Система тотального управління якістю в міжнародних корпораціях
Однією з ключових ланок керівництва технологічним розвитком міжнародних корпорацій є тотальні системи управління якістю (Total Quality Management).
Вони почали створюватись в японських корпораціях ще в 60-ті роки минулого століття, а значного поширення набули після 1985 р., зокрема у зв'язку із запровадженням у 1987 р. широковідомих стандартів якості ІSО-9000. У наші дні ці стандарти визнані більш як у 100 країнах світу, у тому числі і в Україні, а на відповідність цим стандартам сертифіковано понад 50 тис. компаній.
Рис. 9.2. Модель Європейської премії якості (Oakland, р 123)
П'ять з них характеризують передумови діяльності підприємства, а чотири — результати, яких досягає підприємство за рахунок використання наявних передумов.
Дана модель визнає існування багатьох підходів для досягнення стабільної досконалості в усіх аспектах діяльності. Ідея моделі грунтується на тому, що високі ділові результати компанії невід'ємні від задоволення споживачів і персоналу та позитивного впливу на суспільство на основі розвитку лідерства у трьох ключових напрямах:
· управління персоналом;
· розробка і реалізація належної сучасної політики і стратегії;
· раціональне використання ресурсів, які визначають бізнесові результати через постійне вдосконалення продажу й обслуговування продукції та послуг.
Перша Європейська премія якості була присуджена європейській філії корпорації Капк Хегох у 1992 р., яка отримала в 1989р. премію Болдріджа завдяки розробці в 1982—1984 рр. і впровадженню в 1984 – 1988 рр. програми «Лідерство через якість». Варто відзначити також отримання Європейської премії якості фінською компанією Nokia Mobile Phones, Europe & Africa в 2000 р. — найбільшого виробника мобільних телефонів, яка в 1991 р. отримала Фінську національну нагороду з якості.