МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Проблемне навчанняПлан Інша методика розроблена на основі експертних технологій А. М. Єрмоли, В. І. Звєрєвої]. Вона передбачає дослідження системи управлінської діяльності та встановлення рівня функціональної компетентності керівника закладу освіти.
1. Поняття про педагогічні технології. 2. Проблемне навчання у вищій школі. 3. Використання ділових та рольових ігор у навчальному процесі ВНЗ. 4. Інформаційні технології навчання у ВНЗ. 5. Кредитно-модульна (рейтингова) система навчання у вищій школі.
Основні поняття до теми: технологія, освітня технологія, педагогічна технологія, ділова (рольова) гра, інформаційні технології. Література Основна: 1. Алексюк А.М.Педагогіка вищої освіти України. Історія. Теорія. – К.: Либідь, 1998. – 558 с. 2. Вітвицька С.С. Основи педагогіки вищої школи. – К.: центр навчальної літератури, 2003. – 316 с. 3. Вітвицька С.С. Практикум з педагогіки вищої школи: Навч. посіб. за модульно-рейтинговою системою навчання для студентів магістратури. – К.: Центр навчальної літератури, 2005. – 4. 396 с. 5. Кузьмінський А.І. Педагогіка вищої школи: Навч. посіб. – К.: Знання, 2005. – 486 с. 6. Лекції з педагогіки вищої школи: Навчальний посібник /За ред. В.І.Лозової. – Харків: «ОВС», 2006. – 496 с. 7. Педагогіка вищої школи: Навч. посібник /За ред. З.Н.Курлянд. – К.: Знання, 2005. – 399 с. 8. Фіцула М.М. Педагогіка вищої школи: Навчальний посібник. – К.: «Академвидав», 2007. – 427 с. Додаткова: 1. Васьков Ю.В. Педагогічні теорії, технології, досвід (Дидактичний аспект). – X.: Скорпіон, 2000. – 120 с. 2. Ігри дорослих. Інтерактивні методи навчання / Упоряд. Л. Галіцина. – К.: Ред. загальнопед. газ., 2005. – 128 с. 3. Педагогічні технології у неперервній професійній освіті. – К., 2001. 4. Положення про організацію навчального процесу в кредитно-модульній системі підготовки фахівців. – Тернопіль: Вид-во ТНПУ ім. В.Гнатюка, 2004. – 48 с. 5. Петренко Л.М. Модульна технологія навчання: новий підхід до управління пізнавальною діяльністю студентів // Проблеми гуманізації навчання та виховання у вищому навчальному закладі освіти. – Ірпінь: Національна академія ДПС України, 2005. – С. 144-147. 6. Чернилевский Д.В. Дидактические технологии в высшей школе: Учеб. пособие для вузов. – М.: ЮНИТА-ДАНА, 2002. – 437 с. 1. Поняття про педагогічні технології
У педагогічній літературі поняття «технологія навчання» і «навчальна (педагогічна) технологія» вживають як тотожні.
Поняття «технологія навчання» є дещо вужчим і означає шлях освоєння конкретного матеріалу в межах певного предмета, теми, питання.
Навчальна (педагогічна) технологія передбачає розгляд різних технологій навчання, які є інноваційними в організації навчального процесу. Педагогічна технологія – це інноваційна модель організації навчального процесу, яка передбачає цілісну систему використання нетрадиційних методів формування та контролю знань, умінь, або застосування традиційних методів у нетрадиційних умовах. · У практиці навчально-виховної діяльності сучасного вищого навчального закладу найпоширеніші такі педагогічні технології навчання: диференційоване навчання; · проблемне навчання; · ігрові технології навчання; · інформаційні технології навчання; · кредитно-модульна технологія навчання; · особистісно орієнтоване навчання.
Одним із найперспективніших напрямів розвитку творчих здібностей особистості, необхідних сучасному фахівцю, є проблемне навчання. Проблемне навчання (грец. problema – задача, утруднення) – дидактична система, яка ґрунтується на закономірностях творчого засвоєння знань і способів діяльності, на прийомах і методах викладання та учіння з елементами наукового пошуку. Таке навчання передбачає проблемне викладання і проблемне учіння. Проблемне викладання - створення системи послідовних проблемних ситуацій і управління процесом їх вирішення.
Проблемне учіння – особлива форма творчої навчальної діяльності студентів щодо засвоєння знань і способів діяльності з наявністю аналізу проблемних ситуацій, формулювання проблем і їх розв'язання шляхом висунення припущень, обґрунтування і доведення гіпотез.
Проблемне навчання передбачає засвоєння студентами знань і способів дій проблемним шляхом у кілька етапів: · створення проблемної ситуації; · аналіз і формування проблеми; · висунення гіпотез та їх доведення.
Залежно від рівня самостійності студентів у навчальній діяльності використовують відповідні методи проблемного навчання: · проблемний виклад; · частково-пошуковий; · дослідницький методи.
3. Використання ділових та рольових ігор у навчальному процесі ВНЗ
Формування соціально активної особистості вимагає використання нестандартних форм педагогічної взаємодії. Однією з таких форм є гра як засіб розвитку творчого потенціалу майбутнього фахівця. Ігровий метод навчання передбачає визначення мети, спрямованої на засвоєння змісту освіти, вибір виду навчально-пізнавальної діяльності і форми взаємодії педагога та студентів. Головною метою навчальних ігор є формування в майбутніх фахівців уміння поєднувати теоретичні знання з практичною діяльністю. Оволодіти необхідними фаховими вміннями і навичками студент зможе лише тоді, коли сам достатньою мірою виявлятиме до них інтерес і докладатиме певних зусиль, тобто поєднуючи теоретичні знання, здобуті на лекціях, семінарах, самостійно, з розв’язанням конкретних виробничих задач і з’ясуванням виробничих ситуацій.
Ігрова діяльність виконує такі функції: · спонукальну (викликає інтерес у студентів); · комунікативну (засвоєння елементів культури спілкування майбутніх спеціалістів); · самореалізації (кожен учасник гри реалізує свої можливості); · розвивальну (розвиток уваги, волі та інших психічних якостей); · розважальну (отримання задоволення); · діагностичну (виявлення відхилень у знаннях, уміннях та навичках, поведінці); · корекційну (внесення позитивних змін у структуру особистості майбутніх фахівців). Ігрові методи багатопланові, і кожен з них у той чи інший спосіб сприяє виробленню певної навички. З огляду на це виокремлюють: · ігри-вправи; · ігрові дискусії; · ігрові ситуації; · рольові і ділові навчальні ігри.
У процесі конструювання і проведення ділових навчальних ігор слід дотримуватися певних принципів (О. Вербицький): · принцип проблемності; · принцип імітації умов і динаміки виробництва, моделювання змісту професійної діяльності людей, зайнятих на виробництві; · принцип двоплановості ігрової навчальної діяльності; · принцип спільної діяльності учасників гри; · принцип діалогічної взаємодії партнерів по грі.
Підготовка і проведення ділової гри відбувається в кілька етапів (Е. Хруцький): · вибір теми, яка містить завдання або ситуацію, що потребує вироблення і прийняття конкретних рішень; · визначення мети гри, складу і функцій їїучасників; · розроблення моделі гри, яка має якнайповніше відображати виробничий процес чи практичну ситуацію. При цьому слід пам’ятати, що гра – це спрощена реальна дійсність, яка передбачає імітацію впливу на виробничий процес зовнішнього середовища і зв’язки з ним; · розроблення критеріїв оцінювання роботи студентів. Головним мотивом навчально-педагогічних ігор та основним критерієм оцінювання мають бути успішне застосування студентами теоретичних знань на практиці, а також ефективна взаємодія з іншими учасниками гри; · ознайомлення студентів з метою гри та виробничою – ситуацією, розподіл ролей і доведення до їх відома критеріїв оцінювання. Це слід зробити за тиждень до гри. Водночас студенти повинні мати список рекомендованої літератури. Під час розподілу ролей і «посад» між учасниками необхідно враховувати рівень їхніх знань, здібності та інші індивідуальні особливості. Важливо, щоб ролі не були постійними в усіх іграх; · перебіг гри та аналіз її результатів.
Конструюючи зміст ділової гри, важливо спонукати студентів до пізнавальної активності протягом усієї ігрової діяльності. Цього можна досягти шляхом створення проблемних ситуацій, інтелектуальних труднощів, що вимагають активної взаємодії студентів з об’єктами пізнання, подолання суперечностей між відомими знаннями і необхідністю «відкрити» або знайти нове знання, систему вмінь і навичок, які, у свою чергу, сприятимуть розв’язанню нових для студентів пізнавальних завдань. 4. Інформаційні технології навчання у ВНЗ
Розширення сфери застосування електронно-обчислювальних машин ЕОМ зумовило появу поняття «нова інформаційна технологія» (HIT), яке є синонімом поняття «комп’ютерна технологія» (КТ). HIT передбачає використання усього різноманіття сучасних пристроїв оброблення інформації, в т.ч. ЕОМ, їх обладнання (відеоматеріали, принтери, пристрої для оброблення даних з графічної і звукової форми). Нові інформаційні технології навчання – це методологія і технологія навчально-виховного процесу з використанням новітніх електронних засобів з метою навчання та контролю знань тих, хто навчається.
Комп’ютерна (інформаційна) технологія навчання (КТН) – це система навчання, спрямована на досягнення цілей інформатизації навчання на основі застосування комплексу функціонально залежних педагогічних, інформаційних, методологічних, психофізіологічних і ергономічних засобів і методик, створених і організованих на базі технічного й програмного забезпечення ЕОМ.
Інтенсивне оновлення матеріально-технічної бази ВНЗ з урахуванням останніх досягнень науки і техніки дає змогу розвивати аудіовізуальну технологію навчання, яка передбачає використання різноманітних технічних засобів навчання (ТЗН), в т. ч. комп’ютерних і електронних засобів. Розрізняють рецептивне аудіовізуальне навчання, пов’язане зі сприйманням і засвоєнням студентами аудіовізуальної навчальної інформації, яка передається за допомогою ТЗН (наприклад, телевізійних систем), та інтерактивне,яке забезпечує взаємодію студента і навчаючої системи у формі діалогу людини і машини. На сучасному етапі студентів залучають до створення комп’ютерних програм, аудіо та відео матеріалів, презентацій для візуалізованого навчання. Читайте також:
|
||||||||
|