Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Пряме державне фінансування санації підприємств

Зміст і необхідність державної фінансової підтримки санації підприємств, її форми та методи

МЕТОДИ ДЕРЖАВНОЇ ФІНАНСОВОЇ ПІДТРИМКИ САНАЦІЇ ПІДПРИЄМСТВ

Тема 8.

 

1. Зміст і необхідність державної фінансової підтримки санації підприємств, її форми та методи.

2. Пряме державне фінансування санації підприємств.

3. Непрямі методи державного фінансового оздоровлення підприємств.

4. Фонд стабілізації підприємств та організацій: завдання, джерела формування.

Якщо мобілізованих фінансових ресурсів із децентралі­зованих джерел не вистачило для успішного проведення санації чи реструктуризації, то в певних випадках може бути ухвалене рішен­ня про надання державної фінансової підтримки. Згідно із законодавством України у разі збиткової діяльності підпри­ємств держава, якщо вона визнає продукцію цих підприємств су­спільно необхідною, може надавати їм дотації чи інші пільги.

Ухвалюючи таке рішення, виконавча влада виходить із принципу фінансової підтримки передовсім життєздатних виробничих струк­тур, підприємств і організацій, які вже адаптувалися до нових реалій економічного життя, здатні ефективно використовувати кошти і на цій основі протягом найкоротшого часу збільшити обсяг виробницт­ва.

Критерії відбору підприємств для надання цільової комплексної державної підтримки такі:

· використання нових, ефективних ресурсоощадливих та екологічно безпечних технологій;

· експорт (приріст експорту) конкурентоспроможної продукції;

· заміна імпортної продукції, сировини, матеріалів вітчизняними;

· розв'язання проблеми енергозабезпечення;

· розв'язання проблеми енергозбереження (ресурсозбереження);

· збереження науково-технічного потенціалу (досліджень і розробок, що мають пріоритетне значення для країни);

· наявність ринків збуту продукції в країні та за кордоном;

· високий рівень менеджменту на підприємстві.

Підтримка орієнтується передовсім на підприємства, які здат­ні її використати з максимальною віддачею та забезпечити збільшення виробництва продукції, що позитивно вплине на дохідну частину бюджету.

Централізована санаційна підтримка може здійснюватися:

а) прямим бюджетним фінансуванням;

б) з використанням непрямих форм державного впливу.

Пряме бюджетне фінансування санації підприємств відбуває­ться на поворотних (бюджетні позички) і безповоротних засадах (субсидії, дотації, повний або частковий викуп державою акцій підприємств, що перебувають на межі банкрутства).

Фінансова підтримка на безповоротній основі надається в та­ких випадках:

· якщо збитки, завдані підприємству стихійним лихом, пере­вищують суми відшкодувань, передбачених законодавством про обов'язкове страхування;

· для відшкодування збитків конкретним підприємствам у ра­зі, коли чинним законодавством встановлено умови господарю­вання, за яких не забезпечується покриття витрат на виробництво товарів (послуг), що може призвести до банкрутства;

· для фінансування витрат на відновлення платоспроможності окремих підприємств, діяльність яких пов'язана з особливо важ­ливими суспільними інтересами.

Одним із методів державної фінансової допомоги підприємст­вам є санаційна підтримка у вигляді повного або часткового викупу державою акцій підприємств, що перебувають у фінансовій скруті. Виступаючи в ролі санатора, держава керується передовсім народ­ногосподарською доцільністю. У такий спосіб вона протидіє спаду виробництва та зростанню безробіття. Державу, навіть за її участі в капіталі, не можна розглядати як звичайного акціонера, оскільки монопольний прибуток і прибуток взагалі не є першочерговим завданням її діяльності як санатора. Головною метою, державних ін­вестицій є сприяння відновленню ліквідності та забезпечення дія­льності підприємств. Значну частину державного сектору в Німеч­чині, США, Швеції та інших країнах сформовано саме з колишніх приватних підприємств, що опинились на межі банкрутства.

Як відомо, одним із головних чинників обмеженого доступу фінансове неспроможних підприємств до кредитних ресурсів є цілковитий брак чи недостатній розмір кредитного забезпечення. Вихід на фінансовий ринок у такому разі можливий за одержання санаційної підтримки у формі державних гарантій або поручництв (зобов'язання держави здійснити погашення боргів під­приємства за його неспроможності самостійно виконати умови кредитного договору).

Розглянута форма фінансової підтримки підприємств в Україні дуже широко використовувалася протягом 1993-1999 рр. Однак за браком ефективних механізмів відбору кандидатів для надання гарантій, невикористання інституту санаційного аудиту у переваж­ної більшості підприємств-боржників не виявилося коштів для погашення кредитів, гарантованих урядом, в результаті чого кредити доводиться погашати за рахунок коштів державного бюджету.

У сучасних умовах структурної перебудови економіки можливості державної підтримки підприємств суттєво обмежені. Однак не тільки недостатність фінансових ресурсів держави у цьому причина. Важливим є й те, що податково-бюджетна система в Україні має яскраво виражений фіскальний характер і спрямована, здебільшого, на поповнення коштів бюджету. При цьому фінансова політика держави фактично ігнорує негативний вплив на економіку мультиплікаційного ефекту банкрутств, який і проявляється у реальному сповільненні формування ринкової інфраструктури.

На жаль, прогресивних тенденцій у розвитку державної підтримки підприємництва, за виключенням підприємств космічної галузі та підприємств ВПК, паливно-енергетичної галузі, за останні роки не спостерігається. Держава, в основному, підтримує ті галузі економіки, підприємства яких не перебувають у фінансовій кризі і не потребують проведення санаційних заходів.

Подальша перспектива державної підтримки бізнесу є неоднозначною. Відповідно до Основних напрямків бюджетної політики на 2004 рік, її пріоритетним напрямком на 2004 р. щодо підприємницької діяльності визначено лише державну підтримку енергозберігаючих технологій.

Так, у 2004 р. планувалося передбачити механізм державної підтримки нафтогазовидобувних державних підприємств, що ведуть розвідку надр та розробку родовищ вуглеводнів в українському секторі Чорного і Азовського морів, шляхом надання їм дозволу реалізовувати природний газ власного видобутку за нерегульованими цінами промисловим підприємствам та поставляти його згідно з зовнішньо­економічними контрактами в рахунок інвестиційних зобов'язань.

Отримані кошти планується направляти в повному обсязі на реалізацію заходів, передбачених програмою освоєння вуглеводневих ресурсів в українському секторі Чорного та Азовського морів. У цьому ж році передбачалося надання державної підтримки вугільній промисловості залежно від результатів діяльності шахтодобувних підприємств з метою стимулювання приросту видобутку вугілля з урахуванням державного замовлення на вугілля та зниження собівартості.

 

Санація з прямим залученням державних коштів передбачає:

1. Пряме державне фінансування санації підприємств передбачає безпосереднє надання коштів суб'єктам господарювання із централізованих фондів фінансових ресурсів на поворотних (бюджетні позики, повний або частковий викуп державою корпоративних прав підприємств); безповоротних засадах: субсидії – трансферти підприємствам з боку держави на фінансування поточних витрат; трансферти, які надаються підприємствам для інвестицій, класифікуються не як субсидії, а як трансферти капіталу);

2. Бюджетне кредитування (надання позик через комерційні банки);

3. Надання допомоги з Фонду стабілізації підприємств та організацій, внесених до реєстру неплатоспроможних.

4. Санаційна підтримка: у вигляді повного або часткового викупу державою корпоративних прав підприємств.

5. Підтримка за рахунок коштів Державного інноваційного фонду України.

Основним призначенням цього бюджетного фонду є сприяння інноваційному розвитку підприємств. Кошти Фонду використовуються виключно за цільовим призначенням на впровадження науково-технічних розробок і нових технологій. освоєння нових видів продукції відповідно до інноваційних пріоритетів та результатів державних науково-технічних програм.


Читайте також:

  1. Cистеми безпеки торговельних підприємств
  2. IV група- показники надійності підприємства
  3. L2.T4/1.Переміщення твердих речовин по території хімічного підприємства.
  4. WEB - сайт підприємства в Інтернет
  5. А джерелами фінансування державні капітальні вкладення поділяються на централізовані та децентралізовані.
  6. Або продукція підприємств, що знаходяться за кордоном.
  7. Абсолютні та відності показники результатів діяльності підприємства.
  8. Автопідприємства вантажних автомобілів
  9. Автопідприємство пасажирських автомобілів
  10. Адміністративне право і державне управління.
  11. Адміністративно-правовий статус торговельного підприємства
  12. Активами торговельного підприємства




Переглядів: 993

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Порядок складання передавального та розподільного балансу | Тема 9.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.018 сек.