Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Приклад 3.1.

Лабораторна робота №3

Лінгвістична змінна

Ціль: ознайомитися з поняттям лінгвістичної змінної.

 

Теоретичні відомості

При описі об'єктів і явищ за допомогою нечітких множин використовується поняття нечіткої та лінгвістичної змінних.

Нечітка змінна характеризується трійкою <a, X, A>, де

· a – ім'я змінної,

· X – універсальна множина (область визначення a),

· A – нечітка множина на X, що описує обмеження (тобто m A(x)) на значення нечіткої змінної a.

Лінгвістичною змінної називається набір <b ,T,X,G,M>, де

· b – ім'я лінгвістичної змінної;

· Т – множина його значень ( терм-множина), що представляють імена нечітких змінних, областю визначення яких є множина X. Множина T називається базовою терм-множиною лінгвістичної змінної;

· G – синтаксична процедура, що дозволяє оперувати елементами терм-множини T, зокрема, генерувати нові терми (значення);

· М – семантична процедура, що дозволяє перетворити нове значення лінгвістичної змінної, утвореної процедурою G, у нечітку змінну, тобто сформувати відповідну нечітку множину.

Щоб уникнути великої кількості символів:

· символ b використовують як для назви самої змінної, так і для всіх його значень;

· для позначення нечіткої множини і його назв користуються одним символом, наприклад, терм «молодий», є значенням лінгвістичної змінної b = «вік», і одночасно нечіткою множиною М («молодий»).

Присвоювання декількох значень символам припускає, що контекст допускає невизначеності.

Приклад 3.1.

Нехай експерт визначає товщину виробу, за допомогою поняття «маленька товщина», «середня товщина» і «більша товщина», при цьому мінімальна товщина рівняється 10 мм, а максимальна – 80 мм.

Формалізація цього опису може бути проведена за допомогою лінгвістичної змінної <b, T, X, G, M>, де

· b – товщина виробу;

· T – {«маленька товщина», «середня товщина», «більша товщина»};

· X – [10, 80];

· G – процедура утворення нових термів за допомогою сполучень «і», «або» і модифікаторів типу «дуже», «не», «злегка» та ін. Наприклад, «маленька або середня товщина», «дуже маленька товщина» і ін.;

· М – процедура завдання на X = [10, 80] нечітких підмножин А1=«маленька товщина», А2 = «середня товщина», А3=«більша товщина», а також нечітких множин для термів з G(T) відповідно правилам трансляції нечітких сполучень і модифікаторів «і», «або», «не», «дуже», «злегка», операції над нечіткими множинами виду.

Разом з розглянутими вище базовими значеннями лінгвістичної змінної «товщина» (Т={«маленька товщина», «середня товщина», «більша товщина»}) існують значення, що залежать від області визначення Х. У цьому випадку значення лінгвістичної змінної «товщина виробу» можуть бути визначені як «близько 20 мм», «близько 50 мм», «близько 70 мм», тобто у вигляді нечітких чисел.

Функції належності нечітких множин (рис.3.1):

«маленька товщина»=А1, «середня товщина»=А2, «більша товщина»=А3.

Рис. 3.1 Функції належності нечітких множин

 

Функція належності (рис. 3.2):

нечітка множина «маленька або середня товщина» = А1 І А2.

Рис. 3.2 Функції належності А1 І А2


Читайте також:

  1. IV. ПРИКЛАДИ ТИПОВИХ ІНДИВІДУАЛЬНИХ ЗАВДАНЬ ТА ПОРЯДОК ЇХ РОЗВ’ЯЗАННЯ
  2. Абсолютні синоніми (наприклад, власне мовні й запозичені) в одному тексті ділового стилю вживати не рекомендується.
  3. Алгоритм однофакторного дисперсійного аналізу за Фішером. Приклад
  4. Аналіз структури та динаміки необоротних активів за даними Ф№1 «Баланс» (на прикладі ВАТ «Горизонт»)
  5. Базові та прикладні класифікації
  6. В Додатку до диплома (приклад)
  7. В процесі читання виділіть маркером або підкресліть приклади дії променів на живі організми.
  8. В чому полягає явище тунелювання через потенціальний бар’єр, наведіть приклади.
  9. Вивчення прикладу СК: моніторинг дотримання положень КПК ООН з боку СК
  10. Визначення і приклади
  11. Виокремте з обраної програми концептуальну ідею, мету, наведіть 1-2 приклади форм і методів її реалізації.
  12. Вільсон О. Г. Охорона праці в галузі (на прикладі будівництва). Навчальний посібник. – К.: «Основа». 2006. – 204 с.




Переглядів: 926

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Вимоги до оформлення звітів по лабораторних роботах | Хід роботи

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.011 сек.