Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



ІНФОРМАЦІЙНИЙ МАТЕРІАЛ

НАВЧАЛЬНА МЕТА

АКТУАЛЬНІСТЬ ТЕМИ

Функціональна анатомія головного мозку

Л Е К Ц І Я № 13

Т е м а: “Нервова система.”

Анатомофізіологічні аспекти саморегуляції функцій організму

Середній і проміжний мозок відносять до поліфункціональ­них утворень. Ці відділи центральної нервової системи здійс­нюють як сегментарний, так і надсегментарний механізми регуляції. Без знання будови та закономірностей функціону­вання основних структур середнього та проміжного мозку не можна зрозуміти механізми рефлекторних реакцій внутріш­ніх органів на різні подразники внутрішнього та зовнішнього середовища. Ушкодження цих ділянок головного мозку зумов­лює важкі ускладнення. Тому знання анатомії і фізіологи цих відділів центральної нервової системи має безпосереднє прак­тичне значення під час вивчення клінічних дисциплін.

Знати: розташування, зовнішню та внутрішню будову, функ­ції порожнини середнього та проміжного мозку.

Уміти: визначати відділи головного мозку та пояснити по­рушення, які виникають при ушкодженні середнього та про­міжного мозку.

Середній мозок (mesencephalon) розвивається із третього мозкового пухиря і складається з ніжок мозку (pedunculi cerebri) та покрівлі середнього мозку (tectum mesencephali) Порожни­ною середнього мозку є водопровід, який має довжину близько 2 см і сполучає IV шлуночок з III шлуночком.

Покрівля розміщена на задній поверхні середнього мозку. Поверхневу її частину називають пластинкою покрівлі, яка завдяки поздовжній і поперечній борозні поділяється на два верхні і два нижні горбки. Кожен із них продовжується у від­повідні пучки волокон, які мають назву ручки горбків. Ручки горбків продовжуються у проміжний мозок: верхні ручки пе­реходять у бічне, нижні — у присереднє колінчасті тіла.

Ніжки мозку представлені двома масивними валиками які розходяться під гострим кутом і занурюються у речовину півкуль великого мозку. Між ніжками знаходиться міжніжко­ва ямка, яка вкрита тонкою перетинкою з великою кількістю невеликих отворів для кровоносних судин. Ця перетинка має назву міжніжкової, або задньої пронизаної, речовини.

Внутрішня будова середнього мозку

На поперечному розрізі визначають:

1) пластинку покрівлі;

2) покришка, яка є верхнім відділом ніжок мозку;

3) основу ніжок, які є переднім відділом ніжок мозку. Між основою і покришкою знаходиться чорна речовина,

клітини якої містять меланін. Вважають, що вона координує акти жування і ковтання, регулює м'язовий тонус. Основа ні­жок — це біла речовина, тут проходять низхідні провідні шля­хи. Покришка ніжок містить сіру і білу речовину. Остання представлена як висхідними, так і низхідними шляхами. Сіра речовина покришки представлена ядрами: червоним ядром (пар­не), центральною сірою речовиною, яка знаходиться навколо водопроводу мозку, де локалізуються ядра III та IV пар череп­них нервів, ядра ретикулярної формації, власні ядра покриву.

Сіра речовина покрівлі середнього мозку утворює ядро ниж­нього і ядро верхнього горбків.

Між пластинкою покрівлі і мозочком розташовані два тя­жі білого кольору — верхні ніжки мозочку, які обмежують з боків верхній відділ ромбоподібної ямки.

Фізіологія середнього мозку

Ядра ніжок мозку беруть участь у регуляції тонусу м'язів і здійсненні установчих рефлексів та рефлексів на випрямлен­ня, завдяки яким можливі стояння та ходіння.

Верхні горбки — первинні зорові центри, де знаходяться центри орієнтувальних зорових рефлексів, центри рефлексів акомодації та конвергенції очей. Нижні горбки — первинні слу­хові центри, де знаходяться центри орієнтувальних слухових рефлексів.


Читайте також:

  1. III. Повторення вивченого матеріалу.
  2. III. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
  3. IV. Вивчення нового матеріалу – 20 хв.
  4. IV. Вивчення нового матеріалу.
  5. IV. Вивчення нового матеріалу.
  6. IV. Виклад інформаційного матеріалу
  7. IV. Виклад інформаційного матеріалу
  8. IV. Подання нового матеріалу
  9. IV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу
  10. IІІ. Вивченняння нового навчального матеріалу.
  11. L2.T4/1.1. Засоби періодичного транспортування штучних матеріалів.
  12. L2.T4/1.2. Засоби безперервного транспортування матеріалів. Транспортери.




Переглядів: 609

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Фізіологія довгастого мозку і мосту | Проміжний мозок

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.013 сек.