Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Модель державного регулювання зовнішньоекономічної діяльності в класичній теорії міжнародної торгівлі

Теорія меркантилізму, яка. хоч і не дала відповідей на основні питання: міжнародного руху товарів і послуг, зумовила бурхливий розвиток національних держав та їх утвердження в системі світових господарських зв’яз­ків. Економічні зв’язки між державам_и_у_ сфері товар- ного обміну меркантилісти зводили до того, що держа­ва повинна якомога більше продавати своїх товарів на зовнішніх ринках і якнайменше купувати чужих. Це мало забезпечити позитивне сальдо торговельного балан­су та створити умови для приросту ііаціоиальиого багат­ства, тобто для економічного зростання країни. Багат­ство держави меркантилісти вбачали в накопиченні золота, срібла та коштовностей.

Меркантилісти були першими теоретиками та практи­ками протекціонізму. Уявляючи міжнародну торгівлю як гру з нульовою сумою, вони обґрунтовували необ­хідність активного втручання дерлеави в організацію міжнародних економічних ^ідносин.- На їхню думку, держава повинна регулювати зовнішню торгівлю з ме-~ тою збільшення експорту та скорочення імпорту, для чого, зокрема* вона мала заборонити або обмежити врї~ везення сировини і стимулювати їх безмитний імпорт, а також заборонити автономну торгівлю колоніальних та підлеглих територій, залишивши лише їх зв’язок із метрополією. Так у міжнародній торгівлі з’явилася дер- лсавна протекція і було закладено основи національної політики протекціонізму.

Ідеї меркантилістів панували в економші ііівторл століття, і до початку XVIII ст. торгівля між країнами мала більше обмежень, регламентацій і заборон, ніж вона могла витримати як фактор економічного розвит­ку країни. »

Особливо активно навчилася захищати свої ринки Англія. Починаючи ще з XIII ст., вона запровадила па- кет законів, які обмежували тип та походження тканин, одяг з яких можна було носити. Хоча деякі з цих за­конів переслідували соціальні цілі (розпізнання, до якої верстви суспільства належить людина, за її одягом), причина появи більшості з них була суто економічною. На додачу до законів, які забороняли імпорт французь­ких виробів, англійці також захищали своїх виробни­ків від виробників з інших країн, наприклад, з Індії. Британським виробникам у XVII ст. вдалося провести закон, який забороняв імпорт або носіння одягу з шов­ку та ситцю з Індії, Китаю та ГІерсії. Обмеження на .імпорт ситцю стимулювали розвиток англійської тек­стильної промисловості, особливо виробництво ситцю, шовку та бавовни.

XVIII ст. теорія меркантилізму та політика ^овшшиьої торгівлі, іцо ґрунтувалась на ній, серйозно критикувалися. ~

~. -П_е Рший_ плаї їв и йш л а теза особистої свободи, інди­відуального самовиявлення, економічної самобутності. Якраз на такому ґрунті й виросла концепція вільної торгівлі, тобто концепція вільного підприємництва та рбшну_лііж. окремими людьми.І.державами.

У 1758 р. французький економіст Ж. К. Гурне на асамблеї школи фізіократів виголосив: “Laissez faire, laissez passe?' “дозволяйте робити (що хочуть), доз­воляйте йти (куди хочуть)”. Це було вимогою свободи

економічних дій, усунення перепон зі шляху конку­рентного ринкового господарства, породженими обме­женою вірою в могутність та ефективність “невидимої руки ринку”, всебічне обґрунтування якої подав два десятиліття потому Адам Сміт — родоначальник кла­сичної школи політичної економії.

Основним твором А. Сміта, в якому викладені поло­ження Його теорії, є “Багатство націй” (1776). У ньому читаемо: “Кожна людина так довго, як довго вона ire порушує закони справедливості, може цілком вільно переслідувати власні інтереси своїм способом, приво- дячи разом свою працю і капітал до конкуренції із іншими людьми, з групами людей”1.

Будучи послідовником французьких фізіократів,. А. Сміт вірив у силу так званого природного ладу (“ancient regime''), у силу людського самолюбства й при­род Fry гармонію власних інтересів. Природна свобода натякає на вільну конкуренцію, вільне пересування працівників, вільне переміщення капіталу і свободу від втручання державних органів.

А. Сміт уважав, що ринок потрібно захистити від зовнішнього втручання. Він регулюється “невидимою рукою” ринкових законів. “Деякі глибокодумні лікарі вважали, що ^ітя здоі^ов'я політичного організму необ­хідні суворий режим дієти і регламентація, іронізує А. Сміт. — Вони, мабуть, не гадали, що в політичному організмі природне зусилля, яке прикладається кожною людиною для покращення свого становища, є принципом забезпечення, здатним попередити і виправити нега­тивні впливи будь-якої політичної економії. До певної міри пристрасної та обмелеувальної”“.

“Laissez nous faire” (“залишіть нас у спокої”) був фундаментом філософії А. Сміта й залишається донині базою світогляду консервативних економістів. Однак відданість “невидимій руці” не зробила А. Сміта звичай­ним консерватором. Він ставився до державного втручан­ня в економіку хоча й обережно, але без упередженості.

Не відкидаючи повністю участі держави в економіч­ному”житті та контролю з її боку, А. Сміт відводив їй роль “нічного сторожа”, а не регламентатора і регуля­тора економічних процесів.

У разі конкуренції автоматичний механізм призво­дить природні й ринкові ціни до рівноваги. Тому за умов природної свободи держава має три легітимні, функції:

1) оборону країни;

2) правильне адмініструваніїя з позиції справедли­вості;

3) громадські будови, які не поспішає чинити індивід, бо вони для нього неприбуткові.

Такі докази на користь вільної торгівлі були дуже переконливі дл/ґ'прагматичного населення Англії, бо вільна торгівля мала гарантувати нижчі ціни, стійкі_ зарплати й економічне ^зростання. Але багато хто не одразу вхопився за такі ідеї “свободи”. Минуло близь­ко 60-ти років, перш ніж радикальні перетворення А. Сміта могли закріпитися. Лише після довгої і гли­бокої економічної депресії у 90-х роках XVIII ст. оста­точно сформувалися концепції вільного підприємниц­тва, що їх накреслив А. Сміт у .17.76 р.

Між іншим, навіть після того, як ідеї вільної торгів­лі отримали верх, перетворення держави в “нічного сторожа” ринкового господарстпа практично не відбу- лося. Держава виявилась змушеною.втручатися в еко­номічні. та соціальні відносини у своїй країні, не гово­рячи вже про боротьбу за її місце на світовому ринку.

Втручання держави .посилювалось під час криз та де­пресій і зменшувалось? коли їх змінювала сприятливі­ша ситуація.

Протягом усього подальшого розвитку практично в усіх країнах йшла постійна боротьба між фритредера­ми та протекціоністами, за якою стояло різне розумін­ня економічної ролі держави. При цьому в усіх випад­ках мова йшла не про категоричне, принципове забез­печення необхідності участі держави в економіці, а про її межі та сфери, об’єкти й суб’єкти, форми та методи, про її соціальну ціну, ангаясов&ність і спрямованість.

Відповідно до теорії А. Сміта, міжнародна торгівля визначалася як вигідна лише у разі такого товарообмі­ну між країнами, коли країни торгують товарами, які в кожній з них виробляється з. меншими витратами, ніж у країні — торговельному партнері.

“Головне правило кожного розумного голови сім’ї полягає в тому, щоб не намагатися виготовляти вдома такі предмети, виготовлення яких коштуватиме дорож­че, ніж при купівлі їх на стороні. Кравець не нама­гається сам шити собі чоботи, а купує їх у шевця. Швець не намагається сам шити собі одяг, а користується послугами кравця”1.

Це правило, на думку А. Сміта, повинно розповсю­джуватися і на всю країну: “Якщо якась чужа країна може постачати нам будь-який товар за більш дешевою ціною, ніж ми самі в змозі виготовляти йоги, набагато краще купувати його в неї на деяку частину продукту нашої власної промислової праці, застосованої в тій галузі, в якій ми маємо деякі переваги”2.

За А.. Смітом, абсолютні переваги у виробництві то­вару дають можливість країні спеціалізуватися на його

виготовленні й бутя експортером цього товару, на між­народному ринку, а їх відсутність (що рівнозначно їх наявності у торговельного партнера) перетворює її на країну-імпортера. Принципово важливий висновок тео­рії абсолютних переваг, що має значення для формуван­ня зовнішнього сектору економіки, міститься у тверджен­ні, що від міжнародної торгівлі, яка без усіляких штуч­них впливів та обмежень природно, нормально ведеться між двома країнами, виграс колена нація, хоча й неодна­ково. А. Сміт вважав, що міжнародна торгівля не є грою з нульовою сумою, це гра з позитивною сумою. Підста­ва — унікальність якості, кількості й структури фак­торів виробництва, які формують абсолютні переваги країни у виготовленні окремих конкретних товарів.

Погляди А. Сміта доповнив і розвинув Давид Рікар- до, якому належить теорія відносних переваг. Це тео­рія в тому чи іншому вигляді присутня в більшості сучасних робіт із проблем зовнішньоекономічної взає­модії. У своїх теоретичних викладах Д. Рікардо довів не тільки можливість, а й необхідність взаємовигідної торгівлі навіть при наявності абсолютної переваги однієї країни у виробництві цих товарів. Гіевна країна отримає ^виграш, якщо відмовиться від менш ефективного ви- робництва на користь ефективнішого. На думку Д. Рі­кардо, якщо виробництво характеризується різними витратами, то внутрішні альтернативні вартості двох товарів у різних країнах не збігаються, відповідно, вну­трішнє співвідношення цін до виходу па зовнішній ри­нок таколе різниться. Таким чином, виражені в цінах ви­трати праці є фактором, який визначає напрям спеціа­лізації народного господарства, за якого колена з країн отримує певний виграш від взаємної торгівлі. Головний висновок, якого дійшов Д. Рікардо полягає у: “Прави­ло, яке регулює відносну вартість товарів в одній країні, не регулює відносну вартість товарів, що обмінюються між двома чи декількома країнами. За системи повної свободи торгівлі кожна країна, природно, витрачає свій капітал і працю на такі галузі, які надаїрть їй найбіль­ші вигоди”.

"Закон зовнішньої торгівлі, пов’язаний із іменем Д. Рікардо, підсилив Джон Стюарт Міллі», висунувши тезу про вплив взаємного попиту держав, які торгують. Якщо існує різниця у витратах, то для ефективного тор­говельного обміну цієї обставини недостатньо. Потріб­но, щоб розвивався попит на товари к р аїп и -імпортера. Зрівняння міжнародного попиту призводить до рівно­важного стану, коли цінність експорту однієї країни дорівнює цінності імпорту іншої. Чим більший попит на імпортовані товари і чим він еластичніший, тим сприятливіші умови для зовнішньої торгівлі. Міжна­родна торгівля регулюється взаємним попитом.

 


Читайте також:

  1. G2G-модель електронного уряду
  2. II. Мотивація навчальної діяльності. Визначення теми і мети уроку
  3. IІI. Формулювання мети і завдань уроку. Мотивація учбової діяльності
  4. OSI - Базова Еталонна модель взаємодії відкритих систем
  5. V. Питання туристично-спортивної діяльності
  6. А .Маршалл - основоположник неокласичної теорії.
  7. Абсолютні та відності показники результатів діяльності підприємства.
  8. Абстрактна модель
  9. Абстрактна модель
  10. Абстрактна модель оптимального планування виробництва
  11. Авоматизація водорозподілу регулювання за нижнім б'єфом з обмеженням рівнів верхнього б'єфі
  12. Автомати для комбінованої торгівлі




Переглядів: 679

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Суть і завдання управління охороною праці. Концепція управління охороною праці | Регулювання зовнішньоекономічної діяльності протягом XIX—XX ст.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.