Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Лабораторна робота № 11

 

1. МЕТА РОБОТИ

 

Навчитися розв’язувати звичайні диференційні рівняння з початковими умовами чисельними методами на ЕОМ.

 

2. ЗАВДАННЯ І ПОРЯДОК ВИКОНАННЯ

 

· Реалізувати схему методу Рунге-Кутта на ЕОМ.

· Навести графік поведінки рішення.

· Зробити загальний звіт по роботах №4 та №5.

 

3. ЗМІСТ ЗВІТУ

 

· Номери робіт, назва теми, номер варіанту.

· Короткі відповіді на контрольні запитання.

· Постановка задачі, малюнок, математична модель, метод розв’язку, результати обчислень на ЕОМ.

· Аналіз результатів, висновки.

· Файл з обчисленнями має бути збереженим на дискеті.

 

4. ПРИКЛАД реалізації алгоритму у EXCEL

 

Роздивимося на прикладі застосування і програмування обчислювальних схем однокрокових методів.

Приклад 1. Знайдемо рішення диференціального рівняння такого вигляду: dx/dy =y+exp(x)-x

Яке задовольняє початковій умові:

y(0) = 0,25.

Рішення потрібно знайти на відрізку (0,T), де параметр T може приймати будь-які значення.

Точне рішення цього рівняння має такий вигляд:

y(x) = exp(2x) – exp(x) – x .

Нам потрібно знайти чисельне рішення цього рівняння, тобто функцію задану в табличному вигляді, що приймає значення на відрізку з кроком h і порівняти його з точним рішенням у тих же точках.

Визначим крок h по наступній формулі:

h = T/N,

де N - число точок на відрізку , у яких обчислюється значення функції. Для рішення поставленої задачі ми застосуємо метод Ейлера і метод Рунге-Кутта 4-го порядку. Перший метод приводиться для ілюстрації, а другий для безпосереднього рішення.

Алгоритм чисельного рішення прикладу .

Для рішення скористаємося табличним процесором Excel. У колонці I у нас будуть знаходитися межі відрізка [0,Т]. На початку розрахунків покладемо I1 = 0 (це значення лівої межі відрізка [0, Т]). У комірці I2 буде розмір Т (правої межі відрізка [0,Т]). У комірці I3 обчисляємо крок h за формулою наступного вигляду:

= (I1 - I2)/N.

У стовпці А буде обчислюваться рішення нашої задачі по формулі Ейлера. У комірку А1 задамо початкове значення у0= 0.25. У комірку А2 уведемо формулу наступного вигляду:

=A1 + $I$3*(2*A1 + EXP(B1) + B1).

У стовпчику B буде знаходитися поточне значення змінної х. У комірках В1 і відповідно нижче, знаходяться формули наступного вигляду:

=I1

=B1 + $I$3, тобто в комірку В1 пересилається ліва межа відрізка (0 ,Т(, а в комірці В2 прибавляеся розмір кроку h із комірки I3 до значення в попередній комірці В1.

У стовпчику С обчислюєм точне рішення. У комірку С1 занесемо значення y0 рішення в точці х=0, а в комірці С2 формула вигляду:

= ЕХР(2*В2)-ЕХР(В2)+В2/2+0,25

Ця формула обчислює значення точного рішення рівняння при значенні х із комірки В2.

У стовпчику Н обчислюється значення чисельного рішення задачі Коші, отримане по методу Рунге-Кутта 4-го порядку. Значення xk береться з комірки В2, а значення yk береться з комірки Н1.

У комірці Н2 написана формула наступного вигляду:

=Н1+(D2+2*E2+2*F2+G2)*$I$3/6.

У комірках D2, E2, F2, G2 записуються формули для коефіцієнтів m1, m2, m3, m4 відповідно. Ці формули мають вигляд:

=2*H1+EXP(B2)-B2;

=2*(H1+D2*$I$3/2)+EXP(B2+ $I$3/2)-B2-$I$3/2;

=2*(H1+E2*$I$3/2)+EXP(B2+$I$3/2)-B2-$I$3/2;

=2*(H1+F2*$I$3)+EXP(B2+$I$3)-B2-$I$3.

Копіюванням формули з 2-го рядка по всіх рядках до значення х=1(у комірці відповідного стовпчика B повинне знаходиться число 1 і останній рядок має номер 101 ), ми одержимо результат по всім точкам інтервалу (0,Т).

Алгоритм обчислення значень рішення задачі Коші реалізований.


Читайте також:

  1. II. Будова доменної печі (ДП) і її робота
  2. II. Самостійна робота студентів.
  3. IV. ВИХОВНА РОБОТА В КЛАСІ
  4. IV. ІНДИВІДУАЛЬНА РОБОТА СТУДЕНТІВ.
  5. IV. Науково-дослідницька робота.
  6. IV. Практична робота.
  7. IV. Робота над темою уроку
  8. Qорганізаційне середовище, в якому виконується робота
  9. V. Робота з підручником
  10. V. Робота з підручником. с. 59-60
  11. V. Робота з програмою «Виконавець Восьминіжка»
  12. V. Робота з програмою «Виконавець Садівник».




Переглядів: 315

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Чисельне рішення систем звичайних диференіальних рівнянь. | ТЕМА 4. Рішення математичних моделей задач оптимізації

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.013 сек.