МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Лабораторна робота № 11
1. МЕТА РОБОТИ
Навчитися розв’язувати звичайні диференційні рівняння з початковими умовами чисельними методами на ЕОМ.
2. ЗАВДАННЯ І ПОРЯДОК ВИКОНАННЯ
· Реалізувати схему методу Рунге-Кутта на ЕОМ. · Навести графік поведінки рішення. · Зробити загальний звіт по роботах №4 та №5.
3. ЗМІСТ ЗВІТУ
· Номери робіт, назва теми, номер варіанту. · Короткі відповіді на контрольні запитання. · Постановка задачі, малюнок, математична модель, метод розв’язку, результати обчислень на ЕОМ. · Аналіз результатів, висновки. · Файл з обчисленнями має бути збереженим на дискеті.
4. ПРИКЛАД реалізації алгоритму у EXCEL
Роздивимося на прикладі застосування і програмування обчислювальних схем однокрокових методів. Приклад 1. Знайдемо рішення диференціального рівняння такого вигляду: dx/dy =y+exp(x)-x Яке задовольняє початковій умові: y(0) = 0,25. Рішення потрібно знайти на відрізку (0,T), де параметр T може приймати будь-які значення. Точне рішення цього рівняння має такий вигляд: y(x) = exp(2x) – exp(x) – x . Нам потрібно знайти чисельне рішення цього рівняння, тобто функцію задану в табличному вигляді, що приймає значення на відрізку з кроком h і порівняти його з точним рішенням у тих же точках. Визначим крок h по наступній формулі: h = T/N, де N - число точок на відрізку , у яких обчислюється значення функції. Для рішення поставленої задачі ми застосуємо метод Ейлера і метод Рунге-Кутта 4-го порядку. Перший метод приводиться для ілюстрації, а другий для безпосереднього рішення. Алгоритм чисельного рішення прикладу . Для рішення скористаємося табличним процесором Excel. У колонці I у нас будуть знаходитися межі відрізка [0,Т]. На початку розрахунків покладемо I1 = 0 (це значення лівої межі відрізка [0, Т]). У комірці I2 буде розмір Т (правої межі відрізка [0,Т]). У комірці I3 обчисляємо крок h за формулою наступного вигляду: = (I1 - I2)/N. У стовпці А буде обчислюваться рішення нашої задачі по формулі Ейлера. У комірку А1 задамо початкове значення у0= 0.25. У комірку А2 уведемо формулу наступного вигляду: =A1 + $I$3*(2*A1 + EXP(B1) + B1). У стовпчику B буде знаходитися поточне значення змінної х. У комірках В1 і відповідно нижче, знаходяться формули наступного вигляду: =I1 =B1 + $I$3, тобто в комірку В1 пересилається ліва межа відрізка (0 ,Т(, а в комірці В2 прибавляеся розмір кроку h із комірки I3 до значення в попередній комірці В1. У стовпчику С обчислюєм точне рішення. У комірку С1 занесемо значення y0 рішення в точці х=0, а в комірці С2 формула вигляду: = ЕХР(2*В2)-ЕХР(В2)+В2/2+0,25 Ця формула обчислює значення точного рішення рівняння при значенні х із комірки В2. У стовпчику Н обчислюється значення чисельного рішення задачі Коші, отримане по методу Рунге-Кутта 4-го порядку. Значення xk береться з комірки В2, а значення yk береться з комірки Н1. У комірці Н2 написана формула наступного вигляду: =Н1+(D2+2*E2+2*F2+G2)*$I$3/6. У комірках D2, E2, F2, G2 записуються формули для коефіцієнтів m1, m2, m3, m4 відповідно. Ці формули мають вигляд: =2*H1+EXP(B2)-B2; =2*(H1+D2*$I$3/2)+EXP(B2+ $I$3/2)-B2-$I$3/2; =2*(H1+E2*$I$3/2)+EXP(B2+$I$3/2)-B2-$I$3/2; =2*(H1+F2*$I$3)+EXP(B2+$I$3)-B2-$I$3. Копіюванням формули з 2-го рядка по всіх рядках до значення х=1(у комірці відповідного стовпчика B повинне знаходиться число 1 і останній рядок має номер 101 ), ми одержимо результат по всім точкам інтервалу (0,Т). Алгоритм обчислення значень рішення задачі Коші реалізований. Читайте також:
|
||||||||
|