Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Завдання виховання особистості

ПСИХОЛОГІЯ ВИХОВАННЯ

 

Виховання спрямовує розвиток суб'єктивного світу дитини, сприяє усвідомленому прийняттю нею суспіль­них, життєвих, моральних і духовних цінностей, стано­вленню самостійності у розв'язанні складних духовних і моральних проблем відповідно до позитивних зразків, іде­алів та духовних цінностей суспільства.

Ефективний виховний процес неможливий без розу­міння психологічної сутності мети, знання засобів, сти­хійних і керованих чинників виховання, механізмів, які опосередковують їх дію.

Завдання виховання особистості

Виховання дітей, підлітків, молоді — одне із найва­жливіших завдань людства, оскільки воно є передумовою збереження і примноження цінностей і потенціалу су­спільства, розвитку людини. Цій меті підпорядковуються зусилля сім'ї, школи, позашкільних виховних установ і багатьох інших суспільних інститутів. Виховна діяль­ність є фаховим завданням педагогічних працівників.

Виховання, як і навчання, реалізується у процесах співпраці дорослих і дітей або спільної діяльності одноліт­ки, пов'язаної із презентацією, засвоєнням норм культури, цінностей, смаків, ідеалів, поглядів тощо. За цих умов вихованці є не лише об'єктами, а й суб'єктами виховання.

З погляду педагогічної психології виховання є педаго­гічним процесом, спрямованим на створення умов для роз­витку самосвідомості спонукальної сфери особистості, від­ображення в її свідомості смислів і мотивів людської діяль­ності, результатом чого є прагнення (дитини) до оволодін­ня власною життєдіяльністю.

Ця діяльність потребує усвідомлення її цілей, знання чинників, умов, механізмів становлення і розвитку різно­бічно розвиненої, гармонійної, психічно здорової особисто­сті; цілеспрямованого управління вихованням особистості, вмотивованого використання виховних впливів; конструк­тивної взаємодії вихованців; опанування вихованцем нави­чок суб'єкта самовиховання. При цьому важливо врахову­вати такі принципи виховання:

—включення особистості у значущі види діяльності, які обов'язково містять доброчинні дії;

—зміни соціальної позиції особистості в референтній групі;

—врахування домінуючої мотивації особистості в ор­ганізації виховного процесу;

—цілеспрямованого створення емоційно збагачених виховних ситуацій, залучення у них дітей;

—особистісно розвивального морального спілкування, що передбачає спілкування з молодшими, ровесниками, старшими, людьми похилого віку;

—використання співпереживання, ідентифікації осо­бистості з позитивним ідеалом і зразками поведінки;

—систематичного аналізу вихованцем вчинків (влас­них, інших людей), виявлення їх наслідків для іншої лю­дини чи референтної групи.

Пізнання психологією законів розвитку, становлення особистості на різних вікових етапах онтогенезу з урахуван­ням перспективи найближчого розвитку та особливих сензитивних періодів стало передумовою формування прин­ципово нової системи виховання дітей, якісної зміни діяльності виховних установ, інститутів суспільства, за­безпечення єдності суспільного і сімейного виховання.

Головним психологічним об'єктом виховання є спону­кальна сфера особистості: особистісні смисли, смислові установки і цінності, які виникають у процесі життя, регу­люють дії і вчинки особистості у різноманітних проблемно-конфліктних ситуаціях морального вибору.

На формування ціннісної сфери особистості впливають цінності авторитетних для неї осіб (для учнів — батьки, од­нолітки, друзі, учителі та ін.), а також традиції, звичаї, за­бобони тощо. Дія цих чинників має позитивні і негативні моменти, що підкреслює важливість ставлення особистості до існуючих норм спілкування та взаємодії між людьми.

За словами Л. Виготського, «з наукової точки зору не можна виховувати іншого... Дитина виховується сама». Це означає, що рушійною силою розвитку психіки і ро­звитку особистості є власна діяльність індивіда. Завдання педагога полягає в тому, щоб організувати діяльність ди­тини з набуття доцільного з соціальної, моральної та ду­ховної точок зору досвіду форм поведінки, сприяти про­явам її внутрішньої активності (осмислення, усвідомлен­ня, самопідкріплення, рефлексія, самооцінювання). Педагог є організатором і керівником соціального вихов­ного оточення, а також його складовою, підпорядковує мо­гутні сили виховної мети.

Елементи оточення можуть включати і шкідливі, згуб­ні впливи. Невідповідність дорослого оточення завданням розвитку ціннісної сфери особистості дитини, складність і суперечливість його впливів змушують відмовитися від стихійності у виховному процесі. Це досягається завдяки раціональній організації виховних умов. Тому вчитель по­винен створювати, впорядковувати, поєднувати елементи оточення відповідно до мети і завдань виховання.

Отже, оптимальний виховний процес передбачає ак­тивність учня, вчителя, створеного оточення. Дитину, учня виховує не вчитель безпосередньо, а педагогічно ор­ганізоване ним соціальне оточення, де учень самовиховується. Учитель повинен створити для цього відповідні умо­ви, в яких сформувалася б різнобічно розвинена, гармоній­на індивідуальність, психічно здорова особистість без антагоністичних внутрішніх переконань. Це має бути не утопічно різнобічно розвинена особистість, а людина з такою системою: Я (самосвідомістю) та спонукальною сферою, в яких би гармонійно поєднувалися розвинуті духовні і мо­ральні потреби, суспільні та індивідуальні мотиви. У такої людини мають бути здорове тіло, великі особистісні потен­ції (розвинутий інтелект, здібності, воля, характер тощо) і сильний Дух (орієнтація на духовні цінності, сумління, моральний ідеал), органічно поєднані особистісне та со­ціальне в поведінці, спілкуванні і діяльності у різних сфе­рах життя, гармонія внутрішніх утворень (між метою і за­собами діяльності, свідомістю і діяльністю, раціональним та емоційним, раціональним та ірраціональним, сучасним і перспективним, ідеальним та реальним, можливим та ідеальним тощо). Гармонія проявляється як єдність біоло­гічних, психофізіологічних, психологічних, соціально-психологічних і духовних властивостей людини з її со­ціальною спрямованістю; відповідність якостей потребам суспільного розвитку та завданням власної життєдіяльно­сті. Критерієм гармонійності є відповідальність між свідо­мими прагненнями і безпосередніми, навіть неусвідомленими, потягами.

Об'єктом роботи вихователя має бути самосвідомість дитини. При цьому слід враховувати, що від самооцінки (адекватність, рівень, стійкість) дитини залежить її під­датливість виховним впливам, наполегливість у самовихо­ванні.

Конкретними цілями виховання є: розвиток в учнів іє­рархії розумних потреб, гуманістичної спрямованості, по­чуття обов'язку, рішучості, організованості, несуперечливого Я, навичок спілкування, здатності до співпереживан­ня тощо.

У процесі виховання виробляється певний зміст пси­хічного, соціального, морального і духовного життя дити­ни, який іншим шляхом не може виникнути. Дитина пі­знає навколишній світ не безпосередньо, а з допомогою до­рослих. Засвоєння нею досвіду попередніх поколінь є необхідною умовою розвитку здібностей, формування ви­щих форм свідомості та самосвідомості.

Одночасно відбувається формування індивідуальної своєрідності дитячої особистості, що постійно змінюється, розвивається. Індивідуальні відмінності психічного роз­витку дітей на кожному віковому етапі є результатом їх­нього життя і діяльності.

Виховання спрямовується на реалізацію сутнісної при­роди особистості, якій відповідають цінності служіння лю­дям, коли основним життєвим ставленням стає любов до оточуючих. Завдяки цьому людина виходить за межі своїх актуальних можливостей у сферу потенційного, коли вона перевершує себе. В результаті такого виховання відбувається налаштованість дитини на цінності творення добра і боротьби зі злом, а не лише на соціальні досягнення і володіння, коли основним ставленням до життя стає суперництво, що поро­джує тривожні настрої, невпевненість у собі, часто зава­жає успішному особистісному розвитку. Людина, для якої понад усе є цінності володіння, ставиться до інших людей як до об'єктів, засобів у досягненні власних цілей, ігно­руючи нерідко моральні заборони та духовні цінності. Лише особистість із розвинутим почуттям гідності може виявляти повагу до гідності інших. Виховання особистості передбачає взаємопов'язану діяльність сім'ї, школи та інших соціальних інститутів, реалізується у процесах діяльності особистості, сприяє опануванню людиною власної життєдіяльності.


Читайте також:

  1. I. Постановка завдання статистичного дослідження
  2. I. ПРЕДМЕТ, МЕТА ТА ЗАВДАННЯ ДИСЦИПЛІНИ
  3. II. Завдання
  4. II. Завдання на проект.
  5. II. Перевірка домашнього завдання.
  6. II. Перевірка домашнього завдання.
  7. II. Перевірка домашнього завдання.
  8. II. Перевірка домашнього завдання.
  9. II. Перевірка домашнього завдання.
  10. II. Перевірка домашнього завдання.
  11. II. Перевірка домашнього завдання.
  12. II. Перевірка домашнього завдання.




Переглядів: 1502

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Психологічні основи організації самостійної навчальної роботи учнів | Психологічні основи керівництва процесом виховання

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.015 сек.