Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Ефект заміщення й ефект доходу

Як випливає з вищесказаного в даній темі, перехід до нової комбінації благ, що здобуваються, є наслідок впливу двох факторів; зміни реальної величини бюджету споживача і зміни співвідношення цін на блага.

Таким чином, ефект доходу - це такі зміни в споживанні, що викликані зміною реального доходу споживача під впливом динаміки цін. Він полягає в наявності зворотної залежності між зміною цін і купівельної спроможності фіксованих грошових доходів, унаслідок чого суб'єкт змушений менше здобувати товар, коли ціни на нього ростуть (і навпаки). Ефект заміщення - це такі зміни в споживанні, що є результатом зміни ціни одного блага щодо цін на інші блага. Він складається в прагненні за інших рівних умов купувати замість відносно дорогих продуктів їхні товари-замінники (субститути), якщо вони дешевше і мають ту ж корисність.

Загальний ефект зміни ціни дорівнює сумі ефектів заміщення і доходу, що відомо як рівність Е. Слуцького (1915 р.).

Прояв ефектів доходу і заміщення можна проілюструвати в практичному змісті случаємо компенсації втрати купівельної спроможності споживача при підвищенні цін на товари. Та сума грошей, яку необхідно дати споживачу після підвищення ціни на благо, щоб його добробут зберігся на вихідному рівні, називається зміною доходу, що компенсує, (мал.4.7).

Первісний обсяг споживання (вихідний рівень добробуту) представлений крапкою Е0. При росту ціни на благо У відбувається зниження обсягів споживання обох благ у наборі, у чому виявляється дія ефекту доходу (перехід до крапки Et). Для переходу до вихідного рівня добробуту необхідно збільшити доход споживача, що ілюструється рівнобіжним зсувом нової бюджетної лінії аж до її торкання з вихідної кривої байдужності.

 

Якщо ефект заміщення має більший вплив, то з ростом ціни споживання товару зменшується, а при її зниженні - збільшується. Однак може скластися ситуація, коли ефект доходу більше, ніж ефект заміщення. У цьому випадку при росту ціни росте і споживання, а при зниженні ціни споживання також знижується.

Для неповноцінних благ ефект доходу буде величиною негативної (тому що з ростом доходу їхнє споживання знизиться, і навпаки), а ефект заміщення, хоч і буде як і раніше мати місце, але по своєму абсолютному значенню істотно скоротиться. Ефект доходу в цьому випадку виявляється сильніше ефекту заміщення, що в підсумку порушує закон попиту (див. тему 5) - споживання росте при росту ціни. Це явище зветься парадокс Гиффена (Р. Гиффен - 1837-1910), а товари, на які він поширюється, - товари Гиффена.

Товар Гиффена повинний одночасно відповідати таким умовам:

- бути "неякісним" у представленні споживача;

- мати значну частку в його витратах.

За винятком товарів Гиффена, для всієї товарної маси діє загальне правило, відповідно до якого споживання товару (і попит на нього) падає, якщо ціни на нього збільшуються (і навпаки). На практиці поява "товару Гиффена" - це сигнал соціального неблагополуччя, свідчення зниження життєвого рівня суспільства. Таку ситуацію можна спостерігати на прикладі структури споживання малозабезпечених шарів населення в умовах економічної кризи.


Тема 5. Попит, пропозиція, їхня взаємодія(1 година)

 

1. Попит і закон попиту

2. Пропозиція і закон пропозиції

3. Взаємодія попиту та пропозиції. Ринкова рівновага

4. Еластичність попиту та пропозиції

 


Читайте також:

  1. IV. Проблема антропогенних змін клімату або «парниковий ефект».
  2. Аміноглікозиди (стрептоміцину сульфат, гентаміцину сульфат). Механізм і спектр протимікробної дії, застосування, побічні ефекти.
  3. Аналіз економічної ефективності капітальних вкладень
  4. Аналіз ефективності використання каналів розподілу
  5. Аналіз ефективності використання оборотних активів
  6. Аналіз ефективності використання основних засобів.
  7. Аналіз ефективності діяльності працівників банку
  8. Аналіз ефективності інвестиційних проектів
  9. Аналіз ефективності кредитних операцій
  10. Аналіз ефективності системи антиризикованих заходів
  11. Аналіз ефективності формування та використання банківських ресурсів
  12. Аналіз забезпеченості підприємства матеріальними ресурсами й ефективності їх ви­користання.




Переглядів: 1166

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Реакція споживача на зміну цін товарів. | Попит і закон попиту

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.016 сек.