Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



ІНФОРМАЦІЙНИЙ МАТЕРІАЛ

НАВЧАЛЬНА МЕТА

АКТУАЛЬНІСТЬ ТЕМИ

У шлунку, тонкій та товстій кишках відбувається процес травлення. Кінцевим результатом діяльності системи трав­лення є надходження у внутрішнє середовище організму по­живних речовин, води, вітамінів, електролітів та мікроеле­ментів. Майбутнім медичним сестрам необхідні знання з бу­дови, моторної та секреторної функції шлунка, тонкої та товстої кишок, процесів всмоктування у вищезгаданих відді­лах травного каналу, а також механізмів нервової та гумо­ральної регуляції для розуміння патогенезу, профілактики та­ких захворювань, як гастрит, виразкова хвороба шлунка та дванадцятипалої кишки, ентерит, коліт тощо.

Знати: будову та функції шлунка, товстої та тонкої кишок. Процес травлення у шлунку, тонкій та товстій кишках.

Уміти: визначати топографію шлунка, тонкої та товстої кишок, їхню проекцію на скелет, знаходити на муляжах і во­логих препаратах відділи шлунка; відрізняти тонку кишку від товстої.

Шлунок (ventriculus, s. gaster — грец.) являє собою розши­рення травного каналу, розташоване між стравоходом і двана­дцятипалою кишкою.

Форма і положення шлунка змінюються залежно від його Функціонального стану, положення тіла та стану прилеглих органів. Шлунок трупа має форму перевернутої реторти. У жи­вої людини рентгенологічно шлунок може мати рогоподібну, гачкувату форму тощо. Довжина його становить 25 см, об'єм до 3 л (1,5—4 л залежно від кількості їжі). Шлунок знаходиться в черевній порожнині, у надчеревній та лівій підребровій ді­лянках. У шлунку розрізняють дві стінки: передню та задню; два краї: малу кривину (увігнутий, обернений догори і вправо) та велику кривину (випуклий, обернений донизу і ліворуч), два отвори: кардіальний (вхідний) та пілоричний (вихідний); чотири частини: кардіальну, склепіння, або дно шлунка, тіло шлунка, пілоричну частину, яка поділяється на пілоричну пе­черу та пілоричний канал. У місці переходу шлунка в двана­дцятипалу кишку знаходиться воротар — щільне м'язове кіль­це, яке складається із циркулярних м'язів (завтовшки до 1 см) і складок слизової оболонки, які утворюють двостулкову за­слінку з передньою і задньою губами.

Стінка шлунка складається з трьох оболонок: 1. Внутрішньої — слизової оболонки, для якої характерна наявність складок, полів та ямок. Складки утворюються за­вдяки наявності м'язової пластинки в слизовій оболонці та на­явності підслизової основи. Вони мають різне спрямування у різних відділах шлунка. Так, у ділянці малої кривини вони розташовані поздовжньо й утворюють так звану шлункову до­ріжку, у ділянці дна і тіла — поперечне, косе і поздовжнє спрямування. Шлункові поля — невеликі підвищення діамет­ром 1—6 мм. На поверхні цих полів розташовуються шлунко­ві ямочки, які являють собою устя залоз шлунка. Розрізняють три види залоз: кардіальні, власні та пілоричні. Власні залози розміщені в ділянці дна та тіла шлунка, вони складаються з головних клітин (продукують ферменти), парієтальних клі­тин (хлористоводневу кислоту) та додаткових (слиз). Кардинальні і пілоричні залози розміщені в однойменних ділянках шлунка. У пілоричних залозах відсутні головні та парієтальні клітини, у кардіальних залозах вони містяться в незначній кі­лькості. Порожнина шлунка вистелена одношаровим призма­тичним залозистим епітелієм. В апікальній частині цих клі­тин накопичуються гранули слизового секрету, який після ви­ділення обволікає поверхню слизової оболонки і захищає її від перетравлювальної дії шлункового соку. У слизовій оболонці між залозами розташовуються скупчення лімфоцитів у вигля­ді дифузних інфільтратів або поодиноких лімфатичних фолі­кулів. Між слизовою оболонкою шлунка і м'язовою оболон­кою знаходиться підслизова основа, утворена пухкою сполуч­ною тканиною.

2. Середньої оболонки — м'язової, яка має три шари: зов­нішній — поздовжній, середній — циркулярний (у ділянці пі­лоруса циркулярний шар м'язових волокон стовщується і формує м'яз-стискач пілоруса), внутрішній — косі волокна. М'язо­ва болонка представлена міоцитами непосмугованої м'язової тканини, які сприяють перемішуванню та переміщенню їжі.

3. Зовнішньої оболонки — серозної, яка представлена оче­ревиною і вкриває шлунок з усіх боків.

Функції шлунка:

• хімічне оброблення їжі ферментами шлункового соку;

• механічна функція, яка полягає в перемішуванні їжі із шлунковим соком, а також проведенні її у дванадцятипалу кишку;

• екскреторна функція, яка полягає у виділенні через сли­зову оболонку в просвіт травного каналу продуктів метаболізму;

• ендокринна функція, яка полягає у виробленні біологіч­но активних речовин (гастрину, гастрону тощо), клітини сли­зової оболонки шлунка продукують внутрішній антианеміч­ний фактор (фактор Касла). Він необхідний для всмоктування вітаміну В12, що потрапляє у шлунок з поживними речовинами;

• всмоктувальна функція — у шлунку відбувається всмок­тування деяких хімічних речовин.


Читайте також:

  1. III. Повторення вивченого матеріалу.
  2. III. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
  3. IV. Вивчення нового матеріалу – 20 хв.
  4. IV. Вивчення нового матеріалу.
  5. IV. Вивчення нового матеріалу.
  6. IV. Виклад інформаційного матеріалу
  7. IV. Виклад інформаційного матеріалу
  8. IV. Подання нового матеріалу
  9. IV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу
  10. IІІ. Вивченняння нового навчального матеріалу.
  11. L2.T4/1.1. Засоби періодичного транспортування штучних матеріалів.
  12. L2.T4/1.2. Засоби безперервного транспортування матеріалів. Транспортери.




Переглядів: 524

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Стравохід | Регуляція секреторної функції шлунка

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.007 сек.