МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||||||||||||||||
Завдання роботи.План. Висновки Трудове виховання як певна організація діяльності і спілкування школярів, яка забезпечує формування ставлення особистості до праці, її професійне самовизначення, є складовою частиною духовного розвитку особистості. Рішення основних завдань трудового виховання школярів спрямовано на усвідомлення ними ролі праці, реальних перспектив її, самовизначення в житті, виховання психологічного настрою на участь у праці, культури праці і ін. Навчальна праця, виробнича, суспільно корисна, самообслуговування сприяють обгрунтованому вибору майбутньої професії. Позитивні результати вказаних видів праці учнів визначаються дотриманням ряду педагогічних вимог до її організації: підпорядкування рішенню виховних завдань; розвиток позитивної мотивації, ініціативи, творчості, самостійності дітей; посильність праці, допомога в праці й корекція окремих дій, своєчасна оцінка результатів, наукова організація праці. Особливо велика роль у свідомому виборі майбутньої професії професійної інформації, професійної консультації, а після вибору професії школярем — організації його соціально-професійної адаптації. Основою для цього є міцні знання основ наук, а також знання, вміння в галузі основ техніки, технології, організації виробництва, якості особистості (працелюбство, дисциплінованість, відповідальність та ін.). Сучасні умови розвитку суспільства вимагають і економічного виховання, що формує особистість, здатну до усвідомлення суті ринкової економіки і праці в її умовах. Трудова підготовка учнів повинна здійснюватись у процесі всієї шкільної і позашкільної роботи. Рішенню вказаного завдання повинні бути підпорядковані й загальноосвітні предмети, і факультативні заняття, і гуртки в школах і в позашкільних установах (у тому числі гуртки з технічної творчості, сільськогосподарського дослідництва і ін.), різноманітні масові заходи, система трудового навчання. Лекція № 19. Тема. Профорієнтаційна робота в школі. Поняття «професійна орієнтація», «професійна діагностика», «професійна консультація». Етапи профорієнтаційної роботи в школі. Шляхи реалізації профорієнтаційної роботи. 1.Сутність профорієнтаційної роботи в школі. 2.Характеристика компонентів профорієнтаційної роботи. Поняття «професійна орієнтація», «професійна діагностика», «професійна консультація». 3.Етапи здійснення профорієнтаційної роботи в школі. 4.Шляхи реалізації профорієнтаційної роботи. 9. Визначити поняття “професійна орієнтація”, “професійна діагностика”, “професійна консультація”. 10. Ознайомити з сутністю та змістом профорієнтаційної роботи в школі. 11. З’ясувати шляхи реалізації профорієнтаційної роботи. 12. Дати загальну характеристику етапів здійснення профорієнтаційної роботи в школі. 13. Вчити аналізувати, структурувати і фіксувати інформацію, встановлювати міжпредметні зв’язки, порівнювати. Основні поняття. Професійна орієнтація, професійна діагностика, професійна консультація. Список літератури. Кузьмінський А.І., Омеляненко В.Л. Педагогіка : Підручник. – К.: Знання, 2007. – С. 295-300. Лозова В.І. Теоретичні основи виховання і навчання : навч. посіб. / В.І. Лозова, Г.В. Троцко ; Харк. держ. пед. ун-т ім. Г.С. Сковороди. – 2-е вид., випр. і допов. – Х. : ОВС, 2002. – С. 80-87. Фіцула М.М. Педагогіка / М.М. Фіцула. – К. : Академія, 2001. – С. 289–293. 1.Сутність профорієнтаційної роботи в школі. Який напрям виховання вивчали? Чим повинно завершуватися трудове виховання школярів? Завершальним етапом психологічної та практичної підготовки учнів до трудової діяльності є їх правильна професійна орієнтація. Професійна орієнтація — система організації та проведення навчально-виховної роботи, спрямованої на засвоєння учнями необхідних знань про соціально-економічні й психофізіологічні умови правильного вибору професії, формування в них уміння аналізувати вимоги різних професій до психологічної структури особистості, а також свої професійно значущі якості, шляхи й засоби їх розвитку. Професійна орієнтація — це цілеспрямована діяльність вихователя, що передбачає надання допомоги вихованцеві у правильному виборі професії. Це сукупність психолого-педагогічних, медичних та організаційних заходів впливу на вихованців з метою виявлення і формування їхніх професійних інтересів та здібностей і вплив на вибір професії відповідно до соціально-економічних потреб, особистих схильностей, психічних і фізичних можливостей. Вибір професії — один із головних у житті людини. По суті, він є вибором життєвого шляху, долі. Від нього багато залежить, наскільки людина зможе реалізувати себе в різних сферах життєдіяльності, якими будуть її власні набутки та віддача від неї суспільству. Тому вибір професії — точка, в якій схрещуються інтереси особистості та суспільства. Правильний вибір професії — це моральне задоволення, висока самооцінка. Водночас це й висока продуктивність праці, висока якість продукції. Вибір професії — точка, в якій сходяться інтереси особистості та суспільства, де можливе й необхідне поєднання особистих і загальних інтересів.Для кожної людини вибір професії — це вибір долі. І загальноосвітня школа має допомогти кожному вихованцеві обрати доцільну для нього професію. Зважаючи на це, профорієнтаційна робота в школі має враховувати, з одного боку, схильності людини, з іншого — тенденції розвитку суспільства, господарсько-економічної системи, які потребують професійно мобільних кадрів, здатних організувати і розвивати свою справу, до конкурентної боротьби за робоче місце, до розвитку своєї кваліфікації, а за потреби і до перекваліфікації. Свідомий вибір професії передбачає якомога ширшу обізнаність учня про професії, їх особливості, здатність співставити свої можливості з професійними вимогами, врахувати потреби суспільства в кадрах певних спеціальностей. Наприкінці 90-х років в Україні налічується понад 7800 назв професій. Можливості для професійного вибору досить широкі. Проте рівень профорієнтаційної роботи загальноосвітніх навчально-виховних закладів недостатній. Сучасний рівень виробництва, насиченість технікою вимагають серйозного підходу до претендентів на її освоєння. А понад половина випускників шкіл обирають спеціальність без знання справи, а нерідко і не мають психолого-фізіологічних можливостей для зайняття тією чи іншою спеціальністю. Завдання профорієнтації 1.ознайомлення учнів з професіями та правилами їх вибору, рекомендованими Міністерством освіти і науки України; 2.виховання в молоді спрямованості на самопізнання і власну активність як основу професійного самовизначення; 3.формування вміння зіставляти свої здібності з вимогами, необхідними для набуття конкретної професії, складати на цій основі реальний план оволодіння професією; 4. забезпечення розвитку професійно важливих якостей особистості. Принципи профорієнтації: 1.виховуючий характер профорієнтації; 2.політехнічна спрямованість профорієнтації; 3.формування професійних намірів вихованців щодо економічних потреб держави з урахуванням особистих інтересів, психолого-фізіологічних можливостей; 4.єдність виховного впливу школи, сім'ї та громадських факторів. Професійна орієнтація має міжпредметний характер: Для успішного проведення профорієнтаційної роботи в школі необхідно дотримуватись таких педагогічних вимог. • Педагоги повинні володіти методикою і технологією професійної орієнтації. • У школі має бути науково обґрунтована система професійної орієнтації, яка охоплювала б учнів усіх класів. • Учителі-вихователі повинні володіти методами і методиками вивчення особливостей анатомо-фізіологічного і соціально-психічного розвитку школярів та їх професійних намірів. • Знання вихователями характеристик найбільш поширених професій. • Обізнаність із професіограмами великої кількості професій, що є особливо важливими у суспільстві. Наявність у регіоні спеціальних служб з проблем профорієнтації. Профвибір — це рішення школяра про вибір професії на основі ознайомлення з її особливостями й своїми індивідуальними. Мотиви вибору професії різноманітні: а) соціальні мотиви, які виявляються в прагненні своєю працею сприяти суспільному процесу; б) моральні мотиви виявляються в прагненні своєю працею допомогти людям, рідним, близьким; в) естетичні мотиви, які виявляються в прагненні юнаків і дівчат до естетики праці, її краси, гармонії; г) пізнавальні мотиви, які характеризуються прагненням школярів до оволодіння спеціальними знаннями, до проникнення в сутність творчої діяльності з обраної професії, до ознайомлення зі змістом конкретної праці; д) творчі мотиви виражають бажання вибрати ту чи іншу професію, в силу можливості бути оригінальним, здійснювати наукові відкриття; є) престижні матеріальні мотиви виражають прагнення юнаків і дівчат до оволодіння професією високооплачуваною, яка дозволяє досягти значного становища в суспільстві. На формування мотивів вибору професії впливають різноманітні фактори: сфера дружніх відносин; засоби масової інформації; художня та наукова література; педагогічний колектив: -класний керівник, учитель, дирекція; сім'я, близькі, родичі та ін. Компоненти профорієнтаційної роботи:(складаємо схему) професійна інформація, професійна діагностика, професійна консультація, професійний відбір, професійна адаптація. Схарактеризуємо їх докладніше. 2.Характеристика компонентів профорієнтаційної роботи. Поняття «професійна орієнтація», «професійна діагностика», «професійна консультація». Професійна інформація — психолого-педагогічна система формування в особистості активної профорієнтаційної позиції, що відповідає суб'єктивним і об'єктивним умовам вільного та свідомого професійного самовизначення особистості. Вона дає школярам змогу ознайомитися з різними професіями, зі змістом трудової діяльності в галузі кожної з них, з вимогами, які ці професії висувають до людини, а також з тим, де ними можна оволодіти. Завдяки такій допомозі учні виявляють свої індивідуальні схильності, психофізіологічні можливості, вміння зіставити їх з вимогами тієї професії, до якої вони мають інтерес і нахили, щоб прийняти правильне рішення про свою придатність до професійної діяльності в обраній галузі праці. Щоб мати уявлення про професію, учень повинен знати: історію її виникнення і розвитку (по можливості); місце даної професії серед інших у певній галузі: попит на неї в місті, районі, області, в сільській місцевості, перспективи її розвитку; зміст; технологію, матеріали, з якими пов'язана професія, продукцію; які знання, уміння, навички необхідні робітнику конкретної професії, значення загальноосвітньої підготовки в оволодінні професією; умови роботи, характерні труднощі; вимоги професії до фізичного розвитку," стану здоров'я, пам'яті, уваги, швидкості реакції та ін.; про відпустку, охорону праці, заробітну плату; про можливості для творчості, підвищення кваліфікації, продовження навчання; де можна отримати професію. Для ефективного інформування учнів про певну професію використовують її професіограму, що передбачає розкриття таких питань: 1. Як називається робота, у чому її суть? (Назва роботи, спеціальності, професії, посади, можливого робочого місця, тобто опис істотних характеристик і видових особливостей праці.) — Яка ефективність і мета роботи? — Що є предметом праці? — У який спосіб виконується робота? — На основі чого вона здійснюється? — Які критерії оцінки результатів праці? — Яка кваліфікація потрібна для роботи? — За допомогою яких засобів виконується робота? — В яких умовах виконується робота? — Яка організація праці? — Яка кооперація праці? (Хто, що і з ким виготовляє?) — Яка інтенсивність праці? — Які моменти небезпеки та відповідальності трапляються в процесі роботи? — Яку вигоду дає робота працівникові? (Зарплата, премія, пільги, моральне задоволення, суспільне визнання.) — Які вимоги й обмеження характерні для роботи? Професійна діагностика — система психологічного вивчення особистості з метою виявлення її професійно значущих властивостей і якостей. Професійна консультація — надання особистості на основі її вивчення науково обґрунтованої допомоги щодо найоптимальніших для неї напрямів і засобів професійного самовизначення. Професійна консультація має також на меті навчити учнів прийомів самооцінки своїх якостей, щоб встановити їх відповідність вимогам професії. Мріючи про ту чи ту професію, школярі повинні водночас замислюватися, чи справді вони годяться для такої роботи. Щоб відповісти на це питання, вони мають знати вимоги професії до її носія. Такі вимоги розроблено до багатьох професій. Аналогічні консультації слід надавати і батькам учнів, щоб вони серйозніше підходили до обрання майбутньої професії дітьми, змогли певною мірою допомогти їм у цьому. До професійної консультації залучають також медичних працівників школи, які знають перелік медичних протипоказань стосовно основних професій і можуть запобігти небажаним випадкам, коли учням доводиться змінювати професійну орієнтацію вже на етапі відбору. Професійна консультація спрямована на індивідуальні поради конкретній особистості щодо найбільш доцільних професій, які відповідають її інтересам, здібностям, психолого-фізичним можливостям. Профконсультації є кількох видів: довідково- організаційні (дають відповіді школярам та їх батькам на питання про можливості отримання певної професії в тому чи іншому навчальному закладі, про можливості оволодіння певною професією залежно від психолого-фізіологічних можливостей); медико-профілактичні (передбачають виявлення психолого-фізіологічних і медико-біологічних особливостей вихованців і їх відповідність бажаній професії); психолого-педагогічні (сприяють вибору професії відповідно до інтересів і здібностей вихованців) (рис. ). Профконсультації є кількох видів: довідково- організаційні (дають відповіді школярам та їх батькам на питання про можливості отримання певної професії в тому чи іншому навчальному закладі, про можливості оволодіння певною професією залежно від психолого-фізіологічних можливостей); медико-профілактичні (передбачають виявлення психолого-фізіологічних і медико-біологічних особливостей вихованців і їх відповідність бажаній професії); психолого-педагогічні (сприяють вибору професії відповідно до інтересів і здібностей вихованців) (рис.). Професійний відбір — система роботи, спрямована на надання допомоги учневі у визначенні й виборі конкретної професії на основі виявлення й оцінки його загальних і спеціальних здібностей, здатностей, інтересів, потреб і об'єктивних умов професійної підготовки і працевлаштування. Професійний відбір здійснюють навчальні заклади, що висувають до вступників конкретні вимоги, або установи, які приймають випускників на роботу. На цьому етапі з молодими людьми слід проводити роз'яснювальну роботу. Вони повинні усвідомити: якщо вони мають певні недоліки, що не є відхиленням від абсолютно важливих професійних вимог, то, попрацювавши над собою, можуть їх подолати або згладити й досягнути професійної майстерності. Професійна адаптація — процес пристосування людини до професійної діяльності, її умов; досягнення бажаної продуктивності праці й відповідності між професійними намірами, інтересами, якостями особистості та вимогами до діяльності. ' Здійснюється тоді, коли учень уже обрав професію і перебуває на стадії оволодіння нею. Ознаками професійної адаптації є: збереження і розвиток здібностей і схильностей до обраної професійної діяльності, збіг суспільної та особистої мотивації праці, яка залежить від її змісту, впливу сім'ї та виробничого оточення. Професійна адаптація здійснюється разом із суспільною адаптацією. Її результативність значною мірою залежить від того, як школа зуміла закласти основи адаптації. Соціально-професійна адаптація школярів передбачає не тільки озброєння учнів теоретичними знаннями про способи, які забезпечують пристосування людини до змін оточуючих умов конкретної професійної праці, але і створення реальних ситуацій, які дозволяють застосовувати знання на практиці (певний тренінг). Це можуть бути ділові ігри, ситуації вибору, аналіз екстремальних ситуацій та ін. По можливості необхідна безпосередня участь школярів у професійній діяльності. Помилки в ході профорієнтації: а) поділ професій на «престижні» й «непрестижні»; б) ототожнення навчального предмета з професією; в) перенесення ставлення до людини —представника професії — на саму професію; г) вибір професії під чиїмсь впливом; ґ) застарілі уявлення про характер праці у сфері матеріального виробництва. 3.Етапи здійснення профорієнтаційної роботи в школі. У Положенні про професійну орієнтацію молоді, яка навчається, визначено етапи профорієнтаційної роботи зі школярами різного віку. Схарактеризуємо їх. Характеристика етапів здійснення профорієнтаційної роботи в школі
4.Шляхи реалізації профорієнтаційної роботи. Профорієнтаційну роботу в школі проводять учителі всіх навчальних предметів, класні керівники, інші члени педагогічного колективу, фахівці різних галузей виробництва. Професійна освіта здійснюється і в процесі вивчення школярами основ наук, економічної, трудової підготовки. Профінформаційна робота здійснюється перш за все в навчальному процесі. Особлива роль належить спеціальним інтегративним курсам: «Людина. Праця. Професія», «Професійна кар'єра»[4]. В них вміщено відомості про психологічні ресурси особистості, про світ сучасної професійної праці, розкрито способи адаптації до своєї майбутньої професії в нових соціально-економічних умовах, можливості працевлаштування тощо. У навчальних програмах з предметів природничо-математичного циклу закладено можливості розкриття природничих основ праці, формування практичних навичок (вимірювальних, обчислювальних, лабораторних, графічних), необхідних для роботи на сучасному механізованому та автоматизованому виробництві. На уроках трудового навчання учні на політехнічній основі оволодівають системою техніко-технологічних та економічних знань, набувають умінь і навичок самостійної роботи з різними матеріалами, використовуючи з практичною метою інструменти, пристосування і прилади, в них формується сумлінне ставлення до процесу праці та її результатів. Усі ці якості мають безпосереднє значення для подальшої професійної орієнтації. Важливу роль у професійній орієнтації школярів відіграють факультативні курси. Значна їх частина орієнтує старшокласників на конкретну професію і дає їм певний обсяг знань, умінь і навичок з цієї професії. Провідна роль у цій роботі належить класному керівникові. Він упродовж тривалого часу спостерігає за учнями свого класу, вивчає їх індивідуальні особливості, інтереси, здібності й нахили, контактує з батьками, знає виховний потенціал кожної сім'ї. Це дає йому змогу організувати профорієнтаційну роботу на належному рівні. Можна визначити параметри його діяльності у цьому напрямку: професійне інформування учнів; формування пізнавальних інтересів учнів з метою підготовки до вибору професії; індивідуальна робота з учнями щодо вибору професії; вивчення інтересів, схильностей, професійних намірів учнів; надання допомоги учням у самопізнанні; допомога в реалізації професійних намірів; контроль за працевлаштуванням вихованців. Професійній інформації сприяє і організація позашкільної і позакласної роботи (екскурсії на підприємства, лекції, бесіди, конференції: тематичні вечори, перегляд і обговорення фільмів, зустрічі, диспути, олімпіади, конкурси, вікторини, захист рефератів про професії; участь у гуртках, трудових шкільних об'єднаннях, факультативах), де здійснюється розвиток інтересів, нахилів, здібностей особистості. Серед форм такої роботи, використовуваних класними керівниками, найефективнішими є екскурсії, зустрічі з фахівцями, колишніми випускниками, вечори, диспути, конференції, класні години, заняття в гуртках, факультативи, що дає їм змогу спостерігати за розвитком у школярів професійних інтересів. Підсумкові положення теми можна подати у вигляді рис.
Висновки: Особливо велика роль у свідомому виборі майбутньої професії професійної інформації, професійної консультації, а після вибору професії школярем — організації його соціально-професійної адаптації. Основою для цього є міцні знання основ наук, а також знання, вміння в галузі основ техніки, технології, організації виробництва та якості особистості (працелюбство, дисциплінованість, відповідальність та ін.). Лекція № 20 Фізичне виховання. Завдання, зміст фізичного виховання. Форми позаурочної фізкультурно-спортивної діяльності. Читайте також:
|
|||||||||||||||||||||||
|