МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Практична роботаТема: Форми і стилі сучасної української літературної мови Мета: - вчити студентів визначати стилі мовлення, характеризувати тексти, їх лексико-семантичні та структурно-граматичні особливості; - стилістично аналізувати тексти; - визначати мовні засоби в текстах; - прищеплювати студентам почуття краси й поваги до мови. Обладнання: схеми, підручники. Завдання для виконання: Завдання 1. Уважно прочитайте наведені тексти, схарактеризуйте їх лексико-семантичні та структурно-граматичні особливості і визначте, до якого функціонального стилю літературної мови можна віднести кожний із них. І. Ставлячи питання про кардинальну реформу політичної системи, треба виходити насамперед з ясного уявлення: які її якості витримали перевірку часом і необхідні нам сьогодні, а які, навпаки, необхідно звести до мінімуму або повністю подолати. Мова, як нам здається, повинна піти про розв'язання таких основних завдань. По-перше, зробити все, щоб мільйони і мільйони трудящих були включені до управління країною не на словах, а на ділі. По-друге, відкрити максимальний простір процесам саморегулювання і самоврядування суспільства, створити умови для повного розвитку ініціативи громадян, представницьких органів влади, партійних і громадських організацій, трудових колективів. По-третє, налагодити механізм вільного формування і виявлення інтересів і волі всіх класів і соціальних груп, їх погодженості і реалізації у внутрішній і зовнішній політиці Радянської держави. По-четверте, забезпечити умови для дальшого вільного розвитку кожної нації і народності, зміцнення їх дружби і рівноправного співробітництва на принципах інтернаціоналізму. По-п'яте, радикально зміцнити соціалістичну законність і правопорядок, з тим щоб виключити можливість узурпації влади і зловживань, ефективно протистояти бюрократизмові і формалізмові, забезпечити надійні гарантії захисту конституційних прав і свобод громадян, а також виконання ними обов'язків щодо суспільства і держави. По-шосте, чітко розмежувати функції партійних і державних органів відповідно до ленінської концепції ролі Комуністичної партії як політичного авангарду суспільства і ролі Радянської держави як знаряддя влади народу. Нарешті, по-сьоме, створити ефективний механізм, який забезпечував би своєчасне самооновлення політичної системи з урахуванням внутрішніх і міжнародних умов, які змінюються, здатної до дедалі активнішого розвитку і впровадження в усі сфери життя принципів соціалістичної демократії і самоврядування. (Матеріали XIX Всесоюзної конференції Комуністичної партії Радянського Союзу. — К., 1988. — С 38—39) II. Захопившись наочними й беззаперечними досягненнями науково-технічної революції, дехто схильний домагатися безпосередньої емпіричної версифікації теорій і ймовірних змін людської природи, які, мовляв, негайно відбуваються в зв'язку з появою тих чи інших машин. З'являються теорії вже й не раціонального, а якогось технотронного суспільства. Людина розглядається вже не як творець, а лише як знаряддя реалізації внутрішньої логіки розвитку науки і техніки. ... Людина — це не абстрактна істота, яка тулиться десь поза світом. Людина — це світ людини. (П. Загребельний) III. Люди йдуть навально. Всередині у них все співає, на блідих щоках квітне рум'янець, багато хто несе на плечах маленьких нащадків, — зворушливих, як перші весняні паростки, ніжних, як весняний пух на вербі. Це — господарі нашого майбутнього, це ті, в ім'я життя яких умирали на фронті. Вони взагалі не всі знають мирне життя, але ми віримо, що, починаючи з цього дня, доживуть віку без війни. Ідуть офіцерські школи. Молоді, зовсім юні обличчя. На грудях — ордени, медалі, гвардійські значки, нашивки поранень, багато поранень. Я силкуюся уявити собі кров, пролиту цими живими юнаками на полях битв. Як її багато! Щедра, свята, гаряча кров в ім'я Вітчизни. І я бачу — ця кров горить на Полотнищах знамен, пронесених через усі бої до Перемоги. (Ю.Яновський) IV. Що ж приваблює в Котляревському його нащадків? Для нас він невіддільний від свого народу й від його грунту, що живив його творчість. Написав «Енеїду», звичайно, Котляревський,, авторське право належить йому, славетна поема — це голос його особистості, й усе ж разом із тим і «Наталку Полтавку» й «Енеїду» витворював ще один автор, ім'я йому — український народ, його життєлюбна й мужня вдача, його поетична й ласкава душа. І це аж ніяк не применшує індивідуальності письменника, а злитність його вдачі з характером народу радше підносить славного полтавця перед нашим духовним зором... Передова російська громадськість доброзичливо зустрічала самобутнє слово Котляревського, і це багато про що нам промовляє. Він стоїть біля самих витоків дружби наших братніх культур, і цим теж нам дорогий. (О. Гончар) V. За Дніпром небо ясно, ясно палало всіма кольорами веселки, підперезане однизу темною смугою лісів. Ввесь Дніпро, скільки можна було засягти оком вгору і вниз, був ніби помальований ще ясніше й блискучіше, ніж небо. Здавалось, ніби текла блискуча, як скло, широка річка, попід лісом червона, посередині оранжова й жовта, а на другому березі зелено-синя. (І.Нечуй-Левицький) VI. Ще не чула одколи живу на світі, щоб свині цибулю їли! Глянула я на свій город, а моєї цибулі — коли б тобі стебло: чисто всю вирвала Солов'їха, вже й продала. Я кинулась до неї, а вона стоїть на городі та й сичить, як гадюка: «Ой, люта ж я, люта! Не підступай, бо голову провалю кочергою та й на Сибір піду: і я пропаду, але й ти пропадеш!» (І. Нечуй-Левицький) Завдання 2. Зробіть стилістичний розбір тексту: 1) схарактеризуйте мовленнєву ситуацію і завдання мовлення; 2) визначте, зразком якого стилю може бути наведений текст; 3) укажіть на властиві для цього стилю і для даного тексту мовні засоби (лексичні, морфологічні, синтаксичні). Читайте також:
|
||||||||
|