МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||||||||||||||||||
ТЕМА 1 ОБ’ЄКТ, ПРЕДМЕТ І ЗАВДАННЯ ДИСЦИПЛІНИКафедра економіки підприємства СХІДНОУКРАЇНСЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО УНІВЕРСИТЕТУ ІМ. ВОЛОДИМИРА ДАЛЯ ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ІНСТИТУТ МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (м. Сєвєродонецьк)
конспект лекцій з дисципліни „ЕКОНОМІКА ПРАЦІ І СОЦІАЛЬНО-ТРУДОВІ ВІДНОСИНИ” (Модуль 1) (для студентів, які навчаються за напрямом підготовки 6.050100 – Економіка та підприємництво)
Сєвєродонецьк 2008
Конспект лекцій з дисципліни „Економіка праці і соціально-трудові відносини” (для студентів, які навчаються за напрямом підготовки 6.050100 – Економіка та підприємництво) / Уклад.: С.Ф. Большенко, В.О. Грицишин.. – Сєвєродонецьк, 2008. – 87 с.
Викладено основні питання економіки та соціально-трудових відносин (по першому модулю): трудові ресурси та трудовий потенціал; сутність і типи соціально-трудових відносин; соціальне партнерство; формування ринку праці та його регулювання; сутність зайнятості.
Конспект лекцій відповідає вимогам до змісту та обсягу учбового матеріалу.
Затверджено методичною комісією Технологічного інституту СНУ ім. Володимира Даля (м. Сєвєродонецьк) за напрямком "Економіка та підприємництво". Протокол № 5 від 01.04.08 р.
ЗМІСТ
стор.
ТЕМА 1 Об’єкт, предмет і завдання дисципліни 4 ТЕМА 2 Трудові ресурси та трудовий потенціал 8 ТЕМА 3 Соціально-трудові відносини як система. 25 ТЕМА 4 Соціальне партнерство 29 ТЕМА 5 Ринок праці та його регулювання 44 ТЕМА 6 Соціально-трудові відносини зайнятості 55 ТЕМА 7 Організація та нормування праці 68 1.1. Предмет, об’єкт та завдання дисципліни 1.2. Зв’язок економіки праці з іншими науками
Праця є основною й неодмінною умовою життєдіяльності людей. Впливаючи на природне оточення, змінюючи й пристосовуючи його до своїх потреб, люди забезпечують не тільки своє існування, а й створюють умови для розвитку й прогресу суспільства. Праця визначає місце людини в суспільстві, служить однією з найважливіших форм її самовираження й самоактуалізації, тому повинна бути організована таким чином, щоб адекватно відображати ці особливості людини, забезпечувати відповідну за розміром винагороду. Мета вивчення дисципліни полягає у пізнанні основних соціально-економічних відносин, пов'язаних із працею людини в суспільному виробництві в сучасних умовах. Економіка праці – це конкретна економічна наука, що вивчає загальні закономірності організації праці, як у суспільстві, так і на підприємствах або організаціях, тобто можна виділити макроекономіку й мікроекономіку праці. Рівень макроекономічного аналізу відносять або до економіки держави в цілому, або до основного її підрозділу, такому, як державний сектор і приватний сектор. Макроекономіка охоплює аналіз таких величин як загальний обсяг продукції, загальний рівень зайнятості, продуктивності, загальний обсяг доходу, середній рівень заробітної плати. Мікроекономічний аналіз має справу з конкретними економічними одиницями, тобто окремими підприємствами. При цьому увага зосереджується на таких величинах як виробництво й ціна конкретного продукту, чисельність робітників, які зайняті в одній фірмі, продуктивність і доходи працівників даної фірми. Однак потрібно зауважити на те, що не існує чіткого розподілу на макроекономіку й мікроекономіку праці - багато тем могли б відноситися до обох цих сфер. Наприклад, безробіття можна розглядати як макро- так і мікроекономічну проблему. Предмет економіки праці й соціально-трудових відносин – це праця як доцільна діяльність людей, що завжди й одночасно є взаємодією між людиною й природою, а також відносинами між людьми в процесі виробництва. Процес праці – це дуже складне, багатоаспектне явище. Всі елементи цього процесу (трудові ресурси, ринок праці, зайнятість населення, заробітна плата, продуктивність праці, соціально-трудові відносини й т.ін.) слід вважати об'єктами вивчення науки економіки праці та соціально-трудових відносин. Економіка праці досліджує фактори, які визначають попит та пропозицію робочої сили, ціну робочої сили, інвестиції в людський капітал, співвідношення безробіття й інфляції, вплив профспілок на ринок праці тощо. Цим визначається і зміст економіки праці як навчальної дисципліни. Перше систематизоване викладання питань, яке відноситься до даної дисципліни, проходило в часи так званої "індустріальної (промислової) революції" – в Західній Європі (XVIII ст.) в часи бурхливого розвитку промисловості. В 1776 р. Адам Сміт опублікував свою відому роботу "Добробут націй"/ "Багатство народів". Саме в цій книзі, серед багатьох інших, вперше була висунута ідея про те, що добробут (багатство) націй залежить від здібності організовувати свої виробничі сили в більшій мірі ніж від кількості матеріальних ресурсів. Розвиваючи цю ідею, Сміт стверджував, що багатство націй базується на внеску тих, хто безпосередньо виконує роботу, тобто головної виробничої сили – праці (світовий досвід це підтверджує). Тобто, коротко ідею А.Сміта можна сформулювати наступним чином: праця - головне джерело багатства країни. Це вірно і зараз. Особливу актуальність уявляють ці питання для господарства України. Воно має достатню кількість природних багатств (наприклад, найцінніша земля - чорнозем), але наша економіка знаходиться в дуже важкому, кризовому стані і одна з основних причин тому – невміння, неспроможність організувати виробничі сили (в першу чергу працю людей). Економіка праці вивчає багато суперечних проблем. На думку західних економістів, проблеми праці не залежать від політико-ідеологічного базису економіки, багато з них є загальними для всіх країн і економічних систем. При цьому більшість економічних конфліктів і проблем, які виникають при капіталізмі і при соціалізмі, і в період переходу до ринкових відносин, стосуються питань праці. Те, як вирішуються ці проблеми, визначає рівень добробуту, темпи економічного росту, економічну стабільність господарства країни. Проблеми праці важливі не тільки для працівників і підприємців (роботодавців). Вони діють на кожного члена суспільства, який виступає в ролі виробника, споживача, вкладника грошових коштів (у вигляді акцій), людини, яка сплачує податки. Так, робітники і службовці домагаються підвищення заробітної плати, скорочення робочого часу, покращення умов праці і безпеки праці. Підприємці (роботодавці) повинні наймати, навчати і перевчати робочих, забезпечувати їм необхідний рівень заробітку, створювати кращі умови праці, щоб подолати конкуренцію (бути конкурентоспроможними на ринку). Споживачі також зацікавлені в підвищенні якості трудових ресурсів, регулюванні проблем праці, яке сприяє підвищенню продуктивності праці, скороченню витрат і відповідно зниженню цін на товари. Вкладники грошових коштів, тобто ті, хто держить акції, зацікавлені в одержані більшого доходу на вкладений капітал, а це знову ж залежить від рівня продуктивності праці і від стану трудових ресурсів. Уряд, який відображає інтереси народу, повинен формувати суспільну політику по таких напрямках: підвищення освітнього рівня трудових ресурсів; мобільність робочої сили між професіями, галузями і регіонами; визначення рівня заробітної плати, охорони здоров’я і безпеки роботи; контроль за створенням пенсійного фонду, забезпечення рівних умов праці; контроль управлінських конфліктів і страйків робітників, турбота про хворих і малозабезпечених верств населення. Головним вирішальним елементом трудового процесу є робоча сила. Як вже відмічалось, праця відіграє виключно важливу роль в існуванні і розвитку людського суспільства. Дякуючи праці, створено матеріальне і духовне багатство країн. Праця – це умова існування людей, вічна природна необхідність. Які б перетворення не стались в економіці країни, завжди питання праці будуть знаходитись на першому плані.
Читайте також:
|
|||||||||||||||||||||||||
|