Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Вчення про істину

Загальнологічні методи

Методи теоретичного пізнання

- формалізація – відображення змістового значення у знаково-символічному виді;

- аксіоматичний метод – спосіб побудови наукової теорії, при якому в її основу покладаються вихідні дані – аксіоми, з яких всі останні ствердження виводяться логічним шляхом доказів;

- гіпотетико-дедуктивний метод – метод наукового пізнання, сутність якого заключається у створенні системи дедуктивно пов’язаних між собою гіпотез.

- аналіз – реальний або розумовий розподіл об’єкта на складові частини;

- синтез –об’єднання складових частин об’єкта в єдине органічне ціле;

- абстрагування – процес розумового відволікання від якостей і відношень вивчаємого явища і одночасне виділення властивостей, які зацікавили дослідника;

- узагальнення – процес встановлення загальних властивостей і ознак предмета;

- ідеалізація – розумова процедура, яка пов’язана зі створенням абстрактних (ідеалізованих) об’єктів, принципово не здійснених в реальності;

- індукція – рух думки від одиничного до загального;

- дедукція – процес пізнання від загального до одиничного;

- аналогія – встановлення подібностей в деяких властивостях і відношеннях між неототожненими об’єктами.

Таким чином, у науковому пізнанні функціонує складна, динамічна, цілісна система різноманітних методів, які завжди реалізуються з урахуванням конкретних умов.

Перші спроби осмислити досягнення людиною істини були зроблені філософами середньовіччя, доби Вдродження, Нового часу і Просвітництва та сучасною філософією. Ще у ХІІІ ст. Роджер Бекон вважав умовою досягнення істини усунення перешкод, які встають на шляху до пізнання і породжують помилки. Головною помилкою він називав:

- вплив незаслуженого авторитету;

- стару звичку;

- незнання і намагання вчених замаскувати власне незнання від «видимістю» розуму

Він висуває свій шлях до істини, який лежить через вивчення стародавніх мов, математики, оптики, експериментального дослідження, богословську мораль. На думку філософа, для пізнання істини потрібні досвід, філософія і богослов’я.

У добу Відродження проблема істини теж знайшла своє відображення. Так, Леонардо да Вінчі пошук істини пов’язував з практичною користю, яка може допомогти людині. Для відкриття істини на думку вченого необхідний союз досвіду, теорії і науки. Він говорив: «Закоханий у практику без науки, як кормчий на кораблі без керма і компасу, він ніколи не впевнений, куди пливе. Наука- полководець, а практика- солдати».

У Новий час філософом Г. Лейбніцем було розвинуто вчення про види істин:

1) метафізичні (вічні істини), які відкриваються за допомогою розуму і не потребують їх виправдання досвідом. Тобто, щоб довести істину достатньо бачити неможливість того, що їм заперечує;

2) істини факту, які відкриваються через досвід.

Німецькі філософи теж намагалися відшукати і обґрунтувати шляхи досягнення істини. Так, Г. Гегелем буврозроблений науковий метод досягнення істини, який повинен відображати реальний зв’язок, дух і розвиток явищ об’єктивного світу. Філософ розглядав пізнання як історичний процес і тому вважав, що істина не являється раз і назавжди даним, готовим результатом пізнання, вона постійно розвивається і змінюється.

Сучасна філософія виділила критерії для виявлення і розуміння істини.

Істина – це знання, яке правильно відображає об’єктивну дійсність.

Критерії істинності знання:

1) ясність;

2) чіткість мислимого;

3) впевненість у достовірності;

4) загально значимість:

5) прагматизм (повинно бути корисним)

 

 


Читайте також:

  1. Cтатистичне вивчення причин розлучень.
  2. II. Мета вивчення курсу.
  3. IV. Вивчення нового матеріалу – 20 хв.
  4. IV. Вивчення нового матеріалу.
  5. IV. Вивчення нового матеріалу.
  6. IІІ. Вивченняння нового навчального матеріалу.
  7. V. Вивчення нового матеріалу.
  8. Аксіологічний підхід до вивчення педагогічних явищ.
  9. Атомно-молекулярне вчення.
  10. В.І. Вернадський і вчення про ноосферу
  11. Вивчення
  12. Вивчення антонімів




Переглядів: 920

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Методи емпіричного дослідження | Буття людини як реальний процес її існування

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.021 сек.