-територіальних регіонів держави;

- збалансованого ринку засобів виробництва, товарів і послуг;

- протидії монопольним тенденціям виробників продукції, товарів та послуг;

- об'єктивних співвідношень у цінах на промислову та сільськогосподарську продукцію, що забезпечує еквівалентність обміну;

 

____________________________________________________

1 Див.: Политическая зкономия: Учебник для вузов // В. А. Медведев, Л. И. Абалкин, О. И. Ожерельев и др. — М.: Политиздат, 1990. — С. 556—557.

- розширення сфери застосування вільних цін;

- підвищення якості продукції;

- соціальних гарантій насамперед для низькооплачуваних та малозабезпечених громадян, включаючи систему компенса­ційних виплат у зв'язку зі зростанням цін і тарифів;

- створення необхідних економічних гарантій для виробників;

- орієнтації цін внутрішнього ринку на рівень цін світово­го ринку.

Відповідно до ст. 7 Закону «Про економічну самостійність Української РСР»1політика ціноутворення на території Украї­ни належить до її компетенції і визначається її законодав­ством. Головну роль у цьому законодавстві відіграє Закон Ук­раїни від 3 грудня 1990 р. «Про ціни і ціноутворення», який визначає основні принципи встановлення та застосування цін і тарифів та організацію контролю за їх дотриманням на тери­торії України. Закон поширюється на всі підприємства та орга­нізації незалежно від форм власності, підпорядкованості й ме­тодів організації праці та виробництва.

 


Читайте також:

  1. II. Поняття соціального процесу.
  2. IV. Політика держав, юридична регламентація операцій із золотом.
  3. V розділ. Товарна політика підприємства
  4. V. Поняття та ознаки (характеристики) злочинності
  5. VI розділ. Маркетингова цінова політика
  6. VII. Поняття про рану, рановий процес, види загоювання ран
  7. VIII розділ. Маркетингова політика комунікацій
  8. VIII. Маркетингова політика комунікацій.
  9. А/. Поняття про судовий процес.
  10. Автоматизоване робоче місце (АРМ) бухгалтера: призначення, функції та його рівні
  11. Аграрна політика
  12. Аграрна політика як складова економічної політики держави. Сут­ність і принципи аграрної політики




Переглядів: 474

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ГЛАВА 27 | Види цін та порядок їх встановлення

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.038 сек.