Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Теоретичні засади навчально-виховного процесу

Особлива потреба людини полягає в становленні її як особистості, перебуванні у рівноправних соціальних зв'яз­ках. Задовольняючи свою потребу в інших людях, вона стає особистістю. У вихованні дітей велику роль відіграє група (учнівський колектив, гурток, секція). Групи висо­кого рівня розвитку характеризують висока єдність, комунікативність, відповідальність. Об'єднані в них діти також виявляють відповідальність, стриманість, комунікативність та ін. У колективі створюються найсприятливіші умови для різнобічного розвитку школяра. Ідея українсь­кого педагога Антона Макаренка (1888—1939) щодо пара­лельної педагогічної дії розкриває суть стосунків особисто­сті і групи: на конкретного школяра можна впливати не прямо, а через колектив. Однак паралельна дія особистості на колектив і навпаки можлива тільки за високого рівня його розвитку. На ставлення дітей одне до одного впливає спосіб організації спільної діяльності.

Особистість вибірково ставиться до дій однолітків у групі залежно від прийнятних у ній оцінок, поглядів і переконань. За наявних розбіжностей між індивідуальни­ми цінностями і цінностями класу виникає конфлікт, що породжує конформістську поведінку одних індивідів, а в інших породжує прагнення діяти відповідно до своїх вну­трішніх переконань. Спілкування у групі є й орієнтиром для поведінки учня, за яким він постійно звіряє те, що робить, з тим, чого очікують від нього інші.

Клас впливас на учня і через систему відповідальності, Що виявляється у визнанні права накласти можливі соціальні санкції (схвалення за успіх або покарання за не­вдачі у спільній діяльності) на себе або інших осіб у групі, відповідальність окремої особистості залежить від рівня розвитку групи. У групах із низьким рівнем розвитку індивід вважає успіх тільки своєю заслугою, а невдачу — результатом чиїхось прорахунків, у високорозвинених групах успіх оцінюється адекватно.

Впливи на школяра ефективні тільки в референтних групах (з якими він себе ідентифікує або від яких за­лежить). За таких умов він поділяє групові норми, цінно­сті, установки, керується ними і вибудовує свою поведінку в розрахунку на її схвалення ровесниками. У школяра може бути кілька референтних груп, і не завжди нею є колектив класу. Найкраще для виховання, коли референт­ною є формальна група.

Колектив ефективно впливає на особистість, якщо рівень її домагань відповідає реальному становищу в групі, а його цілі, завдання с зрозумілими, доступними і прийнятними для всіх, хто до неї належить.

У психології виховання важлива роль належить форму­ванню моральних звичок. Цінність моральних звичок поля­гає в тому, що вони автоматизують багато дій дитини, якій у певних ситуаціях не потрібно задумуватися, чинити так чи інакше. У школяра можуть бути правильні прагнення, але за відсутності необхідних звичок ці прагнення можуть бути нереалізованими. Тому життя дитини варто організувати так, щоб у неї сформувався необхідний комплекс звичок.

Отже, сутність виховання полягає у формуванні моти­вів поведінки і доступних для дитини певного віку спосо­бів і форм поведінки.

За твердженнями вітчизняного педагога Василя Сухомлинського (1918—1970), спільна діяльність дорослих і дітей ефективна тоді, коли звертаються до розуму і відчут­тів вихованців. Дитина повинна знаходити радість у праці, збагаченні своїх знань, створенні матеріальних і духовних цінностей. Педагог повинен уміти пробудити духовне життя дітей, бути для них і старшим товаришем, і настав­ником, і однодумцем, переживати разом з ними перемоги і втрати. Він виховує «своїми переконаннями і відчуття­ми». Адресоване юнацтву його слово «повинно бути таким, щоб його слухали, затамувавши подих, щоб відчували у ньому вищу правду буття», щоб йому вірили.

Отже, у процесі виховання формуються потреби, характер, емоційно-вольова сфера, ініціюється самороз­виток. Учень опановує соціальні ролі і прагне до самоактуалізації. На ці процеси впливають дорослі і однолітки.

Біхевіористська концепція навчання і виховання. Представники біхевіористського напряму зводили психіч­ний розвиток до засвоєння навичок: чим їх більше і доско­наліше вони відпрацьовані, тим краще дитина пристосова­на до життя, більш розвинута. Біхевіористський підхід до процесу навчання полягає в намаганнях зв'язати методи навчальної роботи вчителя і знання без врахування діяль­ності учнів. Основні ідеї у біхевіоризмі, що стосуються педагогічної психології, сформулював Беррес-Фредерік Скіннер (1904—1990), який описав основні процеси оперантного навчання: заохочення, його типи і схеми. Він виходив з того, що схвалення педагогом дій дитини стиму­лює її відповідну реакцію. Його проявами є демонструван­ня уваги до дитини, визнання її тощо.

Б.-Ф· Скіннер стверджував, що покарання не є ефек­тивним способом подолання (гальмування) незадовільної поведінки, хоч за своїм призначенням воно повинно зни­жувати імовірність небажаних реакцій. Наприклад, у се­редньовіччі людям, спійманим на крадіжці, часто відтина­ли руку, але це не зменшило кількості крадіїв. Проблема полягає в тому, що покарання супроводжується такими небажаними побічними ефектами:

а) часткове усунення ймовірності негідної поведінки. Негативні реакції індивіда, які підлягають покаранню, можуть на певний час зникнути, але можуть і проявитися за інших обставин чи в інший момент. Наприклад, будучи покараними за неналежну поведінку на одних уроках, учні повторювали її наступного дня чи на інших уроках;

б) стимулювання негативних переживань (наприклад, почуття провини) лише за певних обставин. Здебільшого індивід відчуває свою вину тільки у цьому конкретному випадку і не відчуває її в інших аналогічних випадках;

в) заохочування будь-якої поведінки, наслідком якої бувають менше покарання чи його відсутність. Напри­клад, учень вдаватиметься до обману, якщо це допомага­тиме йому уникнути покарання;

г) привертання уваги до небажаної поведінки. Воно змушує індивіда думати про те, що він зробив погано, а не про те, як правильно діяти;

ґ) пробудження не тільки почуття провини, а й тривоги та ворожості;

д) негативний вплив на стосунки учня і вчителя, бать­ків і дитини, руйнування почуття довіри і прихильності, з огляду на сприймання його як несправедливого чи занадто жорстокого.

Заохочення (рос. подкрепление) — спонукання когось до якоїсь дії певними засобами (похвала, нагорода, переконання, приклад тощо).

Позитивне заохочення належної поведінки є більш прийнятною формою контролю за нею, ніж покарання.

Припинення позитивного заохочення є альтернативою покаранню. Передчасне використання його зумовлює при­пинення певної поведінки. Наприклад, багато дитячих вчинків зникають у поведінці, оскільки були припинені її заохоченням. Свідоме ігнорування небажаної поведінки зумовлює зникнення її. Один учитель використав це сто­совно дівчинки-першокласниці, яка зрозуміла, що дорослі приділяють велику увагу дітям, що плачуть, і вдавалась до сліз із будь-якого приводу, намагаючись цим контролюва­ти інших, впливати на них. Одного разу вчитель оголосив у класі, що квітам на вікні не вистачає води і якщо хтось збирається плакати, нехай проливає сльози на квіти, тоді від них буде хоч якась користь. Коли дівчинка пробувала заплакати, учитель показував пальцем на квіти. Такі його дії були спрямовані на гальмування неналежної поведін­ки. Метод свідомого ігнорування використали і її батьки, внаслідок чого через кілька днів дівчинка перестала пла­кати.

Через неможливість робити дві справи одночасно зао­хочувана поведінка стає домінуючою, набуває досвіду поводитися відповідно до обставин. Заохочення вчителем належної поведінки в учнів створює йому психологічний комфорт.

Як засвідчили дослідження, коли заохочення припи­няється, відповідна поведінка проявляється довше, якщо заохочення продовжується — епізодично. Скіннер описав п'ять схем заохочення:

1)постійне заохочення, коли кожен правильний вчи­нок, дія заохочуються. Ця схема особливо ефективна на ранніх стадіях навчання з метою відчуття успіху. За постій­ного заохочення навички швидко засвоюються, одночасно виникає почуття перенасиченості заохочення;

2)заохочення через певний інтервал, наприклад заохо­чення дитини тільки після того, як вона спокійно посиділа кілька хвилин;

3)заохочення через певну кількість правильних дій, вчинків. Наприклад, коли учень розв'язує п'ять задач;

4)заохочення через різні інтервали часу (місяць, чверть, семестр, рік тощо);

5) заохочення через різну кількість правильних дій, вчинків.

Працюючи у класі, учні повинні розуміти, що виконан­ня деяких завдань вимагає більше часу і старань, ніж інших. Виконання цих завдань буде заохочено, але для цього потрібна терплячість і наполегливість.

Отже, педагог повинен постійно використовувати різні за змістом та психологічною суттю заохочення школярів. Часте використання покарань супроводжується негатив­ними психологічними ефектами, що знижує їх результа­тивність.


Читайте також:

  1. H) інноваційний менеджмент – це сукупність організаційно-економічних методів управління всіма стадіями інноваційного процесу.
  2. II. Поняття соціального процесу.
  3. II.ТЕОРЕТИЧНІ ПИТАННЯ КУРСОВОЇ РОБОТИ
  4. IV. План навчального процесу.
  5. L. Ефективність праці: теоретичні аспекти
  6. А. Особливості диференціації навчального процесу в школах США
  7. А. Особливості диференціації навчального процесу в школах США
  8. Автоматизація процесу абсорбції
  9. Автоматизація процесу адсорбції
  10. Автоматизація процесу випарювання
  11. Автоматизація процесу відстоювання
  12. Автоматизація процесу дозування твердих матеріалів




Переглядів: 1135

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Основні теорії виховання і навчання | Навчання шляхом спостереження

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.008 сек.