МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Концепції здібностейВідповідно до теорій спадковості здібності – це біологічно обумовлені явища, розвиток та вияв яких повністю залежить від спадковості (Ф.Гальтон). Беззастережно сприйнявши усі головні ідеї вчення Ч.Дарвіна (про змінливість видів, спадкове передавання вроджених і набутих відхилень тощо), Ф.Гальтон зробив спробу застосувати їх для пояснення індивідуально-психологічних відмінностей між людьми. Та, зокрема, доводить успадковуваність таланту (якщо успадковуються фізичні характеристики батьків, то повинні успадковуватись особливості головного мозку, який є нервовою основою інтелектуальних здібностей; отже, у розумних батьків повинні народжуватись розумні діти). Дослідник вважав можливим вивести високообдаровану расу людей за допомогою відповідних шлюбів протягом кількох поколінь. Разом з тим, заклав основи расистської теорії (теза про розумову неповноцінність негрів). Вивчивши генеалогію 997 видатних людей, автор сформулював «принцип джерела» (справжній талант обов’язково проб'ється на поверхню, як джерело. Згідно з теорією набутих здібностей, завдяки вихованню можна сформувати геніальність, адже, за зауваженням К.А.Гельвеція, виховання може все. В роботі «Про людину, її розумові здібності та її виховання» (1773р.) автор заперечував вродженість; відзначав, що всі уявлення і поняття утворюються на основі чуттєвих сприймань, а люди народжуються з однаковими духовними здібностями; вказував, що «виховання нас робить тим, що ми є». За підходом, який стверджує діалектику вродженого і набутого в здібностях, вродженими є анатомо-фізіологічні особливості, а здібності – це результат становлення. Вони формуються в процесі діяльності, залежать від її змісту та спілкування з дорослими (П.Я.Гальперін, Б.М.Теплов, Ю.З.Гільбух та ін.). «…Дитина з багатими інтелектуальними задатками може народитися в будь-якій сім'ї, якщо батьки мають повноцінне здоров'я, незалежно від їх культурного рівня. А ось те, якою мірою ці задатки буде реалізовано, якого рівня здібності буде сформовано на їх основі, це вже залежить від культурно-педагогічних факторів» (Ю.Гільбух). Задатки – психофізіологічна основа здібностей; в основному містять властивості нервової системи (наприклад,сила,врівноваженість, рухливість нервових процесів сприяють комунікативним і вольовим якостям, а отже, покращують діяльність, у якій ці якості потрібні; слабкість нервової системи є сприятливою для мистецтва тощо) . Задатки проявляються ¯ ¯ у схильностях у підвищеній допитливості (прихильності до діяльності, прагнення займатись нею). Показано, що загальною і суттєвою особливістю видатних дітей є схильність до розумової діяльності. Тісний зв'язок схильностей і здібностей підтверджується тим, що у період найбільш швидкого розумового розвитку, підйому здібностей має місце захопленість дітей різноманітними розумовими вправами. Таку підвищену потребу у розумовому навантаженні можна, як зауважує Н.С.Лейтес, розглядати як фактор самої обдарованості. Визначеність схильностей сприяє спеціалізації здібностей, а здібності, формуючись, у свою чергу, можуть направляти і обмежувати схильності. Читайте також:
|
||||||||
|