Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Ставлення соціології як самостійної науки.

Основні етапи і тенденції розвитку соціологічної думки.

З найдавніших часів людину цікавили не тільки загадки і явища навколишньої природи (землетруси, виверження вулканів, зміни пори року чи ночі і дня), але і проблеми, пов’язані з її власним існуванням серед інших людей. Дійсно, чому люди прагнуть жити серед інших людей, а не відокремлено? Що змушує їх проводити між собою кордони, розділятися на окремі держави і ворогувати один з одним? Чому одним дозволено користуватися багатьма благами, а іншим відмовлено у всьому?

Пошук відповідей на ці й інші питання змусив вчених і мислителів стародавності звернути свій погляд на людину і на суспільство, в якому вона існує.

Розвиток соціологічних знань має тривалу історію, в якій чітко простежується кілька етапів з яскраво вираженими особливостями, обумовленими зрілістю суспільних наук, соціальними потребами тощо.

Протосоціологічний етап розпочався у сиву давнину з появою перших уявлень про світ і людину, суспільство. У межах цього етапу виокремлюють: античний, середньовічний, епохи Відродження і Просвітництва.

Початок 19ст. є початком класичного періоду у розвитку світової соціології.

Поява соціології як самостійної науки була викликана розвитком суспільства й суспільствознавства. У цей час світ переживав глибокі соціальні зміни, пов’язані з переходом від традиційного до індустріального суспільства. Саме ці глибокі зміни, викликані потребами капіталістичного суспільства, що розвивалося, заклали ті об’єктивні передумови, що стали основою становлення й оформлення соціології як самостійної науки.

Виділяють три групи чинників, що сприяли виникненню соціології.

Соціально – економічні чинники , такі як індустріальна революція, ринок вільної праці, урбанізація, розвиток торгівлі і багато чого іншого з наслідками, що впливають на спосіб життя людей, змінюють соціальну структуру, суспілін відносини.

Соціально – політичні чинники, серед яких новий соціальний порядок, панування буржуазних верств, влада капіталу, державна демократія і ін..

Інтелектуальні чинники, такі як філософські ідеї епохи Просвітництва з її духовними орієнтирами – гуманізмом, раціоналізмом, свободи особистості, наукового знання, ідеями Вольтера, Руссо, Сен-Сімона і багатьох інших.

Крім цього, процес становлення соціології стимулювався прагненням перебороти описовість, абстрактність науки про суспільство і направити її шляхом наукового аналізу конкретних подій життєдіяльності суспільства, заснованого на науковому спостереженні тй експерименті.

У становленні і розвитку соціології як самостійної науки можна виділити такі етапи.

Перший етап охоплює період 30-х рр. 19ст до початку 20ст. Він пов'язаний з іменами О. Конта, Г. Спенсера та багатьох їх послідовників.

Засновником соціології був відомий французький вчений Огюст Конт (1797-1857). Вперше термін «соціологія» він використав у 1824р у своїх листах (1798 – 1857рр) Але широковідомим цей термін став після публікації 4-го тому «Курсу позитивної філософії» (1838р.) . Його часто називають батьком соціології, тощу що саме він уперше спробував застосувати для вивчення суспільства науковий підхід, заснований на спостереженні й експеременті. Він вважав, що соціологія, яку він спочатку назвав «соціальною фізикою», повинна запозичити з природничих наук об’єктивність, перевірність, доказовість. Суспільство, за

Конт також вважав, що за допомогою науки можна знайти ті приховані закони, що керують усіма суспільствами. За його теорією знання про людину і суспільство проходить три стадії : теологічну (релігійну), метафізичну і позитивну (Контом, - складна система відносин, цілісний організм, про окремі структурні елементи якого можна судити тільки за співвідношенням із цілим.наукову). У своїх роботах Конт розробляв методи соціологічного дослідження, збері прихильність двом ідеям: перша – застосування наукових методів у вивченні суспільства; друга – практичне використання науки у сфері соціальних реформ. Він був глибоко переконаний, що знання добуті за допомогою наукових досліджень, можна ефективно використовувати для покращення управління добробутом суспільства.

До яскравої плеяди дослідників належить англійський філософ і соціолог Герберт Спенсер (1820-1903) Він заснував органічний напрям в соціології. Основу соціологічних поглядів Спенсера склав метод аналогії між органічним організмом, його еволюцією і соціальним, над органічним організмом і його еволюцією. Цей метод ґрунтується на тому, що і в біологічному і в соціальному організмі відбувається перехід від простого до складного. Головним для Спенсера було вивчення не суспільства в цілому, а його структурних одиниць, їх функцій та взаємозв’язку. Головна його праця «Основи соціології» (1896), в якій він робить висновок : перемагає те суспільство , в якому більша кількість людей пристосовується до промислової праці , але при цьому владні структури поважають особисті потреби.

Другий етап починається приблизно з 20-х рр. 20ст і продовжується до даного часу . Його початок пов'язаний з іменами Е. Дюркгейма, М. Вебера, В. Парето.

Значна роль у розвитку соціологічної думки належить таким мислителям, як Е.Дюркгейм , В. Парето.

Французький соціолог Е. Дюркгейм (1858-1917) одержав широке визнання як один із засновників сучасної соціології, сприяв визначенню предмета і встановлення автономії соціології, яку викладав в університетах Бордо і Сорбони. В своєму соціологічному аналізі вчений використовував колективістський підхід. Він стверджував, що соціологічний метод повинен мати справу з соціальними фактами. В своїй роботі «Суспільний поділ праці» (1893) Дюркгейм, заперечуючи Спенсеру, стверджував, що не треба розуміти соціальний порядок в індустріальних супільствах як результат договору між індивідами, що керуються лише власними інтересами. Досягнення власного інтересу веде лише до соціальної нестабільності, що проявляється в різних формах девіантності, передусім в самогубствах. Аналізуючи цю проблему, вчений говорить, що її вивчають різні соціальні науки . Історія подає відомості про конкретних історичних осіб, які добровільно пішли з життя (Сократ випив чашу з отрутою, Сенека перерізав собі вени). Біологія, медицина і психіатрія шукають причини самогубств у поганому здоров’ї та розладах психіки. Географія - в кліматичних умовах, економіка – в економічних факторах, таких ,як злиденність, депресії чи банкрутства. Тобто всі ці науки намагаються пояснити явище самогубства за допомогою окремих, не пов’язаних між собою чинників.Усі вони не приділяють уваги певному суспільству і культурі в цілому. На думку Дюркгейма, вирішення проблеми самогубств лежить на шляху цілісного розгляду суспільства та його культури. У суспільстві, де всі соціальні відносини тісно взаємопов’язані, де існує високий ступінь «соціального зчеплення» людей, де ці люди відчувають себе життєво важливими частинами суспільства ,потрібними не забутими, не самотніми; де цінності культури поділяються всіма громадянами, будучи сталими і незаперечними - у такому суспільстві невисокий відсоток самогубств. І навпаки, у суспільстві із низьким ступенем «зчепленості» , члени якого слабко пов’язані один з одним і із спільнотами , відчувають себе незахищеними, непотрібними і забутими , де культурні цінності і норми є відносними, не визнаються всіма його членами , - таке суспільство є спонукальним чинником самогубств, незалежно від кліматичних та економічних умов і стану психічного чи фізичного здоров’я людини. Він вважав галуззю соцілогії дослідження соціальних фактів, а не індивідів. Його праці: «Самогубство», «Примітивна класифікація», «Елементарні форми релігійного життя»

Італійський соціолог , інженер та економіст Вільфредо Парето (1848-1923), виклав свою теоретичну концепцію в «Трактаті всезагальної соціології» (1916) Він зробив значний внесок в теорію еліт. Суспільство для Парето, це система, яка знаходиться в стані динамічної рівноваги. Воно поділяється на еліту – «кращих», які керують, і нееліту, тобто тих, якими керують. Це обумовлено біологічно. На його думку, зміна еліт є основою і рушійною силою всього історичного розвитку. Його теорія еліт стала відправним пунктом для дослідження механізмів влади.

Німецький соціолог Макс Вебер розробив власну соціологічну теорію – «розуміючу соціологію». Одним із центральних пунктів цієї теорії стало виділення елементарної одиниці поведінки індивіда – соціальної дії, що є причиною і наслідком системи складних стосунків між людьми. При цьому суспільство, за Вебером, є сукупністю діючих індивідів, кожен з яких прагнедо досягнення своїх власних цілей. Люди діють спільно, тому що їхні вчинки осмисленні, раціональні, і вони розуміють, що індивідуальні цілі найкраще досягаються за допомогою спільних дій.. Осмислена поведінка приводить до того, що людина діє як соціальна істота, забезпечуючи у такий спосіб значний прогрес у взаємодії з навколишнім середовищем.

Підводячи підсумок можна говорити, що назва «соціологія», яку застосував Конт, пізніше було начинено науковим теоретичним змістом завдяки працям яскравої когорти мислителів. Саме в результаті їх зусиль соціологія перетворилася в науку. Яка має свій предмет, свою теорію і можливості для емпіричних підтверджень різних аспектів цієї теорії.

 


Читайте також:

  1. V. ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ ТА МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДО ЇХ ВИКОНАННЯ
  2. VІ. КАРТА САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТА
  3. Аналіз самостійної роботи
  4. Бурхливий розвиток емпіричної соціології
  5. В) Інструкції до самостійної навчально-дослідницької роботи
  6. В) Інструкції до самостійної навчально-дослідницької роботи
  7. В) Інструкції до самостійної навчально-дослідницької роботи.
  8. В. І. Ленін про ставлення до Всеукраїнської вчительської спілки. (З виступу 3 грудня 1919 р.)
  9. Взаємозв'язок соціології з іншими науками
  10. ВИДІВ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ
  11. Визначення предмета соціології
  12. Визначення радіобіології як науки.




Переглядів: 1265

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Предмет і об’єкт соціології. | Суспільство як соціальна система.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.011 сек.