МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Методи кореляції і регресії
Існує два основних види залежностей - функціональна і стохастична (імовірна). Функціональна залежністьозначає, що зі зміною однієї ознаки (аргументу) друга ознака (функція) зміниться в суворо визначеному порядку. Іншими словами, кожному значенню аргументу відповідає тільки одне значення функції. Стохастична (імовірна) залежність, окремим випадком якої є кореляційна залежність, відображає зв'язки відносні, неповні. Суть її в тому, що кожному значенню фактора (аргументу) відповідає не одне повне значення іншої ознаки (функції), а декілька їх значень. Тому зв'язок може проявитися лише в зміні результативної ознаки в середньому. Отже, ці зв'язки виявляються не в кожному окремому випадку, а лише в масі, в середньому. Це пояснюється тим. що в кореляційних зв'язках величина результативної ознаки зміниться під впливом багатьох факторних ознак, причому деякі можуть бути невідомими. Кореляційний зв'язок можна умовно описати рівнянням: У = f(х)+, де f(х) - частина результативної ознаки, яка сформувалась під впливом врахованих, відомих факторних ознак (однієї або декількох). що знаходяться в кореляційному зв'язку з ознакою у; - частина результативної ознаки, яка виникає в результаті дії другорядних. випадкових, неврахованих факторів За напрямком зв'язки між явищами бувають прямі і зворотні. Припрямих зв'язках зі збільшенням (зменшенням) ознаки хвідповідно збільшується (зменшується) ознака у, а при зворотніх зв'язках - навпаки. В залежності від того, якою лінією описуються, зв'язки бувають прямолінійні і криволінійні (нелінійні). Наявність зв'язків визначається наступним чином: по-перше, багато зв'язків встановлюються шляхом теоретичного аналізу; по-друге, для підтвердження зв'язків будується кореляційне поле, на якому розміщуються емпіричні лінії або іншими словами будується графік, який дозволяє виявити наявність або відсутність зв'язків між досліджуваними явищами; по-третє, нарешті, наявність зв'язків встановлюється шляхом факторних групувань. В економічних дослідженнях використовуються одночасно положення як кореляційного аналізу, так і регресивного аналізу. Тому зазначений апарат дослідження називають кореляційно-регресивний аналіз, або методи кореляції і регресії. Кореляційно-регресивний аналіз охоплює ряд етапів: - постановка задачі дослідження; - теоретичний аналіз економічної природи (суті) досліджуваної проблеми; - відбір результативної та факторіальної ознак; - збір і підготовка інформації; - вибір виду рівняння (форми зв'язку); - розрахунки статистичних характеристик і параметрів рівняння; - статистична і логічна оцінка якості рівняння; - внесення необхідних коректив і повторний розрахунок параметрів і характеристик рівняння (проводиться до тих пір, поки рівняння не буде відповідати необхідним вимогам); - розрахунок нарівні з первинними додаткових параметрів і характеристик рівняння; - економічний аналіз досліджуваних показників; - побудова прогнозу (при необхідності); - складання пояснювальної записки і передача результатів дослідження споживачам інформації. В залежності від кількості факторів, що входять в склад рівняння регресії, розрізняють парні рівняння (входить тільки один фактор) і множинні (багатофакторні, багаточинникові) рівняння, в склад яких входить два і більше факторів. Задача кореляційно-регресивного аналізу в першу чергу полягає в тому, щоб визначити і оцінити рівняння, яке б найбільш адекватно відображало природу взаємозв'язків досліджуваних явищ, або іншими словами, знайти алгебраїчну форму необхідного рівняння. В економічних дослідженнях використовуються різноманітні рівняння, зокрема такі парні: у = а0 + а1х - лінійне; у = а0 + а1х + а2х2 - квадратичне; у = а0 + - гіперболічне; - логарифмічне; у = а0 - степеневе. Що стосується багатофакторних рівнянь, то в економічних дослідженнях найчастіше застосовуються такі рівняння: у = а0 + а1х1 + а2х2 + а3х3 + ...+ аnхn - лінійне; lny = a0 + a1 ln x1 + a2 ln x2 + …+ an ln xn - логарифмічне.
Перевага зазначених багатофакторних рівнянь полягає в тому, що їх параметри (аі) відображають певний економічний зміст.
Читайте також:
|
||||||||
|