Штучні монополії утворюють ряд конкретних форм - картель, синдикат, трест, концерн.
Картель - це союз двох і більше фірм однієї галузі промисловості, де учасники зберігають свою власність на засоби виробництва та продукти виробництва, а створені товари самі реалізують на ринку, визначаючи ціну, частку ринку і встановлюючи квоту.
Синдикат - це та ж картель, тільки відмінність в умовах реалізації готової продукції - для цього створюється певна контора.
Трест - це монополія, де власність на засоби виробництва і готову продукцію спільна.
Концерн- це союз незалежних підприємств різних галузей промисловості, де фінансовий контроль над усіма учасниками здійснює головна фірма.
Характерні риси:
1. Володіння досить точною інформацією про споживачів і потенційних конкурентів;
2. За допомогою реклами може впливати на формування попиту споживачів;
3. Може впливати на замовника в особі державних установ або на компанії контрагентів.
Олігополія- це існування декількох фірм, зазвичай великих, на плечі яких припадає основна частина продажів галузі.
Проникнення на ринок нових фірм складно в силу великих капітальних витрат.
1. Цінова - це штучне збивання цін на товар. Тут широко використовується цінова дискримінація, за певних умов: продавець-монополіст, наявність сильної маркетингової політики у фірми; неможливість перепродажу товару у первісного покупця. Даний вид конкуренції особливо часто застосовується у сфері послуг.
2. Нецінова - це конкуренція, здійснювана за допомогою вдосконалення якості продукції та умов її продажу.
Проведення нецінової конкуренції може здійснюватися за двома напрямками:
1. Конкуренція по продукту, тобто відбувається поліпшення технічних характеристик товарів чи пристосовність товарів до потреб споживачів. Даний напрямок грунтується на прагненні захопити частину ринку, випускаючи нові товари, які принципово відрізняються від своїх попередників.
2. Конкуренція за умовами продажу, тобто це поліпшення збуту шляхом поліпшення сервісу обслуговування покупців: реклама, пільги, вдосконалення торгівлі. Можливе застосування незаконних методів - промислове шпигунство, переманювання фахівців, виготовлення підроблених аналогів, гірших за якістю, і багато іншого.
2. Поняття та сутність маркетингового дослідження ринку
Для ефективного функціонування в умовах маркетингу необхідно отримувати адекватну інформацію до і після прийняття рішень.
Існує багато причин, в силу яких маркетингову інформацію необхідно збирати при розробці, реалізації і перегляді маркетингового плану фірми або яких-небудь його складових.