Тема 10: “Матричні методи формування корпоративних
стратегій підприємств”
1. Вибір стратегії за допомогою моделі БКГ (BCG).
“Ефективна стратегій – це в основному результат ряду типових стратегічних рішень, що включають вибір однієї альтернативи з заданого набору типових стратегій для кожного конкретного бізнесу організації”. Найбільш часто для визначення ефективних стратегій окремих бізнесів та портфелю стратегій підприємства використовують матричні моделі. До матричних моделей відносяться модель БКГ, Мак Кінсі, модель Мак Кінсі”-7S”, модель ADL-LC, модель А. Томпсона і А. Стрікленда, модель Хоуфера, модель СВ. [51, 90, 107], модель РІМS.
Модель БКГ розроблена Бостонською консалтинговою групою і свого часу була значним внеском в інструментарій розробки стратегій підприємств. Модель БКГ представляє собою матрицю чотирьох квадратів ( БКГ матриця). В цій матриці по осі Х відкладаються відносні ринкові долі сфер окремих бізнесів, тобто – це відношення ринкових часток (долей) окремих бізнесів підприємства до ринкових часток лідируючих галузевих підприємств, виражене у відносних одиницях. По осі У відносний темп зростання галузі, тобто відношення темпів зростання галузі до загальноекономічних темпів зростання. Сфери бізнесу зображуються в вигляді кіл, радіус яких пропорційний часткам відповідних сфер бізнесу в портфелі. Вісь Х поділяється на дві зони: зону високої відносної ринкової долі (Х > 0,75÷0,8) і зону низької відносної ринкової долі (Х < 0,75÷0,8). Значимість Х зростає з права наліво. Вісь У також ділиться на дві зони: зону високого відносного росту галузі ( У > подвоєного дисконтованого загальноекономічного темпу росту та зону низького відносного темпу зростання галузі (У < подвоєного дисконтованого загальноекономічного темпу зростання).