МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Робота вчителя із групами у класіІз різних причин у класі виникають мікрогрупи з 2—З чи більше осіб, що консолідуються навколо впливового учня. У старших класах такими групами можуть бути пари закоханих. Немало таких мікрогруп виникає на основі дружби, і вони позитивно впливають позитивно на психологічний клімат у класі. Певна їх кількість індиферентно ставиться до класу. У дружні групи об'єднуються і важковиховувані діти. Позитивно спрямовані та індиферентні дружні групи не створюють для вчителя проблем. Та це не означає, що педагог не повинен враховувати їх наявність у класі. Мікрогрупа завжди впливає на індивідів, і вчитель повинен використовувати це у розподілі доручень і колективних навчальних завдань (краще, якщо друзі діють разом), в організації взаємодопомоги, виправленні відхилень в індивідуальній поведінці. У ставленні до закоханих педагог повинен бути делікатним, не допускати іронії, насмішок, бо це може спричинити їх відчуження від колективу, різноманітні проблеми взаємодії. Лінія поведінки педагога щодо закоханих має виключати демонстративну байдужість, надмірну увагу, що межує з хворобливою цікавістю, а також зневагу, насмішки тощо. Часто у класі виникають мікрогрупи учнів, які захоплені певним предметом. Нерідко таке захоплення породжує зневажливе ставлення до інших предметів. У зв'язку з цим між учнями і вчителями деяких навчальних предметів часом виникають конфлікти. Крім того, однобічний інтерес учнів не сприяє їх гармонійному розвитку. Тому вчитель, який зумів викликати захоплення своїм предметом, повинен подбати про пробудження інтересу учнів до інших предметів, а не проявляти педагогічний егоїзм. Загалом для подолання суперечностей між мікрогрупами у класі потрібен творчий підхід. Організація навчальної діяльності як спільної продуктивної діяльності вчителя та учнів є передумовою високої згуртованості колективу класу. У класі можуть сформуватися і мікрогрупи з негативним спрямуванням. Виникнення їх можливе на основі нездорових, шкідливих захоплень (токсикоманія, алкоголізм, наркоманія, кримінальної спрямованості тощо). Педагог повинен своєчасно ідентифікувати їх, вжити всіх заходів для нейтралізації, подолання їх негативної спрямованості, переключення уваги й активності дітей на позитивні справи. Передусім необхідно подбати про теплу, доброзичливу атмосферу у класі. Вплив на негативно орієнтовані мікрогрупи найефективніший через вплив на її лідерів. Для цього потрібно знати, хто вони, яке їх минуле, чим займаються, як впливають на підлітків, залучаючи їх у свої угруповання. Таку особу необхідно нейтралізувати, ізолювати, дискредитувати в очах членів групи. А при серйозних кримінальних проявах проінформувати правоохоронні органи. Становлення дружного, активного навчального колективу класу, школи можливе за умови високого авторитету в учнів педагогічного колективу, кожного педагога. Особливе значення мають їх доброзичливість, ерудованість, вимогливість, справедливість та індивідуальний підхід до дітей. Згуртований колектив школярів, який живе повнокровно і цікаво, є привабливим для всіх учнів, часто вберігає їх від залучення до антисоціальних угруповань. Повноцінний колектив класу є соціальним середовищем, що розвиває, повчає, виховує і захищає учня. Отже, головною метою виховання є різнобічно розвинена, гармонійна, внутрішньо несуперечлива, морально і духовно спрямована особистість. Психологічні знання є науковою основою управління виховним процесом, покликаним актуалізувати відповідні психологічні механізми, дію позитивних і нейтралізувати дію негативних чинників виховання. Головним чинником виховання є різнобічна активність учня (доброчинна діяльність, особистісне спілкування та ін.), а одним із засобів реалізації педагогом виховної функції є виховний вплив. У вихованні наставник має враховувати вікові та індивідуальні особливості вихованців, організовувати їх самовиховання, перевиховання. Педагог та учень у процесі виховання є суб'єктами особистісно зорієнтованої виховної технології. Важливим напрямом його виховної роботи є виховання колективу класу.
Запитання. Завдання 1.Охарактеризуйте основні методологічні принципи та закономірності процесу виховання. 2.Обґрунтуйте провідну роль педагога у процесі виховання. 3.Проаналізуйте основні психологічні механізми виховання. 4.Дайте характеристику механізму задоволення потреб. 5.У чому полягає психологічна суть механізму раціонального усвідомлення? 6.Проаналізуйте основні чинники виховання. 7.Як відбувається виховання у процесі спілкування? 8.Сформулюйте основні критерії і показники вихованості дитини. 9.Які існують види виховних впливів? 10.Дайте характеристику зовнішніх умов ефективного виховного процесу. 11.У чому полягають психологічні основи ефективного виховного впливу? 12.Розкрийте суть смислового бар'єру між вихователем і вихованцем? 13.Охарактеризуйте основні типи стратегій психологічної взаємодії. 14.Які особливості виховання дітей різних вікових категорій? 15.Сформулюйте основні вимоги до індивідуального підходу у вихованні. 16.Чому в доборі методів виховання педагог має враховувати індивідуальність учня? 17.Який зміст виражає поняття «самовиховання», перелічіть його форми. 18.Які особливості самовиховання підлітків і старшокласників? 19.У чому полягає суть педагогічного керівництва процесом самовиховання школярів? 20.Визначте основні типи важковиховуваних дітей. 21.Які основні психологічні умови забезпечать успішне перевиховання. 22.Обґрунтуйте основні причини педагогічної занедбаності дітей. 23.Охарактеризуйте основні позиції вихователя щодо вихованця. 24.Які завдання вчителя в організації виховного оточення? 25.Вкажіть показники рівня соціальної зрілості учнівського класу 26.Які психологічні умови сприяють встановленню доброзичливих стосунків вчителя з класом? 27.Чому громадська думка класу є важливим чинником виховання? 28.Розкрийте особливості роботи вчителя з мікрогрупами класу.
Читайте також:
|
||||||||
|