Тема: Формування мовленнєвих умінь і слухо-вимовних навичок.
Лекція 4
Мета:
- набути декларативних знань про суть процесу засвоєння фонетичного матеріалу, етапи формування артикуляційної та інтонаційної навички та систему вправ;
- спрямувати студентів на творчій пошук під час практичної діяльності у школі.
Література:
Ø Методика викладання іноземних мов у середніх навчальних закладах: Підручник. кол. авторів під кер. С.Ю.Ніколаєвої. - К.: Ленвіт, 2002. – 328 с. (стор.105-116)
Ø Вишневський О.І., Діяльність учнів на уроці іноземної мови. - К.: Радянська школа, 1989
План:
1.Навчання фонетики.
а)Критерії відбору фонетичного мінімуму
б)Вимоги до вимови учнів
в)Основна мета у навчанні фонетики.
2.Класифікація звуків ІМ. Прийоми пояснення, корекції звуків.
3.Основні етапи формування фонетичних навичок.
а)Вправи на рецепцію звуків.
б)Вправи на репродукцію звуків.
Завдання для студентів:
- вивчити базову термінологію з теми;
- конкретизувати знання про зміст навчання фонетики в початковій школі;
- набути уявлення про шкільний фонетичний мінімум;
- набути уявлення про одиниці навчання фонетичного матеріалу;
- конкретизувати знання про етапи формування артикуляційної й інтонаційної навичок;
- конкретизувати знання про вправи для навчання фонетики.
Понятійний апарат:
мета навчання фонетичного матеріалу
звук, фонетичний мінімум
фонематичність, швидкість
апроксимована вимова
аналітико-імітативний метод
слухо-вимовні, ритміко-інтонаційні навички
вправи на рецепцію/репродукцію звуків
І. Основою будь-якої мови є звук. Усі види мовленнєвої діяльності базуються на звуках. Оволодіння усним мовленням та читанням уголос неможливе без стійких слухо-вимовних та ритміко-інтонаційних навичок. Навчання фонетичного матеріалу передбачає оволодіння учнями всіма звуками і звукосполученнями виучуваної іноземної мови, наголосом та основними інтонаційними моделями (інтонемами) найбільш поширених типів простих і складних речень.
а) Існує декілька критеріїв відбору фонетичного мінімуму:
б) Вимоги до вимови учнів.
Основними вимогами до вимови учнів є фонематичність та швидкість.
В середній школі дуже важко досягти безпомилковості та автентичності вимови учнів, тому вимоги до вимови учнів визначають, виходячи з принципу апроксимації, тобто наближення до правильної вимови.