Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Методичні вказівки щодо вивчення модуля.

Фінансове право, з цієї точки зору, - це галузь законодавства, що є сукупністю законів та інших нормативно-правових актів, у яких фінансово-правові норми мають своє зовнішнє вираження.

Джерела фінансового права – це конкретні форми його вираження, тобто правові акти представницьких і виконавчих органів державної влади і органів місцевого самоуправління, що містять норми фінансового права.

Сукупність нормативних актів, що містять норми фінансового права, прийнято визначати як фінансове законодавство.

Джерело фінансового права має встановлювати певні правила поведінки, що виключають її індивідуалізацію стосовно окремого суб’єкта; бути виданим компетентним органом (переважно органами державної влади); чітко відповідати матеріальній і процесуальній сторонам функціонування.

Джерела фінансового права можуть бути поділені за декількома принципами:

- на основі владно-територіальної ознаки – загальнодержавні нормативні акти, республіканські, місцеві нормативні акти;

- за характером правових норм – нормативні акти, що містять правові норми загального характеру; ненормативні акти, що не містять правових норм загального характеру;

- за особливостями правового регулювання і характером встановлення – звичай, санкціонований компетентними органами у встановлену порядку; прецедент; міжнародні договори (конвенції, угоди); правова доктрина; нормативний правовий акт – найважливіше, а іноді єдине джерело фінансового права.

 

 

4. Місце фінансового права в системі права України.

 

Особливості, своєрідність і зміст фінансового права найповніше розкриваються при співставленні й розмежуванні його від інших галузей права. Фінансові правовідносини, що передбачають обов’язковим суб’єктом державу, пов’язано з багатьма сторонами її функціонування. Конституційне право, що має базове значення для всіх правових галузей та інститутів, відіграє таку ж роль і щодо фінансового права. Конституція України встановлює пріоритет міжнародних угод над нормами національного законодавства. Принципове значення для формування й функціонування всієї системи фінансового законодавства має й норма Конституції, відповідно до якої закони та інші правові акти не повинні суперечити Конституції. Згідно ст.67 Конституції України громадяни зобов’язані сплачувати встановлені законом податки та збори.

Взаємодія фінансового й адміністративного прававиявляється у встановленні відповідальності за порушення фінансового законодавства. Охоронну функцію фінансового права обумовлено тим, що адміністративна відповідальність забезпечує виконання платниками податків їхніх обов’язків.

Особливий інтерес викликає співвідношення фінансового й цивільного права. Хоча фінансове право є публічною галуззю, між ним і цивільним правом існує найтісніший зв'язок. Фінансове та цивільне право пов’язані тому, що такі категорії цивільного права, як доход, майно, споживання (витрата), видатки і т.ін. використовують у фінансовому праві.

Саме цивільне право регулює відносини, реалізація яких передбачає досягнення певних господарських результатів. Після отримання таких результатів вступає в дію фінансове право, яке визначає розміри і порядок сплати відповідних платежів, санкції за ухиляння від сплати податків, зборів тощо. Таким чином, фінансове право ніби підключається до відносин, які регулює цивільне право.

Низка комплексних категорій притаманна фінансовому і трудовому праву. Наприклад, особливості оподаткування пенсій або специфічного механізму відрахувань у державний Пенсійний фонд дуже схожі з податковими важелями й включаються до переліку податків, зборів і платежів, що регулює Закон України «Про систему оподаткування», хоча й визначені предметом трудового права.

Зв'язок фінансового і карного права має двоїсту природу. З одного боку, окремі норми карного права спрямовано на захист тих об’єктів, що є об’єктами фінансово-правового регулювання. З іншого боку, кваліфікація деяких злочинів неможлива без застосування категорій фінансового права й норм фінансового законодавства.

Досить активно застосовують нормативні акти міжнародного права, що регулюють фінансову діяльність. Наприклад, договори (конвенції, угоди) про усунення подвійного оподаткування зв’язують Україну з багатьма державами.

 

Тема № 2 Фінансова діяльність держави, її правові аспекти.

 

1. Поняття фінансів та фінансової діяльності держави й місцевого самоврядування.

2. Принципи, методи та форми фінансової діяльності держави й місцевого самоврядування.

3. Фінансова система України та її складові.

4. Органи держави, що здійснюють фінансову діяльність.

 

 

Ключові слова.Фінанси. Фінансова діяльність. Централізовані державні фінанси. Децентралізовані державні фінанси. Розподільча функція фінансів. Контрольна функція фінансів. Регулююча функція фінансів. Стабілізуюча функція фінансів. Принципи фінансової діяльності. Методи фінансової діяльності. Форми фінансової діяльності. Законність. Гласність. Плановість. Фінансування. Кредитування. Фінансова система. Бюджетна система. Кредитна система. Обов’язкове державне страхування. Спеціальні цільові фонди. Органи держави.

 

 

Анотація.Зазначений модуль містить основні теоретичні питання фінансів та фінансової діяльності держави та місцевого самоврядування. Він передбачає ознайомлення з поняттям фінансів, їх історичним аспектом виникнення і розвитку. Модуль включає в себе аналіз фінансової діяльності держави й органів місцевого самоврядування. У ньому детально аналізується фінансова система України та її складові. Наголошено на проблемних питаннях функціонування органів держави й місцевого самоврядування, що здійснюють фінансову діяльність, при цьому акцентується увага на принципах, методах, функціях та формах, а також на її значенні у становленні, розвитку та закріпленні основних засад суверенної і незалежної, демократичної, соціальної, правової держави.

 

 

Для опанування матеріалу цього модуля студентам необхідно вивчити, перш за все, змістове наповнення терміна «фінанси», починаючи від середньовіччя до сьогодення. Роль та значення фінансів для держави виявляються у їх розподільчій та контрольній функціях. Розглядаючи питання фінансової діяльності органи держави і місцевого самоврядування, слід виходити з її об’єктивної необхідності щодо фінансового забезпечення функціонування держави і місцевого самоврядування. При цьому фінансова діяльність держави характеризується чітко визначеною метою, принципами, функціями, засобами, методами та формами, що дає повне уявлення про соціальну та політичну спрямованість держави.

Варто наголосити, що в процесі здійснення фінансової діяльності держави і місцевого самоврядування формується фінансова система країни як сукупність фінансових інститутів, кожен із яких забезпечує формування і використання фінансових ресурсів держави і місцевого самоврядування. Лише детальне ознайомлення з елементами фінансової системи України дасть змогу сформувати повне уявлення студента про багатоаспектний зміст цієї категорії.

Під час вивчення змісту фінансової діяльності слід мати на увазі, що держава спрямовує цю діяльність через уповноважені нею органи, компетенція яких визначається їхніми завданнями та функціями, зясування яких необхідно приділити максимум уваги, адже такі знання будуть слугувати основою для подальшого опанування курсу.

 

1. Поняття фінансів та фінансової діяльності держави й місцевого самоврядування.

 

Об’єктивна потреба фінансів (наявність товарно-грошових відносин; розподіл сукупного суспільного продукту; контроль за господарською діяльністю) робить абсолютно необхідною діяльність щодо управління ними.

Фінансова діяльність держави становить діяльність держави щодо формування, розподілу й використання централізованих і децентралізованих грошових фондів із метою забезпечення здійснення функцій держави, завдань соціально-економічного характеру, управління, обороноздатності, діяльності державних органів.Зміст фінансової діяльності є проявом усіх функцій держави.


Читайте також:

  1. Cтатистичне вивчення причин розлучень.
  2. II. Мета вивчення курсу.
  3. IV. Вивчення нового матеріалу – 20 хв.
  4. IV. Вивчення нового матеріалу.
  5. IV. Вивчення нового матеріалу.
  6. IІІ. Вивченняння нового навчального матеріалу.
  7. V. Вивчення нового матеріалу.
  8. Аксіологічний підхід до вивчення педагогічних явищ.
  9. Вивчення
  10. Вивчення антонімів
  11. Вивчення взаємозв’язків правопорушень з іншими соціальними явищами
  12. Вивчення вогнепальної зброї і наслідків її застосування для вирішен­ня діагностичних та ідентифікаційних завдань.




Переглядів: 401

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Основним методом правового регулювання фінансового права є метод владних розпоряджень (імперативний, командно-вольовий). | Сукупність фінансових ланок, що входять до складу фінансів України, в їх взаємозв’язку взаємозалежності складає фінансову систему України.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.017 сек.