Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Та система її показників

Ефективність виробництва національного продукту

Валовий внутрішній продукт, валовий національний дохід є абсолютними результатами – ефектом функціонування національної економіки. Проте, ці результати можуть бути досягнуті різною ціною. Тому, для характеристики функціонування економіки на макроекономічному рівні використовують показники ефективності. У найбільш загальному вигляді ефективність – це співставлення корисного ефекту (результату) із зусиллями на його досягнення. Ефективність є відносним показником і характеризує результативність витрачання економічних ресурсів (факторів виробництва) суспільства. Ефективність може мати прямі і обернені методи розрахунку. При прямих методах ми порівнюємо ефект з витратами:

.

 

А при обернених – витрати з ефектом :

.

 

Ефективність – одна із найважливіших характеристик господарської діяльності суспільства. Абсолютні результати можуть бути суттєвими, але якщо вони досягаються за рахунок значних витрат ресурсів, то ефективність може залишатися незмінною, або навіть знижуватися. Тому слід завжди чітко розрізняти ефект і ефективність. Саме остання характеризує не лише приріст абсолютних показників, що є не менш важливо, але і те, за рахунок яких витрат забезпечено досягнутий приріст. Підвищення ефективності означає зниження витрат на одиницю продукції, або збільшення корисного ефекту на попередню величину витрат.

Прийнято розрізняти два види макроекономічної ефективності – економічна ефективність і соціально-економічна ефективність. Перша характеризує результативність, раціональність використання факторів виробництва. Друга – ступінь задоволення суспільних потреб, рівень життя, добробуту нації.

 

Проявом економічної ефективності є зростання суспільного ефекту за одночасного зменшення витрат економічних ресурсів. Проявом соціально-економічної ефективності є зростання ступеня задоволення потреб членів суспільства, підвищення рівня життя, добробуту кожної людини зокрема та нації в цілому.

 

Економічна ефективність має багато аспектів. Розрізняють економічну ефективність виробництва, розподілу, обміну та споживання суспільного продукту. В сучасних умовах все більшого значення набуває ефективність зовнішньоекономічних зв’язків і світогосподарських процесів.

Головними показниками економічної ефективності виробництва національного продукту є:

– продуктивність суспільної праці;

– трудомісткість національного продукту;

– фондовіддача ;

– фондомісткість національного продукту;

– матеріаловіддача;

– матеріаломісткість.

Продуктивність суспільної праці визначається як:

.

Оберненим до показника продуктивності праці є показник трудомісткості національного продукту:

.

Ці два показники відображають ефективність функціонування праці в масштабах всієї національної економіки.

Наступний показник – фондовіддача, характеризує ефективність застосування основних засобів суспільcтва (основних необоротних активів):

.

Поряд із показником фондовіддачі застосовують показник фондомісткості, що є оберненим стосовно попереднього:

.

Про ефективність застосування сировини і матеріалів при виробництві національного продукту свідчить показник матеріаловіддачі:

.

Показник матеріаловіддачі фактично відображає співвідношення кінцевого і проміжного продукту в суспільному продукті та засвідчує рівень технологічності національного виробництва, роль галузей і сфер виробництва із більшою часткою доданої вартості.

Показник матеріаломісткості є оберненим до показника матеріаловіддачі:

.

Економічна ефективність характеризує результативність всієї національної економіки. Ефективним буде вважатися такий її стан, за якого найповніше задовольнятимуться потреби усіх членів суспільства за даних обмежених ресурсів, тобто, коли вже неможливо збільшити ступінь задоволення потреб (рівень добробуту) хоча б однієї людини, не погіршивши при цьому добробут інших членів суспільства. Такий стан економіки називають – Парето-ефективність (на честь італійського економіста В. Парето). Проте, суспільні потреби постійно розвиваються. Якісно вдосконалюються і самі фактори виробництва. Це означає, що суспільство намагатиметься досягнути нового, більш високого рівня ефективності.

Зростання ефективності – це не випадковий, а закономірний процес. Чим вищий розвиток людського суспільства, тим актуальнішою стає проблема підвищення ефективності виробництва. Тому підвищення ефективності виробництва набуває рис економічного закону. Найбільший приріст ефективності виробництва досягається за умов інтенсивного типу економічного зростання, широкого застосування досягнень науково-технічного прогресу.

Соціально-економічна ефективність відображає зміни в рівні і якості життя суспільства, що відбуваються під впливом соціально-економічного прогресу, підвищення економічної ефективності зокрема.

Категорія “рівень життя”, за рекомендацією ООН, складається з таких елементів, як здоров’я, їжа, одяг, зайнятість, освіта, житло, соціальне забезпечення. В Україні та інших країнах рівень життя прийнято визначати за допомогою споживацьких бюджетів: фізіологічного, прожиткового і соціального мінімумів.

До показників рівня життя відносяться:

– виробництво валового національного продукту, валового національного доходу, національного доходу на душу населення;

– відповідність реального споживання науково-обґрунтованим нормам;

– грошові і реальні доходи на душу населення, що визначаються рівнем заробітної плати, величиною соціальних виплат і пільг, рівнем податків, індексом споживчих цін, рівнем інфляції;

– забезпеченість житлом;

– кількість безкоштовних соціальних послуг (освіта, охорона здоров’я, культурне, побутове і комунальне обслуговування);

– структура витрат населення;

– рівень безробіття;

– середня тривалість життя;

– рівень освіченості населення;

– кількість вільного часу та ін.

Як бачимо, кількість показників достатньо велика. Тому, в 1990 р. група дослідників Програми розвитку ООН запропонувала показник, що є спробою комплексної оцінки людського прогресу – індекс розвитку людського потенціалу (ІРЛП). При підрахунку ІРЛП враховують три види показників :

– середня тривалість майбутнього життя при народженні;

– рівень освіти як сукупність двох величин – рівня грамотності дорослого населення країни (2/3 індексу) і сукупної частки тих, хто навчається (1/3 індексу);

– рівень життя, що оцінюється через ВВП на одного жителя.

ІРЛП є середнім від індексів цих показників. Кожен з індексів розраховується за наступним принципом:

;

де min (x) і max (x) – максимальні і мінімальні значення відповідного показника х.

Індекс тривалості життя ,

де LE середня тривалість життя.

;

Індекс грамотності дорослого населення

де ALR грамотність дорослого населення у відсотках;

Індекс сукупної частки тих, хто навчається

де CGERсукупна частка, тих навчається. Враховуються усі, хто охоплений трьома ступенями освіти (початкової, середньої та вищої).

Індекс рівня життя

де GDPpc– ВВП на одного жителя при паритеті купівельної спроможності в доларах США.

Вважається, що країни з ІРЛП меншим, ніж 0,5 мають низький рівень розвитку; 0,5-0,8 – середній; вище 0,8 – високий рівень розвитку.

Альтернативним до ІРЛП є показник бідності.

 

Питання для самоконтролю

1. Що таке сукупний продукт нації?

2. Яка структура сукупного продукту нації за економічним призначенням окремих його складових?

3. Який вартісний склад сукупного продукту нації?

4. У чому суть та основні методологічні принципи СНР?

5. Назвіть основні показник СНР.

6. Дайте визначення ВВП та назвіть основні методи його обрахунку.

7. Як розрахувати ВВП за виробничим методом?

8. Як розрахувати ВВП за розподільчим методом?

9. Як розрахувати ВВП за методом кінцевого використання?

10. У чому полягає зміст та головна відмінність ВНД і ЧНД?

11. У чому полягає зміст валового наявного національного доходу?

12. Що таке національний доход?

13. Як розраховуються показники особистого доходу і використовуваного особистого доходу?

14. У чому полягає особливість показника чистого економічного добробуту?

15. Що таке національне багатство та яка його структура?

16. Що таке ефективність суспільного виробництва?

17. Наведіть основні показники економічної ефективності.

18. У чому полягає особливість показника індексу людського розвитку?


Читайте також:

  1. Active-HDL як сучасна система автоматизованого проектування ВІС.
  2. II. Бреттон-Вудська система (створена в 1944 р.)
  3. IV. Система зв’язків всередині центральної нервової системи
  4. IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО
  5. V. Систематизація і узагальнення нових знань, умінь і навичок
  6. VI. Система навчаючих завдань для перевірки кінцевого рівня завдань.
  7. VI. Система навчаючих завдань для перевірки кінцевого рівня завдань.
  8. VI. Узагальнення та систематизація знань
  9. VII. Закріплення нового матеріалу і систематизація знань.
  10. Автоматизація водорозподілу на відкритих зрошувальних системах. Методи керування водорозподілом. Вимірювання рівня води. Вимірювання витрати.
  11. Автоматизована система ведення державного земельного кадастру
  12. Автоматична система сигналізації




Переглядів: 563

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Національне багатство | Сукупний продукт нації та проблема його оцінки

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.007 сек.