Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Спеціальні заходи протидії організованій злочинності

Заходи протидії організованій злочинності

Концептуальні основи запобігання організованій злочинності (злочинам) передбачають визначення пріоритетів боротьби з нею, виходячи із структури і тенденцій організованої злочинності, небезпеки наслідків окремих її видів.

Законодавство про боротьбу з організованою злочинністю й практика боротьби з нею мають враховувати її специфіку, що пов’язана із широкомасштабною груповою злочинною діяльністю і використанням значних матеріальних засобів, добутих злочинним шляхом. Значний вплив мають також законодавчі та управлінські заходи щодо протидії відмиванню засобів, здобутих злочинним шляхом, розширення можливостей виявлення незаконних доходів і вилучення набутого майна.

Можна виділити загальносоціальні та спеціальні заходи протидії організованої злочинності

Загальносоціальною основою запобігання організованій злочинності та максимального обмеження можливостей її функціонування і відтворення є подолання кризових явищ у країні: в економіці, політиці, громадській ідеології та психології, соціальній сфері, правоохоронній діяльності.

Необхідно поліпшити механізм реалізації законів про боротьбу з корупцією, про відповідальність за легалізацію злочинних доходів, про державний фінансовий контроль, що розширять можливості підриву економічної бази і системи безпеки організованих злочинних структур.

Відповідно до Закону України «Про організаційно-правові основи боротьби з організованою злочинністю», при здійсненні боротьби з організованою злочинністю спеціальні підрозділи по боротьбі з організованою злочинністю органів внутрішніх справ і Служби безпеки України мають право, якщо інших заходів для розкриття організованої злочинності та притягнення винних до відповідальності недостатньо, використовувати штатних і нештатних негласних співробітників, які вводяться під легендою прикриття в організовані злочинні угруповання.

Введення негласного співробітника в організовані злочинні угруповання здійснюється за наявності відомостей про організовану злочинну діяльність та на підставі письмового доручення.

Для виконання доручення негласний співробітник вправі під легендою прикриття вступати в трудові, цивільно-правові та інші відносини. Шкода або збитки, завдані діями негласного співробітника під час виконання доручення, відшкодовуються за рахунок державного бюджету. Негласний співробітник не несе відповідальності за завдані ним шкоду або збитки, якщо його дії були необхідними для виконання доручення.

Питання діяльності негласних співробітників, соціальні та інші гарантії для них регулюються Положенням про негласного співробітника спеціального підрозділу по боротьбі з організованою злочинністю, яке затверджується Кабінетом Міністрів України.

Для здійснення заходів боротьби з організованою злочинністю спеціальні підрозділи органів внутрішніх справ і Служби безпеки України мають право залучати до співробітництва учасників організованих злочинних угруповань на підставі письмового доручення та відповідно до нормативних актів Міністерства внутрішніх справ та Служби безпеки України.

Учасник організованого злочинного угруповання може бути частково або повністю звільнений від кримінальної відповідальності та покарання, якщо він у процесі оперативно-розшукової діяльності, попереднього розслідування чи судового розгляду справ сприяє
викриттю організованих злочинних угруповань та вчинених ними злочинів, притягненню винних до відповідальності, відшкодуванню шкоди фізичним та юридичним особам і державі.

У боротьбі з організованою злочинністю спеціальним підрозділам органів внутрішніх справ і Служби безпеки України надається право за попередньою санкцією прокурора додатково використовувати спеціальні технічні засоби у випадках:

а) контролю, фіксації і документування розмов та інших дій осіб за наявності підстав вважати їх причетними до організованої злочинної діяльності;

б) фіксації та документування факту телефонної розмови між громадянами, надсилання листа або телеграфного повідомлення, без порушення таємниці змісту телефонної розмови, листа або телеграфного повідомлення;

в) забезпечення особистої безпеки і безпеки житла, майна співробітників спеціальних підрозділів органів внутрішніх справ і Служби безпеки України, учасників кримінального судочинства, їх близьких родичів, за їх згодою, в разі загрози заподіяння їм шкоди у зв'язку з їх участю в боротьбі з організованою злочинністю.

В інших випадках спеціальні підрозділи по боротьбі з організованою злочинністю органів внутрішніх справ і Служби безпеки України застосовують технічні засоби в порядку, що визначається Законом України "Про оперативно-розшукову діяльність". Фактичні дані, одержані та зафіксовані співробітниками спеціальних підрозділів із застосуванням технічних засобів, можуть бути використані як докази в судочинстві.

Важлива роль при виконанні покладених на СБ України завдань відводиться посиленню протидії сучасним викликам і загрозам, які потребують консолідування зусиль світової спільноти та міжнародної співпраці спеціальних служб і правоохоронних органів. Насамперед ідеться про боротьбу з тероризмом, злочинами проти миру, безпеки людства та міжнародного правопорядку, а також міжнародною організованою злочинністю, зокрема, наркобізнесом, незаконним розповсюдженням радіоактивних і отруйних речовин, зброї масового ураження і засобів їх доставки, торгівлею людьми тощо.

Нині Службою безпеки України налагоджено взаємодію з понад 100 спеціальними службами і правоохоронними органами країн-партнерів. Один з напрямів двосторонніх контактів – проведення спільних операцій, що, за визнанням зарубіжних колег, дає змогу розглядати Україну як постійного і надійного партнера в галузі міжнародної безпеки. З часу створення органів СНБ–СБ України активно розвивалося багатостороннє співробітництво у рамках СНД, а згодом – з міжнародними організаціями та європейськими інституціями, такими як ОБСЄ, ПАРЄ, ЄС і НАТО.

Все більше країн світу упроваджують інститут кримінальної (адміністративної, цивільної) відповідальності юридичних осіб, оскільки організовані групи все частіше вдаються до використовування в злочинних операціях легальних бізнес-структур. У законодавстві Угорщини, Ірландії, Нідерландів, Румунії, США, Франції, Норвегії, Польщі, Литви, Естонії передбачена кримінальна відповідальність юридичних осіб, а в Німеччині, Італії, Португалії - адміністративна. Часто покараннями для юридичних осіб є штрафи, спеціальні конфіскації, заборона певного виду діяльності, ліквідація.

У багатьох країнах, з успіхом працюючих у сфері мінімізації негативного впливу організованої злочинності, створені і активно діють центральні агентства по боротьбі з небезпечними організованими угрупуваннями. До них можна віднести ФБР в США, ЦБР в Польщі, ДІА в Італії, Національну службу кримінального розслідування (НСКР) в Нідерландах, SOCA у Великобританії. Наприклад, польським ЦБР, склад якого рівний 1,5% від всіх поліцейських, в I кварталі 2007 року була одержана майже половина загальної кількості кримінальних доходів, вилучених всією поліцією.

З усього видно, що і в Україні назріла необхідність створити спеціальний незалежний державний орган по розслідуванню незаконної діяльності злочинних організацій і організованих груп, зокрема випадків відмивання грошових коштів і іншого майна, одержаного злочинним шляхом, фактів корупції серед державних службовців 1-3 категорій, суддів, народних депутатів України, членів Кабінету міністрів, керівного складу правоохоронних органів. Це може бути компетенція Національної служби розслідувань (НСР), рішення про створення якої було ухвалене ще в 2005 році.

Щоб цей орган не став ще одним сегментом репресивної політики, про що говорять деякі опоненти, необхідно, щоб нова структура будувала свою діяльність на нових концептуальних основах, починаючи з відбору кадрів і закінчуючи оцінкою ефективності її роботи, де головними повинні бути якісні, а не кількісні показники.

 


Читайте також:

  1. II. Загально-шкільні заходи
  2. V. Поняття та ознаки (характеристики) злочинності
  3. А. Заходи, які направлені на охорону навколишнього середовища та здоров’я населення.
  4. Адміністративно-запобіжні заходи
  5. Архітектурно- планувальні заходи по поліпшенню стану міського середовища .Аналіз циклу життя споруди
  6. Бар’єри стратегічного планування та заходи щодо їх подолання
  7. Безпека в умовах кримінальної злочинності
  8. Взаємодія слідчих та оперативних працівників податкової міліції ДПС України у протидії легалізації (відмивання) злочинних доходів
  9. Взаємозв’язок корупції та організованій злочинності.
  10. Види друку. Глибокий, офсетний, високий та спеціальні види друку
  11. Винищувальні дезінсекційні заходи
  12. Витоки повітря і заходи боротьби з ними




Переглядів: 1084

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Правові основи та заходи протидії організованій злочинності | Геополітична структура сучасного світу.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.