Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Загальна характеристика навчального процесу.

План.

Тема. Організація навчально – пізнавального процесу.

Лекція №6

Мета:ознайомити з загальною характеристикою навчального процесу; розкрити основні компоненти навчального процесу та функції навчального процесу.

 

1.Загальна характеристика навчального процесу.

2.Основні компоненти навчального процесу.

3.Функції навчального процесу.

 

Література:

1. Дидактика. Навчальний посібник / Малафіїк І. В. — К.: Кондор, 2009.- 406 c.

2. Загвязінскій В. І. Теорія навчання: Сучасна інтерпретація: Навчальний посібник для студентів пед. вузів. - 2-е вид., Испр. - М.: Видавничий центр «Академія», 2004. - 192 с.

3. Коджаспірова Г. М., Коджаспіров А. Ю. Педагогічний словник: Для студентів пед. вузів. - М.: Видавничий центр «Академія», 2000. - 176 с.

2. Лозова В. І., Троцко Г. В. Теоретичні основи виховання і навчання. - X., 2002.

3. Підласий І. П. Педагогіка. Новий курс: підручник для студентів пед. вузів: у 2 кн. - М.: Гуманітарний вид. центр ВЛАДОС, 2005. - Кн. 1. Загальні основи. Процес навчання. – 574 с.

4. Савченко О.Я. Дидактика початкової освіти: підручн. - К.:Грамота, 2012. - 504с.

5. Щербань П. М. Прикладна педагогіка, - К., 2002.

 

Усвідомлення навчального процесу як соціально-педагогічного явища сприяє якісній його організації та проведенню. На відміну від «проце­су навчання» дидактична категорія «навчальний процес» охоплює всі його компоненти. Процес навчан­ня є складовою, і головне — цент­ральною, частиною навчального процесу.

Навчальний процес являє собою струнку систему, яка складається з певних елементів, має структурні складові, відповідно до її функцій, і тенденцію до постійного само­розвитку й самовдосконалення, її центральними постатями є особистості з усіма своїми проблемами, життєвим до­свідом, смислоутворювальними настановами. Ця система створена для людей та існує завдяки їм.

Система навчального процесу складається з великої кількості взаємозв'язаних елементів: мети, навчальної інформації, засобів педагогічної взаємодії суб'єктів викла­дання й учіння, форм їх взаємодії тощо. Системоутворювальними поняттями навчального процесу є мета навчання, викладання, учіння і результат. Змінні складові цієї систе­ми — це засоби управління: зміст навчального матеріалу, методи навчання, матеріально-технічні засоби, організа­ційні форми навчання.

Основні ознаки гуманістично спрямованого навчального (процесу: системність, цілісність, комплексність, гуманність, демократичність, оптимальність, особистісна спрямо­ваність, двосторонність, цілеспрямованість, динамічність, тривалість, планомірність, організованість, спадкоємність і перманентність.

Системність і комплексність — закономірні властивості навчального процесу. Вони об'єктивно існують настільки, наскільки суспільство має потребу в формуванні всебічно й гармонійно розвинених особистостей. Звідси об'єктивно випливають єдність навчання, виховання, розвитку учня як особистості, єдність викладання й учіння, єдність змістової і процесуальної сторін, всебічний розвиток особистості учня.

Характер майбутньої професійної і повсякденної діяль­ності учнів також передбачає необхідність комплексних за­гальних і професійних знань, навичок, умінь і рис громадянина Української держави. Тому більшість занять мають ком­плексний характер, під час яких реалізуються навчальні за­вдання.

Комплексність практичних знань, навичок і вмінь без­посередньо пов'язана з кінцевим показником цього проце­су — результативним компонентом: формуванням особис­тості українського громадянина в навчальному процесі. Ди­дактичні й професійні завдання є традиційними для будь-якої освітньо-виховної системи. Проте гуманістична пара­дигма освіти на перший план висуває духовні та психо­логічні завдання, які мають сприяти формуванню творчої особистості в навчальному процесі.

Все це передбачає гуманність, особистісну спрямованість, чітку організацію, планомірність і тривалість навчального процесу, що також зумовлюється гуманістичною парадиг­мою національної системи освіти, сучасними технологіями навчання. Відповідно, провідною метою навчального про­цесу стає всебічна (духовна, психологічна, професійна) підготовка учня як суб'єкта діяльності до повноцінного життя в суспільстві шляхом формування й розвитку його особистості в навчальному процесі та сприяння розвиткові його індивідуальності.

І. А. Зязюн основними критеріями навчального процесу вважає:

природність і оформленість: «Процес існування осо­бистості й інших суб'єктів, якщо він не протиприродний, передбачає постійне існування мети (для чого?), виходячи із потреб; затребуваного змісту (що?) для збільшення норм; обраного методу (як?), згідно зі здібностями, і оформ­ляється як діяльність в її різновидах, зокрема й такому, як освіта (освітньо розвивати самого себе)»;

— цілісність і дискретність: «...Будь-яка форма педа­гогічного процесу буде цілісною, якщо здійснюватимуться і учіння, і виховання, і розвиток одночасно»;

технологічність і творчість, які передбачають, з од­ного боку, можливість і необхідність копіювання педагога­ми педагогічного досвіду, а з іншого — обов'язкове творче його витворення в педагогічній діяльності.

В основі гуманістичної парадигми національної освіти мають лежати суб'єкт-суб'єктні відносини між учителями й учнями, відповідно, основними принципами побудови гума­ністично орієнтованого дидактичного процесу мають бути:

· «формування особистісного стилю взаємин учня з од­нолітками по навчанню і вчителем. Спілкування і взаємодія є основними механізмами передавання соціального досвіду, а особистісний характер взаємин найбільше відповідає за­вданням гуманізації учіння і виховання;

· активна взаємодія з однолітками і взаємне збагачення..;

· включення учнів у творчу діяльність і розвиток твор­чих здібностей. Творча діяльність є засобом інтенсивного розвитку інтелектуальних здібностей і особистісних якостей учня».

Ці принципи можна назвати стратегічними. І. А. Зязюн також пропонує тактичні принципи як невід'ємні складові гуманізації навчального процесу, спрямовані на створення оптимальних умов для розвитку й учіння учнів:

· створення позитивного естетичного фону учіння й атмо­сфери емоційно-почуттєвого піднесення й успіху;

· опора на гру як засіб позитивних почуттів;

· урахування вікових можливостей.

Отже, аналіз теорії і практики навчального процесу в національній системі освіти крізь призму гуманістичної стратегії свідчить, що відбувається переоцінка призначення і смислу функціонування цього процесу, його пере­орієнтація до особистості учня та сприяння їй в самороз­витку, самореалізації та самоактуалізації в умовах ринкової економіки.

 


Читайте також:

  1. H) інноваційний менеджмент – це сукупність організаційно-економічних методів управління всіма стадіями інноваційного процесу.
  2. I. Загальна характеристика політичної та правової думки античної Греції.
  3. II. ВИРОБНИЧА ХАРАКТЕРИСТИКА ПРОФЕСІЇ
  4. II. Морфофункціональна характеристика відділів головного мозку
  5. II. Поняття соціального процесу.
  6. III. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
  7. IV. План навчального процесу.
  8. IV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу
  9. IІІ. Вивченняння нового навчального матеріалу.
  10. Ni - загальна кількість періодів, протягом яких діє процентна ставка ri.
  11. А. Особливості диференціації навчального процесу в школах США
  12. Аварії на хімічно-небезпечних об’єктах та характеристика зон хімічного зараження.




Переглядів: 2265

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Основні види навчання. | Основні компоненти навчального процесу.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.014 сек.