Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Проблема класифікації страшних історій

В основному страшні історії розповідають діти з шести-восьми і до дванадцяти років. Оскільки психологія страху дітей, що перебувають на різних вікових стадіях розвитку, відрізняється, російські фольклористи А. Мутіна, В. Череднікова [50; 70] за основу класифікації страшилок як дитячого фольклору взяли віковий критерій. Дослідниці пропонують таку класифікацію жанру в залежності від віку виконавців:

1) оповіді з трагічним фіналом, виконання яких належить дітям шести-восьмилітнього віку. Сюжети страшилок відображають проблеми, які хвилюють дітей цієї вікової групи – страх смерті, втрати близької людини, протиставлення “свого” (реального) світу й “чужого” (потойбічного), що починається за порогом свого дому та населений злими фантастичними істотами й предметами. “Свій” простір знайомий дитині, обжитий нею. Це межі кімнати, дому, квартири, де проживає сім’я. Нещасливі випадки трапляються, коли хтось із сім’ї порушує цілісність “свого” світу: помирає дідусь або бабуся, батьки чи старші відлучаються з дому або ж приносять у дім якийсь предмет із “чужого” світу.

Діти від шести до восьми років свято вірять в існування фантастичних предметів і достовірність того, що відбувається у страшних історіях. Злотворці або предмети-шкідники несуть в усталену дитячу картину світу зло, вони можуть заподіяти смерть усім членам родини.

Розповідачі означеної вікової групи переконані в потойбічній, надзвичайній природі зла. Пізніше фантастичне походження злих персонажів забувається, діти вчаться розпізнавати соціальну природу зла, і місце фантастичних злотворців займають образи відьом, що шкодять за допомогою магії, чи бандитів, що використовують технічні засоби.

2) оповіді, що належать дітям від дев’яти до дванадцяти років, мають свої особливості. У них зло не є абсолютним і непереможним, тому трагічний фінал часто відсутній. Зло має соціальне походження, тому боротьба з ним може бути результативною за умови правильної поведінки потенційної жертви. Страшні історії дітей цієї вікової групи творяться під впливом засобів масової інформації, детективних сюжетів кіно та літератури, тому кульмінаційною в цих історіях є не трагічна розвязка, а поєдинок дитини зі злом, поетизація героїки вчинку. Діти підліткового віку вважають себе достатньо сильними для того, щоб самостійно боротися й перемагати свої страхи. У сюжетах страшилок з’являються образи добрих помічників, таких, наприклад, як міліціонер, що з’являється в останню хвилину й нейтралізує злотворця, врятовуючи тим самим героя.

3) ігрові страшні історії, що свідчать про те, що процес перемоги над страхом проходить успішно, а віра в абсолютну природу зла зникає. У сюжетах цих страшилок з’являється сміхове начало – висміювання смерті є важливим етапом у боротьбі зі страхом смерті. Тому страшні історії, що мають гумористичні риси, можна назвати ігровими страшними історіями. Діти використовують їх з метою налякати. Вони належать оповідачам старшої вікової групи й адресовані молодшим. Ігрові страшилки відрізняються прагматичною метою розповідача – повеселитися, налякавши інших. Для сюжетів таких страшних історій притаманні трикратні або багатократні повтори з наростаючим ефектом й ігровою розв’язкою, ритмічна будова, поєднання в кульмінаційний момент розповіді слова-крику з несподіваним жестом чи рухом, наприклад, “Віддай моє серце!”. Сам розповідач не вірить у страшну розв’язку історії, але до останнього приховує істину від слухачів, бо заставляє їх повірити в зображувані події, щоб потім разом посміятися над їхньою довірливістю й некритичністю.

4) Страшні анекдоти. Вони відрізняються тим, що в основі сюжету лежить анекдотична ситуація, яка сприймається як жахлива. Розгортається такий собі ігровий діалог, в ході якого виявляється подвійна природа явищ чи світоглядів учасників діалогу. Напруга знімається в результаті визнання можливості співіснування різних точок зору на одне й те ж явище чи подію, наприклад: “Тут живе Степан Бендера?” – “Так-так-так” – відповів кулемет”.

Вікові особливості дітей-розповідачів страшилок визначають не лише прагматику, тип розв’язки, а й тематику та художню, зокрема, образну систему страшних історій: сюжетно-композиційна будова творів ускладнюється завдяки трикратним повторам та прийому ступінчатого звуження образів, твір набуває ознак казкової прози або політичного фольклору, включає елементи фільмів жаху, детективів, образно-персонажна система розширюється.

Розглянута нами класифікація страшних історій, яку запропорували російські дослідниці, вирізняється повнотою охоплення жанру страшилок. Але, на наш погляд, запропонована класифікація має й певні недоліки. Оскільки в її основу покладено віковий критерій, то третя й четверта групи страшилок мусили б мати чітку вказівку на вікові особливості дітей. Очевидно, що чіткі вікові межі в класифікації відсутні тому, що достеменно їх визначити неможливо. То чи варто брати за основу розмежування страшилок на групи віковий критерій, запозичений із педагогіки та психології? Можливо, доцільним було б використати суто літературознавчий підхід, що дає підстави розподілити твори за тематичним або сюжетно-композиційним принципом на страшилки з трагічною, героїчною, ігровою та анекдотичною розв’язками. Педагогічний термін “ігрова розв’язка” варто замінити філологічним – “гротескна”. Гротеск полягає у свідомому деформуванні, порушенні розмірів та форм предметів, перебільшенні та применшенні, шаржуванні, зображуванні “світу навиворіт”, поєднанні несумісних ознак, різких контрастів [42, c. 244].

За тематичним принципом також можна виокремити ті ж самі чотири групи страшилок: трагічні, героїчні, гротескні (анекдотичні). Запропонована класифікація відповідає віковим особливостям дітей: сюжети з трагічною розв’язкою характерні для вікової групи дітей 6 – 8 років, з героїчною, гротескною та анекдотичною – для дітей 9 -12 років.

Оскільки дослідження страшних історій як жанру сучасного фольклору в українській фольклористиці лише розпочинається, для перевірки цієї гіпотези необхідно продовжувати роботу по збиранню, впорядкуванню та критичному осмисленню страшилок.

 


Читайте також:

  1. IV. Проблема антропогенних змін клімату або «парниковий ефект».
  2. Актуальність і завдання курсу безпека життєдіяльності. 1.1. Проблема безпеки людини в сучасних умовах.
  3. Альтернативність ресурсів і проблема економічного вибору
  4. Антагоністичні - критеріальні класифікації надто спрощені, тому дослідники
  5. Базові та прикладні класифікації
  6. Близькосхідна проблема на рубежі 60-70-х років.
  7. Важливою ознакою класифікації є принцип побудови перетворювачів кодів, згідно з яким їх можна поділити на чотири групи.
  8. Вибір місця розташування підприємства як проблема прийняття рішень.
  9. Види документів за ознаками класифікації та групами
  10. Види та ознаки класифікації джерел фінансування проекту
  11. Виживання людини і людства–нагальна проблема сучасності
  12. Вітчизняні бюджетні класифікації




Переглядів: 700

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Генеза та функціональне призначення жанру | Міфологічна логіка страшилок

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.