Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Сутність та необхідність стратегічного податкового планування. Мета, завдання та функції стратегічного податкового планування на мікрорівні.

 

У сучасних умовах для багатьох промислово розвинутих країн характерною є ситуація, коли розвиток зовнішнього економічного середовища неможливо передбачити, а темпи і радикальність змін при цьому перевищують реальні можливості підприємства у формуванні системи управління, які ґрунтуються на методах фінансового, в тому числі податкового стратегічного планування.

На макроекономічному рівні підприємство розглядається як другорядний об’єкт податкового стратегічного аналізу. Податкова стратегія повинна орієнтуватися на завдання та умови функціонування систем більш високого порядку, для яких підприємство виступає тільки одним з елементів.

За своєю сутністю податкова стратегія являє собою сукупність правил, якими керуються підприємства під час прийняття управлінських рішень. Разом з тим, податкову стратегію можна розглядати як загальний комплексний план податкових платежів, який призначений для того, щоб забезпечити досягнення фінансово - господарських цілей організації.

Формування податкової стратегії - це одна з функцій управління, що є процесом вибору цілей організації і шляхів її досягнення.

Існує безліч визначень податкової стратегії, але їх можна звести до одного: податкова стратегія - це встановлена на досить тривалий час сукупність норм, орієнтирів, напрямків, способів і правил діяльності підприємства в сфері оподаткування, які забезпечують зростання і високу конкурентну спроможність організації, зміцнюють позиції на ринку та підвищують здатність до виживання в конкретній ситуації.

За формою, податкова стратегія - це комплекс управлінських документів, що може бути представлений у виді графіків, таблиць, описів тощо. За змістом, податкова стратегія - це модель дій, інструмент для досягнення цілей організації.

Податкова стратегія виступає не тільки як інструмент обґрунтування, розробки і реалізації довгострокових цілей і задач виробничого, науково-технічного, економічного, організаційного і соціального характеру, не тільки як фактор, що регулює діяльність організації доти, поки намічені цілі і задачі не будуть досягнуті, але одночасно і як засіб зв’язку підприємства з зовнішнім ринковим середовищем.

Таким чином, податкова стратегія є детальним всебічним комплексним планом податкових платежів, який призначений для того, щоб забезпечити здійснення місії організації і досягнення її цілей.

Після установлення своєї місії і цілей керівництво повинне почати діагностичний етап процесу стратегічного планування податкових платежів. Головним кроком є вивчення зовнішньо - економічного середовища.

Керівники оцінюють зовнішньо - економічне середовище за такими параметрами:

· оцінка змін, що впливають на різні аспекти поточної податкової стратегії;

· визначення факторів, які становлять загрозу для поточної податкової стратегії підприємства;

· визначення факторів, які надають більше можливостей для досягнення фінансового – господарських цілей підприємства шляхом корегування плану податкових платежів.

Сутність планування податкових платежів як корисної діяльності полягає у використанні сукупності сучасних принципів, методів, засобів та форм управління як підприємством в цілому, так і людським капіталом зокрема, з метою досягнення поставлених цілей, тобто підвищення ефективності його діяльності, збільшення прибутку. При цьому слід зазначити, що саме людський капітал визначає концепцію розвитку підприємства та основні напрямки його ділової активності і обумовлює необхідність розробки власної економічної політики, суть якої полягає в: формуванні стратегічних цілей та завдань; аналізі сильних та слабких сторін діяльності підприємства; оцінці існуючих і перспективних напрямків господарської діяльності; аналізі зовнішнього оточення і його впливу на функціонування підприємства; визначенні альтернативних видів виробничо-господарської діяльності; виборі стратегії податкових платежів.

Стратегічне мислення по своїй сутності передбачає:

- орієнтацію на розпізнавання та адекватне реагування на зміни в середовищі - нові можливості та потенційні загрози;

- логічне обґрунтування форм і методів залучення та напрямків використання інвестицій, а також персоналу відповідної кваліфікації для забезпечення розв'язання проблеми довгострокового розвитку підприємства;

- координацію стратегічних і поточних, функціональних та виробничих, аналітично-планових і виконавських напрямків діяльності на підприємстві;

- усвідомлення можливостей та масштабів впливу на формування середовища, а не лише реагування на зміни.

Стратегічний рівень - це система знань про можливості та обмеження в розвитку підприємства, що реалізується у відповідних стратегічних рішеннях і діях. Стратегічний рівень підприємства формують ряд факторів, основні з яких наведені на Рис 2.1.

Перехід до ринкових відносин обумовлює застосування сучасних методів стратегічного планування та управління для вітчизняних підприємств різної форми власності. Нинішній стан підприємств вимагає нового якісного підходу до розробки стратегії розвитку підприємства, прогнозування, оцінки та аналізу положення підприємства.

Задача стратегічного планування в системі менеджменту полягає у визначенні довгострокових (на 10-15 років) цілей підприємства, враховуючи загальну ситуацію на ринках, тенденції розвитку виробництва та науково-технічного прогресу, розподілу ресурсів, необхідних для досягнення цієї мети, програми стратегічних дій.

Важливою складовою стратегічного планування на підприємстві є стратегічне, або майбутнє, або прогнозне планування податкових платежів.

 
 

 

 


 

Рис. 2.1. Фактори, що формують стратегічний рівень підприємства

 

Стратегічне планування податкових платежів здійснюється на період від одного року й далі (як правило, на період не більший, ніж три роки). Метою цих планів є визначення податкової стратегії на майбутній період як складової загальної частини фінансової стратегії. Базується розробка цього плану на підставі загальної економічної стратегії підприємства, виходячи з мети його діяльності. Головним завданням цих планів є підвищення добробуту власників підприємства за рахунок збільшення отриманих доходів та прибутку і зменшення податкових платежів, які є частиною загальних витрат підприємства.

Розробка стратегічного плану податкових платежів тісно пов'язана з податковою політикою підприємства та з іншими стратегіями, причому зв'язок з останніми взаємний. Так, виробнича стратегія підприємства залежить від податкової, так як підприємство повинно розробляти свою виробничу стратегію, виходячи з державної системи оподаткування, ставок та розмірів податкових платежів, а розмір оплати більшості податкових платежів визначається обсягами діяльності. Але, з іншого боку, виробничу стратегію можна будувати, виходячи з тієї діяльності, яка має пільги по сплаті податкових платежів. Такий же прямий взаємозв'язок існує і між стратегією податкових платежів та стратегією витрат, зовнішньоекономічною діяльністю, стратегією стимулювання праці та ін.

Отже, об’єктом стратегічного планування є загальна сукупність податкових платежів, що сплачуються підприємством.

Нормативно-правова база є визначальним елементом податкового планування. Проте, при стратегічному плануванні найважчим є прогнозування змін податкового законодавства. При цьому необхідно більше уваги приділяти аналізу чинної нормативно-правової бази. В першу чергу це стосується її стабільності. Важливе значення мають і напрямки економічної політики держави. Наприклад, орієнтація на зовнішнє інвестування або на розвиток власної виробничої бази на підставі розвитку науково-технічного прогресу (тобто пільги при оподаткуванні іноземних інвестицій або розвиток власної науково-технічної бази). Особливе значення мають зміни кон'юнктури ринку, в тому числі і фінансової, зміни в світовому економічному середовищі, системі оподаткування в інших країнах.

Податкові наслідки діяльності суб'єктів господарювання значною мірою залежать від їх організаційно-правової форми - сукупності майнових та організаційних ознак, способів формування майна, особливостей взаємодії власників (засновників) між собою та з третіми особами. При цьому слід враховувати, що основними організаційно-правовими формами підприємництва є:

• за характером та змістом підприємницької діяльності -підприємства, організації, установи;

• за формами утворення (об'єднанням майна, рівнем відповідальності) - об'єднання (корпорації, асоціації, консорціуми, концерни, холдинги); господарські товариства (акціонерне, з обмеженою, повною, додатковою, змішаною відповідальністю); структурні підрозділи;

• за формою власності - приватне, державне (комунальне), колективне;

• за видом діяльності - виробниче, комерційне, фінансове та інші;

• за масштабами діяльності - мале, середнє, велике.

Кожна з названих форм підприємництва може мати свої особливості нарахування та сплати податків у процесі їх заснування, діяльності, реорганізації та ліквідації. Зокрема, організаційно-правова форма підприємництва може впливати на величину витрат, пов'язаних з його діяльністю, а саме - витрат на оплату послуг сторонніх організацій щодо управління виробництвом (ведення реєстру акціонерів), проведення аудиту (як обов'язкового, так і добровільного), ведення бухгалтерського обліку тощо.

Залежно від організаційної структури суб'єкта підприємництва податкове планування поділяється на індивідуальне та корпоративне. Особливістю корпоративного податкового планування є використання гнучкої структури корпорацій для перерозподілу прибутку між відповідними структурними одиницями, що входять до складу корпорації. Корпоративне податкове планування зазвичай є водночас і міждержавним. Індивідуальне податкове планування реалізується суб'єктами підприємництва, що не мають корпоративної структури, та суб'єктами підприємництва, які здійснюють діяльність без створення юридичної особи.

В залежності від напрямку діяльності підприємства визначається по кожному з них особиста податкова політика, перелік податкових платежів, зборів та обов'язкових платежів. Крім того, визначається можливість диверсифікації напрямків діяльності і, в залежності від цього, можливість зміни в податковій політиці підприємства. На цьому етапі розробляються плани податкових платежів по окремих видах податків, визначаються можливості їх зменшення при зміні напрямків діяльності.

Слід зазначити, що ефективна схема реалізації певної господарської операції, яка забезпечує мінімізацію податкових платежів і базується на конкретних податкових нормах, у разі зміни цих норм не тільки може стати неефективною, але й зумовити збитки та стати підставою для застосування штрафних санкцій з боку податкових органів.

В процесі стратегічного податкового планування слід розробити варіанти схем фінансових, документальних і товарно-матеріальних потоків. Кожна схема мінімізації податкових платежів обов'язково має бути проаналізована з юридичного погляду. Податкова схема роботи кожного підприємства та фінансова схема кожної угоди чи господарської операції унікальні і вимагають попередньої правової експертизи фахівців.

Обґрунтування застосовуваних схем з точки зору податкових наслідків є необхідною умовою податкового планування на підприємстві. Можливості оптимізації податкового навантаження на підприємство крім спрощених систем оподаткування та діяльності у спеціальних (вільних) економічних зонах зумовлюються альтернативністю організаційно-правових форм суб'єктів підприємницької діяльності, шляхів формування капіталу для здійснення статутної діяльності, видів діяльності підприємства та видів продукції (робіт і послуг), структури витрат на виробництво та реалізацію продукції, видів розрахунків, термінів надходження і використання коштів, форм і видів оплати праці й реалізуються через різні податки, збори та обов'язкові платежі податкового характеру.

При стратегічному плануванні слід враховувати можливість різких відхилень результатів фінансово-господарської діяльності від планових показників. Звичайно, при податковому плануванні, як зазначалося, слід враховувати податкові ризики.


Читайте також:

  1. V. Завдання.
  2. VІ. Підсумки уроку і повідомлення домашнього завдання.
  3. Абстрактна модель оптимального планування виробництва
  4. Адаптація персоналу: цілі та завдання. Введення у посаду
  5. Адвокатура в Україні: основні завдання і функції
  6. Адміністративна відповідальність за порушення податкового законодавства.
  7. Адміністративна відповідальність осіб, винних в порушенні податкового законодавства
  8. Адміністрування податкового боргу
  9. АКТУАЛЬНI ПРОБЛЕМИ І ЗАВДАННЯ КУРСУ РОЗМIЩЕННЯ ПРОДУКТИВНИХ СИЛ УКРАЇНИ
  10. Актуальність і завдання курсу безпека життєдіяльності. 1.1. Проблема безпеки людини в сучасних умовах.
  11. Алгоритм знаходження ДДНФ (ДКНФ) для даної булевої функції
  12. Алгоритм планування податкових платежів. Вибір оптимального варіанту оподаткування та сплати податків.




Переглядів: 1059

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Класифікація видів та методів податкового планування. | Процедури та інструменти стратегічного податкового планування.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.