Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Філософія і наука

Філософія як теоретично сформований світогляд, система загальних поглядів на світ у цілому, є формою знання і має впорядкований характер. Це суттєво зближує філософію і науку. Існують принаймні три аспекти щодо інтерпретації питання про співвідношення філософії і науки.

Перший аспект.Не можна заперечувати наукового характеру взагалі, як одного з грандіозних проявів людського знання і культури. Якщо розглядати філософію не тільки стосовно конкретних концепцій, а й з позиції історії, то можна виявити спадкоємність розвитку філософського знання, його проблематики, спільність категоріального апарату і логіки дослідження. Ще Аристотель виділяв логіку; психологію, етику (моральне вдосконалення), метафізику (власне філософію). Він вважав філософію „царицею всіх наук”, що було зумовлено вищим рівнем її розвитку на той час порівняно з іншими науками. Висновки, одержані філософією, служать не тільки засобом отримання наукового знання, але й самі входять у зміст науки. Не випадково багато відомих вчених у галузі конкретних наук є видатними представниками філософської думки – Піфагор, Бруно, Коперник, Декарт, Паскаль, Ейнштейн, Вернадський і багато ін. Філософія має свою специфічну мову і свій категоріальний апарат. Вона здійснює науковий пошук і вже завдяки цьому має науковий характер.

Другий аспект.Сучасна філософія вже не може претендувати на роль „науки наук”, містити всі знання. З 16 ст. наука почала виділятися у самостійний соціальний інститут. Відбувається диференціювання конкретних наук, які освоюють окремі аспекти розвитку природи і суспільства, спираючись на емпіричні методи дослідження. Філософія ж вбачає своє завдання в синтезі людських знань, у формуванні цілісної картини світу. Її основним методом виступає теоретичне мислення, яке базується на досягненнях конкретних наук. У цьому виявляється специфіка її як форми універсального теоретичного світогляду, оскільки вона має справу з фундаментальними характеристиками людського буття.

Великі відкриття в конкретних науках сприяли розвитку філософії. Досить згадати той величезний вплив, який справили успіхи природознавства в Новий час або в кін. 19 – на поч. 20 ст. на розвиток філософського знання. Філософський світогляд так чи інакше впливає на позицію вченого, а отже на його ставлення до необхідності розвитку тієї чи іншої науки.

Третій аспект.Взаємодія філософії та позанаукового знання (паранаука – антинаука, альтернативна наука; магія). Позиція світоглядного плюралізму, характерного для філософії, нейтральності наукового світогляду щодо псевдонауки зумовлює інтелектуальний анархізм, що може призвести до поширення марновірства та забобонів.

Філософію вважають матір’ю науки. Вона прагне використати теоретичні методи дослідження, логічний інструментарій для обґрунтування своїх положень, вироблення достовірних, загально значимих принципів і законів. У процесі нагромадження емпіричного матеріалу і удосконалення методів наукового дослідження відбувається розділення форм теоретичного опанування дійсності. У 15 – 17 ст. наука починає виділятися в окремий соціальний інститут.

Філософія бачить своє завдання в синтезі людських знань, у формуванні єдиної картини світу. Вона має справу з фундаментальними характеристиками людського буття. Філософське узагальнення має значно більший обсяг, ніж наукове, його завдання – зведення всього суттєвого до думки, яка знімає суперечність між знанням і предметом. Філософія – це така діяльність, - вважає М. Мамардашвілі, - такий роздум над будь-якими проблемами, коли вони розглядаються з огляду на остаточну мету історії світу. Остаточний сенс світу є частиною людського покликання, яке полягає в тому, щоб відбутися як людина, стати Людиною. Людина не є викінченим витвором природи, а невпинно, знову і знову створюється в історії, за участю її самої.


Читайте також:

  1. Адміністративне право як наука.
  2. Академічна філософія кінця – XIX – поч. XX ст.
  3. Аксіологія як наука про цінності. Філософські концепції цінностей.
  4. Аналітична хімія, як фундаментальна наука.
  5. Антична наука
  6. АНТИЧНА НАУКА І ТЕХНІКА
  7. Антична філософія
  8. Антична філософія.
  9. Антична філософія.
  10. Антропологічно-гуманістична філософія XX ст.
  11. Антропологічно-ірраціоналістична філософія
  12. Б ) Філософія епохи схоластики




Переглядів: 1171

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Розвиток філософії як філософська проблема | Філософія Античності: напрямки філософських пошуків.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.