МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Розділ 6. Функція мотиваціїЛюдина успішно винайшла різні знаряддя. Але з доісторичних часів знаряддям людини була людина.
С. Єжі Лец Мотивація – це процес такої орієнтації спонукальних стимулів працівника, за яких він прямує до досягнення цілей організації. За тисячі років до того, як слово «мотивація» увійшло до лексикону керівників, було добре відомо, що можна спеціально впливати на людей для успішного виконання завдань підприємства. Найпершим із застосованих способів був метод батога і пряника. У Біблії, стародавніх сказаннях і навіть в античних міфах можна знайти багато історій, у яких королі тримають нагороду перед очима героя або підіймають меч над його головою. Однак, королівські доньки та скарби належали лише небагатьом обраним. Запропоновані «пряники» в нагороду за більшість справ були не дуже їстівні. Було зрозумілим, що люди будуть вдячні за все, що дозволяло б їх родинам вижити. Це було звичайним явищем у країнах Заходу у XIX столітті. Протягом майже всього періоду промислової революції економічні та соціальні умови життя у сільській місцевості Англії були такі важкі, що фермери заповнювали міста і буквально випрошували як милість можливість працювати по 14 годин на добу на брудних, небезпечних для життя фабриках за плату, якої вистачало лише, щоб вижити. Коли Адам Сміт писав свою працю «Дослідження про природу і причини багатства народів», життя для простої людини було дуже важким. В умовах, коли більшість людей боролася за виживання, був досить зрозумілий висновок, до якого дійшов Сміт – людина завжди, коли їй надається така можливість, буде намагатися поліпшити своє економічне становище. Коли, приблизно у 1910 р., з'явилася класична теорія управління, життя робітників суттєво не поліпшилося, незважаючи на досягнення технологій. Однак, Тейлор та його сучасники вже усвідомили безглуздість заробітків на межі голоду. І вони зробили мотивацію за типом “батога і пряника” більш ефективною, коли об'єктивно визначили поняття «достатнього денного виробітку» і запропонували оплачувати працю тих, хто виробляв більше продукції, пропорційно їх внеску. Підвищення продуктивності праці, яке є результатом використання цього методу мотивації, у сполученні з більш ефективним застосуванням спеціалізації і стандартизації, було яскравим. Успіх мотивації за типом “батога і пряника” був настільки великим, що приємні відчуття від нього до сих пір зберігаються у керівників. Поступово, завдяки ефективності, з якою організації застосовували досягнення технології та спеціалізацію, життя звичайних людей, в решті-решт, почало покращуватись. І чим більше воно покращувалося, тим краще керівники починали розуміти, що простий «пряник» не завжди спонукає людину працювати краще. Цей факт примусив спеціалістів у галузі управління шукати нові рішення проблеми мотивації у психологічному аспекті. Хоча спроби застосувати в управлінні психологічні мотиви були й раніше, тільки з появою роботи Е.Мейо стало ясно, які потенційні переваги це принесе, а також те, що мотивація за типом “батога і пряника” є недостатньою. Однак, експерименти не дали моделі мотивації, яка адекватно б пояснила спонукальні мотиви. Психологічні теорії мотивації праці з'явилися пізніше. Вони з'явилися у 1940-х роках і розвиваються й до сьогодні. Минуле сторіччя, особливо останні 50 років, відзначились великою кількістю досліджень у галузі психології поведінки різних робітників у процесі виконання своїх професійних обов'язків. Всі науки, які займаються дослідженням поведінки сучасного працівника, у своїх висновках були одностайними – менеджери, які в процесі керівництва використовували більш людські відносини та підходи, досягали значно більших показників, ніж ті, які використовували адміністративний стиль керівництва. Минуле століття стало століттям вивчення мотивації поведінки людини, а також різних мотиваційних факторів, що впливають на результати праці людини. Мотивація людини зайняла перше місце в аналізі та прийнятті різноманітних рішень керівниками і по праву вважається основним фактором, який сприяє підвищенню продуктивності праці. Єдина можливість працювати “іншими руками” – це впливати на мотиви поведінки робітників, спрямовувати їх у потрібне русло. Саме про це й піде мова у цьому розділі. Хоча цей розділ присвячено мотивації людей, не можна очікувати від нього надто багато. Неможливо запропонувати жодних магічних засобів впливу на їх поведінку. У цьому розділі ми ознайомимося з ідеями і результатами найбільш відомих дослідників з проблеми мотивації. Взявши за основу внесок вчених у вирішенні цієї проблеми, ми розглянемо, як менеджер у своїй діяльності може використовувати результати їх праць. Щоб зрозуміти зміст теорій мотивації, необхідно спочатку засвоїти зміст основних понять: потреби і винагороди.
Читайте також:
|
||||||||
|