1. Завдання та основні напрямки національного виховання.
2. Оволодіння методами і формами педагогічної діагностики.
3. Діагностика рівня вихованості учнів.
4. Розвиток учнівського самоврядування.
5. Методика вивчення моральної вихованості учнів.
6. Методика проведення годин спілкування.
7. Формування високої громадянської активності та національної свідомості.
8. Профілактика правопорушень.
9. Робота з педагогічно занедбаними дітьми.
10. Форми роботи з батьками.
11. Методика планування виховної роботи.
12. Народознавство в системі навчально-виховного процесу.
13. Методика проведення позакласних заходів.
14. Ведення звітності та документації.
Інформаційне забезпечення виховної роботи в загальноосвітніх закладах
Інформація:
Успішність учнів.
Запізнення учнів, відвідування уроків.
Санітарний стан кабінетів.
Форма одержання:
Перевірка.
Перевірка.
Перевірка.
Періодичність збирання:
Раз на півріччя.
Щодня .
Раз на тиждень.
Хто передає:
Класний керівник.
Черговий вчитель, органи самоврядування.
Черговий адміністратор, органи самоврядування.
Кому передає:
Заступнику директора.
Заступнику директора.
Директору.
Наслідки інформації:
Бесіди з учнями, класними керівниками, батьками.
Бесіди з учнями, класними керівниками, батьками.
Бесіди з класними керівниками.
Функціональні обов’язки заступника директора школи з навчально-виховної роботи (з організації управління виховним процесом)
Заступник директора школи з навчально-виховної роботи:
Ä відповідає за організацію навчально-виховного процесу в школі (виховна спрямованість уроків, методично правильне проведення самопідготовки, фізкультурно-оздоровчих і виховних заходів);
Ä контролює відвідування учнями позакласних занять;
Ä перевіряє стан журналів та документацію педагогів, які організують позаурочну діяльність школярів;
Ä досліджує питання вивчення, узагальнення, поширення та впровадження передового педагогічного досвіду з виховної роботи школи в цілому або окремих педагогів;
Ä сприяє впровадженню досягнень педагогічної науки і принципів наукової організації праці в практику педагогів-вихователів;
Ä контролює роботу керівників предметних гуртків, факультативів, секцій, клубів, а також дотримання правил внутрішнього розпорядку і режиму роботи школи;
Ä контролює стан відвідування учнями занять, вживає заходів щодо зміцнення дисципліни та порядку, профілактики правопорушень, попередження травматизму, охорони життя й здоров’я дітей;
Ä бере участь у складанні розкладу і графіків позаурочних занять;
Ä аналізує стан навчально-виховної роботи в позаурочний час;
Ä організує й керує діяльністю шкільного наукового товариства учнів;
Ä здійснює педагогічне керівництво діяльністю учнівських комісій, інших органів учнівського самоврядування.
Завдання діяльності заступника директора школи з керівництва органами учнівського самоврядування:
Ä методично правильно готувати учнів до самоврядування;
Ä педагогічне доцільно керувати діяльністю органів самоврядування;
Ä поступово розширяти функції самоврядування в різних сферах діяльності;
Ä рекомендувати органам самоврядування громадсько значимі та цікаві справи;
Ä чітко визначати обов’язки кожного члена комісії;
Ä залучати до системи самоврядування якомога більше учнів;
Ä підтримувати й розвивати колективні традиції;
Ä організовувати постійний контроль за виконанням єдиних педагогічних вимог до учнів з допомогою членів комісії;
Ä будувати взаємини на засадах педагогіки співробітництва;
Ä розширювати гласність у роботі органів самоврядування тощо.
Послідовність дій заступника директора під час організації внутрішньошкільного контролю за станом виховної роботи:
Ä визначення мети контролю;
Ä складання оперативного плану контролю (вибір об’єктів, визначення осіб, яких буде залучено до контролю, форм і методів контролю);
Ä підготовка до контролю (особиста підготовка заступника директора, підготовка та інструктаж членів комісії з перевірки, ознайомлення з нормативними документами та інструктивно-методичними матеріалами з питань виховання, вивчення змісту навчальних і виховних програм, підготовка питань до бесід та анкетування, тестів, розробка критеріїв оцінки явищ, які вивчаються, тощо);
Ä збір фактичного матеріалу про стан виховного процесу та його динаміку (про результативність і ефективність роботи, про рівень вихованості учнів тощо);
Ä педагогічний аналіз зібраного матеріалу про стан виховного процесу та його динаміку (про результативність і ефективність роботи, про рівень вихованості учнів тощо);
Ä підбиття підсумків аналізу зібраного матеріалу;
Ä розробка рекомендацій з удосконалення виховного процесу;
Ä ознайомлення безпосередніх виконавців із висновками;
Ä визначення термінів і форм контролю за виконанням рекомендацій.
Форми і методи контролю з питань виховної роботи:
Ä відвідування та аналіз уроків, виховних годин та інших форм навчально-виховного процесу;
Ä анкетування класних керівників як одна з форм отримання достовірної інформації;
Ä індивідуальні бесіди з класними керівниками;
Ä вивчення шкільної документації (рішень методичного об’єднання класних керівників, методичних матеріалів, розроблених класними керівниками, планів роботи класних керівників, планів гуртків, планів роботи органів самоврядування, планів-конспектів виховних заходів, психолого-педагогічних характеристик, щоденників спостережень за „важкими” учнями тощо);
Ä вивчення результатів діяльності учнів (творчі роботи, посібники, виконані учнями, результати виступів учнів на конкурсах тощо);
Ä проведення педагогічних консиліумів.
Орієнтовні питання для співбесіди з класним керівником з питань організації виховної роботи:
1. Дайте загальну характеристику учнівського колективу Вашого класу.
2. Назвіть формальних і неформальних лідерів класу. Яку роботу Ви з ними проводите?
3. Чи є клас референтною групою для Ваших вихованців?
4. Що робиться в класі з питань виховання загальнолюдських моральних цінностей?
5. Психолого-педагогічна діагностика з відхиленнями в поведінці.
6. Які моделі індивідуальної бесіди з учнями Ви використовуєте?
7. Як здійснюється у Вашому класі диференційований підхід до навчання і виховання?
8. Що робиться для розвитку здібностей учнів?
9. Який коефіцієнт інтелекту учнів Вашого класу?
10. Що роблять учителі-предметники для поліпшення „інтелектуального фону” класу?
Об’єкти контролю і педагогічного аналізу виховного процесу:
1. Рівень організації системи національного виховання (системний підхід; робота в загальношкільному і класному колективах, громадських організаціях і мікрорайоні школи; робота з батьками, громадськістю).
2. Якість організації та проведення виховної роботи (виховне забезпечення змісту уроку, позакласних заходів, групових та індивідуальних консультацій).
3. Результативність виховного процесу (ставлення учнів до соціально-значимих здобутків вітчизняної та світової духовної культури, ставлення до морально-правових норм, до держави, суспільства, людини, навчально-пізнавальної, спортивно-оздоровчої, художньо-творчої та інших видів діяльності).