МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ліцензування комерційних банків
З метою підвищення надійності та стабільності банківської системи, забезпечення інтересів кредиторів, вкладників НБУ видає комерційним банкам ліцензії на здійснення банківських операцій. Ліцензування - це порядок видачі комерційним банкам, які набули статусу юридичної особи, дозволу на здійснення деяких чи всіх банківських операцій. Перелік операцій, що підлягають ліцензуванню, визначається Законом України "Про банки і банківську діяльність". Комерційні банки мають право здійснювати операції тільки після отримання відповідної ліцензії НБУ. Створення нового банку регулюється загальним або спеціальним банківським законодавством, яке в більшості країн передбачає необхідність отримання спеціального дозволу (ліцензії) на відкриття банку. Ліцензування має за мету обмежити здійснення банківських операцій тільки тими юридичними особами, які мають дозвіл на їх проведення від уповноваженого органу. Для отримання ліцензії кредитна установа, що подає заяву, має дотримуватися низки вимог, передусім відносно: - мінімального розміру статутного капіталу; - джерел формування статутного капіталу; - складу засновників банку; - кваліфікації, досвіду та репутації керівництва банку; - кола операцій, що викопуватимуться банком, та стратегії його діяльності; - правильності оцінки банківських активів за їх ринковою вартістю; - заходів щодо створення резервів на випадок виникнення сумнівних та безнадійних боргів і збитків від банківської діяльності. Крім того, приймаючи рішення про видачу ліцензії, уповноважені органи можуть враховувати, наприклад, умови формування мережі філій нового банку; можливий вплив банку на рівень конкуренції в кредитно-фінансовому секторі; національну належність капіталу чи засновника (у випадках, коли в країні діє особливий порядок розгляду заявок від іноземних осіб). Ліцензія може містити положення про строки її дії, умови їх продовження, можливості внесення змін і доповнень, а також анулювання. У ній може бути обумовлено затвердження центральним банком кандидатур на перші керівні посади в банку після попередньої перевірки їхньої кваліфікації і досвіду роботи у разі істотних змін у структурі власності, злиття, зміни назви, зменшення сплаченої частки капіталу. Основними причинами анулювання ліцензії є: - нездатність створеного банку розпочати протягом визначеного строку виконання банківських операцій; - невиконання банком умов ліцензії або виконання операцій, що нею не передбачені; - порушення законів чи нормативних актів; - виникнення становища, що загрожує інтересам вкладників, кредиторів та інвесторів. Процес організації банку є досить складною процедурою. Наприклад у США, щоб розпочати діяльність, банк повинен отримати чартер (дозвіл) від Управління контролера грошового обігу. Для отримання такого дозволу, група засновників повинна подати на розгляд у керівний орган заяву, в якій окреслено план та перспективи діяльності банку. Останній при оцінці заяви засновників розглядає надійність та реальні можливості нового банку, його менеджмент, ймовірні доходи банку, суму початкового банківського капіталу тощо. При отриманні федерального чартеру банк може бути організований групою осіб не менше п'яти засновників. Капітал банку повинен відповідати мінімальним нормам ФРС. У Японії жодний банк після реєстрації не розпочне діяльність без спеціальної ліцензії, яку видає міністерство фінансів. Щоб отримати ліцензію засновники повинні разом із заявою надати до міністерства фінансів пакет документів: - економічне обґрунтування необхідності заснування банку; - сертифікат про заснування та копію реєстраційного свідоцтва; - засновницькі (установчі) документи, біографічні дані акціонерів, фінансової звітності та інші документи. Для отримання ліцензії засновники повинні забезпечити відповідність капіталу, активів та пасивів банку існуючим нормативам та стандартам; зокрема банк може бути організований у формі акціонерного товариства та мати капітал не менше як 10 млн. євро; особи, що очолюють банк, повинні мати добру репутацію та високу кваліфікацію, необхідну для керування банком. В Україні відповідно до Закону «Про банки і банківську діяльність» дозвіл на створення комерційного банку і на виконання банківських операцій видається Національним банком України на підставі пакету документів: - заява про реєстрацію; - установчі документи; - економічне обґрунтування; - висновки аудиторської фірми про фінансовий стан засновників; - відомості про професійну придатність керівників. Комерційний банк вважається створеним і набуває статусу юридичної особи з часу його реєстрації Національним банком України в Республіканській книзі реєстрації банків, валютних бірж та інших фінансово-кредитних установ. Засновниками, акціонерами (учасниками) комерційного банку можуть бути українські та іноземні юридичні і фізичні особи, за винятком політичних і профспілкових організацій, спілок і партій, громадських фондів, рад усіх рівнів, їх виконавчих органів. Засновниками, акціонерами (учасниками) комерційних банків, а також засновниками засновників, акціонерів (учасників) комерційних банків не можуть бути юридичні особи, щодо яких неможливо встановити їх власників та джерела коштів, за рахунок яких такі юридичні особи здійснюють внески або сплачують акції комерційних банків. Згідно із Законом України "Про банки і банківську діяльність" мінімальний розмір статутного капіталу банку встановлюється У сумі, еквівалентній 10 млн. евро за офіційним курсом грошової одиниці України, визначеним Національним банком України на День підписання установчого договору про створення банку. Філії комерційного банку здійснюють операції згідно з Положенням про філію та лише за умови наявності і в межах дозволу, наданого банком - юридичною особою. Копія дозволу у 3-денний строк надається регіональному управлінню НБУ за місцем розташування філії та головного банку - юридичної особи. Новоствореному комерційному банку надають ліцензію у разі дотримання таких умов: Ø на час прийняття рішення зареєстрований статутний капітал банку повинен бути повністю сплачений; · Ø наявність професійно придатних керівних осіб банку; · Ø наявність підрозділу, що виконує відповідні банківські операції; · Ø наявність підрозділу внутрішнього аудиту, укомплектованого професійно придатними кваліфікованими кадрами; Ø наявність внутрішніх нормативних документів банку, що регламентують відповідні операції; · Ø забезпеченість необхідним банківським обладнанням; · Ø відповідність приміщення банку вимогам НБУ; · Ø наявність угоди про оренду приміщення на строк не менше 5 років або свідоцтва на право власності. Крім додержання загальних умов для отримання ліцензії, НБУ встановив особливі вимоги. Вони стосуються наявності: - технічних умов (для касових операцій - відповідним чином обладнані приміщення, належна організація охорони і т. д.); - відповідного розміру статутного фонду; - відповідної кваліфікації працівників; - відповідного строку діяльності банку; - відповідних внутрішніх регламентуючих ту чи іншу операцію документів; - задовільної діяльності комерційного банку. Так, для ведення рахунків банків-кореспондентів (резидентів) у грошовій одиниці України строк діяльності банку повинен бути не менше 1 року, зареєстрований та сплачений статутний капітал має становити 3 млн. євро. Для надання та отримання кредитів на міжбанківському ринку, кредитування юридичних і фізичних осіб та проведення фінансового лізингу необхідно мати відповідні Положення про кредитування, Положення про кредитну раду тощо. Для залучення депозитів фізичних осіб строк діяльності банку мусить бути не менше 2 років, відсутні сумнівні та безнадійні кредити, не покриті резервами, необхідна наявність зареєстрованого та фактично сплаченого статутного капіталу у розмірі 3 млн. євро. Для розширення ліцензії банку необхідно врахувати такі додаткові умови: ü статутний капітал діючого банку повинен бути зареєстрований і фактично сплачений у розмірі, не меншому за встановлений НБУ; · ü відповідність формування резервного фонду банку вимогам законодавства та НБУ; ü відповідність формування фонду гарантування вкладів фізичних осіб вимогам законодавства та нормативним актам НБУ; · ü відповідність формування резерву покриття можливих втрат за банківськими позичками законодавству України та нормативним актам НБУ; ü отримання банком економічних нормативів за попереднє півріччя; · ü сума сумнівних та безнадійних кредитів не повинна перевищувати розміру фактично сформованого резерву на покриття можливих втрат за позичками банку; · ü наявність позитивного висновку зовнішнього аудитора про діяльність банку за попередній звітний рік. ü Перелік операцій, на які Національний банк України надає банкам банківську ліцензію та письмовий дозвіл на здійснення операцій
3. Показники діяльності комерційних банків
Контроль за діяльністю комерційних банків покладається на центральний банк. Під контролем банківської діяльності розуміють: ü використання монетарних інструментів з метою впливу на обсяг і структуру банківських резервів, а також на рівень процентних ставок; ü ухвалення положень, що базуються на чинному законодавстві й регламентують діяльність банків у вигляді нормативних актів, інструкцій, директив; ü застосування превентивних і протекційних заходів, які спрямовані на забезпечення стабільності функціонування банківської системи і на проведення центральними банками ефективної монетарної політики. До основних повноважень центрального банку, як регулятивно-наглядового органу за діяльністю комерційних банків, належать такі: ü регулювати доступ до банківської системи. Це означає, по-перше, можливість визначити певні вимоги й умови, що є обов'язковими для отримання ліцензії на право вести банківську діяльність, і, по-друге, здійснювати нагляд за дотриманням цих вимог та умов; ü забезпечувати розумне регулювання діяльності банків, тобто таке, яке, з одного боку, не обмежує їхньої самостійності в підтримуванні фінансової стійкості, а з іншого - передбачає певні вимоги до банків, спрямовані на мінімізацію банківських ризиків; ü регулярно отримувати від банків звітність для проведення безвиїзного нагляду; ü здійснювати інспекційні перевірки в банках; ü застосовувати заходи примусового впливу щодо проблемних банків; ü брати неплатоспроможні банки під особистий нагляд, призупиняти їхню діяльність, організовувати реорганізацію та ліквідацію банків. Показники для оцінювання прибутковості комерційних банків
Читайте також:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|