МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||||||||
Кількісний склад місцевих бюджетів у 2009 роціВиди місцевих бюджетів Кількість Республіканський бюджет Автономної Республіки Крим 1 Обласні бюджети 24 Бюджети міст Києва і Севастополя 2 Бюджети міст республіканського (АРК), обласного значення 176 Районні бюджети 488 Бюджети міст районного значення 279 районні у містах бюджети 79 Бюджети селищ 783 Бюджети сіл 10279
Усього місцевих бюджетів 12111 Тема 16. МІЖБЮДЖЕТНІ ВІДНОСИНИ § 1. Загальні засади регулювання міжбюджетних відносин. § 2. Види видатків бюджетів, джерела їх здійснення та органи забезпечення § 3. Передача державою права на здійснення видатків та критерії їх розмежування між місцевими бюджетами. § 1. Загальні засади регулювання міжбюджетних відносин Загальна система регулювання бюджетної забезпеченості коштів зумовлюється необхідністю реалізації стратегічних завдань соціально-економічного розвитку українського суспільства, де бюджетна політика виступає дієвим чинником державного впливу згідно з державним устроєм України. Унітарність державного устрою України (ст. 2 Конституції України) зумовлює і унітарність бюджетної системи країни. Оскільки унітарність (франц. ипііаігв, від лат. ипііаз — єдність) означає цілісність бюджетної системи країни, то вона функціонує як органічна єдність окремих бюджетів, цілісність яких зумовлюється єдиною системою права і єдністю фінансових ресурсів, без визначення ієрархії і підпорядкованості окремих бюджетів за ознакою організаційних рівнів підпорядкування. Згідно із цим усі адміністративно-територіальні утворення в межах країни є самодостатніми у правовому й фінансовому відношенні, а їх бюджети — самостійні у виконанні своїх повноважень. Тобто бюджетна система України є похідною від закріпленої Конституцією унітарності організації державної влади з бюджетною самостійністю органів державної влади та місцевого управління, згідно з чим виокремлюються Державний бюджет та бюджети органів самоврядування (місцеві бюджети — бюджети територіальних громад). Бюджети адміністративно-територіальних утворень є невід'ємною частиною загальної бюджетної системи країни, а місцеві бюджети є найчисельнішою її ланкою: їх загальна кількість становить понад 12 тис. окремих бюджетів. Серед них: бюджет Автономної Республіки Крим; 24 обласних бюджетів; міські бюджети Києва і Севастополя; 171 бюджет міст обласного підпорядкування: 498 районних бюджетів; 324 бюджети міст районного підпорядкування; 96 бюджетів районів у містах; 797 селищних бюджетів і 10204 бюджети сіл та сільських об'єднань. Економічна сутність місцевих бюджетів полягає у формуванні грошових фондів, які виступають фінансовим забезпеченням виконання повноважень місцевих рад депутатів і місцевих державних адміністрацій, а також у розподілі та використанні цих ресурсів на фінансування діяльності управлінських і функціональних служб, утримання й розвиток соціальної інфраструктури та місцевого господарства, надання громадянам гарантованих бюджетних послуг. У цілому видатки бюджетів включають витрати споживання і розвитку. При цьому наразі переважна частина бюджетних видатків використовується для забезпечення потреб громадян, як надання бюджетних гарантованих послуг. Новим Бюджетним кодексом України істотно розширено повноваження органів місцевого самоврядування базового рівня (сіл, селищ, міст) в частині надання населенню бюджетних послуг на засадах принципу субсидіарності. Тобто максимально можливого наближення надання бюджетних послуг до їх безпосередніх споживачів — жителів громад — в обсязі, гарантованому законодавством у розрахунку на одного громадянина незалежно від місця його проживання. Гарантія надання бюджетних послуг громадянам України незалежно від місця їх проживання забезпечується доходами кожного бюджету. Причому необхідна наповнюваність доходів місцевих бюджетів (порівняно з сумою видатків, потрібних на виконання повноважень) забезпечується не лише дохідною базою кожного бюджету (податковими і неподатковими надходженнями), а й перерозподілом бюджетних коштів у системі між бюджетних відносин, що зумовлюється єдністю бюджетної системи України. Змістовно міжбюджетні відносини включають дві рольові функції: — правову основу суб'єктів міжбюджетних відносин як сукупності відносин між органами державної влади і місцевого управління з приводу розмежування і закріплення бюджетних повноважень за окремими бюджетами, дотримання ними прав, обов'язків і відповідальності в сфері складання, розподілу коштів і виконання бюджету; — економічну основу міжбюджетних відносин як системно організовані фінансові потоки і зв'язки між суб'єктами міжбюджетних відносин з приводу формування, розподілу і ви користування коштів бюджету. Видатки Державного бюджету спрямовані на забезпечення функціонування і виконання повноважень вищих органів державної влади та державного управління, тобто — загальнодержавних. Видатки місцевих бюджетів призначені для виконання функцій та повноважень органів місцевого самоврядування, наданих відповідним законодавством. Зазначене визначає суб'єкти і об'єкти міжбюджетних відносин. Суб'єктами міжбюджетних відносин є держава, Автономна Республіка Крим та органи місцевого самоврядування, уособлених відповідними розпорядниками бюджетних коштів: головними розпорядниками бюджетних коштів та розпорядниками коштів окремих бюджетів, адекватно з їх повноваженнями та призначеннями коштів (ст. 22 Кодексу). Об'єктами міжбюджетних відносин є суспільні багатства, що підлягають розподілу та перерозподілу через бюджетну систему країни між територіальними громадами та громадянами для забезпечення соціально-економічного розвитку суспільства та надання бюджетних послуг споживання. Взаємозв'язок раніше зазначених двох рольових функцій міжбюджетних відносин проявляється в забезпеченні відповідності бюджетних повноважень і фінансової забезпеченості їх виконання згідно з принципом збалансованості бюджетної системи: повноваження на здійснення витрат бюджету мають бути адекватними з обсягом надходжень коштів до бюджету на відповідний бюджетний період. Необхідність забезпечення збалансованості бюджетів за їх повноваженнями (видатками) і бюджетного асигнування їх виконання зумовлюють введення організаційно-фінансового механізму перерозподілу бюджетних коштів. Адже видатки бюджетів визначаються на основі обов'язкової для всіх бюджетів формульної обґрунтованості потреб коштів, необхідних для виконання визначених законодавством функцій в повному обсязі, а доходи бюджетів визначаються спроможністю їх дохідної бази, яка залежить від ряду об'єктивних факторів і є неоднаковою для бюджетів. Неоднаковість дохідності бюджетів спричиняється такими об'єктивними умовами: різним рівнем економічного розвитку окремих територій народногосподарського комплексу країни; різноманітністю природо-кліматичних умов територій та географічно-просторового їх розташування; різницею в щільності населення територій та його якісної структури. Це зумовлює істотні відмінності окремих територій за рівнем розвитку продуктивних сил, а також їх податкоспроможності. Ці відмінності в умовах унітарності бюджетної системи вирівнюються в сфері міжбюджетних відносин. Як організаційно-фінансовий механізм бюджетної системи, міжбюджетні відносини — зумовлені унітарною єдністю узгодженість складових елементів бюджетної системи, яка досягається організаційно-правовими та фінансовими відносинами між органами державної влади і місцевого самоврядування щодо регламентації розмежування бюджетних повноважень, фінансових ресурсів, прав, обов'язків та відповідальності в ході бюджетного процесу. Залежно від того з приводу чого виникають міжбюджетні відносини, вони поділяються на такі види: 1) розмежування видаткових бюджетних повноважень щодо фінансування окремих галузей, програм, об'єктів; 2) розподіл дохідних повноважень щодо окремих видів бюджетних надходжень, зміни ставок, збирання та управління доходами; 3) фінансове вирівнювання бюджетної забезпеченості різних адміністративно-територіальних утворень; 4) визначення та дотримання прав, обов'язків і відповідальності усіх суб'єктів міжбюджетних відносин. Отже, частина перша ст. 81 Кодексу встановлює правомірність міжбюджетних відносин, зумовлених об'єктивною реальністю країни та її бюджетної системи, а друга частина цієї статті визначає мету цих відносин — забезпечення відповідності повноважень на здійснення видатків, закріплених законодавчими актами за бюджетами, та фінансових ресурсів, які мають забезпечувати виконання цих повноважень (рис. 16.1) Фінансове вирівнювання бюджетної забезпеченості різних адміністративно-територіальних утворень здійснюється шляхом бюджетного регулювання. Воно включає використання коефіцієнта вирівнювання та фінансового нормативу бюджетної забезпеченості ( ст. 2 Кодексу). Коефіцієнт вирівнювання — показник, який використовується для розрахунку обсягу коштів, що передаються до державного бюджету з місцевих бюджетів з метою стимулювання нарощування доходів місцевих бюджетів у процесі бюджетного планування.
Відносини між державою, Автономною Республікою Крим та територіальними громадами щодо забезпечення відповідних бюджетів фінансовими ресурсами, необхідними для виконання функцій, передбачених Конституцією України та законами України Забезпечення відповідності повноважень на здійснення видатків, закріплених законодавчими актами за бюджетами, та фінансових ресурсів, які мають забезпечувати виконання цих повноважень
Рис. 16.1.Поняття та мета регулювання міжбюджетних відносин Фінансовий норматив бюджетної забезпеченості — гарантований державою в межах наявних бюджетних коштів рівень фінансового забезпечення вирішення завдань і функцій місцевими державними адміністративними та виконавчими органами місцевого самоврядування. Бюджетне регулювання включає перерозподіл бюджетних ресурсів як по вертикалі, так і по горизонталі державної влади та місцевого управління шляхом вилучення надлишку доходів в окремих бюджетах (визначеного на основі використання коефіцієнта вирівнювання) чи передачею цих коштів тим бюджетам, у яких не досягнуто фінансового нормативу бюджетної забезпеченості, тобто за принципом за- гальнобюджетної консолідарності, зумовленої бюджетним унітаризмом. Інструментом міжбюджетного перерозподілу коштів є трансферти. Трансферти (франц. ігап/егі, від лат. ігапфго — переношу, перемішую) — кошти, які безоплатно і безповоротно передаються з одного бюджету до іншого. Згідно зі ст. 96 Кодексу міжбюджетні трансферти поділяються на: 1. Дотацію вирівнювання; 2. субвенції; 3. кошти, що передаються до державного бюджету та місцевих бюджетів з інших місцевих бюджетів; 4. додаткові дотації. Функціональною особливістю дотацій є надання коштів на безоплатній і безповоротній основі без визначення напрямів і умов їх використання, оскільки дотація (лат. іїоіаііо — дар, пожертвування) — асигнування з державного бюджету на вирівнювання доходної спроможності бюджетів-реципієнтів. Бюджетним кодексом України передбачено використання двох видів дотацій: дотацій вирівнювання доходної спроможності бюджету та додаткових дотацій — надання коштів при виникненні додаткових потреб бюджетів і спрямованих на покриття бюджетного дисбалансу. Зокрема — на компенсацію втрат бюджету-реципієнта внаслідок наданих державою податкових пільг. Функціональною особливістю субвенцій є надання коштів на безоплатній і безповоротній основі на певну мету в порядку, визначеному органом, який прийняв про надання субвенції. Оскільки субвенції (від лат. зиЬуєпіо —приходжу на допомогу) є різновидом міжбюджетних трансфертів цільового призначення, найбільш широко вони використовуються для фінансування цільових програм. Особливий вид трансфертів становлять кошти, що передаються до державного бюджету та місцевих бюджетів з інших місцевих бюджетів. Цей вид трансферту зазвичай є формою спільного (міжбюджетного) фінансування певних проектів. Головною метою бюджетних трансфертів було й залишається надання фінансової допомоги бюджетам з недостатньою податкоспроможністю. Проте важливе значення у забезпеченості фінансової спроможності бюджетної системи країни є не розвиток і вдосконалення міжбюджетних відносин та міжбюджетних трансфертів, а усунення причин, які їх зумовлюють. Це може бути досягнуто внаслідок істотного зміцнення дохідної бази місцевих бюджетів та зменшення ступеня централізації бюджетних коштів, оскільки частка трансфертів у бюджетній системі України за останні роки має стійку тенденцію до зростання. Так у 2005 р. частка трансфертів у складі місцевих бюджетів України становила 43,5%; у 2006 р — 46,1%; у 2007 — 43,4%; у 2008 р. — 44,5%; у 2009 р. — 46,7%, тобто у 2009 р. вона проти 2005 р. зросла на 3,2 процентних пункти. Більш істотно за 2005-2009 рр. відбулося збільшення загальної суми міжбюджетних трансфертів від 23,3 млрд. грн. у 2005 р. вони зросли до 62,2 млрд. грн. у 2009 р., або в 2,6 разу. У структурі міжбюджетних трансфертів у 2005 р. дотації вирівнювання становили 47,4%, субвенції з соціального захисту населення — 26,0%, а інші трансферти — 26,6%. У 2009 р. пропорція структури міжбюджетних трансфертів становила відповідно 53,6%; 36,6%; 9,8%. У той же час, загальний обсяг доходів місцевих бюджетів має менший темп зростання, ніж обсяг міжбюджетних трансфертів. З метою зміцнення ресурсу місцевих бюджетів механізмом нового Бюджетного кодексу України передбачено істотно збільшити їх доходну базу як в частині бюджету споживання, так і в частині бюджету розвитку. У частині бюджету споживання передбачено зростання доходної бази місцевих бюджетів зміцнити за рахунок передачі деяких доходів державного бюджету — місцевим в обсязі 17,3 млрд. грн. Розширено джерела доходів місцевих бюджетів, що не враховуються при визначенні міжбюджетних трансфертів на загальну суму 4,8 млрд. грн., а доходів, що враховуються при визначенні обсягів міжбюджетних трансфертів — на суму 0,8 млрд. грн. Крім того, з метою збільшення доходного ресурсу місцевих бюджетів створюється спеціальний фонд коштів за рахунок збору за забруднення навколишнього середовища та за шкоду, заподіяну навколишньому середовищу внаслідок господарської діяльності в прогнозованому обсязі 280 млн. грн. Загалом приріст доходів місцевих бюджетів внаслідок впровадження зазначених доходів збільшиться на 23,2 млрд. грн., що порівняно з 2009 р. становитиме приріст 17,4%. Новим Бюджетним кодексом України передбачено зростання доходів місцевих бюджетів і в частині бюджету розвитку — капіталовкладень. З цією метою розширено перелік джерел формування доходів місцевих бюджетів на суму 9,1 млрд. грн. Зокрема: за рахунок частки податку на прибуток, що буде відраховуватись місцевим бюджетам у розмірі 7,3 млрд. грн., та з єдиного податку суб'єктів малого підприємництва — 1,8 млрд. грн. Це дозволить збільшити доходи місцевих бюджетів ще на 6,8%, або разом порівняно з 2009 р. — на суму 32,2 млрд. грн., що становить майже четверту частину доходів місцевих бюджетів у 2009 р. та половину одержаних трансфертів. Із розширенням дохідної бази місцевих бюджетів можна очікувати зменшення ролі трансфертів у системі міжбюджетних відносин, оскільки поступово буде відмирати прагнення перерозподілу бюджетних коштів як споживацької ідеології. Разом з тим, можна прогнозувати такі позитивні зрушення: - переорієнтація місцевих органів влади від переважно виконання делегованих їм державою повноважень (тобто, адміністрування витрачанням наданих їм коштів) до творчого вирішення місцевих питань соціально-економічного розвитку громад, орієнтованого на ефективний результат; - перехід до середньострокового (трьохрічного) бюджетного планування забезпечить системність управління бюджетними трансфертами, а відтак і фінансовою забезпеченістю реалізації інвестиційних проектів для розвитку продуктивних сил першочергово в депресивних регіонах; - зміцнення фінансової самодостатності місцевих бюджетів сприятиме зменшенню централізації бюджетних ресурсів у країні, посилить ступінь їх фінансової незалежності та автономності, а відтак демократизації суспільства. § 2. Види видатків бюджетів, джерела їх здійснення та органи забезпечення Результативність функціонуючої бюджетної системи як суспільного інституту значною мірою зумовлюється моделлю управління видатків, їх структурою, цілеспрямованістю, достатністю для реалізації визначених цілей, конкретизацією розпорядників бюджетних коштів, надійністю джерел фінансового забезпечення видатків та іншими умовами, регламентованими новим Бюджетним кодексом у частині норм та положень фінансових відносин між державним бюджетом та місцевими бюджетами на засадах ефективності, соціальної справедливості, бюджетної необхідності та відповідальності за виконання повноважень. Бюджетний кодекс не включає регламентування розподілу повноважень органів влади на державні та власні, оскільки розмежування повноважень органів влади визначені окремими положеннями Конституції України, зокрема — унітарним устроєм держави, та деталізовані конкретними законодавчими актами щодо адміністративного управління. Бюджетний кодекс лише встановлює право органів влади на здійснення видатків з відповідних бюджетів на виконання закріплених повноважень, які можуть змінюватись у майбутньому, що зокрема визначено пунктом 6 в Прикінцевих та перехідних положеннях Кодексу. У ст.82 Кодексу конкретизовано види видатків бюджетів з розподілом їх на 3 категорії відповідно до їх функціонального призначення. Перша категорія бюджетних видатків спрямована на реалізацію загальнонаціональних інтересів: забезпечення конституційного ладу, державної цілісності та суверенітету, незалежного судочинства, а також інші передбачені Кодексом видатки, які не можуть бути передані на виконання Автономній Республіці Крим та місцевому самоврядуванню. Тобто перша категорія бюджетних видатків має забезпечувати виконання загальнодержавних функцій, які формують прерогативу безпосередньо органів державної влади, визнаних Конституцією України в межах їх компетенції. До них віднесено законодавчі органи, судові органи та органи державної виконавчої влади. Тобто видатки, що віднесені Кодексом до першої категорії, призначені для виконання безпосередніх функцій і повноважень держави, є власне державними, видатками Державного бюджету України. Друга категорія бюджетних видатків також визначається функціями держави, але в межах повноважень, які не віднесені до безпосередніх, а опосередковані — передані до виконання Автономній Республіки Крим та місцевому самоврядуванню на основі принципу субсидіарності з метою досягнення найбільш ефективного їх виконання. Компетенція місцевих бюджетів на виконання переданих їм державою повноважень регламентована статтями 119 і 143 Конституції України та статтями 25-38 і 4244 Закону України «Про місцеві державні адміністрації». При цьому держава одночасно з передачею своїх повноважень на виконання їх місцевими органами влади передає і необхідні кошти та виконання цих повноважень. Вони здійснюються в повному обсязі за рахунок Державного бюджету України. Отже, перша і друга категорії видатків бюджетів забезпечують виконання функцій держави, але видатки першої категорії здійснюються апаратом державного управління безпосередньо (як загальнонаціональні), а друга категорія включає виконання державних функцій опосередковано — місцевими органами влади з передачею їм з цією метою як повноважень, так і коштів на їх виконання. Третя категорія бюджетних видатків виокремлюється на функціональній основі використання їх виключно на виконання прав і обов'язків місцевих органів влади — Автономної Республіки Крим та місцевого управління. Ці видатки забезпечують виконання повноважень місцевого характеру. Регламентація бюджетних видатків, віднесених Кодексом до третьої категорії, регулюється ст. 140, 142-144 Конституції України, ст. 25-38 і 42 Закону «Про місцеве самоврядування в Україні» та ст. 13-14 і 17-29 Закону України « Про місцеві державні адміністрації». Видатки бюджетів наведено на рис. 16.2. Як видно із рис. 4.1.2.1. видатки бюджетів згруповано за ознакою фінансового забезпечення виконання державних (безпосередніх і опосередкованих) повноважень (владних функцій) та функцій місцевого управління — органів самоврядування. Відповідно до цього Бюджетного кодексу в ст. 83 визначено джерела здійснення цих видатків. Чинна будова бюджетної системи України відповідно до положень щодо закріплення бюджетної самостійності згідно з частиною 1 ст. 98 (про дотації вирівнювання) встановлює прямі фінансові взаємовідносини між державним бюдже-
том і місцевими бюджетами. Шляхом своєрідного «переливу коштів» між державним та місцевими бюджетами гарантується фінансове забезпечення виконання повноважень усіх бюджетів. Проте загальний поділ бюджетної системи на державний бюджет і місцеві бюджети зумовлює необхідність конкретизації джерел визначених категорій бюджетних видатків. Згідно з ст. 83 Кодексу виконання безпосередніх функцій держави як загальноекономічних забезпечується видатками за рахунок коштів Державного бюджету України. Як уже зазначалось, ці видатки бюджету віднесено в ст. 82 Кодексу до першої категорії видатків. Видатки, віднесені до другої і третьої категорій, що забезпечують виконання державних опосередкованих функцій та функцій місцевих органів влади і місцевого управління, здійснюються за рахунок коштів місцевого бюджетів, у тому числі трансфертів з Державного бюджету України. Статтею 84 Бюджетного кодексу регламентована відповідальність органів державної влади та місцевого управління щодо надання коштів на здійснення програм і заходів, передбачених відповідними бюджетами у межах запланованих ресурсів. Відповідальність за забезпечення фінансовими ресурсами видатків на виконання загальнодержавних функцій, що є прерогативою держави, покладається на органи державної влади. Згідно з ст. 116 Конституції України, статті 20 частини 1 пункту 1 Закону України «Про Кабінет Міністрів України» виконання Державного бюджету покладено на Кабінет Міністрів України, який згідно з ст. 113 Конституції України є вищим органом у системі органів виконавчої влади. Забезпечення здійснення видатків, віднесених до другої і третьої категорії (визначених пунктами 2 і 3 частини 1 ст. 82 Кодексу), покладається на Раду міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, виконавчі органи відповідних місцевих рад, сільські голови. Відповідно до ст. 138 Конституції України виконання бюджету Автономної Республіки Крим належить до відома цієї республіки. Виконання обласних та районних бюджетів згідно з ст. 119 Конституції України та ст. 18 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» забезпечують місцеві державні адміністрації, а сільських, об'єднань сил, міських бюджетів згідно з ст. 28 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» забезпечують відповідні виконавчі органи. Для здійснення програм та заходів, які реалізуються за рахунок бюджету, бюджетні асигнування надаються відповідним розпорядникам бюджетних коштів. Порядок визначення розпорядників бюджетних коштів бюджетів встановлений ст. 22 цього Кодексу. Касове виконання бюджетів здійснює Державне казначейство України, але не в сенсі виконання окремих видаткових повноважень, а у технічному здійсненні оплати рахунків згідно з ухваленими бюджетними асигнуваннями. Крім того, Казначейство інформує розпорядників бюджетних кошті про наявність коштів на рахунках і контролює вхідні та вихідні потоки коштів бюджетів та здійснює платежі з державних рахунків бюджетними установами. Таким чином, Бюджетним кодексом України в частині управління бюджетними видатками при визначенні фінансових джерел надходження коштів та забезпеченні здійснення видатків відсутній поділ доходів на «власні» та «делеговані». Завдяки регламентованій Бюджетним кодексом України системі міжбюджетних відносин виконання видатків усієї сукупності бюджетів країни гарантується доходною спроможністю всієї бюджетної системи держави. § 3. Передача державою прав на здійснення видатків та критерії їх розмежування між місцевими бюджетами Функціонування бюджетної системи України ґрунтується на збалансованості доходів і видатків усіх бюджетів країни. Ст. 82 Кодексу поділяє видатки бюджетів на три категорії за характером повноважень, які здійснюються за рахунок бюджетних асигнувань. Зведений баланс доходів і видатків означає зрівноваженість повноважень і наданих ресурсів на їх виконання по кожному бюджету. Якщо розмежування повноважень окремих бюджетів є виразом політичної волі владних структур держави, закріплених відповідними законодавчими актами (з передачею певних державних повноважень місцевим органам влади та місцевого управління), то єдність (збалансованість) доходів і видатків бюджету зумовлює і передачу державою прав на здійснення видатків, які забезпечують виконання визначених бюджетом переважень. Єдність (збалансованість) доходів і видатків бюджету зумовлює і передачу державного права на здійснення видатків, які забезпечують виконання визначених бюджетам повноважень. Стаття 85 Кодексу регламентує порядок та умови передачі права здійснення видатків та організаційно-фінансового механізму їх забезпечення. Право на здійснення видатків конкретизовано такими умовами: — частиною першої цієї статті: а) передачі Автономній Республіці Крим та органам місцевого самоврядування фінансових ресурсів у вигляді закріплених за відповідними бюджетами загальнодержавних податків і зборів (обов'язкових платежів) або їх частки; б) надання трансфертів з Державного бюджету України; — частиною другою зазначеної статті вводяться: а) зобов'язання Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, виконавчих органів самоврядування забезпечити здійснення видатків на виконання переданих їм повноважень з відповідних місцевих коштів; б) заборона планування та здійснення видатків, не віднесених до компетенції місцевих бюджетів, а також здійснення впродовж бюджетного періоду видатків на функціонування бюджетних установ одночасно з різних бюджетів; — частиною третьою зазначеної статті надано право головному розпоряднику коштів державного бюджету (місцевих бюджетів) передавати товари (чи оплачувати роботи, послуги придбані чи оплачені за рахунок видатків на централізовані заходи економічного і соціального розвитку та державних цільових програм) бюджетним установам, які утримуються коштами інших місцевих бюджетів. Ці централізовані заходи обумовлені дотриманням чітко визначеними вимогами: обґрунтуванням потреб у відповідних товарах (роботах, послугах). Зазначенні потреби визначаються за встановленими критеріями оцінки доцільності, а операції щодо придбання та передачі таких товарів та виконання робіт і послуг мають бути відображені відповідними документами і зафіксованими в обліку та звітності бюджетних установ. Право на здійснення видатків може бути передано державою Раді міністрів Автономної Республіки Крим чи органам місцевої влади і місцевого управління виключно разом з відповідними коштами — фінансового забезпечення їх виконання. Фінансові ресурси можуть бути передані з державного бюджету іншим бюджетам шляхом закріплення за цими бюджетами загальнодержавних податків та зборів (обов'язкових платежів) або їх частки, а також шляхом надання коштів у вигляді трансфертів, передбачених статтями 96-107 Бюджетного кодексу. При цьому обсяги фінансових ресурсів, що передаються мають бути достатніми для фінансування переданих повноважень та функцій. Обсяг повноважень, що передаються місцевим бюджетам, має бути врахований при плануванні обсягів коштів, що передаватимуться з державного бюджету до бюджету Автономної Республіки Крим та місцевих бюджетів. Процес виконання видатків та будь-якого повноваження має бути чітким та прозорим. Для цього необхідно дотримуватись на етапі планування бюджетів чіткого розподілу видатків між бюджетами, регламентованими статтями 88-91 Бюджетного кодексу України. Визначальною умовою, згідно з якою Бюджетний кодекс регламентує в частині 1 ст. 86 розмежування видів видатків між бюджетами (передбачених пунктами 2 і 3 частини 1 ст. 82) є принцип субсидіарності. Згідно з цим принципом розподіл видів видатків між бюджетами має забезпечувати максимальне наближення надання гарантованих послуг до їх безпосереднього споживача. Реалізація принципу субсидіарності поєднується з вимогою забезпечення повноти надання гарантованих послуг, що оцінюються за критеріями розмежування видатків, передбачених Кодексом. Згідно з ст. 86 Бюджетного кодексу розмежування видатків на функціонування бюджетних установ та реалізацію заходів поділяються залежно від прийнятих критеріїв на три групи: 1) перша група видатків — за критерієм першочерговості виконання видатків і найбільшої наближеності надання гарантованих послуг до їх споживачів; 2) друга група видатків — за критерієм рівноправності громадян в одержанні основних гарантованих послуг; 3) третя група видатків — за критерієм гарантованості надання певних послуг окремими (визначеним відповідним законодавством) категоріям громадян. Таким чином, принцип субсидіарності доповнюється такими критеріями розмежування видів видатків між місцевими бюджетами: — першочерговості виконання видатків і найбільшої наближеності надання гарантованих послуг громадянам; — рівноправності громадян в одержанні гарантованих послуг; — гарантованості надання певних послуг окремим категоріям громадян, визначених відповідним законодавством. Крім принципу і критеріїв розмежування видів видатків між місцевими бюджетами Кодекс у ст. 86 визначає і джерела фінансування зазначених трьох груп видатків. Вони здійснюються в такому порядку: — видатки, віднесені до першої групи, фінансуються за рахунок коштів бюджетів сіл, їх об'єднань, селищ, міст; — видатки, віднесені до другої групи, фінансуються за рахунок коштів бюджетів міст Автономної Республіки Крим, міст обласного значення, а також районних бюджетів; — видатки, віднесені до третьої групи, фінансуються за рахунок бюджетів Автономної Республіки Крим та областей. Бюджети міст Києва і Севастополя у зв'язку з їх спеціальним статусом, наданим цим містам відповідно до ст. 133 Конституції України, здійснюють фінансування видатків, віднесених до всіх трьох груп. Схема розмежування видів видатків між місцевими бюджетами за прийнятими критеріями наведена на рис. 16.3.
Прийнятий Бюджетним Кодексом України порядок розмежування видатків за ланками бюджетної системи відповідно до фіксованих критеріїв має на меті забезпечення стабільного та об'єктивного порядку здійснення видатків на забезпечення бюджетними послугами, підвищення відповідальності за своєчасність і якість їх надання. Для досягнення основної мети регулювання міжбюджетних відносин щодо забезпечення бюджетними ресурсами виконання встановлених повноважень видатки місцевих бюджетів розподілені на такі, що враховуються, і такі, що не враховуються при визначені міжбюджетних трансфертів. Таке розмежування використовується лише на стадії бюджетного планування та використовується лише для обрахунку обсягу між бюджетних трансфертів, що мають бути передані з одного бюджету до іншого для гарантованого забезпечення фінансовими ресурсами повного обсягу бюджетних послуг. Таке розмежування не порушує самостійність і свободу дій у прийнятті рішень органами місцевої влади та місцевого управління відносно видатків бюджетів у процесі складання та затвердження місцевих бюджетів. Воно полягає в тому, що таке розмежування націлене на визначення обсягу міжбюджетних трансфертів для кожного бюджету, виявлення видатків, за які держава відповідає та зберігає за собою право на контроль за ефективністю використання цих коштів. Питання для самоконтролю 1. У чому полягає сутність міжбюджетних відносин? 2. Між ким і з якою метою відбуваються міжбюджетні відносини ? 3. Чому бюджети країни неможливо забезпечити фінансовими ресурсами винятково за рахунок власних коштів? 4. У чому полягає мета міжбюджетних відносин ? 5. Яка правова основа перерозподілу бюджетних коштів в системі міжбюджетних відносин? 6. Як поділяються видатки бюджетів? 7. На які видатки виділяє кошти держава ? 8. Які видатки держави можуть бути передані на виконання органам місцевого самоврядування ? 9. Які видатки здійснюються органами місцевого самоврядування ? 10. Охарактеризуйте методи між бюджетного регулювання. 11. Дайте визначення бюджетного регулювання. 12. Які видатки здійснюються за рахунок коштів державного бюджету? 13. Які видатки здійснюються за рахунок коштів місцевого бюджету? 14. Які видатки місцевого бюджетів здійснюються за рахунок трансфертів з Державного бюджету України? 15. Назвіть види видатків, які мають місцевий характер? 16. Назвіть органи, що здійснюють видатки на забезпечення конституційного ладу державної цілісності та суверенітету. 17. Які органи здійснюють видатки, визначені функціями держави і можуть бути передані на виконання АРК та місцевого самоврядування ? 18. Визначте поняття забезпечення здійснення видатків. 19. Які органи забезпечують виконання обласного та районного бюджетів? 20. Які органи забезпечують виконання сільських, селищних та міських бюджетів? 21. Згідно з якими Законами України місцеві державні адміністрації та відповідні виконавчі органи забезпечують виконання бюджетів? 22. Чим зумовлена необхідність передачі державою права бюджетам на здійснення видатків? 23. Як проявляється принцип субсидіарності в державному регулюванні передачі прав бюджетам на здійснення видатків? 24. У чому полягає правова основа та організаційно-фінансовий механізм передачі бюджетних ресурсів окремим бюджетам? 25. Як регламентовано передачу головного розпорядника коштів державного (місцевих бюджетів) товарів та оплати послуг і робіт окремим бюджетам здійснюваних за рахунок видатків на централізовані заходи економічного і соціального розвитку та державних цільових програм ? 26. У чому полягає механізм передачі коштів з державного бюджету іншим бюджетам? 27. Як проявляється принцип субсидіарності в розмежування видів видатків за критерієм першочерговості видатків і наближеності надання гарантованих послуг до їх споживачів ? 28. Як проявляється принцип субсидіарності в розмежуванні видів видатків за критерієм рівноправності громадян в одержанні основних гарантованих послуг? 29. Як проявляється принцип субсидіарності в розмежуванні видів видатків за критерієм гарантованості послуг окремих категоріям громадян, визначеним їм відповідним законодавством? 30. Як регламентовано джерела фінансування видатків, визначених критеріями їх розмежування? 31. У чому полягають особливості міст Києва і Севастополя у розмежуванні видів видатків між місцевими бюджетами за зазначеними критеріями субсидіарності? Тема 17. РОЗМЕЖУВАННЯ ВИДАТКІВ МІЖ БЮДЖЕТАМИ § 1. Видатки державного бюджету України § 2. Видатки місцевих бюджетів, що враховуються під час визначення обсягу міжбюджетних трансфертів § 3. Передача коштів між місцевими бюджетами на здійснення видатків місцевих бюджетів, що враховуються під час визначення обсягів міжбюджетних трансфертів § 4. Видатки місцевих бюджетів, що не враховуються під час визначення обсягу міжбюджетних трансфертів § 5. Передача коштів між місцевими бюджетами на здійснення видатків місцевих бюджетів, що не враховуються під час визначення обсягів міжбюджетних трансфертів § 1. Видатки державного бюджету України Видатки державного бюджету — це витрати на загальнодержавному рівні, необхідні для виконання державою її функцій. За рахунок державного бюджету України здійснюються видатки, пов'язані з виконанням найважливіших функцій держави, визначених Конституцією України, а також інших функцій, які не можуть бути передані на виконання органам місцевого самоврядування. Статтею 87 Бюджетного кодексу України передбачено, що з Державного бюджету України здійснюються видатки на: 1) державне управління: - законодавчу владу; - виконавчу владу; - Президента України; 2) судову владу; 3) міжнародну діяльність; 4) фундаментальні та прикладні дослідження, сприяння науково-технічному прогресу державного значення, міжнародні наукові та інформаційні зв'язки державного значення; 5) національну оборону (крім заходів та робіт із мобілізаційної підготовки місцевого значення); 6) правоохоронну діяльність, гарантування безпеки держави та цивільний захист населення і територій (крім заходів, визначених пунктом 16 частини першої статті 91 цього Кодексу); 7) освіту: - загальну середню освіту: спеціалізовані школи (зокрема і школи-інтернати) державної власності, загальноосвітні школи соціальної реабілітації; - професійно-технічну освіту (на оплату послуг із підготовки кваліфікованих робітників на умовах державного замовлення у професійно-технічних навчальних закладах державної власності); - вищу освіту (на оплату послуг із підготовки фахівців, наукових та науково-педагогічних кадрів на умовах державного замовлення у вищих навчальних закладах державної власності); - післядипломну освіту (на оплату послуг із підвищення кваліфікації та перепідготовки кадрів на умовах державного замовлення у навчальних закладах державної власності); - позашкільні навчальні заклади та заходи з позашкільної роботи з дітьми, відповідно до переліку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; - інші заклади й заходи в галузі освіти, що забезпечують виконання загальнодержавних функцій, відповідно до переліку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; 8) охорону здоров'я: - первинну медико-санітарну, амбулаторно-поліклінічну та стаціонарну допомогу (багатопрофільні лікарні й поліклініки, що виконують специфічні загальнодержавні функції, відповідно до переліку, затвердженого Кабінетом Міністрів України); - спеціалізовану, високоспеціалізовану амбулаторно-поліклінічну та стаціонарну допомогу (клініки науково-дослідних інститутів, спеціалізовані лікарні, центри, лепрозорії, госпіталі для інвалідів Великої Вітчизняної війни, спеціалізовані медико-са- нітарні частини, спеціалізовані поліклініки, спеціалізовані стоматологічні поліклініки відповідно до переліку, затвердженого Кабінетом Міністрів України); - санаторно-реабілітаційну допомогу (загальнодержавні санаторії для хворих на туберкульоз, загальнодержавні спеціалізовані санаторії для дітей та підлітків, спеціалізовані санаторії для ветеранів війни, осіб, на яких поширюється дія Законів України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», «Про жертви нацистських переслідувань», та інвалідів, загальнодержавні реабілітаційні установи та комплекси для інвалідів згідно з переліком, затвердженим Кабінетом Міністрів України); - санітарно-епідеміологічний нагляд (санітарно-епідеміологічні станції, дезінфекційні станції, заходи боротьби з епідеміями); - інші програми в галузі охорони здоров'я, що забезпечують виконання загальнодержавних функцій, відповідно до переліку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; 9) соціальний захист та соціальне забезпечення: - виплату пенсій військовослужбовцям рядового, сержантського та старшинського складу строкової служби та членам їхніх сімей, пенсій військовослужбовцям та особам начальницького й рядового складу органів внутрішніх справ, іншим особам, визначеним законом; сплату до Пенсійного фонду України страхових внесків за окремі категорії осіб, визначені законом; виплату доплат, надбавок, підвищень до пенсій, додаткових пенсій, пенсій за особливі заслуги перед Україною, встановлених законом; - державні програми соціальної допомоги (грошова допомога біженцям; компенсації за медикаменти; програма протезування; програми й заходи із соціального захисту інвалідів, зокрема програми й заходи Фонду соціального захисту інвалідів; відшкодування збитків, заподіяних громадянам; заходи, пов'язані з поверненням в Україну кримськотатарського народу та осіб інших національностей, які були незаконно депортовані з її території, розміщенням іноземців та осіб без громадянства, які незаконно перебувають на території України; щорічна разова грошова допомога ветеранам війни та жертвам нацистських переслідувань; довічні державні стипендії; кошти, що передаються до фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування; програми соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, державна соціальна допомога особам, які не мають права на пенсію, та інвалідам, інші види цільової грошової допомоги, встановлені законом); - державну підтримку громадських організацій інвалідів та ветеранів, які мають статус всеукраїнських; - державні програми і заходи стосовно дітей, молоді, жінок, сім'ї; - державну підтримку молодіжних та дитячих громадських організацій на виконання загальнодержавних програм і заходів стосовно дітей, молоді, жінок, сім'ї згідно з переліком, що затверджений Кабінетом Міністрів України; - державні програми підтримки будівництва (реконструкції) житла для окремих категорій громадян; - забезпечення функціонування всеукраїнських, державних, міжрегіональних центрів професійної реабілітації інвалідів та державних центрів соціальної реабілітації дітей-інвалідів у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України; - інші програми в галузі соціального захисту та соціального забезпечення, що гарантують виконання загальнодержавних функцій, згідно з переліком, що затверджений Кабінетом Міністром України; 10) культуру й мистецтво: - державні культурно-освітні програми (національні й державні бібліотеки, музеї та виставки національного значення, заповідники національного значення, міжнародні культурні зв'язки, державні культурно-освітні заходи); - державні театрально-видовищні програми (національні театри, національні філармонії, національні та державні музичні колективи й ансамблі та інші заклади й заходи мистецтва згідно з переліком, що затверджений Кабінетом Міністрів України); - державну підтримку громадських організацій культури й мистецтва, що мають статус національних; - державні програми розвитку кінематографії; - державну архівну справу; 11) державні програми підтримки телебачення, радіомовлення, преси, книговидання, інформаційних агентств; 12) фізичну культуру і спорт: - державні програми підготовки резерву і складу національних команд та забезпечення їхньої участі у змаганнях державного і міжнародного значення (утримання центральних спортивних шкіл вищої спортивної майстерності згідно з переліком, що затверджений Кабінетом Міністрів України, формування національних команд, проведення навчально-тренувальних зборів і змагань державного значення із визнаних видів спорту; підготовка й участь національних збірних команд у міжнародних змаганнях із олімпійських та неолімпійських видів спорту (включно з Олімпійськими іграми та Всесвітніми іграми з неолімпійських видів спорту), фінансова підтримка баз олімпійської підготовки згідно з переліком, що затверджений Кабінетом Міністрів України); - державні програми з розвитку фізичної культури, спорту, фізкультурно-спортивної реабілітації інвалідів (центри державного значення з фізичної культури і спорту інвалідів, проведення навчально-тренувальних зборів, всеукраїнських змагань із видів спорту для інвалідів, заходів із фізкультурно-спортивно'ї реабілітації інвалідів, утримання національних збірних команд із видів спорту для інвалідів, забезпечення їх підготовки та участі в міжнародних змаганнях (включно з Паралімпійськими та Дефлімпійськими іграми), фінансова підтримка паралімпійського руху та баз пара- лімпійської і дефлімпійської підготовки згідно з переліком, що затверджений Кабінетом Міністрів України); - державні програми фізкультурно-спортивно'ї спрямованості; 13) державні програми підтримки регіонального розвитку та пріоритетних галузей економіки; 14) програми реставрації пам'яток архітектури, спорудження (створення) пам'ятників і монументів державного значення; 15) державні програми розвитку транспорту, дорожнього господарства, зв'язку, телекомунікацій та інформатики; 16) державні інвестиційні програми (проекти); 17) державні програми з ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки, запобігання виникненню та ліквідації надзвичайних ситуацій та наслідків стихійного лиха; 18) створення та поповнення державних запасів і резервів; 19) обслуговування державного боргу; 20) проведення виборів у випадках, передбачених законом, та всеукраїнських референдумів; 21) інші програми, які мають винятково державне значення. Постановами Кабінету Міністрів України визначений перелік закладів та заходів у галузях освіти, охорони здоров'я та інших, що забезпечують виконання загальнодержавних функцій, видатки на які здійснюються з державного бюджету. Так, постановою Кабінету Міністрів України від 17 серпня 2002 р. №1133 затверджено перелік позашкільних навчальних закладів та заходів із позашкільної роботи з дітьми, а також закладів та заходів у галузі освіти, що забезпечують виконання загальнодержавних функцій, видатки на які здійснюються з державного бюджету відповідно до підпунктів «ґ» і «д» пункту 7 частини першої статті 87 Бюджетного кодексу України; постановою Кабінету Міністрів України від 15 березня 2002 р. №342 затверджено перелік закладів охорони здоров'я та програм у галузі охорони здоров'я, що забезпечують виконання загальнодержавних функцій, видатки на які здійснюються з державного бюджету відповідно до підпунктів «а», «б», «в» і «г» пункту 8 статті 87 Бюджетного кодексу України; постановою Кабінету Міністрів України від 16 листопада 2001 р. №1557 затверджено перелік закладів мистецтва та перелік заходів у сфері культури й мистецтва, видатки на які здійснюються з державного бюджету відповідно до підпункту «б» пункту 10 частини першої статті 87 Бюджетного кодексу України; постановою Кабінету Міністрів України від 12 квітня 2002 р. №527 затверджено перелік центральних спортивних шкіл вищої спортивної майстерності, видатки на утримання яких здійснюються з державного бюджету відповідно до підпунктів «а», «б», пункту 12 частини першої статті 87 Бюджетного кодексу України. § 2. Видатки місцевих бюджетів, що враховуються під час визначення обсягу міжбюджетних трансфертів Бюджетний кодекс України визначає ті види видатків місцевих бюджетів, що враховуються під час визначення обсягу міжбюджетних трансфертів (статті 88, 89, 90 Бюджетного кодексу України). Це видатки, які визначаються функціями держави й можуть бути передані на виконання Автономній Республіці Крим та місцевому самоврядуванню з метою забезпечення найбільш ефективного їх виконання на основі принципу субсидіарності. Держава регулює їх здійснення й бере на себе зобов'язання щодо забезпечення відповідними ресурсами. Видатки, пов'язані з виконанням місцевими органами влади переданих законом повноважень, здійснюються за рахунок переданих державою фінансових ресурсів у вигляді закріплених за відповідними бюджетами загальнодержавних податків і зборів (обов'язкових платежів) або їх частки, а також трансфертів із державного бюджету України. Склад доходів, що враховуються під час визначення обсягу міжбюджетних трансфертів і закріплюються за бюджетами місцевого самоврядування, регламентовано статтею 64 Бюджетного кодексу України, за районними бюджетами - частиною другою статті 66, за бюджетом Автономної Республіки Крим та обласними бюджетами - частиною першою статті 66. До видатків, що враховуються під час визначення обсягу міжбюджетних трансфертів, належать такі: на державне управління, освіту, охорону здоров'я, на соціальний захист та соціальне забезпечення, на культуру та мистецтво, фізичну культуру і спорт. Видатки місцевих бюджетів, згідно з критеріями розмежування видів видатків між місцевими бюджетами, що визначені статтею 86 Бюджетного кодексу України, поділені на три групи й залежать від рівня місцевого бюджету. Перша група — видатки на функціонування бюджетних установ та реалізацію заходів, які забезпечують необхідне першочергове надання гарантованих послуг і які розташовані найближче до споживачів. Такі видатки здійснюються з бюджетів сіл, їх об'єднань, селищ, міст районного значення. Статтею 88 Бюджетного кодексу України визначено склад видатків, що здійснюються з бюджетів сіл, їх об'єднань, селищ, міст районного значення і враховуються при визначенні обсягу міжбюджетних трансфертів. Це видатки на: 1) органи місцевого самоврядування сіл, селищ, міст районного значення; 2) освіту: - дошкільну освіту; - загальну середню освіту (навчально-виховні комплекси «дошкільний навчальний заклад — загальноосвітній навчальний заклад», «загальноосвітній навчальний заклад — дошкільний навчальний заклад» за умови, що загальноосвітній навчальний заклад — І ступеня); 3) сільські, селищні та міські палаци і будинки культури, клуби, центри дозвілля, інші клубні заклади та бібліотеки. Друга група — видатки на функціонування бюджетних установ та реалізацію заходів, які забезпечують надання основних гарантованих послуг для всіх громадян України. Здійснюються вони з бюджетів міст республіканського Автономної Республіки Крим та обласного значення, а також районних бюджетів. Тобто це видатки, від яких виграють переважно мешканці компактно розташованого адміністративно-територіального утворення. До видатків, що здійснюються з районних бюджетів і бюджетів міст республіканського Автономної Республіки Крим та обласного значення і враховуються під час визначення обсягу міжбюджетних трансфертів відповідно до статті 89 Бюджетного кодексу України, належать видатки на: 1) державне управління: - органи місцевого самоврядування міст республіканського Автономної Республіки Крим і обласного значення; - органи місцевого самоврядування районного значення; 2) освіту: - дошкільну освіту (в містах республіканського Автономної Республіки Крим та обласного значення); - загальну середню освіту: загальноосвітні навчальні заклади (серед них: загальноосвітні навчальні заклади усіх ступенів, спеціалізовані школи (крім шкіл, визначених у підпункті «а» пункту 7 частини першої статті 87 цього Кодексу), ліцеї, гімназії, колегіуми, вечірні (змінні) школи); навчально-виховні комплекси «дошкільний навчальний заклад — загальноосвітній навчальний заклад», «загальноосвітній навчальний заклад — дошкільний навчальний заклад» (крім навчально-виховних комплексів, визначених у підпункті «б» пункту 2 частини першої статті 88 цього Кодексу); - навчальні заклади для громадян, які потребують соціальної допомоги та реабілітації: загальноосвітні школи-інтернати, загальноосвітні навчальні заклади для ді- тей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, дитячі будинки, навчально- реабілітаційні центри (якщо не менш ніж 70 відсотків кількості учнів загальноосвітніх шкіл-інтернатів, загальноосвітніх навчальних закладів для дітей-си- ріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, дитячих будинків, навчально-реабілітаційних центрів припадає на територію відповідного міста чи району), дитячі будинки сімейного типу та прийомні сім'ї; - інші державні освітні програми; - вищу освіту (на оплату послуг із підготовки фахівців, наукових та науково-педагогічних кадрів у вищих навчальних закладах І?ІУ рівнів акредитації державної та комунальної власності відповідно до програм соціально-економічного розвитку регіонів); - позашкільну освіту (заходи районного значення з позашкільної роботи з дітьми); 3) охорону здоров'я: - первинну медико-санітарну, амбулаторно-поліклінічну та стаціонарну допомогу (лікарні широкого профілю, пологові будинки, станції швидкої та невідкладної медичної допомоги, поліклініки й амбулаторії, загальні стоматологічні поліклініки, а також дільничні лікарні, медичні амбулаторії, фельдшерсько-акушерські та фельдшерські пункти); - програми медико-санітарної освіти (міські та районні центри здоров'я і заходи із санітарної освіти); 4) соціальний захист та соціальне забезпечення: - державні програми соціального забезпечення: притулки для дітей, центри соціально-психологічної реабілітації дітей і соціальні гуртожитки для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування (якщо не менше 70-ти відсотків кількості дітей, які перебувають у цих закладах, припадає на територію відповідного міста чи району); територіальні центри соціального обслуговування (надання соціальних послуг); центри соціальної реабілітації дітей-інвалідів; центри професійної реабілітації інвалідів, компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги громадянам похилого віку, інвалідам, дітям-інвалідам, хворим, які не здатні до самообслуговування й потребують сторонньої допомоги; - державні програми соціального захисту: - допомога сім'ям із дітьми, малозабезпеченим сім'ям, інвалідам із дитинства, ді- тям-інвалідам, тимчасова державна допомога дітям; - додаткові виплати населенню на покриття витрат з оплати житлово-комунальних послуг (житлові субсидії населенню), пільги окремим категоріям громадян, що надаються: ветеранам війни; особам, на яких поширюється дія Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»; особам, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною; вдовам (вдівцям) та батькам померлих (загиблих) осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною; особам, які мають особливі трудові заслуги перед Батьківщиною; вдовам (вдівцям) та батькам померлих (загиблих) осіб, які мають особливі трудові заслуги перед Батьківщиною; жертвам нацистських переслідувань; ветеранам військової служби; ветеранам органів внутрішніх справ; ветеранам податкової міліції; ветеранам державної пожежної охорони; ветеранам Державної кримінально-виконавчої служби; ветеранам служби цивільного захисту; ветеранам Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України; вдовам (вдівцям) померлих (загиблих) ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів податкової міліції, ветеранів державної пожежної охорони, ветеранів Державної кримінально-виконавчої служби, ветеранів служби цивільного захисту та ветеранів Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України; звільненим зі служби за віком, хворобою або вислугою років військовослужбовцям Служби безпеки України, працівникам міліції, особам начальницького складу податкової міліції, рядового й начальницького складу кримінально-виконавчої системи, державної пожежної охорони; пенсіонерам із числа слідчих прокуратури; дітям (до досягнення повноліття) працівників міліції, осіб начальницького складу податкової міліції, рядового й начальницького складу кримінально-виконавчої системи, державної пожежної охорони, загиблих або померлих у зв'язку з виконанням службових обов'язків, непрацездатним членам сімей, які перебували на їхньому утриманні; звільненим із військової служби особам, які стали інвалідами під час проходження військової служби; батькам та членам сімей військовослужбовців, які загинули (померли) або пропали безвісти під час проходження військової служби; батькам та членам сімей осіб рядового й начальницького складу органів та підрозділів цивільного захисту, Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, які загинули (померли), пропали безвісти або стали інвалідами під час проходження служби; реабілітованим громадянам, які стали інвалідами внаслідок репресій або є пенсіонерами; громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи; дружинам (чоловікам) та опікунам (на час опікунства) дітей померлих громадян, смерть яких пов'язана з Чорнобильською катастрофою; суддям у відставці; пенсіонерам із числа спеціалістів із захисту рослин відповідно до частини четвертої статті 20 Закону України «Про захист рослин»; громадянам відповідно до пункту «ї» частини першої статті 77 Основ законодавства України про охорону здоров'я, частини четвертої статті 29 Основ законодавства України про культуру, частини другої статті 30 Закону України «Про бібліотеки і бібліотечну справу», абзацу першого частини четвертої статті 57 Закону України «Про освіту»; особам, які мають таке право згідно зі статтею 48 Гірничого закону України; ветеранам праці; дітям війни; багатодітним сім'ям, інвалідам, дітям-інвалі- дам та особам, які супроводжують інвалідів І групи або дітей-інвалідів (не більше одного супроводжуючого); - компенсації особам, які згідно зі статтями 43 та 48 Гірничого закону України мають право на безоплатне отримання вугілля на побутові потреби, але проживають у будинках, що мають центральне опалення; - компенсаційні виплати за пільговий проїзд окремих категорій громадян; - виплата державної соціальної допомоги на дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, у дитячих будинках сімейного типу та прийомних сім'ях, грошового забезпечення батькам-вихователям і прийомним батькам за надання соціальних послуг у дитячих будинках сімейного типу та прийомних сім'ях за принципом «гроші ходять за дитиною»; - державні програми підтримки будівництва (реконструкції) житла для окремих категорій громадян; - районні та міські програми й заходи щодо реалізації державної політики стосовно дітей, молоді, жінок, сім'ї, зокрема утримання, а також програми районних і міських центрів соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді; 5) державні культурно-освітні й театрально-видовищні програми (театри, районні (міські) бібліотеки або централізовані бібліотеки районної (міської) централізованої бібліотечної системи, музеї, виставки, палаци й будинки культури, школи естетичного виховання дітей, включно із закладами та установами комунальної власності, яким надано статус національних, зоопарки загальнодержавного значення державної власності); 6) державні програми розвитку фізичної культури і спорту: утримання та навчально-тренувальна робота дитячо-юнацьких спортивних шкіл усіх типів (крім шкіл республіканського Автономної Республіки Крим і обласного значення), заходи з фізичної культури і спорту та фінансова підтримка організацій фізкультурно-спортивної спрямованості й спортивних споруд місцевого значення. Третя група — видатки на функціонування бюджетних установ та реалізацію заходів, які забезпечують гарантовані послуги для окремих категорій громадян, або реалізацію програм, потреба в яких існує в усіх регіонах України. Здійснюються вони з бюджету Автономної Республіки Крим та обласних бюджетів. Статтею 90 Бюджетного кодексу України визначено склад видатків, що здійснюються з бюджету Автономної Республіки Крим та обласних бюджетів і враховуються під час визначення обсягу міжбюджетних трансфертів. Це видатки на: 1) державне управління: - представницьку та виконавчу владу Автономної Республіки Крим; - обласні ради; 2) освіту: - загальну середню освіту для громадян, які потребують соціальної допомоги та реабілітації: спеціальні загальноосвітні навчальні заклади для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, загальноосвітні санаторні школи-ін- тернати; загальноосвітні школи-інтернати, загальноосвітні навчальні заклади для ді- тей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, дитячі будинки, навчально- реабілітаційні центри (крім загальноосвітніх шкіл-інтернатів, загальноосвітніх навчальних закладів для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, дитячих будинків, навчально-реабілітаційних центрів, визначених у підпункті «в» пункту 2 статті 89 цього Кодексу, та дитячих будинків сімейного типу і прийомних сімей); - професійно-технічну освіту (на оплату послуг із підготовки кваліфікованих робітників на умовах державного замовлення у професійно-технічних навчальних закладах державної та комунальної власності, видатки на що враховуються під час визначення міжбюджетних трансфертів у державному бюджеті); - вищу освіту (на оплату послуг із підготовки фахівців, наукових та науково-педагогічних кадрів на умовах регіонального замовлення у вищих навчальних закладах комунальної власності, а також на умовах державного замовлення у вищих навчальних закладах державної власності за переліком, визначеним Кабінетом Міністрів України); - післядипломну освіту (на оплату послуг із підвищення кваліфікації та перепідготовки кадрів на умовах регіонального замовлення в навчальних закладах комунальної власності); - позашкільну освіту (заходи республіканського Автономної Республіки Крим та обласного значення з позашкільної роботи з дітьми); - інші державні освітні програми; 3) охорону здоров'я: - консультативну амбулаторно-поліклінічну та стаціонарну допомогу (лікарні республіканського Автономної Республіки Крим та обласного значення); - спеціалізовану амбулаторно-поліклінічну та стаціонарну допомогу (спеціалізовані лікарні, поліклініки, включно зі стоматологічними, центри, диспансери, госпіталі для інвалідів Великої Вітчизняної війни, будинки дитини, станції переливання крові); - санаторно-курортну допомогу (санаторії для хворих на туберкульоз, санаторії для дітей та підлітків, санаторії медичної реабілітації); - інші державні програми медичної та санітарної допомоги (медико-соціальні експертні комісії, бюро судмедекспертизи, центри медичної статистики, бази спец- медпостачання, центри здоров'я і заходи санітарної освіти, регіональні заходи з реалізації державних програм, інші програми й заходи); 4) соціальний захист та соціальне забезпечення: - державні програми соціального захисту та соціального забезпечення: допомога з догляду за інвалідами І чи II групи внаслідок психічного розладу; виплати компенсації реабілітованим; дитячі будинки-інтернати; навчання й працевлаштування інвалідів; будинки-інтернати для громадян похилого віку та інвалідів; будинки-інтерна- ти для дітей-інвалідів; центри з нарахування та здійснення соціальних виплат; притулки для дітей, центри соціально-психологічної реабілітації дітей та соціальні гуртожитки для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування (крім відповідних притулків, центрів і гуртожитків, визначених у підпункті «а» пункту 4 статті 89 цього Кодексу); пільгове медичне обслуговування громадян, постраждалих унаслідок Чорнобильської катастрофи; компенсаційні виплати інвалідам на бензин (пальне), ремонт, техобслуговування автотранспорту й транспортне обслуговування, а також на встановлення телефонів інвалідам І та ІІ груп; відшкодування витрат на поховання учасників бойових дій та інвалідів війни; центри соціальної реабілітації ді- тей-інвалідів, центри професійної реабілітації інвалідів; - республіканські Автономної Республіки Крим та обласні програми й заходи з реалізації державної політики стосовно дітей, молоді, жінок, сім'ї, в тому числі утримання та програми республіканського Автономної Республіки Крим і обласних центрів соціальни Читайте також:
|
||||||||||||||
|