Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Робота вчителя із групами у класі

Із різних причин у класі виникають мікрогрупи з 2—З чи більше осіб, що консолідуються навколо впливового учня. У старших класах такими групами можуть бути пари закоханих. Немало таких мікрогруп виникає на осно­ві дружби, і вони позитивно впливають позитивно на психологічний клімат у класі. Певна їх кількість індифе­рентно ставиться до класу. У дружні групи об'єднуються і важковиховувані діти.

Позитивно спрямовані та індиферентні дружні групи не створюють для вчителя проблем. Та це не означає, що педагог не повинен враховувати їх наявність у класі. Мікрогрупа завжди впливає на індивідів, і вчитель повинен використовувати це у розподілі доручень і колективних навчальних завдань (краще, якщо друзі діють разом), в ор­ганізації взаємодопомоги, виправленні відхилень в індиві­дуальній поведінці.

У ставленні до закоханих педагог повинен бути делі­катним, не допускати іронії, насмішок, бо це може спричи­нити їх відчуження від колективу, різноманітні проблеми взаємодії. Лінія поведінки педагога щодо закоханих має виключати демонстративну байдужість, надмірну увагу, що межує з хворобливою цікавістю, а також зневагу, на­смішки тощо.

Часто у класі виникають мікрогрупи учнів, які захо­плені певним предметом. Нерідко таке захоплення поро­джує зневажливе ставлення до інших предметів. У зв'язку з цим між учнями і вчителями деяких навчальних предме­тів часом виникають конфлікти. Крім того, однобічний ін­терес учнів не сприяє їх гармонійному розвитку. Тому вчи­тель, який зумів викликати захоплення своїм предметом, повинен подбати про пробудження інтересу учнів до інших предметів, а не проявляти педагогічний егоїзм.

Загалом для подолання суперечностей між мікрогрупами у класі потрібен творчий підхід. Організація навчальної діяльності як спільної продуктивної діяльності вчителя та учнів є передумовою високої згуртованості колективу класу.

У класі можуть сформуватися і мікрогрупи з негатив­ним спрямуванням. Виникнення їх можливе на основі нез­дорових, шкідливих захоплень (токсикоманія, алкого­лізм, наркоманія, кримінальної спрямованості тощо).

Педагог повинен своєчасно ідентифікувати їх, вжити всіх заходів для нейтралізації, подолання їх негативної спрямова­ності, переключення уваги й активності дітей на позитивні справи. Передусім необхідно подбати про теплу, доброзич­ливу атмосферу у класі. Вплив на негативно орієнтовані мікрогрупи найефективніший через вплив на її лідерів. Для цього потрібно знати, хто вони, яке їх минуле, чим займа­ються, як впливають на підлітків, залучаючи їх у свої угру­повання. Таку особу необхідно нейтралізувати, ізолювати, дискредитувати в очах членів групи. А при серйозних кри­мінальних проявах проінформувати правоохоронні органи.

Становлення дружного, активного навчального колек­тиву класу, школи можливе за умови високого авторитету в учнів педагогічного колективу, кожного педагога. Осо­бливе значення мають їх доброзичливість, ерудованість, вимогливість, справедливість та індивідуальний підхід до дітей. Згуртований колектив школярів, який живе повно­кровно і цікаво, є привабливим для всіх учнів, часто вбері­гає їх від залучення до антисоціальних угруповань. Повно­цінний колектив класу є соціальним середовищем, що роз­виває, повчає, виховує і захищає учня.

Отже, головною метою виховання є різнобічно розвине­на, гармонійна, внутрішньо несуперечлива, морально і ду­ховно спрямована особистість. Психологічні знання є нау­ковою основою управління виховним процесом, поклика­ним актуалізувати відповідні психологічні механізми, дію позитивних і нейтралізувати дію негативних чинників ви­ховання. Головним чинником виховання є різнобічна ак­тивність учня (доброчинна діяльність, особистісне спілкування та ін.), а одним із засобів реалізації педагогом вихов­ної функції є виховний вплив. У вихованні наставник має враховувати вікові та індивідуальні особливості вихован­ців, організовувати їх самовиховання, перевиховання. Пе­дагог та учень у процесі виховання є суб'єктами особистісно зорієнтованої виховної технології. Важливим напря­мом його виховної роботи є виховання колективу класу.

 

 

Запитання. Завдання

1.Охарактеризуйте основні методологічні принципи та законо­мірності процесу виховання.

2.Обґрунтуйте провідну роль педагога у процесі виховання.

3.Проаналізуйте основні психологічні механізми виховання.

4.Дайте характеристику механізму задоволення потреб.

5.У чому полягає психологічна суть механізму раціонального усві­домлення?

6.Проаналізуйте основні чинники виховання.

7.Як відбувається виховання у процесі спілкування?

8.Сформулюйте основні критерії і показники вихованості дитини.

9.Які існують види виховних впливів?

10.Дайте характеристику зовнішніх умов ефективного виховного процесу.

11.У чому полягають психологічні основи ефективного виховного впливу?

12.Розкрийте суть смислового бар'єру між вихователем і вихован­цем?

13.Охарактеризуйте основні типи стратегій психологічної взаємодії.

14.Які особливості виховання дітей різних вікових категорій?

15.Сформулюйте основні вимоги до індивідуального підходу у вихованні.

16.Чому в доборі методів виховання педагог має враховувати індивідуальність учня?

17.Який зміст виражає поняття «самовиховання», перелічіть його форми.

18.Які особливості самовиховання підлітків і старшокласників?

19.У чому полягає суть педагогічного керівництва процесом само­виховання школярів?

20.Визначте основні типи важковиховуваних дітей.

21.Які основні психологічні умови забезпечать успішне перевихо­вання.

22.Обґрунтуйте основні причини педагогічної занедбаності дітей.

23.Охарактеризуйте основні позиції вихователя щодо вихованця.

24.Які завдання вчителя в організації виховного оточення?

25.Вкажіть показники рівня соціальної зрілості учнівського класу

26.Які психологічні умови сприяють встановленню доброзичливих стосунків вчителя з класом?

27.Чому громадська думка класу є важливим чинником виховання?

28.Розкрийте особливості роботи вчителя з мікрогрупами класу.

 


Читайте також:

  1. II. Будова доменної печі (ДП) і її робота
  2. II. Самостійна робота студентів.
  3. IV. ВИХОВНА РОБОТА В КЛАСІ
  4. IV. Загальна оцінка діяльності вчителя
  5. IV. ІНДИВІДУАЛЬНА РОБОТА СТУДЕНТІВ.
  6. IV. Науково-дослідницька робота.
  7. IV. Практична робота.
  8. IV. Робота над темою уроку
  9. Qорганізаційне середовище, в якому виконується робота
  10. V. Робота з підручником
  11. V. Робота з підручником. с. 59-60
  12. V. Робота з програмою «Виконавець Восьминіжка»




Переглядів: 1115

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Стосунки вчителя і класу | Наукові уявлення про психіку особистість і суб'єкт — основа організації ефективної освіти

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.002 сек.