МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Після того як 22 липня 1942 року радянськими військами було залишене місто Свердловськ Ворошиловградської області закінчилися оборонні бої на території України. 9 страница
Завдяки Продовольчій програмі в Україні вдалося дещо поліпшити становище у сільському господарстві. Але як республіканська, так і загальносоюзна продовольчі програми з основних показників залишились не виконаними. Неефективність сільськогосподарського виробництва, а інколи – і несприятливі погодні умови, змушували партійно-державне керівництво СРСР щороку витрачати мільярди доларів на закупівлю зерна за кордоном.
Таким чином, спроби розв’язати проблеми інтесифікації сільського господарства шляхом широкого розвитку міжгосподарської кооперації, створення агропромислових підприємств і комплексів без урахування економічних і соціальних умов господарювання на селі, особистих інтересів працівників обернулися великими втратами.
Розвиток промисловості відбувався екстенсивно, шляхом надмірних витрат, нарощування паливно-енергетичної та хімічної бази, форсованого залучення до виробництва нових природних ресурсів.
3. Розвиток освіти, науки і культури. В другій половині 50-х – першій половині 80-х рр. велика увага приділялася розвитку системи народної освіти. Вже до середини 50-х рр. в основному було забезпечено загальне семирічне навчання для дітей шкільного віку. У 1956 р. було скасовано плату за навчання в старших класах.
25 грудня 1958 р. Верховна Рада СРСР прийняла закон “Про зміцнення зв’язку школи з життям і про подальший розвиток системи народної освіти в СРСР”, яким було розпочато роботу щодо реформування школи. Зокрема, замість семирічної обов’язкової була введена восьмирічна школа. Повну середню освіту молодь здобувала в загальноосвітній середній політехнічній школі (9-10 класи), або в школах робітничої та сільської молоді, поєднуючи навчання з працею. На той час значно зросла мережа шкільних закладів: на 1958 р. у республіці налічувалося 34,5 тис. шкіл, де навчалося близько 6 млн. учнів.
Наприкінці 50-х років у країні розпочалась організація шкіл-інтернатів, в яких навчалися сироти, діти інвалідів Великої Вітчизняної війни та праці, малозабезпечених батьків та одиноких матерів. У школах-інтернатах навчальний процес тісно поєднувався з трудовим вихованням дітей, з позакласною роботою. На кінець 50-х років в Україні діяло понад 90 таких шкіл, в яких навчалося близько 25 тис. учнів.
У 60-70-х роках продовжувалися розвиток і вдосконалення системи народної освіти. В 60-ті роки був закінчений перехід на восьмирічний всеобуч, а в 70-ті – до загальної середньої освіти. Причому середній всеобуч запроваджувався не тільки через загальноосвітню школу, а й через середню спеціальну освіту (технікуми) та систему професійно-технічного навчання (ПТУ).
Водночас було внесено зміни до структури школи: навчання в початковій школі було скорочено до трьох років замість чотирьох, тому що дошкільне виховання дітей здійснювалося в мережі дошкільних дитячих закладів, які були складовою частиною системи народної освіти. У 80-х роках значно зменшилась кількість початкових та неповносередніх шкіл і водночас збільшилась кількість середніх, які становили основну ланку шкільної системи.
Зростаючий технічний рівень виробництва висував дедалі вищі вимоги до підготовки кадрів працівників для усіх галузей народного господарства. Однією з найефективніших форм підготовки нового поповнення робітничих лав були професійно-технічні училища, які поряд з професією давали молодим робітникам і середню освіту. Наприкінці 50-х років в училищах і школах професійно-технічного навчання України налічувалося 210 тис. учнів. Крім того, сотні тисяч робітників щороку набували кваліфікації або підвищували свій культурно-технічний рівень бузпосередньо на виробництві через широко розгалужену систему виробничого навчання – в школах передових методів праці, на виборничо-технічних курсах, а також у вечірніх та заочних школах, технікумах, інститутах. На кінець 50-х років майже половина робітників промислових підприємств була охоплена різними формами виробничо-технічного навчання.
За роки Х п’ятирічки (1976-1980 рр.) всі професійно-технічні школи й училища було перетворено в середні навчальні заклади. На 1987 р. у республіці функціонувало 1200 ПТУ усіх видів, де навчалося понад 710 тис. учнів.
Постійна увага приділялася розширенню підготовки спеціалістів в системі вищої й середньої спеціальної освіти. З 1950 по 1960 р. контингент студентів збільшився із 201 тис. до 417 тис. Значно розширилися заочні та вечірні відділення при університетах та інститутах, на яких у 1960 р. навчалися відповідно 174 і 44 тис. студентів.
Зміцнювалася матеріально-технічна база вузів, будувалися навчальні корпуси, гуртожитки, їдальні, спортивні комплекси для студентів, зростає мережа вузів. У 1964 р. був заснований Донецький університет, у 1972 р. – Сімферопольский, у 1985 р. – Запорізький. Відкрилися численні нові інститути. В середині 80-х років в республіці працювали 146 вищих навчальних закладів проти 135 в 1960/61 навчальному році, а кількість студентів зросла з 417 тис. до 850 тис.
У 1969 р. в деяких вузах були створені підготовчі відділення, слухачі яких після успішного навчання, зараховувались студентами вузів. Це сприяло вступу до вузів молоді з робітників, колгоспників, демобілізованих з армії.
В вузах України навчалася велика кількість іноземних студентів. Наприклад, тільки у вузах і технікумах Харкова в 1976 р. навчалося понад 2 тис. студентів із 22 країн світу. В ХПІ у 1945-1985 рр. було підготовлено 1858 інженерів для 62 країн з 45 спеціальностей.
Розширилась підготовка спеціалістів із середньою спеціальною освітою. Якщо у 1960/61 навчальному році в Україні налічувалося 595 середніх спеціальних навчальних закладів, то в 1986/87 навчальному році – 733. Контингент учнів у них збільшився відповідно із 398 тис. до 805 тис. Ці заклади готували фахівців з 370 різноманітних професій.
Все це забезпечило досить високий освітній рівень населення України. На 1987 р. число людей з вищою та середньою (повною й неповною) освітою становило понад 28 млн. чоловік при загальній чисельності населення України в 52 млн. чоловік. Цей рівень освіти мали 84% зайнятого населення.
Але в системі вищої й середньої освіти теж не обійшлося без помилок. Так, згідно закону Верховної Ради СРСР про зміцнення зв’язку школи з життям і про дальший розвиток системи народної освіти в СРСР батькам дозволялося вибирати мову навчання для своїх дітей. Швидко зростає чисельність учнів, які навчались російською мовою. Поступово українська мова і література стають не обов’язковими для вивчення. Вони ставали предметами непрестижними, непотрібними для життя.
У 1965 р. були зроблені деякі спроби для більш активного використання української мови у вищій освіті. Міністр вищої і середньої спеціальної освіти УРСР М.Даденков розіслав інструктивного листа про мову викладання у вузах, в якому ставилося завдання поступово перевести вузівське навчання на українську мову. Передбачалося запровадити у вузах, на потоках (курсах) і в академгрупах вивчення української мови за факультативною формою. Від усіх викладачів, які добре знали українську мову, вимагалося читати лекції на ній, для інших мали бути организовані курси для її вивчення. Підручники, наукові записки вузів та міжвузівські збірники повинні були видаватися як російською, так і українською мовами. Для вузівських працівників мало бути запроваджено складання кандидатського мінімуму з усіх спеціальностей українською мовою.
На той час у восьми університетах України студенти-українці становили 61%, викладачі-українці – 56%, але лекції читали українською мовою лише 34% викладачів. В Харківському та Одеському університетах тільки 10% лекційних курсів велися українською мовою.
Аналіз подальших подій свідчить, що жоден з пунктів інструкції М.Даденкова не був виконаний, крім останнього, де було записано, що незалежно від мови викладання у вузі необхідно забезпечувати абітурієнтам і студентам рівноправне користування українською та російською мовами на всіх видах занять. На практиці це вело до безперечної переваги й посилення російської мови в навчальному процесі.
Проблемою у ті роки залишалася якість підготовки спеціалістів. У загальній своїй масі вона була низькою, особливо на заочних і вечірніх відділеннях, хоча кількісні показники зростали: протягом 1964-1985 рр. з 2,3 млн. до 7,3 млн. чол. Зросла кількість фахівців із середньою спеціальною та вищею освітою, зайнятих у народному господарстві України. На початку 80-х рр. стало помітно, що рівень підготовки фахівців в УРСР, як і загалом в СРСР, значно відстає від світового. Водночас, не слід забувати й того, що попри всі негативні явища, радянська школа забезпечила всім доступ до знань, в історично короткий строк запровадила загальну середню освіту, дала змогу створити значний науковий і культурний потенціал.
У 60-80-ті рр. зазнала певних реформацій і наука України. Характерною особливістю її розвитку у післявоєнний період стало вдосконалення мережі науково-дослідних установ шляхом наближення їх до виробничої бази. З кожним роком ця мережа зростала. Якщо на початку 1951 р. в республіці налічувалось 462 наукові установи, де працювало понад 22 тис. науковців, то в 1958 р. кількість наукових установ зросла до 487, а кількість наукових співробітників у них – до 36,5 тис.
Головним науковим закладом республіки продовжувала бути Академія наук УРСР. На кінець 50-х років до її складу входили 36 науково-дослідних інститутів і 19 інших наукових установ. В лютому 1962 р. Академію наук УРСР очолив академік Б.Патон. У складі АН УРСР утворювалися нові спеціалізовані наукові установи, відділи та лабораторії, виникали численні підрозділи. Більшість з них займалася новими перспективними напрямками наукових досліджень (інститути напівпровідників, радіотехнічних проблем, проблем міцності, металофізики, геофізики, хімії, кібернетики, ядерних досліджень та ін.).
В 60-70-х рр. АН УРСР складалася з трьох секцій, що об’єднували 9 відділів (згодом – відділення). В наступні роки були створені ще три відділення. Основні напрямки досліджень визначалися секціями фізико-технічних і математичних наук, хіміко-технологічних та біологічних наук і суспільних наук. Для поліпшення умов для розвитку регіональної науки у 70-80-ті рр. було створено шість наукових центрів - Днеіпропетровський, Донецький, Західний (Львів), Харківський, Південний (Одеса) та Північно-Західний. В установах АН УРСР неухильно зростала чисельність науковців. Якщо у 1960 р. їх налічувалося 3,6 тис., то у 1985 - 15,3 тис. чоловік. Число працівників з науковими ступенями зросло за цей же час у 5,5 раза.
Це позитивно позначилося на ефективності наукових розробок. Відкриття й розробки, які не мали аналогів в світі, були здійснені вченими-математиками. Інститут кібернетики, очолюваний впродовж двох десятиріч академіком В.Глушковим, а потім академіком В.Михалевичем, став головною організацією в СРСР із створення автоматизованих систем проектування електронно-обчислювальних машин.
Фундаментальні дослідження були виконані в галузі твердого тіла й низьких температур, надпровідності, фізики напівпровідників, радіофізики, теоретичної й експериментальної ядерної фізики, фізики плазм і керованного термоядерного синтезу, астрономії та радіоастрономії. Помітним внеском в розвиток науки стали дослідження українських учених у галузі ливарного виробництва, матераілознавства, фізико-хімічної механіки, матеріалів та надтвердих матеріалів.
Прискоренню технологічного впровадження найперспективніших результатів фундаментальних досліджень сприяли науково-технічні комплекси та інженерні центри, створені в АН УРСР в середині 80-х рр. Найпотужнішими серед них були міжгалузеві НТК “Інститут електрозварювання ім. Є.Патона”, “Інститут проблем матеріалознавства”, НТК “Інститут кібернетики ім. В.Глушкова”, “Інститут надтвердих матеріалів” та інші.
Протягом 1970-1985 рр. понад 13 тис. наукових розробок учених АН УРСР було впроваджено у виробництво. Але велика кількість наукових досягнень, технологій, винаходів і розробок циркулювали лише в науковому середовищі, не знаходячи попиту в сфері виробництва, яке продовжувало розвиватися не інтенсивним, а екстенсивним шляхом. Винятки становили тільки розробки в інтересах військо-промислового комплексу і великі наукові проекти загальнодержавного значення.
Були певні досягнення й у сфері гуманітарних наук. У 1957-1958 рр. в Україні почали виходити журнали “Радянське право”, “Економіка Радянської України”, “Народна творчість та етнографія”, “Український історичний журнал” та ін.
Протягом 60-80-х років істориками республіки було підготовлено й опубліковано багато різноманітних монографій, брошур, а також колективних праць. Серед них варто назвати такі багатотомні публікації, як “Історія Української РСР”, “Історія міст і сіл Української РСР”, “Радянська енциклопедія історії України” та ін.
Економістами України досить грунтовно аналізувалися окремі проблеми економічного розвитку країни, народонаселення, демографічні аспекти відтворення трудових ресурсів, професійної орієнтації та профвідбору.
Не всі важливі проблеми історії України, події та явища суспільно-культурного й економічного житті знайшли своє адекватне відображення на сторінках названих видань. Досить багато проблем історії України тривалий час були “закритими” і майже не висвітлювалися в історичних працях (ідено-політична боротьба у 20-30-х роках, індустріалізація, колективізація, голод в Україні в 1932-1933 рр., державно-церковні відносини та ін.). Під тиском офіційної ідеології гуманітарні наук уніфікувалися, вихолощувалися й збіднювалися, втрачаючи взагалі свою значимість.
В повоєнні десятиріччя новими досягненнями збагатилися українська література й мистецтво. Центральними проблемами більшості творів були проблеми людини та її виробничої діяльності, участі народів СРСР у Великій Вітчизняній війні, боротьба за мир та ін. Ідеї патріотизму яскраво виразилися у романі Олеся Гончара “Прапороносці”, який одержав дві Державні премії СРСР, романі Ю.Дольд-Михайлика “І один в полі воїн”, творах С.Ковпака “Від Путивля до Карпат”, О.Федорова “Підпільний обком діє”, В.Вершигори “Люди з чистою совістю” та ін.
Значним досягнення української прози став цикл романів М.Стельмаха – “Велика рідня”, “Кров людська – не водиця”, “Хліб і сіль”; історична тематика репрезентована в романах І.Ле “Хмельницький”, П.Панча “Гомоніла Україна”, Н.Рибака “Переяславська Рада” та ін.
З 1956 р. почали присуджуватися Ленінські премії за найвидатніші праці в галузі науки, техніки, літератури, мистецтва. Лауреатами цієї премії стали О.Довженко (посмертно) за кіносценарій “Поема про море”, М.Рильський за збірки “Троянди і виноград” та “Далекі небосхили”, М.Стельмах за трилогією “Велика рідня”, “Кров людська – не водиця” та “Хліб і сіль”, О.Гончар за роман “Тронка”. П.Тичині, О.Гончару, М.Стельмаху, К.Смоличу і М.Бажану було присвоєне звання Героя Соціалістичної Праці.
У 1962 р. були запроваджені республіканські літературно-мистецькі премії ім. Т.Г.Шевченка. Звання лауреатів цієї премії були удостоєні О.Гончар, П.Тичина, В.Сосюра, А.Малишко, Г.Тютюнник, П.Панч, Л. Костенко, А.Головко, Ю.Збанацький, П.Загребельний, Д.Павличко, Ю.Мушкетик та ін.
Українському читачеві були повернуті твори таких письменників, як В.Блакитний, В.Винниченко, М.Драй-Хмара, М.Зеров, М.Куліш, М.Хвильовий, В.Чумак та ін.
Прийшли в літературу і міцно утвердились в нашому культурному сьогоденні І.Драч, Д.Павличко, Б.Олійник, В.Стус, М.Руденко, В.Симоненко та ін.
Видатним явищем українського кіно стала творчість режисерів С.Параджанова (“Тіні забутих предків”), Ю.Іллєнка (“Білий птах з чорною ознакою”), Л.Бикова (“В бій ідуть тільки старики”, “Ати-бати йшли солдати”), Л.Осики (“Тривожний місяць вересень”) та ін. Велика заслуга у піднесенні якості українських фільмів належить таким акторам, як А. Роговцева, В.Заклунна, К.Степанков, М.Олялін, Б.Ступка, Б. Брундуков та ін.
Розвиток театрального мистецтва в Україні в 70-80-і рр. тісно пов’язаний з іменами таких режисерів, як С.Сміян, А.Скибенко, В.Афанасьев та ін. Високохудожні образи створювали на сцені видатні її майстри – Н.Ужвій, Д.Гнатюк, А.Солов’яненко, А.Мокренко, М.Кондратюк, Є.Мірошниченко та ін.
На різні роки випадав пік творчих досягнень таких митців, як скульптора і живописця І.Гончара, художників М.Божія, В.Касіяна, Т.Яблонської, А.Горської, І.Кулика, В.Мельниченко, композиторів П.Майбороди, О.Білаша, І.Шамо, В.Івасюка та ін. Пісні молодого композитора з Буковини В.Івасюка “Я піду в далекі гори”, “Червона рута”, “Водограй” знали і співали не тільки в Україні, а і далеко за її межами. Широкою популярністю користувалися виконавці масової естрадної пісні С.Ротару, В.Зінкевич, Н.Яремчук.
Таким чином, незважаючи на труднощі і складнощі, культурне будівництво в Україні в цей період мало певні досягнення. В республіці зростала чисельність своєї наукової й художньої інтелігенції, з’явилися нові наукові центри, університети й інститути, зростала широка мережа народної освіти, одержали розвиток театр, музика, кінематографія, живопис та ін.
Закінчуючи виклад цієї лекції можна зробити такі висновки. Головним змістом внутрішньої політики радянської держави у другій половині 50-х – середині 80-х рр. були пошуки шляхів поступального просування вперед, неодноразові спроби зламати утверджені в 30-40-х рр. командно-бюрократичні методи керівництва суспільством і економікою країни, що дало деякі позитивні результати. Але в цілому програми практичних дій, спрямованих на злам командно-бюрократичної системи, не було створено. Замість корінних перетворень економічних відносин, принципового перегляду основ науково-технічної політики керівництво КПРС і СРСР проводило лише різноманітні реорганізації апарату управління народним господарством, які залишали політичну систему недоторканною. Воно блокувало спроби проведення реформ і звело їх нанівець.
Жодна із змін не була настільки глибокою, щоб можна було говорити про якісні зрушення в становищі радянського суспільства. Головні суспільні суперечності не тільки залишалися невирішеними, а й навіть загострилися. Це був період складний, напружений, повний контрастів, суперечностей і деформацій. Великі можливості, що їх мала країна для подальшого поступального розвитку, не були використані, що призвело до наростання негативних явищ в економіці, політичній, соціальній та духовній сферах і в кінцевому підсумку - до глибокої кризи в суспільстві і розпаду СРСР.
Література до подальшого вивчення теми :
Бойко О.Д. Історія України у ХХ столітті. 20-ті – 90-ті роки. Ніжин: Стиль, 1994.-285 с.
Грицак Я.Й. Нарис Історії України: формування модерної української нації ХІХ-ХХ ст. – К.:Генеза, 1996-360 с.
Історія України: Курс лекцій. У 2 кн., Кн. 2 – ХХ століття: Навч. Посібник / Мельник Л.Г., Верстюк В.Ф., Демченко М.В. – та ін. – К.: Либідь, 1992-464 с.
Історія України з давніх часів до наших днів: соціально політичні аспекти. Конспект лекцій. Вип. ІV.-Х.: ХДПУ, 1994- 90 с.
История Украины: Курс лекций (под общей ред. докт. ист. наук, проф. Костакова Г.И. и докт. ист. наук, проф. Олейника Н.Н.) – Х.: ХВУ, 1994 – 380 с.
Історія України: Нове бачення: У 2 т./ Під ред. В.А.Смолія – Т.2. – К.: Україна, 1996. – 494 с.
Котляр М., Кульчицький С. Довідник з історії України. – К.: Україна, 1996. – 463 с.
Субтельний О. Україна: історія-К.: Либідь, 1991-512 с.
Лекція 17. РОЗБУДОВА НЕЗАЛЕЖНОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ДЕРЖАВИ: ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ, ПРОБЛЕМИ
Проголошення незалежності Української держави поставило багато проблем в державотворенні, поліпшенні соціально-економічного становища народу, в проведенні виваженої зовнішньополітичної діяльності.
У вирішенні цих проблем Україні прийшлося йти непротореними шляхами, в складних умовах реформування суспільства, економіки, центральних і місцевих органів влади, вибору форми державного устрою та ін. На жаль при цьому було допущено і немало помилок, що привели до погіршення життя народу, його зневіри і незадоволення. Всі ці та інші проблеми розглядаються в запропонованій лекцій за слідуючим планом:
1. Державотворчі процеси в незалежній Україні.
2. Соціально-економічне становище в Україні: здобутки, проблеми, перспективи.
3. Зовнішньополітична діяльність України.
1.Державотворчі процеси в незалежній Україні. Розбудова суверенної Української держави розпочалася в складних умовах. Необхідно було в короткий час здійснити перехід від статусу союзної республіки з украй обмеженим суверенітитетом до статусу незалежної держави. Це передбачало реформування існуючих органів влади та створення нових, які б відповідали потребам незалежної держави, проведення значної законотворчої роботи, визначення правового статусу держави і її громадян.
Використовуючи досвід державотворчої діяльності УНР і УРСР, а також досвід європейського державотворення, вже 12 вересня 1991 р. був прийнятий Закон “Про правонаступництво України”. У ньому вказувалось, що з моменту проголошення незалежної України найвищим органом влади є Верховна Рада в існуючому депутатському складі. Вона повинна діяти до скликання Установчих зборів або нових виборів у Верховну Раду. Закони та інші нормативні акти УРСР продовжували діяти на території республіки, якщо вони не суперечили законам України, які були ухвалені після проголошення Акту про незалежність. Українська держава підтвердила свої зобов’язання за міжнародними договорами, що укладалися до 24 серпня 1991 р. У Законі також визначались основні принципи державного будівництва – народ України створюватиме державу “суверенну і самоврядну, незалежну і відкриту, демократичну і правову”.
Головними ознаками такої держави були: законність влади і монополія на її здійснення; наявність соціальних інститутів, регулюючих відносини в громадському суспільстві і поза ним, в тому числі насильницьких; наявність території і населення, на яких розповсюджується дія держави; наявність збройних сил, митних кордонів і митниць; національна грошова одиниця; національна символіка.
Відразу ж після прийняття Акту про незалежність Україні прийшлось заново створювати такі інститути як національний банк, посольства та консульства, експортно-імпортні організації тощо. Особливе місце відводилося створенню власних Збройних Сил. На території України на той час перебувало досить велике і боєздатне військове угрупування колишнього СРСР, яке налічувало понад 700 тис. військовослужбовців. В ньому були представлені всі роди Збройних сил – від сухопутних до ракетних військ стратегічного призначення. Наявність такого угрупування не відповідала проголошеному Верховною Радою України курсові на нейтралітет і позаблоковість. До того ж його утримання ускладнювало й без того нелегке соціально-економічне становище молодої держави. Верховна Рада України своєю постановою від 24 серпня 1991 р. утворила Міністерство оборони України, яке офіційно стало функціонувати з 1 січня 1992 р. Міністром оборони було призначено генерал-майора авіації К.Морозова. Всі військові формування, дислоковані на території республіки, підпорядковувались Верховній Раді України. Цією ж постановою вищий законодавчий орган зобов’язав уряд держави приступити до створення Збройних Сил та національної гвардії України. Деякий час стратегічні сили стримування не входили до складу Збройних Сил України, а підпорядковувалися командуванню Збройних Сил СНД. Це призвело до того, що керівництво об’єднаних Збройних Сил почало втручатися у внутрішні справи України. Внаслідок цього загострилася ситуація у військових частинах, які були розташовані на території республіки, але не входили до складу Збройних Сил України. В цих умовах Президент України 5 квітня 1992 р. підпорядкував Міністерству оборони України всі військові формування, дислоковані на території держави.
Парламент України від імені народу виявив довіру і високу честь усьому особовому складу військ, розташованих на українських землях.Всім військовослужбовцям, які опинились в Україні, була надана можливість добровільно зробити свій вибір – присягнути на вірність Україні або іншій новоутворенній державі із числа колишніх союзних республік СРСР.
Будівництво Збройних Сил України проводилось у відповідності з демократичними засадами українського суспільства. У воєнній доктрині держави, ухваленній Верховною Радою України 19 жовтня 1993 р., наголошувалося, що Україна здійснює політичний і воєнно-політичний курс у відповідності з національними інтересами і не буде використовувати Збройні Сили для розв'язання політичних завдань на своїй території.
Важливим кроком у захисті інтересів держави було створення служби Безпеки України (СБУ). Верховна Рада схвалила концепцію у відповідності з нею прийняла Закон “Про Службу Безпеки України”. Ця державна структура була позбавлена караючої функції. Головне завдання СБУ полягає в захисті державного суверенітету, конституційного ладу, територіальної цілосності, науково-технічного та оборонного потенціалу України. Однією з важливих функцій СБУ була визначена боротьба з організованою злочинністю у сфері управління й економіки. У своїй роботі СБУ, вказувалось в Законі, керується конституційними нормами та законом “Про оперативно – розшукову діяльність”. Безпосередньо СБУ підпорядковується Президентові України, підконтрольна Верховній Раді, зокрема її комісії з питань оборони і державної безпеки.
Верховна Рада прийняла також і інші важливі законодавчі акти та постанови про права людини, які мали практичне значення для демократичних перетворень у суспільстві. Серед них – Закони “Про реабілітацію жертв політичних репресій в Україні”, “Про свободу совісті і релігійних організацій”.
Важливе значення в розширенні соціальної бази державотворення мало забезпечення прав національних меншин, що проживають на території України. За даними перепису населення 1989 р. в Україні проживало 37,4 млн. українців (71,1 %), 11,4 млн. росіян (21,9 %), 484 тис. євреїв (9,3 %), 439, 9 тис. білорусів (8,4 %), 325 тис. молдаван (6,2 %), 234 тис. поляків (4,2 %), 163 тис. угорців (3,1 %), 135 тис. румун (2,5 %) та ін. Усі ці люди різних націй і народностей, якщо вони були постійними жителями України, і прийняли її громадянство, становлять єдинний народ України. Його повновладдя на своїй території, право самочинно розв’язувати усі питання економічного, політичного, культурного, духовного життя, визначати форми й структуру органів держави – це і є реальний суверенітет, що втілюється у незалежність кожної суверенної держави.
В Україні поступово починає складатись система управління національними процесами. Ще 10 квітня 1990 р. Указом Президії Верховної Ради було створено Державний комітет зі справ національностей. При НАН України був організований інститут національних відносин і політології, розроблена комплексна програма “Шляхи гармонізації міжнаціональних відносин”.
1 листопада 1991 р. Верховна Рада схвалила Декларацію прав національностей України. Вона складається з семи статей. В першій з них підкреслюється, що “Українська держава гарантує усім народам, національним групам, громадянам, які живуть на її території, рівні політичні, економічні, соціальні й культурні права”. В наступних статтях мова йде: а) про гарантію Українською державою усім національностям права на їх традиційне розселення й забезпечення існування національно-державних одиниць; б) про гарантії кожній національності права сповідувати свою релігію, відмічати свої національні свята; в) про гарантію права усім національностям створювати свої культурні центри, землячества та інші об’єднання; г) про гарантії прав національних центрів і товариств на вільні контакти зі своєю історичною Батьківщиною.
Положення Декларації національностей знайшли відображення в спеціальному законі, який гарантував національним меншинам права й можливості вільного розвитку.
Важливою віхою національно-культурного життя України стало прийняття “Закону про мови”. Оголошуючи українську мову державною, закон гарантує використання й розвиток мов усіх націй, що проживають в Україні. Громадянам забезпечується право користуватися своєю чи будь-якою іншою мовою. Вони можуть звертатися до державних, громадсько-політичних організацій, підприємств, установ українською чи рідною мовою, як їм краще.
Дуже важливим в законі є те, що він містить норми, спрямовані на захист різних мов. Заборонені будь-які привілеї чи обмеження громадянських прав за мовною ознакою, а також мовна дискримінація. Передбачено, що публічне приниження чи зневажання, навмисне спотворення української чи інших мов у офіційних документах, а також створення перешкод і обмежень у користуванні ними, проповідь ворожнечі на мовному грунті несе правову відповідальність. Маючи на увазі різний ступінь готовності регіонів країни до реалізації положень закону, Верховна Рада прийняла рішення про введення закону в дію з 1 січня 1990 р. Причому був встановлений термін для його поступового впровадження в суспільно-політичне життя – від трьох до десяти років. Значну роль в активізації вивчення й впровадження державної мови відіграє Товариство української мови ім. Т.Г.Шевченка (“Просвіта”). З кожним роком зростає мережа шкіл і класів з поглибленим вивченням української мови, літератури, фольклору, історії та мистецтва. Читайте також:
|
||||||||
|