Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Психологічні основи організації самостійної навчальної роботи учнів

Самостійна навчальна робота здійснюється учнями на уроках або дома без участі вчителя. Вона передбачає усвідомлення мети, прийняття навчального завдання, надання йому особистісного значення, підпорядкування меті інших інтересів і форм своєї зайнятості, самоорганізацію у розподілі навчальних занять і дій, самоконтроль у їх виконанні. Ефективність самостійної навчальної роботи залежить від внутрішньої мотивованості учнів, спрямовувальної ролі вчителя.

Як правило, самостійна робота школяра є наслідком і продовженням правильно організованої його навчальної діяльності на уроці, яка мотивує самостійне її розширення, поглиблення, продовження у вільний час. За своїм змістом ця робота значно різноманітніша, ніж домашня, оскільки характеризується специфічністю і є вищою формою (видом) навчальної діяльності учня, яка фундаментально впливає на розвиток його особистості, освіченості, інтелекту, здібностей.

Багатьом учням не вистачає психологічної готовності До самостійної роботи. Вони не знають правил її організації, не вміють реалізувати передбачувані нею дії, у них недостатньо високий рівень пізнавального інтересу до окремих навчальних предметів. Готовність до самостійної роботи зумовлює нову форму діяльності, а не лише спосіб виконання домашніх завдань. Формування здатності учня до самостійної роботи пов’язане з підвищенням його навчальної мотивації, спрямованої на процес і результат діяльності, вихованням інтересу до навчання, що сприяє розвитку цілісної особистості школяра.

Під час вироблення в учнів навичок самостійної роботи відбувається:

–діагностування пізнавальної потреби учнів (розширення, поглиблення знань);

—з’ясування обсягу інтелектуальних, особистісних (мотиваційних, регулятивних) і фізичних можливостей школярів;

—визначення найближчої і віддаленої мети самостійної роботи (задоволення пізнавальної потреби, продовження навчання тощо);

—самостійний вибір учнем предмета вивчення й обґрунтування цього вибору для себе (при вивченні іноземної мови ним, наприклад, може бути історія, поезія, музика країни і т. д.);

—розроблення конкретного плану довгострокової і найближчої програми самостійної роботи;

—визначення форми і часу самоконтролю (бажано, щоб учень обрав виконання конкретної особистісно і суспільно значущої роботи (проект, переклад, реферат та ін.)).

Ефективність самостійної роботи учнів залежить від багатьох чинників: внутрішньої мотивації учня, правильно організованої навчальної діяльності учителем, психологічної готовності школяра, інтересу до предмету, що вивчається, усвідомлення мети та прийняття навчального завдання тощо.

Здійснення навчання як важливої складової освіти підростаючих поколінь насамперед передбачає керування вчителем індивідуальною і груповою навчальною діяльністю школярів. Це вимагає від нього знання психологічної структури, механізмів, чинників і закономірностей навчальної діяльності та її розвитку залежно від вікових і індивідуальних особливостей учнів. Педагог забезпечує індивідуалізацію та диференціацію навчання, звертаючи особливу увагу на обдарованих і відстаючих дітей, забезпечує умови для перетворень молодших школярів, підлітків і старшокласників на активних суб’єктів навчальної діяльності. Важливими напрямами роботи педагога є формування у школярів мотивів навчання, оцінювання знань, умінь і навичок, а також організація самостійної навчальної діяльності учнів.

 

Запитання. Завдання

1.Дайте визначення понять «учіння», «навчання», «навчальна діяльність», «навченість», «научіння» і охарактеризуйте їх.

2.Визначте цілі навчальної діяльності.

3.Які є типи та види навчальної мотивації?

4.Поясніть сутність і роль у навчальному процесі пізнавального інтересу.

5.Які існують основні види соціальних мотивів навчання?

6.Охарактеризуйте основні види навчальних дій і їх складові.

7.Обґрунтуйте основні стилі навчальної діяльності учнів.

8.Дайте характеристику навчальної взаємодії.

9.У чому полягає роль навчальних впливів у структурі методів викладання?

10.Сформулюйте психологічні вимоги до методів навчання.

11.Які існують основні механізми навчання і в чому полягає їх суть?

12.Назвіть особливості, що простежуються в різних типах навчання?

13.Розкрийте сутність проблемних ситуацій та визначте їх типи.

14.Чому у створенні проблемних ситуацій слід дотримуватися принципу послідовності?

15.Обґрунтуйте принципи програмованого навчання, його переваги і недоліки.

16.Які існують системи програмування і хто їх автори?

17.У чому полягає специфіка кожного етапу засвоєння знань?

18.Проаналізуйте психологічні умови розуміння учнями навчального матеріалу.

19.Охарактеризуйте основні шляхи та етапи формування вмінь.

20.Розкрийте сутність внутрішніх та зовнішніх факторів навчання.

21.Якими соціально-психологічними особливостями характеризуються навчальні стратегії?

22.У чому полягає специфіка педагогічного керівництва процесом розв’язання задач?

23.Сформулюйте основний психологічний критерій індивідуалізації навчання.

24.Що є показниками сформованості учня як суб’єкта навчальної діяльності?

25.Дайте характеристику основних груп учнів за рівнем їх розвитку як суб’єктів навчальної діяльності.

26.Визначте основні форми диференціації навчання.

27.Охарактеризуйте основні категорії здібних учнів та особливості •х інтелектуальної і емоційно-мотиваційної сфер.

28.Які завдання постають перед вчителем в організації навчання обдарованих дітей?

29.Охарактеризуйте молодшого школяра як суб’єкта навчальної діяльності.

30.У чому полягають особливості навчання підлітків?

31.Які основні завдання в організації навчання старшокласників?

32.Обґрунтуйте наукові основи та шляхи формування мотивації навчання школярів.

33.Які психологічні прийоми застосовує педагог для підтримання уваги школярів до виконання навчальних завдань?

34.Сформулюйте особливості психологічної ситуації опитування учнів.

35.Розкрийте сутність і значення основних видів часткової оцінки навчальної діяльності школярів.

36.Охарактеризуйте основні критерії оцінювання результатів навчальної діяльності учнів.

37.Які психолого-педагогічні засади організації самостійної навчальної діяльності дітей?


Читайте також:

  1. CMM. Модель технологічної зрілості. Зрілі і незрілі організації.
  2. I. Актуалізація знань учнів
  3. I. Аналіз контрольної роботи.
  4. I. Контроль і закріплення знань учнів
  5. I. ОСНОВНІ ЕТАПИ ВИКОНАННЯ КУРСОВОЇ РОБОТИ
  6. I. Фізичні основи механіки
  7. II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
  8. II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
  9. II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
  10. II. Вимоги безпеки перед початком роботи
  11. II. Вимоги безпеки праці перед початком роботи
  12. II. Мотивація навчальної діяльності




Переглядів: 2607

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Психологія оцінювання знань, умінь і навичок учня | Завдання виховання особистості

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.