Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



З якою метою розпочався процес політичного реформування Української держави на початку XXI ст.? Які ви знаєте пропозиції щодо внесення змін до діючої Конституції України 1996 p.?

Проаналізуйте конституційний процес, реорганізацію вищих органів державного управління та місцевого самоврядування в процесі будівництва незалежної Української держави.

Важливим етапом у формуванні розвитку гілок державної влади і управління незалежної України стало розроблення і прийняття нової Конституції. Уже в 1992р. Верховна Рада України розглянула перший, а в 1993р. - другий варіанти Конституції України. У жовтні 1993р. було оприлюднене черговий, четвертий варіант проекту. В ході дебатів виявилася непримиренна суперечливість між позиціями Президента України Леоніда Кравчука і Верховної Ради стосовно проблеми розподілу влади. Більшість депутатів-комуністів вимагали зберегти положення чинного Основного Закону 1978р. і відкидала норми про сильну вертикаль виконавчої влади, яка б починалася з президента, відстоювала положення про регіональне і місцеве самоврядування, оскільки вони хотіли зберегти радянську систему влади. На кінець 1993р. конституційний процес остаточно загальмувався. Діючою залишалася Конституція УРСР 1978р., до якої було внесено понад дві сотні поправок.


Другий етап конституційного процесу розпочався після виборів нового складу Верховної Ради та нового Президента влітку 1994р. У вересні 1994р. почала діяти нова конституційна комісія, утворена за принципом представництва від двох гілок влади. Співголовами комісії були затверджені Президент України Леонід Кучма і Голова Верховної Ради Олександр Мороз.

В лютому 1996р. конституційна комісія передала проект Основного Закону на розгляд парламенту разом із зауваженнями своїх членів. Проект розглядався майже три місяці. Відбулося три офіційні читання.

Проблемними стали п'ять пунктів: розподіл повноважень між гілками влади, проблема власності, державна символіка, статус російської мови і статус Республіки Крим. Знаменита "конституційна ніч" з 27 на 28 червня 1996р., протягом якої було затвердження Основний Закон нашої держави, стала науковим прикладом переходу кількості в якість. День прийняття Конституції проголошено державним святом.

Згідно нової Конституції державна влада в Україні здійснюється на основі демократичної форми правління, оскільки Україна, по-перше, є республікою, по-друге, закріплюється принцип народовладдя (ст.5) і, по-третє, в ній зафіксовано поділ влади на законодавчу, виконавчу і судову.

Найвищим і єдиним органом законодавчої влади в Україні є Верховна Рада (парламент) України, яка складається з 450 народних депутатів, обраних виборцями у виборчих округах та в загальнонаціональному окрузі на основі пропорційно-можоритарної (змішаної) виборчої системи шляхом таємного голосування.

Слід відмітити, що згідно з принципом розподілу влади парламент не є найвищим органом влади, як це було в радянські часи. Конституція 1996р. не закріплює також принципу єдності представницьких органів: усі інші ради визначаються в ній не як місцеві органи державної влади, а як органи місцевого самоврядування. Тому вплив парламенту на діяльність державних органів та органів місцевого самоврядування здійснюється виключно шляхом прийняття законів, які є обов'язковими для всіх суб'єктів на території України. Верховна Рада України виконує ряд функцій щодо створення відповідних органів державного управління.

З обранням президента відбулася зміна уряду У грудні 1999р. Прем""єр-міністром України було обрано Віктора Ющенка Новий уряд розгорнув досить активну рефор­маторську діяльність, зупинивши падіння виробництву І сприявши початку економічного зростання (у 2000-2001 рр темпи економічного зростання України були най-вищими серед країн СНД).

Важливою подією у політичному житті стало форму-вання у складі Верховної Ради парламентської більшості У січні 2000 р. депутати 11 парламентських груп І фракцій, а також деякі позафракційні парламентарі в кількості 237 депутатів утворили парламентську більшість Це да-ло змогу забезпечити підтримку уряду В. Ющенка Сформована більшість Головою Верховної Ради обра-ла І Плюща, його заступниками В. Медведчука ІС Гавриша.

16 квітня 2000р. відбувся Всеукраїнський референ-дум за народною Ініціативою. Понад 80 % тих, хто взяв участь у референдумі, висло-вилися за необхідність формування двопалатного парламенту, за зменшення конституційного складу ВРУ, за ска-сування депутатської недоторканості, за право Президен-та достроково припиняти повноваження ВРУ у випадку, якщо остання протягом одного місяця не зможе сформувати постійно діючої парламентської більшості або в разі незатверження нею протягом 3 місяців підготовленого і поданого в установленому порядку Кабміном проекту Державного бюджету України. Результати референдуму передбачають внесення сут-тєвих змін до Конституції та виборчого


закону. Але про-цес Імплементації результатів референдуму І досі неза-вершений. Взимку-навеснІ2001 р Україну сколихнула політична криза, викликана «справою Гонгадзе» І «касетним сканда-лом» Проти президента І його оточення опозиція висуну-ла серйозні звинувачення І вимагала від нього подати у відставку. Але наступ опозиції, який супроводжувався демонстраціями І навіть сутичками з міліцією, так І не дав бажаного результату У квітні 2001 р В Ющенка було звільнено з посади Прем""єр-міністра Дещо раніше звіль-нено І декількох міністрів його уряду Це додало нового Імпульсу політичній кризі. Але, зрештою, опозиція відмовилась від ескалації ситуації І переключилась на підготов-ку до парламентських виборів 2002 р Новим Прем""єр-міністром було обрано А. Кшаха

31 березня 2002 р відбулися парламентські вибори (50% депутатів обиралися на пропорційній основі, 50% -по мажоритарних округах), в результаті яких до Верхов-ної ради пройшли 6 політичних партій І виборчих блоків Найбільшу кількість голосів набрав виборчий блок «Наша Україна» (23,55%). Далі, відповідно, КПУ (20,01%), «За єдину Україну» (11,79%), блок Юлії Тимошенко (7,25%), СПУ (6,87%), СДПУ(о) (6,27%). Ці партії і блоки утворили у парламенті свої фракції. Найчисельнішою фракцією стала «Єдина Україна». Голо-вою Верховної Ради України було обрано В. Литвина. Фракція «Єдина Україна» розпалася на 6 менших фрак-цій. Чотири фракції - «Наша Україна», «БЮТ», «СПУ» і «КПУ» оголосили про свою опозиційність, а їх представ-ники очолили більшість парламентських комісій. Чергові президентські вибори призначені на 2004 р. Саме ця подія є визначальною у політичній боротьбі в Україні. Літо 2002 р. було позначене багатьма техногенними ка-тастрофами. Перманентного характеру набули аварії на вугільних шахтах. Найбільш резонансною стала аварія лі-така на Скнилівському летовищі поблизу Львова, яка за-брала багато людських життів (79 загиблих, більше сотні потрапили в лікарню).

З прийняттям Конституції конституційний процес не закінчується. По-перше, необхідно провести копітку роботу щодо тлумачення та конкретизації норм і принципів Конституції та зафіксувати їх у системі кодексів. По-друге, з розвитком держави та суспільства виникатиме нагальна потреба у змінах, доповненнях та додатках до існуючого основного закону держави. Тому після прийняття Конституції законотворчість розгорнулася у двох напрямках — підготовка та затвердження нових законодавчих актів, що базується на новому основному законі та трансформація або ж відміна законів, затверджених до червня 1996 р.

Нині законодавча база України переживає період становлення. Протягом 1990-1998 pp. прийнято загалом понад 1200 законодавчих актів серед них декрети Кабінету Міністрів України та Укази Президента України з економічних питань, не врегульованих законом, Абсолютну більшість становлять закони України, прийняті після проголошення державного суверенітету України. Різні сфери суспільного життя врегульовані вже 420 самостійними законами. За ці роки прийнято майже 500 законів про внесення змін до чинного законодавства, понад 200 законів про ратифікацію міжнародних договорів та конвенцій. Зазначимо, що майже дві третини від загальної кількості законодавчих актів прийнято протягом 1994-1998 pp.

Водночас законодавча база, сформована в Україні, ще не забезпечує повною мірою потреб держави та суспільства в правовому регулюванні суспільних відносин, значна частина яких продовжує регулюватися нормами законодавчих актів колишнього Союзу РСР відносини, що виникли в останні роки, взагалі не врегульовані законами України. 26. Визначте геополітичні координати України в контексті власної історії.

Підсумовуючи і аналізуючи в історико-політологічному плані українську геополітику, можна зробити такі основні висновки. По-перше, починаючи зі стародавніх часів в Україні згідно з географічними особливостями її території, мережею рік і морських шляхів формуються основні геополітичні напрямки, в тому числі "відвічна вісь" північ-південь,


який був названий М.Грушевським "чорноморською орієнтацією" українського етносу. На цьому сформувався світовий торговельний "шлях із варяг у греки", що став комунікативною основою зміцнення зв'язків Київської Русі з Візантією, запозиченню від неї християнської релігії, багатої спадщини античної культури. Дещо пізніші, особливо в період литовсько-польський української історії, все більшу роль і значення у розвитку українського суспільства починає відігравати західна геополітична орієнтація. По-друге, в умовах суверенної держави, і в князівську добу, і зараз, українська геополітика була завжди багатовекторною, що давало можливість утворювати і зберігати певний баланс геополітичних сил, забезпечуючи державну незалежність. А як тільки Україна втрачала незалежність, її геополітичні можливості і напрямні згорталися, обмежувалися чи привласнювалися сусідньою імперією. Наступне відновлення Україною суверенітету кожного разу аналогічно зміцнювало її геополітичний простір. Наш народ завжди шукав допомоги для утримання своєї незалежності у союзі з іншими країнами: Польщею, Кримом, Туреччиною, Росією, Швецією і Німеччиною, або ж з окремими військово-політичними блоками воюючих між собою держав. По-третє, головний висновок стосовно перспективи українсько-російських міждержавних відносин: вони успішно, з вигодою для обох країн, повинні будуватися тільки на основі рівності, партнерства і взаємоповаги. По-четверте, жоден розподіл українських земель між Росією і Польщею, Австро-Угорщиною, Румунією і Чехословаччиною, чи перебування наших теренів у Радянському Союзі, не завадили українському народові забезпечити відродження своєї держави. По-п'яте, передумови української державності сформувалися задовго до 1991р. А саме ХХст. створило реальні передумови для затвердження української незалежності. І цей процес був пов'язаний також з демонтажем на рубежі 90-х pp. СРСР, радикальною соціокультурною реформацією всієї Євразії.

Треба відзначити , що ще в рамках імперських систем була проведена певна історична робота, яка створила передумови для незалежності. Це возз'єднання Східної і Західної України, становлення економічної інфраструктури, включення в міжрегіональну систему праці і навіть напрацювання досвіду управлінських систем. Українська дипломатія з часу отримання Радянською Україною членства в ООН (1945р.), нехай і з великими труднощами, але являла світові, що Україна існує, що український народ - це окрема самостійна сутність. Роки існування СРСР не були періодом повної міжнародної ізоляції українського народу, і не враховувати цього - не можна. Інша справа, що за все це було заплачено дорогою ціною, в культурній, соціальній, демографічній сферах. Але найсерйозніша плата - це відсутність достатнього досвіду самостійного існування як незалежної держави. 27. В чому ви вбачаєте здобутки та прорахунки української дипломатії у сучасних геополітичних перетвореннях?

Сучасні геополітичні концепції вказують на двоїсте геополітичне становище сучасної України. З одного боку, зазначається, що Україна посідає важливе геополітичне становище, являє собою головний аванпост перед Євразією. Разом з тим потенційно українське розташування загрозливе з огляду на можливість опинитися між молотом і ковадлом у разі зростання тиску в її геополітичному довкіллі. Основний зміст і особливості геостратегії України визначаються як об'єктивною геополітичною ситуацією, так і прагненням нашої країни до політичної стабільності, зміцненням своєї безпеки, одержанням необхідної допомоги в проведенні політичних і соціально-економічних реформ. За таких умов відбувається затвердження пріоритету європейського геополітичного вектора.

Загалом українську геостратегію визначають на сьогодні три головні парадигми, взаємодія яких створює ту чи іншу конфігурацію зовнішньополітичних орієнтацій країни. Ці головні парадигми такі: Євразійська, Євроатлантична та Чорноморська (Південно-Східна).

Сьогодні Україна продовжує шукати своє місце у світовому геополітичному просторі, що супроводжується складними внутрішньополітичними та зовнішньополітичними процесами, які часто протирічять один одному.


Читайте також:

  1. A) правові і процесуальні основи судово-медичної експертизи
  2. H) інноваційний менеджмент – це сукупність організаційно-економічних методів управління всіма стадіями інноваційного процесу.
  3. I. Україна з найдавніших часів до початку XX ст.
  4. II. Поняття соціального процесу.
  5. III. Аудіювання тексту з метою розуміння
  6. IV-й період Римської держави ( ІІІ – V ст. н. е. ) – пізня Римська імперія
  7. IV. План навчального процесу.
  8. Iзобаричний процес
  9. Iзотермiчний процес
  10. Iзохоричний процес
  11. V Практично всі психічні процеси роблять свій внесок в специфіку організації свідомості та самосвідомості.
  12. V Процес інтеріоризації забезпечують механізми ідентифікації, відчуження та порівняння.




Переглядів: 778

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Коли і за яких обставин було прийнято Акт проголошення незалежності України? Визначте значення референдуму 1 грудня 1991 року, його підсумки. | ПЕРЕЛІК ЕКЗАМЕНАЦІЙНИХ ПИТАНЬ З ІСТОРІЇ ДЕРЖАВИ І ПРАВА УКРАЇНИ.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.