Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Визначення імунітету, теорії імунітету.

Імунітет — стан несприйнятливості організму тварини до дії патогенних мікробів і їх токсинів.

Е. Дженнер вперше встановив у 1796 році, що щеплення віспяного детриту, одержаного від корів, хворих на віспу, може запобігти захворюванню людини натуральною віспою. Л. Пастер розв’язав питання про штучне утворення імунітету проти сказу, сибірки та пастерельозу за допомогою щеплень ослаблених збудників хвороби. У Росії Л.С.Ценковський одержав вакцину проти сибірки. Так поступово зароджувалась імунологія — вчення про імунітет.

Теорії імунітету.І. І. Мечніков встановив, що всі чужорідні часточки, в тому числі мікроби поглинаються і перетравлюються лейкоцитами. Це явище він назвав фагоцитозом, а клітини організму що захоплюють і перетравлюють чужорідні речовини – фагоцитами. В утворенні фагоцитів приймає участь ретикулоендотеліальна система.

П. Ерліх запропонував теорію утворення антитіл, за якою циркулюючі в рідинах організму антитіла є відірваними рецеп­торами клітин, специфічними до різних антигенів. За допомогою цих антитіл і здійснюється захист організму (гуморальна концепція імунітету).

Наступним етапом було об'єднання фагоцитарної і гуморальної концепцій. У 1964 р. Ф. Бернет запропонував селекційно-клональну теорію утворення антитіл. Вона передбачає відмінності в спорідне­ності з антигенами у кожного клону В-лімфоцитів. Введений в ор­ганізм антиген розпізнається Т-клітинами, які передають інформа­цію В-лімфоцитам. Відбувається інтенсивна проліферація тих кло­нів клітин, які мають найбільшу спорідненість до цього антигену. Потім ці лімфоцити трансформуються в плазматичні клітини, які продукують відповідні антитіла. Отже, дія антигену спричинює се­лекцію (відбір) імунокомпетентних клітин. Ця теорія дає найбільш ґрунтовне пояснення процесу утворення антитіл.

Суть імунітету в появі комплексу фізіологічних захисних реакцій, забезпечуючи постійність внутрішнього середовища організму при проникненні і дії збудників хвороби. Здатність до прояви захисних реакцій має спадковий характер, або набуває на протязі життя.

2. Види імунітету. Імунітет прийнято розподіляти на спадковий(видовий, консти­туціональний) і набутий (специфічний). Набутий імунітет, у свою чергу, поділяють на природний (постінфекційний та інфекційний) і штучний(активний і пасивний). Найтиповіші приклади спадкового Імунітету — стійкість ссавців до хвороби Марека і Ньюкасла, собаки ніколи не хворіють на антропонозну (людську) чуму, а кури — на сибірку, тварини не хворіють на холеру й дифтерію тощо.

До спадкового імунітету крім видового належать різна сприйнят­ливість видів, а також індивідуальний і популяційний імунітет, імунітет порід, ліній, родин. Механізми цих підвидів спадкового імунітету виявилися близькими до механізмів видового імунітету. Вони формуються внаслідок генетичного відхилення або переда­ванням за спадковістю захисних пристосувань організму проти ушкоджувальних факторів, у тому числі проти збудників інфекцій. Крім видової стійкості трапляються випадки індивідуальної резис­тентності, коли окремі особини, що знаходяться в осередку особливо небезпечних інфекційних захворювань, не хворіють, наприклад, велика рогата худоба на ящур, вівці та кури — на віспу.

Набутий імунітет може бути штучним і природним, кожен з яких, у свою чергу, може бути активним і пасивним.

Набутим імунітетомназивають таку несприйнятливість до за­хворювання, яка формується в процесі індивідуального розвитку організму впродовж його життя.

У результаті захворювання може виникати й розвиватися природ­но набутий, або постінфекційний,імунітет. Якщо в організм сис­тематично потрапляє збудник у дозі, меншій за ту, що здатна ви­кликати клінічний прояв хвороби, то відбувається непомітна імуні­зація на зразок імунізуючої субінфекції.

Розрізняють активно і пасивно набутий імунітет. Активно на­бутий імунітет -— несприйнятливість, що виникає після перене­сеного захворювання або після штучного введення в організм речо­вин антигенного походження. У зв'язку з цим виділяють постінфек­ційний і поствакцинальний імунітет. В обох випадках в організмі утворюються антитіла проти збудника або продуктів його метаболі­зму. Активний імунітет може бути напруженим і тривалим, іноді довічним (мит коней). Однак перехворювання да­леко не завжди забезпечує тривалу несприйнятливість. Імунітет може вироблятися не лише за умови чітко вираженого, а й після атипового, стертого і легкого перебігу хвороби.

Нестерильний імунітет (премуніція) — стан несприйнятливості Організму тварини до інфекції, зумовлений наявністю в ньому жи­вого збудника і зникненням імунітету після його знешкодження. (інфекційна анемія коней).

Стерильний імунітет— несприйнятливість організму до за­хворювання після звільнення організму від збудника.

Пасивним, або сироватковим, імунітетомназивають таку не­сприйнятливість організму до захворювання, яка виникає після введення у сприйнятливий організм готових захисних факторів — антитіл. Специфічні антибактеріальні, антитоксичні або антивірусні сироватки готують на біофабриках гіперімунізацією відібраних для цього тварин-продуцентів (ящур, парагрип-3 телят).

Пасивний імунітет може бути й природно набутим, коли новона­роджений молодняк отримує антитіла з молозивом матері.


Читайте також:

  1. I визначення впливу окремих факторів
  2. II. Визначення мети запровадження конкретної ВЕЗ з ураху­ванням її виду.
  3. II. Мотивація навчальної діяльності. Визначення теми і мети уроку
  4. Ocнoвнi визначення здоров'я
  5. А .Маршалл - основоположник неокласичної теорії.
  6. Аксіоматичний метод у математиці та суть аксіоматичної побудови теорії.
  7. Алгебраїчний спосіб визначення точки беззбитковості
  8. Альтернативні теорії вартості
  9. Альтернативні теорії капіталу
  10. Альтернативні теорії макроекономічного регулювання
  11. Альтернативні теорії максимізації
  12. Альтернативні уявлення щодо макроекономічного регулювання: теорії раціональних сподівань та економіка пропозиції. Крива Лафера.




Переглядів: 3677

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Тема 2.2. Вчення про імунітет. | Антигени. Антитіла. Серологічні реакції .

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.017 сек.