Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Значення й завдання вивчення та оцінки попиту на продукцію та послуги підприємс­тва.

Зміст питання. Значення й завдання вивчення та оцінки попиту на продукцію та послуги підприємс­тва, а також місткості ринку для обґрунтування плану виробництва й реалізації продукції. Загальна схема й послідовність проведення аналізу. Система показників і фактори, які визна­чають рівень попиту на продукцію та послуги. Вивчення функцій кривих попиту, його ціно­вої еластичності для прийняття управлінських рішень.

 

Основна мета аналізу — вивчення попиту на продукцію і формування портфеля замовлень. Від портфеля за­мовлень залежать виробничі потужності підприємства і ступінь використання їх у процесі подальшої діяльності. Якщо попит на продукцію падає з якихось причин, то відповідно зменшується портфель замовлень, відбувається спад виробництва, зростає со­бівартість продукції, збільшуються збитки і підприємство може стати банкрутом. Тому аналіз попиту на профільну продукцію підприємства має велике значення. Це один із найважливіших і найвідповідальніших етапів дослідження ринку.

Попит як економічна категорія характеризує обсяг товарів, які споживач хоче і в змозі придбати за певною ціною протягом певного періоду на певному ринку.

На рівень попиту впливають багато факторів: ціни на пропо­нований товар, його якість, доходи покупців, споживчі перева­ги, ціни на пов'зані (взаємозамінні) товари, очікування з боку спо­живачів змін їхніх доходів і цін на товари, насиченість ринку, процентні ставки на вклади тощо.

Ступінь чутливості попиту до зміни ціни вимірюють за допо­могою коефіцієнта цінової еластичності (Ер):

Процентна зміна кількості попиту на і-й товар
Е = Процентна зміна цін на товар

Коефіцієнт еластичності попиту за доходом (Е^) характери­зує ступінь чутливості попиту на товар при зміні доходу спожи­вачів:

Процентна зміна кількості попиту на і-й товар
Е = Процентна зміна цін на товар

 

Попит еластичний, якщо величина цих коефіцієнтів більша від одиниці, і нееластичний, якщо їх величина менша від оди­ниці. При значенні коефіцієнта еластичності, що дорівнює нулю, попит абсолютно нееластичний: ніяка зміна ціни не тягне за со­бою зміни попиту на продукцію. Якщо коефіцієнт еластичності дорівнює одиниці (одинична еластичність), то це означає, що тем­пи зростання попиту дорівнюють темпам зниження ціни. Попит буває ще абсолютно еластичним, коли при незмінній ціні або її зростанні попит на продукцію збільшується до межі можливостей покупця, що частіше за все буває в умовах інфляції.

Велике значення у вивченні факторів формування попиту має кореляційний аналіз. За його допомогою оцінюють і прогнозують ступінь залежності попиту від досліджуваних факторів.

Вивчення попиту тісно пов'язане з оцінюванням ризику не­затребуваності продукції, який виникає внаслідок відмови спо­живачів купувати її. Він визначається величиною можливих ма­теріальних і моральних втрат підприємства. Кожне підприєм­ство має знати величину втрат, якщо яка-небудь частина про­дукції виявиться нереалізованою. Щоб уникнути наслідків ри- зику незатребуваності продукції, необхідно вивчити фактори його виникнення з метою пошуку шляхів недопущення чи міні­мізації втрат.

Внутрішні причини:

• неправильний прогноз попиту на продукцію, який склали службовці підприємства;

• неправильна цінова політика на ринках збуту;

• зниження конкурентоспроможності продукції через низьку якість сировини, устаткування, відсталих технологій, низької кваліфікації персоналу;

• неефективна організація процесу збуту і реклами продукції.

Зовнішні причини:

• неплатоспроможність покупців;

• підвищення процентних ставок на вклади;

• демографічні;

• соціально-економічні;

• політичні та інші.

Ризик незатребуваності продукції можна поділити на подо-ланний і неподоланний. Критерієм віднесення його до однієї із груп є економічна доцільність нововведень, спрямованих на про­сування товарів на ринок. Якщо додаткові витрати на дизайн, конструктивні зміни, на упаковку, рекламу, на організаційну пере­будову виробництва і збуту перевищують суму їхнього покриття виручкою, то економічно вони недоцільні, і навпаки.

Ризик незатребуваності продукції може бути виявлено на перед виробничій, виробничій і післявиробничій стадіях. Значно­го ефекту досягають, якщо ризик буде виявлено на передвироб-ничій стадії. Тоді економічний збиток буде включати тільки витрати на дослідження ринку, розробку виробу тощо. Якщо ж ри­зик незатребуваності продукції виявлено на виробничій або на післявиробничій стадії, то це може суттєво похитнути фінансо­вий стан підприємства. У суму збитку, крім перелічених вище втрат, увійдуть витрати на підготовку, освоєння, виробництво і частково — на збут продукції.

Залежно від часу виявлення ризику незатребуваності про­дукції управлінські рішення можуть бути неоднаковими. У пер­шому періоді можна не приступати до виробництва продукції цього виду, а замінити його іншим. У другому періоді ще можна вне­сти істотні зміни в дизайн, конструкцію, ціну виробу і за рахунок цього просунути його на ринок. Якщо ризик виявлено після ви­готовлення продукції, то треба поміркувати, як уникнути банк­рутства, тому що незатребувана продукція — це прямий збиток для підприємства. Кожний товар можна виробляти тільки тоді, коли є платоспроможний попит на нього, підкріплений заявка­ми або договорами на його поставку.

Щоб оцінити ризик незатребуваності продукції, треба проана­лізувати забезпеченість виробництва продукції контрактами або заявками на поставку.

Від ринків збуту залежать обсяг продажів, середній рівень цін, виручка від реалізації продукції, сума одержаного прибутку і т. ін. Передовсім потрібно вивчити динаміку становища кожного виду продукції на ринках збуту за останні 3—5 років.

За результатами аналізу виділяють чотири категорії товарів:

• "зірки". Дають основний прибуток підприємству і сприяють економічному зростанню;

• "дійні корови". Переживають період зрілості, незначною мірою сприяють економічному зростанню, не потребують інвестицій, дають прибуток, який використовують на фінансування "важких дітей";

• "важкі діти". Це, як правило, нові товари, що потребують реклами, просування на ринок і поки що не дають прибутку, однак у майбутньому можуть стати "зірками";

• "мертвий вантаж", або "невдахи". Нежиттєздатні, не сприяють економічному зростанню, не дають прибутку.

При цьому необхідно враховувати, на якій стадії життєвого циклу перебуває кожний товар в окремих сегментах ринку:

а) нульова стадія характеризується вивченням і апробацією ідеї розробки нового товару, а потім і самого товару;

б) перша стадія (випуск товару на ринок і впровадження), на якій з'ясовується, чи буде товар мати успіх на ринку. Прибуток на цій стадії невисокий, тому що значні кошти йдуть на амортизацію досліджень, просування товару на ринок;

в) друга стадія (зростання і розвиток продажів), на який товар починає давати прибуток, він швидко покриває всі витрати і стає джерелом прибутку, хоча ще потребує великих затрат на рекламну підтримку його просування на ринку;

г) третя стадія (зрілість) — товар має стабільний ринок, попит і дає регулярний прибуток, тобто перебуває у найприбутковішому періоді, оскільки не потребує затрат на просування на ринок, а тільки на рекламну підтримку його "популярності";

д) четверта стадія (насичення і спад), на якій спочатку обсяг продажів істотно не змінюється, а потому різко скорочується з передбачених і непередбачених причин: товар, що не зазнає нія­ких змін, обридає споживачам, або ж зникає потреба, яку він був покликаний задовольняти. Мистецтво полягає в тому, щоб вчас­но вловити і запобігти спаду попиту на виріб шляхом його удос­коналення або заміни іншим.

Крива життєвого циклу будується на осях координат. На осі X відкладають життєві цикли виробу на ринку, а на осі У — ви­ручку з обороту або величину грошового потоку. Крива виручки зростає зі стадії впровадження на ринок до стадії зрілості, а потім спадає. Крива грошового потоку досягає максимуму на початку стадії зрілості, а потім знижується швидше, ніж крива виручки (рис. 2.1).


Читайте також:

  1. Cтатистичне вивчення причин розлучень.
  2. DIMCLRE (РЗМЦВЛ) - колір виносних ліній (номер кольору). Може приймати значенняBYBLOCK (ПОБЛОКУ) і BYLAYER (ПОСЛОЮ).
  3. I визначення впливу окремих факторів
  4. II. Визначення мети запровадження конкретної ВЕЗ з ураху­ванням її виду.
  5. II. Мета вивчення курсу.
  6. II. Мотивація навчальної діяльності. Визначення теми і мети уроку
  7. IV. Вивчення нового матеріалу – 20 хв.
  8. IV. Вивчення нового матеріалу.
  9. IV. Вивчення нового матеріалу.
  10. IІІ. Вивченняння нового навчального матеріалу.
  11. Iсторичне значення революції.
  12. Ne і ne – поточне значення потужності і частоти обертання колінчастого вала.




Переглядів: 3111

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Аналіз якості продукції та робіт | X Впровадження Зростання Зрілість Спад Час

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.064 сек.