![]()
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Економічні процеси на Слобожанщині у ХІХ столітті
Негативним фактором для розвитку економіки в Росії було кріпосництво, скасоване лише в 1861 р., коли інші держави вже вступили в активну фазу промислового перевороту. Проте і умовах кріпосного господарства мануфактурна промисловість досягла певних успіхів й підготувала умови для промислового перевороту. Напередодні скасування кріпосництва у Харківській губернії працювало 2 механічних заводи, 35 салотопень (в Україні – 128), 7 миловарень, 3 мідярні. До найбільших підприємств у Харкові слід назвати єдиний чавуноливарний завод, який став до ладу в 1835 р. Серед галузей виробництва, які мали найбільші обороти й прибутки була цукрова промисловість. Перший цукровий завод на Харківщині було збудовано у селі Білий Колодязь Вовчанського повіту. Крім того, значного розвитку набули винокурна, борошномельна, олійна, тютюнова промисловості, які склали значний сегмент харчової промисловості. Перше місце ж посідала гуральна промисловість, а в повітах Харківщини працювало 281 гуральня. Паралельно з розвитком промисловості упродовж першої половини ХІХ ст. на Слобожанщині розвиток селянських промислів був досить інтенсивним, оскільки, як стверджують дослідники, значна частина сільського населення – 60 % – не була закріпаченою.
Найбільш поширеними видами гончарних виробів на території Слобідської України були: «глечики», «горщики», «макітри», «банки», «риночки», «миски», «пастівники», «кухлі», «кубушки», «кувшини», «друшляки», «квітники», «покришки», «підставки для квітників», «рукомийники», «носатки» (посуд для розливання квасу), «чарки», «гусятниці» «поросятниці» (посуд для запікання поросят) та ін.. У 80 – 90 рр. ХІХ ст. у промисловому розвитку Харківщини переважала харчова галузь, яка сягала 74 відсотків всього виробництва краю. Серед її напрямків, у свою чергу, першість вела цукрова, яка стрімко розвивалася завдяки наявності сировини. У 90-рр. ХІХ ст. цукровий завод у селі Пархомівці, який належав сім′ї відомих українських цукрозаводчиків, благодійників та меценатів Харитонинків, виробляв щорічно продукції на 1,5 млн. крб. А рафінадний завод у селі Мала Данилівка Харківського повіту відправляв свою продукцію до Харкова, Москви, Ростова, Орла, Сімферополя, Астрахані, Царицина і навіть далекої Персії. Важливе місце займала й винокурна промисловість, бо лише в Харкові у 1876 р. працювало 17 горілчаних заводів, які виробляли продукції на понад 900 000 крб. Олійна промисловість перебувала в руках дрібних власників, які на Слобожанщині були розміщені досить рівномірно.
паровоз. Завод став першим у Російській імперії такої спеціалізації. Серед виробництв харчової промисловості слід назвати відкритий у 1875 р. пивзавод «Нова Баварія», який на той час не поступався кращим європейським виробництвам такого профілю. У 1896 р. у Харкові Товариство Жоржа Бормана відкрило дві кондитерські фабрики – по виробництву шоколаду та бісквіту. Продукція цукеркової фабрики Торгового Дому Ім'я Георгія Миколайовича Бормана у свідомості сучасників було асоціювалося не лише з торговою маркою «Жорж Борман», але і з успішним та грамотним веденням справи, з передовими технологіями виробництва. Згодом він став постачальником виробів для імператорського двору. «Дмитро Кромський» також поширювалася по всій території Російської імперії і мала представництва від Баку до Варшави. Значний розвиток промисловості Харкова зумовлювався й тим фактом, що він був привабливий для іноземного капіталу, а тому німецькі, бельгійські, швейцарські, французькі промисловці вкладали свої статки саме у харківські заводи і фабрики. До слова сказати, власниками галантерейних, книжкових, бакалійних магазинів теж значною мірою були французи, німці та швейцарці. З другої половини ХІХ ст. розпочався бурхливий розвиток транспорту на Слобожанщині, а Харків став потужним залізничним вузлом. У наступні десятиліття відкривалися все нові дільниці, які й утворили розгалужену транспортну мережу, що з’єднали слобідські, а відтак і українські землі між собою, з віддаленими регіонами Російської імперії, з чорноморськими портами, а через них – зі світовими ринками. З 1895 р. у Харкові почала діяти товарна станція Балашовка. Уже на початку ХХ ст., в результаті об′єднання Курсько-Харківсько-Азовської і Харково- Миколаївської залізниць в одну, було засновано Управління Південних залізниць із центом в Харкові. На початку XX ст. Харків перетворився
Надзвичайною важливими подіями для міста стали прибуття до Харкова 22 травня 1869 р. першого потягу з півночі та відкриття 6 червня 1869 р. Курсько- Харково-Азовської залізниці, однієї з перших залізниць на території України, які входили до складу Російської імперії.
Читайте також:
|
||||||||
|