Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Варіант 6.

Виберіть 1 варіант відповіді.

Наукові дослідження, спрямовані на стратегічний пошук принципово нових шляхів і методів пізнання і розуміння дійсності, що ведуть до розробки гіпотез, ідей і теорій, відкриття законів, критичного подолання кордонів досягнутого знання – це дослідження:

а) цільові, б) довгострокові, в) фундаментальні, г) договірні, д) прикладні.

10. Підкресліть, який логічний метод пізнання визначається таким чином:

Метод узагальнення фактів, розкриття загального в одиничному через рух знання про окремі явища (від одиничного) через віднесення їх до виду (через особливе) і до знання про весь рід (до загального). При цьому вихідним є припущення про те, що множина однорідних фактів, про які робиться висновок, підпорядковується певній закономірності. Це дозволяє встановлювати в пізнанні причинну залежність окремих явищ, необхідність їх взаємозв'язку.

Варіанти відповіді: дедукція; індукція; абстрагування; ідеалізація.

1. Оберіть 1 твердження, яке найточніше визначає об’єкт пізнання:

a) те, що протистоїть суспільному суб’єкту в його предметно-практичній і пізнавальній діяльності;

b) те, на що спрямована увага дослідника в процесі наукового пошуку;

c) навколишній матеріальний світ, який існує незалежно від свідомості.

2. Виберіть 1 найбільш точне визначення. Відносність істини означає

1) заперечення об'єктивності знання, визначення його як умовного і довільного для суб'єкта;

2) історичну обмеженість відображення об'єктивної реальності у людських знаннях, яка долається у процесі розвитку науки;

3) особисте ставлення до неї суб'єкта пізнання – прийняття чи неприйняття, довіру чи недовіру, згоду або незгоду.

3. Вставте кожне з понять«науковий принцип» і «наукова теорія» у визначення, яке йому відповідає:

В. Логічна форма вираження об'єктивної закономірності, що діє в універсальному масштабі та дає основу наукової галузі або науки в цілому – це _____________________.

С. Вища форма логічного узагальнення й організації наукового знання, що дає цілісне розуміння закономірностей та суттєвих зв'язків певної предметної області дійсності – це ___________________.

4. Виберіть 1 положення, що визначає науковий зміст поняття гіпотеза:

a. узагальнення фактичного матеріалу, яке необхідно для подальшого розвитку знання і переходу від емпіричного пізнання окремих фактів до теоретичного пізнання законів

b. відкриття якого-небудь нового факту, що робить неможливим колишній спосіб пояснення фактів, що відносяться до тієї ж самої групи;

c. спосіб пояснення явища або процесу, що спирається спершу тільки на обмежену кількість фактів і спостережень.

5.Визначте, в якому з фрагментів викладено погляди на науку Фрідріха Енгельса.

A. Наука у вигляді дослідницької програми представляє собою складну і структуровану систему, що складається з таких елементів: "жорсткого ядра" – сукупності неспростовних суджень, які є теоретичною основою даного стилю мислення; "захисного пояса" – суджень, які зв'язують дослідницьку програму з емпіричними даними; "негативної евристики" – вказує, які шляхи дослідження треба уникати," позитивною евристики" – рекомендує найкращі шляхи дослідження. "Захисний пояс" охороняє "жорстке ядро" від спростування, але змінюється і вдосконалюється, завдяки правилам "позитивної евристики", а також за допомогою процедур фальсифікації і верифікації.

B. З'єднання плюралізму теорій з тезою про їх несумірність породжує епістемологічний анархізм. Кожен вчений може винаходити і розробляти свої власні теорії, не звертаючи уваги на невідповідності, протиріччя і критику. Діяльність вченого не підпорядковується жодним раціональним нормам, тому розвиток науки ірраціональний процес. Альтернативні теорії, що змінюють одна одну, є несумірними, тому отримують визнання ті теорії, які перемагають у конкуренції завдяки пропагандистській перевазі їхніх прихильників.

C. Вся історія науки складається з висунення вченими сміливих припущень і їх спростувань. Усунення помилок – фальсифікація гіпотез або теорій є критичним раціоналізмом у науці. Інтелектуальна боротьба, суперництво ідей і раціональна критика є рушієм заміни наукових теорій. Об'єктивних законів розвитку науки, як і суспільної історії, не існує.

D. Головним об'єднуючим початком співтовариства вчених є єдиний стиль мислення, визнання ними певних фундаментальних теорій і методів дослідження. Історія науки є революційний процес зміни парадигм. Криза основних вихідних понять у даній науці визначається змістовним фактором (невідповідність нових методик старим) і емоційно-вольовим (втрата довіри до вихідних принципів діючої парадигми з боку значної частини наукового співтовариства). Причому важливіше вольові чинники – переконання і віра.

E. Пізнання рухомої матерії – це пізнання взаємного зв'язку окремих рухів окремих тіл між собою, їх взаємозумовленість. За відомим рухом слідує інший рух і люди самі в змозі викликати певний рух, створивши ті умови, при яких він відбувається в природі; люди в змозі викликати такі рухи, які зовсім не зустрічаються в природі, але виробляються в промисловості, – принаймні, не зустрічаються в природі в такому ж вигляді, – і можуть надати цим рухам заздалегідь визначений напрям і розміри. Завдяки цьому, тобто діяльності людини, пізнається причинність, виникає уявлення про те, що один рух є причиною іншого. Цим об'єктивно зумовлено як закони розвитку людського суспільства, так і історії науки.

6.Оберіть визначення наукової теорії:

A. Центральна думка, що виражає фундаментальну закономірність певного кола явищ і синтезує в цілісну систему всі поняття і судження, створюючи з окремих положень єдине знання, розкриває можливість її практичного застосування.

B. Вища форма відображення дійсності, що дає систематичне об’єктивне знання про істотні зв'язки і закономірності дійсності, обґрунтовує і програмує способи практичної діяльності людей.

C. Логічна форма пізнання, яка є виразом універсальних взаємозв’язків і закономірностей, в яких знаходяться об’єкти кількох або усіх наук – об’єкт наукового пізнання в цілому.

D. Відображення в логіці понять об'єктивної, причинної, необхідної залежності між явищами.

7. Вставте необхідне поняття в твердження: Спостереження, опис, порівняння, вимірювання, дослід – методи, які переважно використовують в _(якому?)_________________ пізнанні.

8. Доповніть характеристику емпіризму необхідним поняттям:

Науковість або ненауковість певного повідомлення визначається ______________ , яка є процедурою емпіричної перевірки твердження на відповідність фактичному стану речей, тобто одиничних подій. Оскільки така перевірка завжди обмежена ситуативними обставинами, загальні твердження (про елементи необмеженого класу речей) розглядаються як такі, що принципово не можна перевірити за допомогою даної процедури. Тому для емпіризму стає властивим заперечення наукового статусу загальних положень.


Читайте також:

  1. II варіант
  2. Алгоритм планування податкових платежів. Вибір оптимального варіанту оподаткування та сплати податків.
  3. АЛОМОРФИ І ВАРІАНТИ МОРФЕМ
  4. Альтернативні варіанти геополітичної орієнтації України
  5. Альтернативні варіанти довгострокового фінансування діяльності підприємства
  6. Варіант
  7. Варіант 1
  8. Варіант 1
  9. ВАРІАНТ 1
  10. Варіант 1
  11. Варіант 1
  12. Варіант 1




Переглядів: 708

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Визначте, в якому з фрагментів представлено пізнавальну позицію кантівського агностицизму. | Варіант 7.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.022 сек.