Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Концепції здібностей

Відповідно до теорій спадковості здібності – це біологічно обумовлені явища, розвиток та вияв яких повністю залежить від спадковості (Ф.Гальтон). Беззастережно сприйнявши усі головні ідеї вчення Ч.Дарвіна (про змінливість видів, спадкове передавання вроджених і набутих відхилень тощо), Ф.Гальтон зробив спробу застосувати їх для пояснення індивідуально-психологічних відмінностей між людьми. Та, зокрема, доводить успадковуваність таланту (якщо успадковуються фізичні характеристики батьків, то повинні успадковуватись особливості головного мозку, який є нервовою основою інтелектуальних здібностей; отже, у розумних батьків повинні народжуватись розумні діти). Дослідник вважав можливим вивести високообдаровану расу людей за допомогою відповідних шлюбів протягом кількох поколінь. Разом з тим, заклав основи расистської теорії (теза про розумову неповноцінність негрів). Вивчивши генеалогію 997 видатних людей, автор сформулював «принцип джерела» (справжній талант обов’язково проб'ється на поверхню, як джерело.

Згідно з теорією набутих здібностей, завдяки вихованню можна сформувати геніальність, адже, за зауваженням К.А.Гельвеція, виховання може все. В роботі «Про людину, її розумові здібності та її виховання» (1773р.) автор заперечував вродженість; відзначав, що всі уявлення і поняття утворюються на основі чуттєвих сприймань, а люди народжуються з однаковими духовними здібностями; вказував, що «виховання нас робить тим, що ми є».

За підходом, який стверджує діалектику вродженого і набутого в здібностях, вродженими є анатомо-фізіологічні особливості, а здібності – це результат становлення. Вони формуються в процесі діяльності, залежать від її змісту та спілкування з дорослими (П.Я.Гальперін, Б.М.Теплов, Ю.З.Гільбух та ін.). «…Дитина з багатими інтелектуальними задатками може народитися в будь-якій сім'ї, якщо батьки мають повноцінне здоров'я, незалежно від їх культурного рівня. А ось те, якою мірою ці задатки буде реалізовано, якого рівня здібності буде сформовано на їх основі, це вже залежить від культурно-педагогічних факторів» (Ю.Гільбух).

Задатки – психофізіологічна основа здібностей; в основному містять властивості нервової системи (наприклад,сила,врівноваженість, рухливість нервових процесів сприяють комунікативним і вольовим якостям, а отже, покращують діяльність, у якій ці якості потрібні; слабкість нервової системи є сприятливою для мистецтва тощо) .

Задатки проявляються

¯ ¯

у схильностях у підвищеній допитливості

(прихильності до діяльності,

прагнення займатись нею).

Показано, що загальною і суттєвою особливістю видатних дітей є схильність до розумової діяльності.

Тісний зв'язок схильностей і здібностей підтверджується тим, що у період найбільш швидкого розумового розвитку, підйому здібностей має місце захопленість дітей різноманітними розумовими вправами. Таку підвищену потребу у розумовому навантаженні можна, як зауважує Н.С.Лейтес, розглядати як фактор самої обдарованості. Визначеність схильностей сприяє спеціалізації здібностей, а здібності, формуючись, у свою чергу, можуть направляти і обмежувати схильності.


Читайте також:

  1. V Суттю Я-концепції стає самоактуалізація в межах моральних правил і більше значимих особистісних цінностей.
  2. VI.3.3. Особливості концепції Йоганна Гайнріха Песталоцці
  3. VI.3.4. Особливості концепції Йоганна Фрідриха Гербарта
  4. Аксіологія як наука про цінності. Філософські концепції цінностей.
  5. Види здібностей
  6. Визначення ООП і його основні концепції
  7. Використання концепції В. Тарасенка „64 стратегеми” в управлінні стратегічними змінами
  8. Внутрішньовиробничі логістичні концепції штовхаючого та тягнучого типу
  9. Вплив ПР на ефективність реалізації концепції маркетингу.
  10. Генезис творчих здібностей
  11. Геополітичні концепції Збігнева Бжезінського.
  12. Демократичні основи політичного життя суспільства. Сучасні концепції демократії.




Переглядів: 1437

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Характер як одна із структур індивідуальності | Індивідуальні відмінності в інтелекті: факторні теорії, теорії множинності інтелектів. Джерела варіативності інтелекту

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.014 сек.